'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:31

Ik zeg ook niet dat jij verkeerd bezig bent en dat je je paard in de krul trekt . Als jij kan voelen tot hoe ver je kunt gaan is dat prima , maar niet iedereen kan dat .Ieder paard behoort happy te zijn ik rijdt voornamelijk klassiek daar voel ik me happy bij en mijn paard ook ,hij is jaloers als ik eerst met een ander paard gaat werken. En ik denk dat jij ook prettig met je paarden kan werken geloof ik helemaal. Maar om mij heen zie ik veel dingen gebeuren waar ik niet happy van wordt, te snel willen , afdwingen etc . Dat gebeurt niet alleen LDR nee hoor ook klassiek . Maar ik denk dat diegene met LDR (mensen die nog niet zo lang ervaring hebben en toch snel naar een hoog niveau willen) Die dus LDR niet toe kunnen passen hun paard ook sneller kapot kunnen krijgen.En als die dat in het klassieke systeem zouden zitten iets minder snel gebeurt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:34

andafries schreef:
Maar ik denk dat diegene met LDR (mensen die nog niet zo lang ervaring hebben en toch snel naar een hoog niveau willen) Die dus LDR niet toe kunnen passen hun paard ook sneller kapot kunnen krijgen.En als die dat in het klassieke systeem zouden zitten iets minder snel gebeurt.

Waar baseer je dat op?

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:51

Fronton schreef:
Karl66, je bent nogal Tyrza-minded, vind jij dat TYrza correct LDR rijdt?

Meestal wordt in dit soort situaties Anky genoemd en ik dacht een keer origineel te wezen en een andere naam te gebruiken. Maar ik weet niet hoe serieus jij dit topic en andere gevolgd heb, anders zou je kunnen weten dat Tyrza heel bewust en onderbouwd LDR toepast en ook heel duidelijk kan vertellen wat de resultaten daarvan zijn.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:53

Karl66 schreef:
Fronton schreef:
Karl66, je bent nogal Tyrza-minded, vind jij dat TYrza correct LDR rijdt?

Meestal wordt in dit soort situaties Anky genoemd en ik dacht een keer origineel te wezen en een andere naam te gebruiken. Maar ik weet niet hoe serieus jij dit topic en andere gevolgd heb, anders zou je kunnen weten dat Tyrza heel bewust en onderbouwd LDR toepast en ook heel duidelijk kan vertellen wat de resultaten daarvan zijn.

Waar baseer je dat op?

Karl66

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:56

Op haar posts

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:14

Mensen die nog niet zo lang ervaring hebben en die toch snel naar een hoog niveau willen . Dat zie je hier in de buurt veel , van die mensen die 1 a 2 jaar rijden een paard kopen en wedstrijden gaan rijden . Eigenlijk hebben ze nog geen onafhankelijke zit maar ze gaan mij even vertellen hoe je een paard LDR moet rijden. Sorry maar van zulke mensen krijg ik kippevel grrr . Ik heb nl. zo iemand op les gehad en als het dan niet goed gaat dan ligt het aan het paard. Dit persoon heb ik dan ook de les uitgestuurd.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:17

Als iemand het LDR noemt, hoeft het nog geen LDR te zijn

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:20

Nee daar heb je gelijk in , maar ze proberen het wel na te doen . En dan krijg je nare situatie's

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:21

Ben ik helemaal met je eens, Andafries

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:30

Volgens mij zijn we het daarover allemaal wel eens

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:06

Karl66 schreef:
Op haar posts

Oh oke, dan houd ik daar rekening mee.

Andafries, ik ben het ook met je eens, maar ik vind het alarmerend dat het zoveel gebeurt en niet alleen door mensen die pas kort rijden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:11

Fronton, zie Noukie haar post, als daar de discussie over gaat, dan kunnen we beter gelijk stoppen aangezien iedereen het daar wel over eens is.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:39

Karl, hoeveel paarden worden er volgens jou goed LDR gereden? Niet veel zei je, maar hoeveel dan (ongeveer)?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:24

Q, geen flauw idee. Netzomin als ik weet hoeveel paarden er goed klassiek of bijvoorbeeld western gereden worden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:59

Karl66 schreef:
Q, geen flauw idee. Netzomin als ik weet hoeveel paarden er goed klassiek of bijvoorbeeld western gereden worden.

Hoe kan jij dan beweren dat het er niet veel zijn?
Karl66 schreef:
Q, het gaat niet over veel paarden, het gaat over paarden die op een correcte manier met behulp van LDR getraind worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 00:42

Ik heb geen flauw idee wat dit te doen heeft met dit topic, maar voor een correcte uitvoering van LDR heb je een paard nodig dat het lichamelijk aankan in combinatie met een ruiter die het goed kan uitvoeren en dan praat je over in verhouding kleine aantallen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:37

Karl66 schreef:
Ik heb geen flauw idee wat dit te doen heeft met dit topic, maar voor een correcte uitvoering van LDR heb je een paard nodig dat het lichamelijk aankan in combinatie met een ruiter die het goed kan uitvoeren en dan praat je over in verhouding kleine aantallen.

Kijk, als het maar om een handjevol paarden gaat die "correct LDR" worden gereden, dan is het inderdaad nutteloos om hier over de "correcte LDR" te praten.
Dan zou het namelijk erg duidelijk zijn dat het netto positieve effect van LDR ("correct + incorrect") zo laag is, dat je juist naar incorrecte LDR moet kijken, omdat de bijdrage van correcte LDR zo minimaal is.

Daarmee is dan ook de discussie of correcte LDR wel bestaat in één klap onnodig

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:27

Prima: SLOTJE!!

Discuseren is gezond mensen; blijf je goed van nadenken
* de één iets meer dan de ander, dat wel, ahum *

Jaja, ik ben vandaag de leukste thuis... helemaal alleen....

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:32

Kijk, als 'correct LDR' nou gemeengoed was, dan was het wat anders en hoorde je waarschijnlijk niemand erover.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:15

Dus "correcte LDR" bestaat slechts als uitzondering op de regel.

Fijn om eens consensus te bereiken!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:19

Ja, daar ga ik wel in mee. Die correcte LRD van een enkeling, daar zul je mij niet over horen hoor.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:20

Waar het bij elke methode om draait is dat het fijnzinnige gevoel van de bekwame ruiter de momenten herkent waarop ingrijpen gewenst is en de gradatie waarin, en kan hand, been en gewicht op de juiste wijze laten samenwerken.
Daarbij neemt de ruiter een zit aan die bij het niveau van het paard past en hem het werk makkelijk maakt.

Onder een kundige ruiter zal ieder paard dus altijd de duidelijkste en snelste vooruitgang boeken, van het begin van de dressuur tot het einde ervan.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:23

Fronton schreef:
Ja, daar ga ik wel in mee. Die correcte LRD van een enkeling, daar zul je mij niet over horen hoor.

Dan moeten er dus meer instructeurs komen die mensen die de juiste basis en het juiste africhtingsniveau bereikt hebben èn ook nog eens een geschikt paard hebben correct LDR te leren
De Nedelandse LDR top doet het prima (of hoorden die nu niet bij die uitzonderlijke correct rijdende LDR mensen..??)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 23:08

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:

Kijk, als het maar om een handjevol paarden gaat die "correct LDR" worden gereden, dan is het inderdaad nutteloos om hier over de "correcte LDR" te praten.
Dan zou het namelijk erg duidelijk zijn dat het netto positieve effect van LDR ("correct + incorrect") zo laag is, dat je juist naar incorrecte LDR moet kijken, omdat de bijdrage van correcte LDR zo minimaal is.

Daarmee is dan ook de discussie of correcte LDR wel bestaat in één klap onnodig

Jammer genoeg is die discussie dan nog steeds nodig, omdat continue het verhaal de kop opsteekt dat ook correct uitgevoerde LDR dierenmishandeling is. Alle topics die tot nu toe over LDR gaan, gaan over topruiters die het wel goed uitvoeren en die worden over het algemeen niet geopend door de voorstanders.

Fronton schreef:
Kijk, als 'correct LDR' nou gemeengoed was, dan was het wat anders en hoorde je waarschijnlijk niemand erover.

Als we het er met z'n allen over eens zijn dat we het niet meer over de top hoeven te hebben, omdat die het op een correcte en dus diervriendelijke manier uitvoeren, dan kunnen we voor eens en voor altijd met deze discussies stoppen (graag zelfs) en een keer een topic gaan openen over wat er aan het foutieve gebruik van LDR in de basis te doen zou zijn.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 00:14

Nou Karl66, daar heb ik het altijd over. Maar mensen blijven maar met Anky aan sjouwen alszijnde het voorbeeld van hoe het moet. Nou is dat geen nieuws, maar mensen ontlenen aan haar succes net zo makkelijk de rechtvaardiging om in haar systeem te rijden. Want ja, zij wint ermee en dus is het goed of: haar paarden gaan zo fijn los en van de grond af, dat wil ik ook en dus rij ik ook zo. Dat is wat mensen geloven, denken en aan elkaar vertellen.

Yvonnelind, als je het aantal correcte lrd'ers uit wilt breiden, dan is dat de juiste manier inderdaad. Eerlijk gezegd denk ik dat de top smal blijft met een brede basis van Wanky's (wannabee Anky's).