Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palo2

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:28

LuvdaTossa schreef:
Pluizebolpum schreef:
Waarschijnlijk totaal offtopic maarreh ik vind dit dus echt mooi geschreven... Afgod , menens...

Nou lees eens in dit topic viewtopic.php?f=8&t=819575, kijk vooral naar de foto van WinBinChes halverwege het topic, met de driehoekjes tussen de benen.

En zet dan deze foto's ernaast:
http://www.dressuurstal.be/images/Meche ... _4349b.jpg
http://www.dressuurstal.be/images/Den_B ... _8788b.jpg
http://www.dressuurstal.be/images/Den_B ... _8834b.jpg

En leg nu eens uit dat het achterbeen beter is geworden door de trainingsmethode. Een paard kan imo nooit zijn tact behouden als de voorbenen hoger worden weggezet en de achterbenen als het ware achterblijven. En tact is toch een basisprincipe?

Op de foto kun je niet zien of er wel of geen tact is! Daarvoor heb je bewegende beelden nodig. Wat je wel kunt zien is dat de geslotenheid in de uitgestrekte gangen ver te zoeken is. Als je als ruiter meer wilt laten zien dan dat je paard op dat moment kan , gezien de africhting, gaat dat ten koste van de geslotenheid! En dat is wat er hier zichtbaar is, zaak is dus om weer terug te gaan naar basiswerk waarin het paard nog meer moet leren geslotener te blijven tijdens tempowisselingen. En ik weet van deze mensen dat het grootste deel van hun trainingen bestaat uit basiswerk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-07 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:30

Sorry Mireille ik vat je even niet.
Vind je de foto an sich eerlijk? Of vind je het plaatje op de foto een eerlijke vertoning?

pmarena

Nadir schreef:
Dus de profs zijn verantwoordelijk voor de rijderij van de amateurs omdat ze een zogenaamde voorbeeldfunctie hebben? Verward fiets de voorbeeldfunctie, je gaat toch ook geen Spiderman of een profesionele motorrijder thuis nadoen?????

De vergelijking van P&P en de verkrachting van een kind kan ik inderdaad niet begrijpen en dat wil ik ook niet eens.

Nee , de profs zijn niet verantwoordelijk voor een ander , maar voor zichzelf. Net als die ander z'n eigen verantwoordelijk zou moeten nemen en niet dat paard zou moeten pesten.
En als ze zelf hun verantwoordelijkheid naar het paard toe niet nemen door het dier met respect te behandelen maar gaan lopen klieren ermee voor hun eigen gewin , dan is de enige andere mogelijkheid om dat gewin niet plaats te laten vinden , als je op die manier je dier behandelt. De prof is niet verantwoordelijk voor het paardje pesten van de amateur , het is de amateur zelf en die wordt nu niet genoeg op de vingers getikt als die voorbij gaat aan het respect voor het paard. Want men weet niet beter , zo hoort het immers en iedereen in hetzelfde wereldje knikt ja. Zo gaat het toch overal ? Dus dan is het goed. En het scoort op wedstrijden dus dan krijg je nog eens bevestigd dat je goed bezig bent.

En wat de vergelijking betreft : dat is dan een verschil in normen en waarden tussen ons. Ik vind het tweede namelijk net zo erg als het eerste. Ze zitten allebei in een zeer respectloze en lichamelijk onprettige situatie gedwongen door iemand die de macht over hun heeft. Dat de ene een mens is en de ander een dier maakt voor mij geen verschil.

Mireille1970

Kip of het ei...

Is het achterbeen minder geworden of het voorbeen beter?

(pak de video's er maar eens bij van de WK's 1975 tot 1990... Daar stonden de meeste achterbenen nog op stal tijdens de proef en reden ze bewust niet op gras omdat de paarden dan tijdens het galopperen wel eens konden gaan grazen Lachen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:31

Mireille1970 schreef:
Het slechte rijden is er altijd al geweest!

Slecht rijden is zonder twijfel iets dat verbannen moet worden, de instructie is vaak naadje... maarrrrrr dat is toch niet de schuld van de topper. Dat is de schuld van het antitalent dat zo nodig wil rijden en starten omdat ze zwarte ponys zo mooi vind...

Precies.
Als bij de amateur het besef komt dat hij de top nooit zal halen zal hij ook zijn trainingen daar op aan moeten passen.

Mireille1970 schreef:
Men is niet slechter gaan rijden voor meer punten, dat is afgunst als je dat denkt. Meer in de zin van "huh, hun paarden lopen niet in de wei, hebben geen natuurlijke bekapping en snorharen zodat ze zich niet stoten, worden niet dagelijks volgens het boekje uit 1912 gereden, maar krijgen wel winst, en ik niet... maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr mijn pony met dikke haren mag wel in de wei lekker, en dat is veel belangrijker... tja... ga dan niet starten en hou 'm op de wei en in de klei"

Waarheid als een koe Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:32

Mireille1970 schreef:
Het slechte rijden is er altijd al geweest!

