Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:09

Sundancer schreef:
Uit onderzoek zal blijven wie de schuldige is, men kan wel schreeuwen van het is de eigenaar z'n schuld.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand anders dan de eigenaar van de paarden verantwoordelijk is voor zijn paarden?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:09

ThePast03 schreef:
Zep schreef:
Ben ik nu raar als ik zeg dat 100 paarden verplaatsen nog best een operatie is, en dat ik me er iets van kan voorstellen dat de eigenaar gehoopt had dat het met het weer mee zou vallen? Verward Hij heeft duidelijk een inschattingsfout gemaakt, en dat is beroerd.

Lijkt me geen excuus, als je dat niet kan regelen moet je geen 100 paarden nemen.
Andere eigenaren hebben het wel gered hun paarden op tijd op het droge te krijgen en er is meer dan voldoende gewaarschuwd.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar met levende dieren kun je geen risico's gaan nemen dat het wel mee zal vallen.

De eigenaar zal in ieder geval voor alle onkosten op moeten draaien, hij is degene die verantwoordelijk is voor zijn dieren niet de landeigenaar.

Ik ben er niet bij geweest......en als nou die paarden idd opgejaagd zijn door goedbedoelende mensen die er eigenlijk niets te zoeken hadden??

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:10

En het is toch te sneu voor woorden dat ons leger niet eens 100 paarden over kan brengen? Komen ze met een klein manschap aan met een paar pontons! Scheve mond

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:10

is dat andere eigenaren/omstanders de paarden met licht en als hebben geprobeerd te vangen terwijl je weet dat het wilde beesten zijn. En daardoor de paarden op het verkeerde stuk heb gejaagd.
??

vind ikook niet handig..
Laatst bijgewerkt door Niek123 op 02-11-06 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:11

Niek123 schreef:
is dat andere eigenaren/omstanders de paarden met licht en als hebben geprobeerd te vangen terwijl je weet dat het wilde beesten zijn. En daardoor de paarden op het verkeerde stuk heb gejaagd.
??

Klopt, blijkbaar is de nacht van te voren iemand geweest die z'n eigen paard uit de koppel heeft gehaald, waardoor die anderen naar het stukje gegaan zijn wat lager lag.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:12

Sundancer schreef:
En het is toch te sneu voor woorden dat ons leger niet eens 100 paarden over kan brengen? Komen ze met een klein manschap aan met een paar pontons! Scheve mond

Ahhhh een van de beste stuurlui???

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:12

slimmerik schreef:

Ik ben er niet bij geweest......en als nou die paarden idd opgejaagd zijn door goedbedoelende mensen die er eigenlijk niets te zoeken hadden??

Als het zo is dat hij een contract had tot 15 oktober dan hadden die paarden daar gewoon niet meer mogen staan. Zal best ingewikkeld worden maar ik denk dat hij niet makkelijk onder zijn eigen verantwoordelijkheid uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:13

slimmerik schreef:
Sundancer schreef:

Ahhhh een van de beste stuurlui???

Afgod

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:13

Sundancer schreef:
Ben het wel eens met de boeren, die hoge piefen in Den Haag willen het allemaal zelf even doen. Was ook een boer die zei dat hij en andere boeren ze wel ff naar de andere kant brachten. Helaas mocht dit niet van de brandweer, het leger en de politie... Tis voor sommige mensen een spektakel, en daar zijn de dieren de dupe van.

Dwars door prikkeldraad en sloten heen?????

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:14

ThePast03 schreef:
slimmerik schreef:

Als het zo is dat hij een contract had tot 15 oktober dan hadden die paarden daar gewoon niet meer mogen staan. Zal best ingewikkeld worden maar ik denk dat hij niet makkelijk onder zijn eigen verantwoordelijkheid uitkomt.

Maar omdat het mooi weer was mochten de paarden wel blijven staan, dit heeft Frysk Gea tegen de eigenaar van de paarden verteld.

2misty2

Is er ook een link om de laatste uitzending van omroep friesland bv te zien?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sundancer schreef:
Niek123 schreef:
??

Klopt, blijkbaar is de nacht van te voren iemand geweest die z'n eigen paard uit de koppel heeft gehaald, waardoor die anderen naar het stukje gegaan zijn wat lager lag.

volgens mij werd daar het naastgelegen land mee bedoelt.

Emilia

Niek123 schreef:
??

vind ikook niet handig..

Nee maar dan nog. Die paarden hadden de 15e weg moeten zijn dus dat is nog geen excuus.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:15

sarabande schreef:
Sundancer schreef:
Ben het wel eens met de boeren, die hoge piefen in Den Haag willen het allemaal zelf even doen. Was ook een boer die zei dat hij en andere boeren ze wel ff naar de andere kant brachten. Helaas mocht dit niet van de brandweer, het leger en de politie... Tis voor sommige mensen een spektakel, en daar zijn de dieren de dupe van.

Dwars door prikkeldraad en sloten heen?????

De boeren daar kennen het stuk uit hun hoofd, ze wilden dan met bootjes de paarden begeleiden langs de opstakels......

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:15

Sundancer schreef:

als je goed hebt gelezen, zie je dat ze het probeerde maar omdat het water laag ging staan, ze vast kwamen te zitten en al kom je et nog zulke goede ideen, als een paard niet wilt of in paniek raakt kun je niet beel doe. Deze mensen doen heust hun best om de paarden te redden !

