Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

Re: Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:38

een bewustelooos paard is niet goed te praten dat krijg je niet zo maar voor elkaar lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:39

besita schreef:
ik ga met ThePast03 mee ...ik heb ooit de dierenbescherming op het erf gehad en een proces verbaal aan mijn laars omdat we in de winter de paarden lieten uitdollen in de sneeuw ..met 3 dekens op uberhaupt Clown en in de bescherming !!!! nee echt paardenverstand hebben de meeste daar niet , sorry
en verder geef ik RK gelijk , met jonge paarden , veulens en jaarlingen omgaan is een vak apart !!!
ik denk dat een heel pak mensen hier een meter of tien achteruit springt al die jonge beesten eens uithalen met voetjes tillen of gelijk loslaten ..en wees gerust dat hebben ze snel door Bloos

Ben het er helemaal mee eens.

Ik denk eerder dat het een gevalletje: Laten we de smid eens een oor aannaaien ............

Heel diep triest!!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:46

Ik heb het stuk van de LID ook even gelezen en het numr meteen in mijn telefoon gezet, je mocht het maar eens nodig hebben.

Ik ben zeker dat dit niet mijn smid is dus hoef ik mij er gelukkig niet zorgen over te maken of het hem zou zijn. En ik raad mensen aan, zeker na dit incident, ZORG DAT ER IEMAND DIE JE VERTROUWT EN KENT BIJ JE PAARD IS TIJDENS HET BEKAPPEN E.D.! Zo voorkom je dat er dingen gebeuren waar je geen weet van hebt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:55

sandra1986 schreef:
een bewustelooos paard is niet goed te praten dat krijg je niet zo maar voor elkaar lijkt mij

praat ik zeker niet goed ...en al helemaal niet slaan met hamers of vijlen op een hoofd
maar een por in de ribben krijgen ze bij toch ook wel eens als ze te ver gaan ...met suikerklontjes en knuffels bekap je geen veulen of jaarling !!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:58

besita schreef:
sandra1986 schreef:

praat ik zeker niet goed ...en al helemaal niet slaan met hamers of vijlen op een hoofd
maar een por in de ribben krijgen ze bij toch ook wel eens als ze te ver gaan ...met suikerklontjes en knuffels bekap je geen veulen of jaarling !!

Weer zo zwart/wit, he.... Er is namelijk ook nog een tussenweg. Maar blijkbaar ben ik een van de weinigen die zo met jonge paarden omgaat. Clown

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:31

Citaat:
en verder geef ik RK gelijk , met jonge paarden , veulens en jaarlingen omgaan is een vak apart !!!
ik denk dat een heel pak mensen hier een meter of tien achteruit springt al die jonge beesten eens uithalen met voetjes tillen of gelijk loslaten ..en wees gerust dat hebben ze snel door

Dat ben ik niet met je eens,,
Ik heb genoeg ervaring met jonge paarden, heb mijn eigen veulen alles geleerd op het gebied van voetje geven, bekappen. Ik werk op een stal waar ze paarden fokken en al dat jonge spul ( van veulen tot twenter, driejarige enz) moet ook bekapt en beslagen worden. En dat gaat allemaal niet makkelijk nee, maar het gebeurt zonder praktijken als kluisteren of wat dan ook. Met geduld bereik je een hoop. Natuurlijk is het een vak apart maar het hoeft niet op zulke manieren te gebeuren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:38

findira schreef:
Citaat:
ik denk dat een heel pak mensen hier een meter of tien achteruit springt al die jonge beesten eens uithalen met voetjes tillen of gelijk loslaten ..en wees gerust dat hebben ze snel door

Dat ben ik niet met je eens,,
Ik heb genoeg ervaring met jonge paarden, heb mijn eigen veulen alles geleerd op het gebied van voetje geven, bekappen. Ik werk op een stal waar ze paarden fokken en al dat jonge spul ( van veulen tot twenter, driejarige enz) moet ook bekapt en beslagen worden. En dat gaat allemaal niet makkelijk nee, maar het gebeurt zonder praktijken als kluisteren of wat dan ook. Met geduld bereik je een hoop. Natuurlijk is het een vak apart maar het hoeft niet op zulke manieren te gebeuren.