Slecht rijden is zonder twijfel iets dat verbannen moet worden, de instructie is vaak naadje... maarrrrrr dat is toch niet de schuld van de topper. Dat is de schuld van het antitalent dat zo nodig wil rijden en starten omdat ze zwarte ponys zo mooi vind...

Dat ben ik met je eens. Dat is ook niet de schuld van de toppers.
Een deel van de verantwoordelijkheid ligt daarvoor bij beroerde instructie maar OOK bij mensen die denken dat je goed kunt rijden als het paard helemaal uit elkaar gevallen is, maar wel in de krul...

Maar ik vind dat de huis- tuin- en keuken ruiter ook wel eens wat meer info mag opzoeken en zich beter mag inlezen... niet zomaar alles klakkeloos aannemen.

Er zijn ook een hoop ruiters gemakzuchtig op dat gebied.
Maar ook daar zou goede instructie een hoop kunnen doen...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:33

Whoknows schreef:
Sorry Mireille ik vat je even niet.
Vind je de foto an sich eerlijk? Of vind je het plaatje op de foto een eerlijke vertoning?

Het feit dat je de foto kan maken is eerlijk.
Gewoon op open terrein met 80 fotografen in de buurt en collega ruiters. Niets te verbergen en dus gewoon de hengst iets ronder instellen dan normaal om hem daarna meer vrijheid te geven en daarna supervertrouwd en vriendelijk voor te kunnen stellen in de ring. Je praat toch over een ponu amazone met een dekhengst in het dekseizoen.
Dat lijkt me meer het verhaal... waarom niet eerlijk melden wat de foto;s je eerlijk vertellen?

Begrijp je mijn punt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:33

Mireille1970 schreef:
Kip of het ei...

(pak de video's er maar eens bij van de WK's 1975 tot 1990... Daar stonden de meeste achterbenen nog op stal tijdens de proef en reden ze bewust niet op gras omdat de paarden dan tijdens het galopperen wel eens konden gaan grazen Lachen

Meen je dat...? dat is toch wel TE erg... Nagelbijten / Gniffelen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:36

palo2 schreef:
Op de foto kun je niet zien of er wel of geen tact is! Daarvoor heb je bewegende beelden nodig.

Hoezo kun je niet zien of er wel of geen tact is? Wat versta jij onder tact? Je hebt absoluut daar geen bewegende beelden voor nodig en bij deze foto's is het juist extreem goed te zien dat het paard niet tactmatig kan lopen door het verschil in de voor- en achterbenen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Draf

Dit is toch basiskennis?:

Citaat:
De draf is een diagonale gang van het paard. De draf is een snellere gang dan de stap. Tijdens de draf worden linksvoor en rechtsachter tegelijk opgetild en neergezet afwisselend met rechtsvoor en linksachter. Tijdens het draven ontstaan telkens zweefmomenten.
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 28-09-07 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:38

Mireille1970 schreef:
Kip of het ei...

Zit wat in, het niveau is absoluut enorm gestegen, maar we zullen er elke dag weer voor moeten waken niet boven je kunnen uit te stijgen. Ik denk dat het de kunst is om precies aan het randje te rijden [in de proef] zodat het niet ten koste gaat van de geslotenheid, en wanneer je dat kunt als ruiter stijg je boven jezelf uit! [en komen er minder discutabele foto's op het net] Daarom raak je ook nooit uitgeleerd!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:38

Citaat:
Kip of het ei...

Wat een onzin!!! Voor- en achterbeen horen nog steeds in tact te gaan.

2-tact voor draf en 3-tact voor galop.

Die Toppers van jou missen regelmatig die tact!!!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:40

LuvdaTossa schreef:
palo2 schreef:
Op de foto kun je niet zien of er wel of geen tact is! Daarvoor heb je bewegende beelden nodig.

Hoezo kun je niet zien of er wel of geen tact is? Wat versta jij onder tact? Je hebt absoluut daar geen bewegende beelden voor nodig en bij deze foto's is het juist extreem goed te zien dat het paard niet tactmatig kan lopen door het verschil in de voor- en achterbenen.

Onzin.

Neem die foto van Lingh. Daar zie je duidelijk dat die genomen is op het moment dat hij nog in afzetfase is. Neem je de foto een tel later is het achterbeen wel degelijk op de plek.

