Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Alane schreef:yfande schreef:Hm.... zie wat je bedoelt, maar tegenwoordig lijkt het me toch dat
alle zaken die het daglicht kunnen verdragen via de bank geregeld
worden, je hebt dan het bewijs dat je het paard van die persoon
(de eigenaar dus) gekocht hebt.
Mij is toen trouwens gezegd dat als ik een paard koop en er een
reële prijs voor betaal ik ter goeder trouw gehandeld heb, daarentegen
als je een paard kopt voor 100 eurie waarvan een blinde met een kruk-
stok ervan uit kan gaan dat dit een louche handel is, dan maak je je
ook nog eens schuldig aan helen.
En wie bepaalt die prijs?
Dat doet de verkoper tesamen met de koper.....
en wie bepaalt wat reeel is?
een grasmaaier anex shet is voor mij waardeloos.... zou e nog geen 30 euo voor over hebben..... een kenner ziet er een gestolen falabella in die 6000 euro waard is...
koop ik dan ter goeder trouw voor een reeele prijs? terwijl iederen krukstok hebbende blinde falabella liefhebber kan zien dat het een echte falabella is met een prijskaartje?Citaat:(4) Pferdepass und Eigentumsurkunde
Der Pferdepass und die Eigentumsurkunde gehören zum Pferd. Bei Besitzwechsel ist der Pferdepass dem neuen Besitzer auszuhändigen und bei Tod des Pferdes an die ausstellende Stelle zurückzugeben. Bei Eigentumswechsel sind sowohl Pferdepass als auch Eigentumsurkunde dem neuen Eigentümer auszuhändigen.
maw wie die oorkonde heeft is eigenaar.... met of zonder notaris
die oorkondes zijn sinds 2 jaar in gebruik.
vvwc schreef:Voor diegenen die op een volwassen manier deze zaak besproken hebben willen wij even vertellen dat een groep van 5 paarden organisaties sedert eind 2004 in België via de politiek een verzoek hebben ingediend om de wet op de paardendiefstallen te wijzigen in die zin dat de straffen strenger zouden worden en dat het gestolen dier steeds naar zijn bestolen eigenaar zou terug gaan.
Vanaf 1998 is in België het paspoort verplicht en ook voor de andere "sans papiers" volgt binnenkort de identificatie met vermelding van de rechtmatige eigenaar. Het verhaaltje van "een redelijke prijs" zal bijgevolg moeilijk houdbaar worden. Voor de identificatie hebben wij in België een voorstel tot vrije keuze ingediend tussen microchip, DNA en eventueel retinascan. Bij deze laatste 2 kan er bij betwisting nog een extra test uitgevoerd worden die de werkelijke herkomst van een dier bewijst. Onze werking en onze serieuse inspanningen werden door bepaalde negatievelingen in het verleden afgedaan als het werk van "een groepje" en met allerlei verwijten en onzin, maar geen positieve werking van hun kant. Daarom nu onze eenmalige reactie en gelukkig zien wij dat er mensen op een volwassen manier reageren. Wij kregen een site via een vereniging vvwc op :
http://users.skynet.be/welshponyvvwc en wij zijn zeer vereerd indien u ons eens wilde contacteren of via ontheffingchip@hotmail.com
silvana schreef:IK heb toch enige vraagtekens over het aspekt dat een paspoort in belgie verplicht zou zijn?Ik verkeer in een kringetje goede dierenartsen die van mij allemaal de flyers van de gestolen tinker hebben gekregen waar bij nog uitvoerig gesproken is over de chip en paspoort .Geen van deze dierenartsen weten van een paspoort af? Ondanks dat mijn paard wel een chip heeft heb ik alleen een papier van waar de chip geregistreerd staat en een vacinatieboekje maar dat is geen paspoort.
Naar aanleiding van de mail van de tinkers, die ik naar mijn vriendin in frankrijk heb gestuurd.Kreeg ik een mail terug dat ze een andalusche merrie heeft gekocht , die gechipt blijkt te zijn. Daar kwamen ze achter door controlle van de dierenarts.Nu is het paard uit portugal gekomen via spanje, bij geen van de grenzen is de chip opgemerkt want op de papieren staat geen chip vermeld.Zelf zijn ze aan het zoeken geweest achter de chip en nergens staat deze geregistreerd.Dus nu vermoeden ze dat het paard ook gestolen is en de papieren vals, maar wat kan je er verder mee?
vvwc schreef:Alana
vvwc schreef:u weet héél goed dat wij in het verleden op de andere topic de mensen én onze leden over de VERSCHILLENDE manieren van identificatie hebben voorgelicht,
vvwc schreef:maar dat er problemen zijn gerezen met de microchip, reden waarom in Duitsland en Nederland de vrije keuze is ontstaan tussen microchip en DNA.