Ben het helemaal eens met je, Findira. Ik heb juist vooral ervaring met jonge dieren opgedaan jarenlang en nu heb ik er zelf eentje. Geduld, zelf rustig blijven en veel oefenen is de enige juiste manier. Als ze dat eenmaal doorhebben, zit het wel goed.
Ik hou echt niet van die eeuwige symptoombestrijding.

Momenteel ben ik trouwens met een 7-jarige bezig die nare ervaringen met een ongeduldige hoefsmid gehad heeft. Zodra je al naar zijn been wijst, schopt hij al. Zijn baasje vindt dat doodeng. Ze doet nu een week aanrakingsoefeningen en je ziet het al verbeteren. Het dier is gewoon zijn vertrouwen kwijt. Dat moet weer opgebouwd worden, dat kost veel tijd en geduld, maar als je om een paard geeft, heb je dat er gewoon voor over.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:06

Tja persoonlijk vindt ik dat de LID best onterecht iemand mogen checken en een procesverbaal opmaken. Dat is 10 keer beter dan te zeggen dat de LID m=niks voorsteld en dat echtedierenbeulen ongestraft blijven. Of dacht je echt dat alleen de LID wel eens onterecht een beschuldiging maakt. DAt gebeurt bij een andere instantie net zo goed!! Ze gaan uitvan getuigen en als die liegen of iemand erin proberen te luizen kan het LID of een andere instantie zolas de politoie niks aan doen!

Of zullen we het hele recht systeem maar links laten liggen????

mii_rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:51

Hee nadya
neej het paard staat niet dach en nacht in de wei maar
ik poets hem altijd en wandel er mee
dus hij krijgt genoeg aandacht
hij staat gewoon overdag in de wei met ze vriendjes en savonds ga ik met hem wandelen en poetsen enszz
dus wees maar rustig
en ik weet ook niet wat er gaat gebeuren met de hoefsmid als je het egt wil weten dan moet je gewoon contact op nemen met de baas

groetjes linda
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-07 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:53

Nou, Linda, nu weet iedereen zijn naam Sigaar . Zo eentje van de oude stempel dus. Brrrrr, die zijn vaak toch al niet mijn ding. Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:05

Namen noemen is niet de bedoeling, TEM even. Knipoog

Verder is normaal omgaan met jonge dieren geen uitzondering, Nadya.

Ik in mijn leven bij verschillende smeden zoveel jonge dieren vastgehouden, en deze smeden waren allemaal heel vakkundig, rustig en handig met deze jonge dieren: dat geeft ze vertrouwen en een basis voor later.
Weet ook wel dat er baasjes tussen zitten met veel temperament, bij die smeden, maar de meeste gaan in dit vak omdat ze van paarden houden.

Runninkawa, bedankt voor plaatsen van de foto!
Ik vind het er maar gevaarlijk uitzien, zeker bij een jong paard dat toch al niet wil stilstaan.
Wij hebben ook ooit een paard gehad dat bleef slaan bij de smid, maar dat is toen opgelost met een halstertouwtje rond de koot, en het been naar achteren trekken tot het paard doorhad dat er niets gebeurde en opgaf. Zon touwtje kan je loslaten!

Zelf pramen we dieren die gaan vechten tegenwoordig gewoon bij dit soort handelingen, groot of klein. Het is natuurlijke drugs en voorkomt een gevecht. De keer erop is het meestal niet meer nodig omdat het dier een 'kalme' herinnering aan het bekappen heeft.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 15:09

Linda, wijzig even gauw je bericht nu het nog kan, je mag geen namen noemen,dat heeft de LID ook niet voor niets niet gedaan, wet van privacy nu het een zaak wordt he Knipoog

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:14

randalinpony schreef:
Namen noemen is niet de bedoeling, TEM even. Knipoog

Verder is normaal omgaan met jonge dieren geen uitzondering, Nadya.