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:16

Sundancer schreef:

Die had blijkbaar dus wel enig verantwoordeijkheidsgevoel voor zijn paard om hem op tijd op het droge te halen. Lijkt me niet dat die de schuld kan gaan krijgen.
Wat had hij dan moeten doen? Zijn paard maar laten staan omdat die boer het wel best vond en hoopte dat het wel mee zou vallen?

Ik heb de boer horen praten op Omroep Friesland (dankzij de digitale tv ook in midden nederland te zien Haha!) en alhoewel mijn Fries niet al te best is probeert hij uit alle macht de schuld bij anderen te leggen.

slimmerik

ThePast03 schreef:
slimmerik schreef:

Hij mocht de paarden i.v.m. met hoge gras laten lopen daar van het waterschap ná 15 oktober....hij hoefde daar alleen niet meer voor te betalen.

Maar iedereen speculeert er maar een stuk op los: Het échte verhaal komt nog wel boven water als het onderzoek wordt ingesteld..... Tot die tijd de wildste verhalen op bokt !!

terorita

Sundancer schreef:

Verward

ze hebben het in iedergeval geprobeerd
waarom lukte het niet???????????????
omdat het waterpeil zakte en de pontons vastliepen
eerst ff lezen voor dat je iets roept
petje af voor die gasten wat mij betrefd

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:17

Sundancer schreef:
De boeren daar kennen het stuk uit hun hoofd, ze wilden dan met bootjes de paarden begeleiden langs de opstakels......

Dat hadden ze dan eerder moeten doen, toen er nog geen 18 dood waren, dit is allemaal achteraf geklets zoasl vaak op het platteland waar alles wat niet boeren verzinnen maar stadse onzin is. Intussen blijkt nu dat iedereen wist van de wantoestanden en niets gedaan heeft dan moet je die boerenwijsheid achteraf ook maar voor je houden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:19

Sundancer schreef:
Maar omdat het mooi weer was mochten de paarden wel blijven staan, dit heeft Frysk Gea tegen de eigenaar van de paarden verteld.

Dat zegt de boer, het Frysk Gea zegt wat anders op Omroep Friesland. Zij zeggen geen middelen te hebben om het af te dwingen als de boer zijn paarden er niet op tijd vanaf haalt.

Maar de boer zegt daar ook bij dat het mocht van het Frysk Gea op "eigen verantwoording".
Kan me wel voorstellen dat die boer probeert anderen de schuld toe te schuiven, het zal een behoorlijk bedrag gaan worden.

Als dat contract er echt ligt heeft de boer volgens mij geen poot om op te staan.
Lijkt me trouwens helemaal apart als je een landeigenaar verantwoordelijk zou kunnen stellen, je bent toch zelf verantwoordelijk voor je dieren?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:19

toverpaardje schreef:
Chrystal-gek schreef:
Het bedrijf is in meer delen opgesplitst, zodat er altijd wat over zou blijven als er wat met een ander deel zou gebeuren.
Dus niet alleen die man, maar ook de vader en dochter er van zijn de eigenaren.
Hoe het precies verder zit, weet ik niet.

En zijn deze 100 paarden, een deel van ......? Dus hebben ze ergens anders nog ergens 3 deeltjes paarden staan?
En zodat er wat zou overblijven als er wat met een deel overkomt...? Ze calculeren dan in dat er misschien een paard of wat verdrinkt...? Lijkt me erg raar allemaal....

Nee, je begrijpt mij verkeerd.
Het ging om de aansprakelijkheid verdelen, op papier dus.
Deze constructies gebeuren vele malen vaker, zodat als er wat gebeurt, alleen dat deel aansprakelijk gehouden kan worden en men met de andere delen verder kan gaan.

Zover ik begrepen heb, had hij ook nog paarden thuis staan, naast de paarden (en koeien) die hij dinsdag had opgehaald van dat stuk.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:20

sarabande schreef:
Sundancer schreef:

Dat hadden ze dan eerder moeten doen, toen er nog geen 18 dood waren, dit is allemaal achteraf geklets zoasl vaak op het platteland waar alles wat niet boeren verzinnen maar stadse onzin is. Intussen blijkt nu dat iedereen wist van de wantoestanden en niets gedaan heeft dan moet je die boerenwijsheid achteraf ook maar voor je houden.

De boeren wilden het zelf oplossen, maar toen kwam de media tv en radio, en toen mochten de boeren alleen maar toekijken, en niet meer helpen. Dit is paar keer geweest op TV Fryslan.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:22

Deze boer weet niet eens hoeveel paarden die heeft laat staan de weg daar ............. bovendien,,, ookal heb je 1000 paarden het is en blijft jou verantwoordelijkheid ....... dus ook voor deze boer ...klip en klaar !!!!

sarabande

De media kwamen pas toen die paarden dood waren en de boel niet meer te redden was. De boeren wisten al eerder dat het fout kon lopen.

elllis

Citaat:

De boeren wilden het zelf oplossen, maar toen kwam de media tv en radio, en toen mochten de boeren alleen maar toekijken, en niet meer helpen. Dit is paar keer geweest op TV Fryslan.

Vindt je het gek ....komop zeg ze hadden dit moeten voorkomen ...