vvwc schreef:Uw uitleg geeft de indruk dat u niet helemaal weet hoe DNA wordt genomen. Men krijgt van het registrerend organisme een zakje waarin de dierenarts 20 haren uit de manen met wortel trekt (net zoals u manen trekt voor toiletage) en dat goed afgesloten mét de nodige documenten wordt overmaakt aan het labo. Het resultaat wordt dan bekend gemaakt met een officieel document.
vvwc schreef:De microchip ter grootte van een smalle kleine langwerpige medicijnpil wordt in de hals ingebracht met een voorwerp dat een beetje gelijkt op een smalle tekenpen(dus zeker dikker dan een dikke injectienaald). De dierenartsen vedoven voor de ingreep, maar blijkbaar zouden de opnemers dit niet doen.
vvwc schreef:De retinascan gelijkt op een rekenmachientje met een draad een een lezertje (gelijkt op microfoon) dat voor het oog wordt gehouden.
vvwc schreef:Voor wat de verplichting van de paspoorten in België betreft moesten de stamboekdieren reeds vanaf 1998 een paspoort bezitten en de oude papieren van de oudere dieren moesten zelfs vervangen worden door een paspoort.
Dit om te beantwoorden aan de opgelegde Richtlijn 90/427/EEG ART.8 .1 waarin wordt gesteld dat : "geregistreerde paardachtigen tijdens het transport vegezeld gaan van een door de Commissie volgens de procedure van art.10 op te stellen identificatiedocument dat wordt afgegeven door de organisaties of verenigingen". De toekomstige verplichte identificatie zou voor ALLE paardachtigen tellen, dus ook degenen zonder stamboekregistratie.
vvwc schreef:Wij maken onder geen enkele vorm misbruik van een vereniging maar wij zijn 5 sterke, gelijkgestemde organisaties met respect voor elkaars standpunt die de rechten van onze leden verdedigen en op andere vlakken reeds in het verleden vele malen verdedigd hebben. Er komen trouwens nog organisaties bij.
vvwc schreef:Wat de retinascan betreft verwondert het ons dat u na al die tijd nog niet de moeite hebt genomen om op de website van www.invisio.nl/antichip te gaan kijken en bij de site "optibrand" vindt u ook meer gegevens over de retiscan die trouwens al héél lang succesrijk voor de runderen wordt gebruikt in Amerika.
vvwc schreef:Het apparaat voor menselijke scanning is niet hetzelfde als dat voor de dieren. Men gaat het echter kortelings nog uittesten in een slachterij om ook de microchip in de slachterij slecht kan gelezen worden door de interferentie van de grote machines.
vvwc schreef:Wij ijveren voor een veilige én degelijke scanning voor mens én dier en wensen voor de Belgische paardeneigenaar het recht te bekomen om te kiezen op welke wijze zijn dier kan geregistreerd worden, net zoals in Nederland en Duitsland.
Dance schreef:@) vvwc: In Duitsland is een chip helemaal niet aan de orde en er is ook geen discussie erover. Iedereen die een chip in zijn paard wil plaatsen moet dat dan maar doen. Er hoeft dus geen keuze gemaakt te worden.
Duitsland en Nederland hanteren beslist niet dezelfde regelgeving of iets wat regelgeving betreffende de chip moet voorstellen.
Dance schreef:Dan is in Nederland een zogenaamde chipverplichting gekomen die niet te handhaven was omdat de wettelijke gronden daarvoor niet aanwezig zijn. Een sportbond en/of een Productschap kan zeer zeker niet katholieker als de Paus ageren.
Dance schreef:Daarbij is nog het verhaal van de chipfabrikant en de sportbond, maar dat terzijde.
Dance schreef:Om niet iedereen in z;n hemd te laten staan oftewel gezichtverlies te laten lijden is er een DNA alternatief in het leven geroepen. Waarbij, lees en verbaast u, alleen DNA onderzoek uitgevoerd door een Nederlands laboratorium geldigheid heeft (???). Hetgeen de verplichting zou inhouden dat paarden DNA getyped in officiëel erkende laboratoria in het buitenland (ik denk hier aan de VS bijv.) ongeldig worden geacht.
Dance schreef:De enige verplichting betreffende de EU regelgeving is het ondertussen alom bekende Europese paardenpaspoort. Waarbij ik zou aanraden de regels omtrent het paardenpaspoort van de EU site nog eens na te lezen. Of zoals aangehaald in uw geplaatste bericht nog eens heel goed begrijpend na te lezen.
Dance schreef:Paspoort is alleen nodig indien met met een paard ook maar één voet de openbaren weg opgaat dus.
Dance schreef:De rest zijn voorstellen die voorlopig op ijs staan als ze ooit haalbare kaart worden.