Ik in mijn leven bij verschillende smeden zoveel jonge dieren vastgehouden, en deze smeden waren allemaal heel vakkundig, rustig en handig met deze jonge dieren: dat geeft ze vertrouwen en een basis voor later.
Weet ook wel dat er baasjes tussen zitten met veel temperament, bij die smeden, maar de meeste gaan in dit vak omdat ze van paarden houden.

Runninkawa, bedankt voor plaatsen van de foto!
Ik vind het er maar gevaarlijk uitzien, zeker bij een jong paard dat toch al niet wil stilstaan.
Wij hebben ook ooit een paard gehad dat bleef slaan bij de smid, maar dat is toen opgelost met een halstertouwtje rond de koot, en het been naar achteren trekken tot het paard doorhad dat er niets gebeurde en opgaf. Zon touwtje kan je loslaten!

Zelf pramen we dieren die gaan vechten tegenwoordig gewoon bij dit soort handelingen, groot of klein. Het is natuurlijke drugs en voorkomt een gevecht. De keer erop is het meestal niet meer nodig omdat het dier een 'kalme' herinnering aan het bekappen heeft.

Uiteindelijk komt dat touwtje en dat kluisteren zoals dat bij de hoefsmid gedaan wordt op hetzelfde neer! Alleen brandt zo'n touwtje eerder maar kun je het loslaten en ziet zo'n kluister er veel naarder uit!!

Als je een paard hebt wat door n praam heen breekt of na n paar keer weet als die praam eraan komt dat er weer wat gaat gebeuren wat ze niet leuk vinden is dat nog veel gevaarlijker...
Die van mij heeft een keer n uur lang alleen maar gesteigerd omdat ze geen praam omwilde en gewoon niks wilde. Ik hoefde maar te kijken en daar ging ze weer!

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:16

mii_rocky schreef:
Hee nadya
hij staat gewoon overdag in de wei met ze vriendjes en savonds ga ik met hem wandelen en poetsen enszz
dus wees maar rustig
en ik weet ook niet wat er gaat gebeuren met de hoefsmid als je het egt wil weten dan moet je gewoon contact op nemen met de baas

groetjes linda

he linda nu moet je niet gaan liegen ja veulen staat dag en nacht in het land en nee linda poets en wandelt nooit met hem Boos!
heb DE getuige gesproken en die zegt dat iedereen zich gewoon aan het nieuwsbericht moet houden omdat dat het enige verhaal is wat klopt!!!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:24

Ok zij zegt dus dat wat er in het persbericht staat klopt? Dus er zijn nu geen speculaties meer?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:30

Mireille1970 schreef:
Wie geeft het dier en de eigenaar aan als het paard niet gekluisterd wordt en de smid dood of invalide slaat???

Iemand zich al eens afgevraagd waarom dit gedaan werd/wordt?

Het werd gedaan omdat er niemand was om het paard vast te houden, dat is bij zo'n onervaren paard al meteen fout. Die smid zou er niet aan hebben moeten beginnen in zijn eentje. Zo'n jong paard vastzetten en daarbij nog totaal uit balans brengen is imo vragen om ongelukken.
Vervolgens hangt het paard zichzelf bijna op en denkt de smid er niet aan om de touwen los te maken, maar vergroot alleen de paniek door het dier omhoog te willen schoppen, hetgeen al bijna niet kon lukken omdat zijn achterbeen vastgebonden zat.
Of hij met de hamer op het hoofd geslagen heeft voor of nadat het dier daar zo hing vraag ik me maar liever helemaal niet af.

na het bericht van de LID twijfel ik niet meer of er idd met gereedschap op het paard zijn hoofd geslagen is, dan ben je het werken met dieren gewoon echt niet waard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:35

Citaat:
Uiteindelijk komt dat touwtje en dat kluisteren zoals dat bij de hoefsmid gedaan wordt op hetzelfde neer! Alleen brandt zo'n touwtje eerder maar kun je het loslaten en ziet zo'n kluister er veel naarder uit!!