Tuigpaarden en Hackneys hebben ook een heffende knie in het voorbeen en dus veel hoogte- en lengteverschil op foto's van achterbeen en voorbeen bij afzet. Zouden die dan nooit tact hebben gehad????
Een foto van tact is niet per definitie een platte grasmaai foto... met alleen maar lengte en dus de grond in

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:40

Pmarena, uit jouw verhaal maak ik op dat je de rijderij van de top uitermate slecht vindt en dat je het schandalig vindt dat de jury daar punten voor geeft. Omdat het slecht zou zijn voor de paarden. Ik zou wel eens zwart op wit, wetenschappelijk onderbouwd, willen zien waarom dat dan zo is.

pmarena schreef:
En wat de vergelijking betreft : dat is dan een verschil in normen en waarden tussen ons. Ik vind het tweede namelijk net zo erg als het eerste. Ze zitten allebei in een zeer respectloze en lichamelijk onprettige situatie gedwongen door iemand die de macht over hun heeft. Dat de ene een mens is en de ander een dier maakt voor mij geen verschil.

Hier ga ik niet meer op in. Je hebt je punt gemaakt en we zijn het gewoon niet met elkaar eens.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:41

Ulissa schreef:
Citaat:
Kip of het ei...

"mijn" toppers?????????????????????????? Jij hebt geen idee wat MIJN toppers zijn...
Maar om je een idee te geven, check mijn profiel, mijn topper momenteel is pas 3 maanden maar heeft me een tact!!! Knipoog

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:42

Citaat:
Dat lijkt me meer het verhaal... waarom niet eerlijk melden wat de foto;s je eerlijk vertellen?

Ik probeer even op jouw lijn te komen. Bedoel je dan dat Coby in dit geval ietwat ongelukkig reageert en daardoor eigenlijk steeds meer in een benarde positie komt?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:43

Mireille1970 schreef:
Neem die foto van Lingh. Daar zie je duidelijk dat die genomen is op het moment dat hij nog in afzetfase is. Neem je de foto een tel later is het achterbeen wel degelijk op de plek.

Neem eens een stukje van het WK op (of anders waar ze rijden) en spoel het eens langzaam af. Kijk dan nog maar eens goed naar de benen. Een aantal jaren geleden heb ik dit bij iemand gezien en toen gingen bij mij de ogen open, gelukkig. Helaas ben ik niet technisch genoeg om zoiets hier in dit topic te kunnen krijgen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:43

palo2 schreef:

Onzin.

Tuigpaarden en Hackneys hebben ook een heffende knie in het voorbeen en dus veel hoogte- en lengteverschil op foto's van achterbeen en voorbeen bij afzet. Zouden die dan nooit tact hebben gehad????
Een foto van tact is niet per definitie een platte grasmaai foto... met alleen maar lengte en dus de grond in

Over welke foto heb je het nu??

heffen
dragen
stuwen
zweef
of landen

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:44

LuvdaTossa schreef:
palo2 schreef:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Draf

Dit is toch basiskennis?:

Citaat:
De draf is een diagonale gang van het paard. De draf is een snellere gang dan de stap. Tijdens de draf worden linksvoor en rechtsachter tegelijk opgetild en neergezet afwisselend met rechtsvoor en linksachter. Tijdens het draven ontstaan telkens zweefmomenten.

Ja en wie zegt mij dat dat daar niet gebeurt? Er is een diagonaal van de grond en een op de grond, alleen op bewegende beelden kun je zien of dat ook tegelijk gebeurt! Een paard kan uit elkaar lopen en toch zijn tact behouden [ritme] Het gesloten in balans op het achterbeen [met ondertredende achterbenen] is een tweede! Volgens mij heb ik wel wat basiskennis

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:44

Whoknows schreef:
Citaat:

Ik probeer even op jouw lijn te komen. Bedoel je dan dat Coby in dit geval ietwat ongelukkig reageert en daardoor eigenlijk steeds meer in een benarde positie komt?

Was dit topic op 3 plaatsen online zo uit de hand gelopen als ze dat had gezegd wat ik neerzet?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:45

Whoknows schreef:

Nee, waarom niet eerlijk vertellen wat de situatie is die de foto weergeeft. De situatie waarin deze foto genomen is.

Mireille1970 schreef:
Gewoon op open terrein met 80 fotografen in de buurt en collega ruiters. Niets te verbergen en dus gewoon de hengst iets ronder instellen dan normaal om hem daarna meer vrijheid te geven en daarna supervertrouwd en vriendelijk voor te kunnen stellen in de ring. Je praat toch over een ponu amazone met een dekhengst in het dekseizoen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:48

Nadir schreef:
Whoknows schreef:

Nee, waarom niet eerlijk vertellen wat de situatie is die de foto weergeeft. De situatie waarin deze foto genomen is.