Dance schreef:Een voorstel is nog lang geen wet en hoeven dus niet gedaan te worden. Dan verdient het ook aanbeveling zich eens te verdiepen hoe een dergelijke wet- en regelgeving in de EU tot stand komt. U zult verbaast zijn hoeveel commissies deze voorstellen moeten passeren en hoeveel tijd er voor nodig is voordat een wet überhaupt een wetsvoorstel is. Daarna moeten alle EU lidstaten het wetsvoorstel nog ratificeren en invoeren, ook dit duurt soms jaren. Al heel snel zijn we dus minder snel van wetsvoorstel tot invoering in de lidstaten een kleine 10 jaar verder. Ook België kan geen EU wetten invoeren die niet bestaan. België kan wel eigen wettelijke bepalingen hanteren gerelateerd aan de eigen wettelijke regels.
Dance schreef:Over de chip is al genoeg geschreven. En het kontroleren in slachthuizen??? Lachertje en zeker met die toestanden in de slachthuizen in België waarover genoeg te doen is.
Dance schreef:Haren trekken hoeft niet persé door een dierenarts gedaan te worden. Dat kan men zelf doen. Men geeft alleen aan wie de haren heeft getrokken. Doet dat iemand anders dan moet diegene zijn handtekening erbij zetten. Het aantal van 20 is ook niet dwingend voorgeschreven. Aangeraden wordt een aantal van 50, waarbij erop te letten is dat een genoeg aantal haren is voorzien van de haarwortels. Ook de plek kan belangrijk zijn. De laboratoria hebben bijvoorbeeld het liefste van jonge veulens dat de haren uit de staartwortel getrokken worden.
Dance schreef:Het zijn ook niet alleen de dierenartsen die een chip in mogen brengen, maar de melkboer of de postbode die een korte cursus van een halve dag heeft gedaan mag zich chipper noemen en dus de chip plaatsen. Overigens heb ik nog geen DA meegemaakt die de paarden bij een chip inbrengen hebben verdoofd.
Dance schreef:Een retinascan bij de het overschrijdende grensverkeer van paarden? Ik weet niet waar u of uw vereniging mee bezig bent maar dat is echt belachelijk.
De retinascan zal op den duur (eventueel) worden ingevoerd als eerste bij luchtvaartpasagiers die naar de VS reizen. Alles staat zelfs nog in de kinderschoenen en bevindt zich nog in de testfase.
Dit is i.m.o. geen voorlichting meer, maar volgens het bekende spreekwoord van de klok horen luiden en de mensen een beetje op stang jagen.
yfande schreef:Tja als je op alle slakken zout wilt leggen....
dan kan ik daar ook niets aan doen.
Ik zie in mijn reactie niets onvriendelijks..... maar ik zal een mod vragen om zijn of haar mening...
---
Zit me toch niet lekker om af te sluiten zonder aan te geven waarom
ik mij niet meer lekker voel met de reacties van Alane.
Alane het klopt, je individuele reacties zijn niet onvriendelijk, sterker nog, je argumenten zijn goed onderlegd, maar ze zijn eenzijdig.
Wat mij tegen de haren instrijkt is dat jouw mening over de fokker's kant in mijn beleving het enige is wat voor jouw telt.
Ik heb nogal wat fokkers in mijn kennissenkring en ben vanaf begin
van dit topic uitgegaan van 2 kanten van het verhaal./
Op elke medelevende reactie tav Kelly heb jij een reactie tav de fokker's
en het gaat zelf zo ver dat jij een fictieve tekst verzint die de fokkers
zouden hebben kunnen geplaatst.
Alane, jouw argumenten zijn heel erg duidelijk en goed onderlegd maar je argumentatie begint met "dit klopt niet.......want ....."
Dat is hetgene waar ik moeite mee heb.
Diefstal is diefstal, en diefstal van een paard waar je je ziel en zaligheid
in hebt gelegd om een goed fokproduct eruit te kweken is net zo erg
als de diefstal van je paard die je al jaren als maatje gehad hebt.
Voor wie dan ook ......verdriet blijft verdriet
yfande schreef:Ja, bij deze mijn excuses
vvwc schreef:Wij blijven verder ijveren voor een VRIJE keuze en zullen ons niet meer druk maken over allerlei onterechte aantijgingen. Wij zien zelfs dat de teksten van verschillende mensen door elkaar werden gemixt en dat er soms op onvriendelijke wijze wordt gereageerd. Wij hebben met het adres van onze site onze naam, adres en telefoonr gemeld zodat u met ons contact kan opnemen en de discutie dus niet anoniem moet gebeuren. Dus adé en nog veel plezier
Apple schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zoveel onvriendelijks zie in de reactie van Alane
griebels schreef:Ik eigenlijk wel... Ook ik heb mijn twijfels bij sommige verhalen van TS maar ik zou hier niet mijn mening gaanlopen opdringen zoals Alane dat doet imo, en ook niet steeds maar weer proberen het laatste woord te hebben.
En miss kunnen we nu weer ontopic gaan zodat het een en ander ook makkelijk te volgen blijft??