Nou, nee. Wanneer een paard met dat been omhoog en onder zich zijn evenwicht verliest, lijkt mij dat niet bevorderlijk voor hem. Ik geloof nog altijd dat onderschat wordt hoeveel blessureleed ontstaat door dit soort praktijken, ook bij trailerladen enz..
Bokt staat vol verhalen over de schadelijkheid van te vroeg erop gaan zitten, maar met een paar honderd kilo op een in een onnatuurlijke houding vastgezet been landen zou dan niet schadelijk zijn!
Deze vorm van kluisteren kende ik niet, en gaat hier ook nooit plaatsvinden.

Gewoon een dik en zacht halstertouw om een koot, brand niet hoor, je kan het been zo makkelijker omhoog houden en in alle rust het paard het gevecht laten voeren.

Onze paarden worden niet vaak gepraamd, maar er is er nog nooit een bang van geworden: vaak wordt de praam niet strak genoeg gezet, waardoor er geen dopingeffect optreed, maar juist pijn!
Maar die praam echt goed aandraaien is dan weer zielig.

Als mijn paard echt door het lint zou gaan bij de smid en pramen werkt niet, zou ik hem nog liever onkosten betalen en dan eerst iets met een VA regelen, voor het opnieuw gebeuren moet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:39

Inderdaad Nicole. Dat sommige mensen hun hoofd maar in het zand willen blijven steken, zegt genoeg over henzelf.

Ben blij dat het veulen lekker op de wei staat, daar hoort 'ie. Ik neem aan dat de eigenaar de volgende keer dit beestje vast houdt bij de hoefsmid of er op zijn minst bij aanwezig is.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 15:44

Pipo schreef:
besita schreef:
ik ga met ThePast03 mee ...ik heb ooit de dierenbescherming op het erf gehad en een proces verbaal aan mijn laars omdat we in de winter de paarden lieten uitdollen in de sneeuw ..met 3 dekens op uberhaupt Clown en in de bescherming !!!! nee echt paardenverstand hebben de meeste daar niet , sorry
ik denk dat een heel pak mensen hier een meter of tien achteruit springt al die jonge beesten eens uithalen met voetjes tillen of gelijk loslaten ..en wees gerust dat hebben ze snel door Bloos

Ben het er helemaal mee eens.

Ik denk eerder dat het een gevalletje: Laten we de smid eens een oor aannaaien ............

Heel diep triest!!

Als ik eerlijk ben vind ik deze uiting ook diep triest..waarom de bewijzen in twijfel trekken, laat die man zijn woordje doen in de rechtzaal en daar zal wel bepaald worden hoe of wat en of hij met tegenbeweringen komt..wat me een beetje lastig lijkt gezien er getuigen aanwezig waren Knipoog

conquestador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:13

Ik ben 1 van de meerdere getuigen en ik kan jullie vertellen dat er maar 1 versie kloppend is en dat is het officiele nieuwsbericht.
Jullie zijn geweldig aan het fantaseren met elkaar.
Dat jullie een mening geven is terecht, daar wordt zo'n nieuwsbericht ook voor geplaatst.
Maar jullie waren er allemaal niet bij, jullie weten dus niet wat er is gebeurd.
Ga het dan niet erger maken dan het al is, want het is al erg genoeg.
En ga het ook niet goed praten, want het is niet goed te praten, dat het als nieuwbericht wordt geplaatst zegt al genoeg, er zijn genoeg harde bewijzen dat het nieuwbericht de werkelijkheid is.

conquestador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:25

mii_rocky schreef:
HALLO IK BEN LINDA
IK WIL FF TEGEN IEDEREEN ZEGGEN DIE HIER OPKIJKEN
DAT HET UITSTEKEND GOED GAAT MET HET PAARD
HIJ LOOPT WEER LEKKER IN DE WEI ROND TE GRAZEN
DUS ER IS NIKS AAN DE HAND DUS MAAK JE MAAR GEEN ZORGEN
IK WEET NIET WAT ER GAAT GEBEUREN MET DE HOEFSMIDT MAAR DAT MAAKT ONS OOK NIKS UIT DE BAAS VAN DE PAARDEN DIE REGELD HET WEL
SORRY DAT DE BAAS ER NIET BIJ KON ZIJN WAT WE HEBBEN MEERDE PAARDEN WAAR WE MEE BEZIG WAREN
DE HOEFSMID DOET HET ALTIJD ALEEN MEESTAL BEN IK ER WEL BIJ ALEEN OP DIT MOMENT NIET
DUS
GROETJES LINDA OP DEN DRIES

mii_rocky schreef:
Hee nadya
dus wees maar rustig

groetjes linda

Linda wil je wel eerlijk zijn, zo komen er inderdaad sterke verhalen in de wereld.
Wat er met de hoefsmid gaat gebeuren dat regeld de baas van de paarden niet, de persoon die de hele zaak regeld die beslist wat er uiteindelijk gaat gebeuren.
Ga dus niet vertellen dat iedereen contact moet opnemen met de baas, zal hij jou erg dankbaar voor zijn.
En ga niet vertellen dat jij er meestal bij bent, dat is niet waar, volgens mij zit je de meeste tijd van het jaar op school en ben je dus niet overdag aanwezig als de hoefsmid er is.
Het paardje staat wel dag en nacht in de wei met andere paarden.
En ga niet vertellen dat jij s'avonds het paardje uit de wei haalt om te wandelen en te poetsen, want dat is niet waar.
Dat je wilt vertellen dat het goed gaat met het paardje dat is prima, maar maak het niet mooier dan dat het is.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:28

conquestador schreef:
Ik ben 1 van de meerdere getuigen en ik kan jullie vertellen dat er maar 1 versie kloppend is en dat is het officiele nieuwsbericht.
Jullie zijn geweldig aan het fantaseren met elkaar.
Dat jullie een mening geven is terecht, daar wordt zo'n nieuwsbericht ook voor geplaatst.
Maar jullie waren er allemaal niet bij, jullie weten dus niet wat er is gebeurd.
Ga het dan niet erger maken dan het al is, want het is al erg genoeg.
En ga het ook niet goed praten, want het is niet goed te praten, dat het als nieuwbericht wordt geplaatst zegt al genoeg, er zijn genoeg harde bewijzen dat het nieuwbericht de werkelijkheid is.

Ben ik het stiekem wel een beetje mee eens. Wat er ook is gebeurt, mensen hebben (hier) vaak en veelvuldig de neiging om door te draaien in sensatieverhalen en opblaastheorieen, en en passant wordt er ook nog even gezellig een 'hoe behandel je je paard het beste welles nietes nh vs 'normaal' dicussie opgestart en uitgevochten. Het is gewoon hartstikke naar wat er gebeurd is, maar om er zo'n opblaaserette van te maken...is dat nou echt nodig?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:36

Misschien moet bokt het dan niet op een forum zetten waar je op kunt reageren?? Clown
Tong uitsteken

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:44

Nadya schreef:
Misschien moet bokt het dan niet op een forum zetten waar je op kunt reageren?? Clown
Tong uitsteken

Of misschien moet de LID zoiets dan pas plaatsen als er uitspraak gedaan is?
Tuurlijk gaan mensen speculeren, wie het is enz.
Zeker als er verschillende verhalen in een topic geblazen worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:51

Tja, ik vind het ook wat naief gesteld, maar goed..... Ik geloof niet dat ik veel gespeculeerd heb trouwens. Heb alleen maar gezegd dat ik hoop dat deze vent goed aangepakt wordt. En dat ik vind dat er geduldig met jonge dieren omgegaan moet worden. Lijkt me duidelijk.