Mireille1970 schreef:

Precies....
(en dan een superproef neerzetten ook, 'm super belonen en JA, dan mag hij lekker even grazen)

En ik ga nu naar bed...
Fijne avond nog allen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:49

Nadir schreef:
pmarena schreef:
Je hoeft ook niet meteen op dammen als je iets doet wat niet "mag".

Maar je mag er wel puntenaftrek voor krijgen , slechter scoren op een wedstrijd.

Want daar gebruikt men de onprettige dingen nu juist voor : om beter te scoren. Dus als je mensen op die score pakt dan ben je bezig om dingen te veranderen.

Als het niet uit eigen fatsoen komt , dan maar op die manier die ZEKER werkt.

Dus de profs en juryleden doen het allemaal al jaren verkeerd en jij kunt uitleggen hoe het wel moet...?

Als je kijkt hoe wedstrijdruiters die voor "vol" aangezien worden met hun paarden omgaan , dan vind ik dat het al jaren de verkeerde kant op gaat ja , en dat men er niks aan wil veranderen omdat de belangen van het winnen zwaarder wegen dan de belangen van het paard.

De gemiddelde wedstrijdruiter haalt de neus op voor een paard dat aan een lang teugeltje mooie ritten maakt , om daarna in de wei in het zand te ploffen voor een lekkere paneer-beurt , even met z'n maten door de wei te rennen , om vervolgens zonder dekentje nat te regenen en z'n buikje rond te eten met gras. Volgens die mensen ben je stapelgek dat je het dier niet geschoren met een dekentje op stal zet de hele dag met genoeg krachtvoer om hem te laten spetteren als die even voor de training eruit mag. Op die manier kun je immers nooit wat bereiken en ben je een prutser. Je bent pas echt goed bezig als het beestje netjes gekamd onder een paar dekens geschoren op stal staat , met de juiste bescherming in de stapmolen , volgens de laatste meest resultaat gevende inzichten getraind wordt , natuurlijk geen onverantwoorde risico'n nemen zoals een stevige buitenrit of op de wei gooien , en het beestje moet wel luisteren anders tikken we hem even bij of hangen er een scherper bit in of een hulpteugeltje hier en daar. En gaat het niet naar de zin met deze dan kopen we gewoon een andere die beter scoort in de ring. Paarden worden niet eens bij de eigen naam genoemd maar bij de naam van een bekende ouder , alsof je het over het merk van een auto hebt.... Dat is gewoonweg het beeld dat bij heel veel mensen leeft : Zo hoort het als je serieuze wedsrijdambities hebt , en op die manier heeft een sportpaard de best mogelijke verzorging. En dat idee mag van mij wel op de schop. Dan weet ik inderdaad beter ja , hoe het hoort. Het moet voor het paard ook wel leuk zijn. Een mentaliteitsverandering moet er komen. Dat je beter scoort naarmate je beter voor je paarden bent en je paarden meer vrijheden en geluk gunt. Dat zou mooi zijn als dat zou kunnen.
Maar of dat nu nog haalbaar is....?

Hulde aan de mensen die hun eigen plan trekken en een evenwicht hebben gevonden tussen op wedstrijdgebied steeds verder groeien met je paard , en het paard als PAARD te blijven behandelen , en als maatje ipv. sportmachine.

En bij mij spreekt er echt geen jaloezie uit hoor , ik heb al lang geleden de keuze gemaakt dat andere zaken voor mij belangrijker zijn dan wedstrijden. Leuk voor anderen maar ik haal mijn voldoening uit andere dingen.
Maar daarom doet het me nog wel verdriet dat iets op zich moois (het ultieme teamwork tussen mens en paard) zo verpest raakt.

Welterusten Lachen

Ulissa

Mireille1970 schreef:
Ulissa schreef:

"mijn" toppers?????????????????????????? Jij hebt geen idee wat MIJN toppers zijn...
Maar om je een idee te geven, check mijn profiel, mijn topper momenteel is pas 3 maanden maar heeft me een tact!!! Knipoog

Welke bedoel je de Mytens die met zijn achterbeen al verder is en met zijn voorbeen nog vol in het zand staat???
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-07 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

palo2

Mireille1970 schreef:
Was dit topic op 3 plaatsen online zo uit de hand gelopen als ze dat had gezegd wat ik neerzet?

Nee ik denk het niet. Heb ik eerder ook al aangekaart. Vertel dat het wel de bedoeling was omdat hij het werk zo gewend is maar dat het niet zo slim was om het daar te doen. Sorry, het zal niet meer gebeuren!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-07 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:52

Ulissa schreef:
Mireille1970 schreef:

Welke bedoel je de Mytens die met zijn achterbeen al verder is en met zijn voorbeen nog vol in het zand staat???

Ziet die eruit als 3 maanden oud?

Goed lezen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-07 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt