Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:59

Ik zag op foto’s van het röntgenen dat Furion een infuus had zitten en gesedeert was.
Ik kan me niet indenken dat hij geen pijnstillers krijgt en zo rond kijkt.

Mijn pony moest ik met spoed verhuizen en dat was 150 km naar zijn fokker, die kon bieden wat hier niet kan qua grondsoort al.
Maar ook topsportmanagement opfok en revalidatie.
Rugblessure, en ik heb hem vol buut een trailer in laten gaan met lage klep zonder dwarslatten.
Maar we waren blij dat hij er was, en achteruit kon lopen.
Ik moet niet denken aan 2000 km.
We gingen onder een aquaduct door, bergaf, en vond het zo eng, maar hij bleef kranig staan.

Ik voelde me echt een kreng, maar volgens de dierenarts was er geen mogelijkheid hier op deze manier.
Hij wist ook oprecht geen plek waar ik hem heen kon brengen die financieel haalbaar was plus de bodem en omstandigheden daar ook top.
Zandgrond daar, zonder kuilen en onregelmatigheden.
Na 2 weken hooguit kreeg ik filmpjes van een dravende pony zigzaggend tussen bomen door en rollend, en overrollend naar de andere kant.
Een gigantische stal en weide zonder zachte grond heeft zijn leven gered.

De dierenarts heeft me over de streep getrokken met: ik heb eigenaren die echt niks liever zouden willen dan dit kunnen bieden.
Maar zelfs een revalidatiecentrum biedt zo’n stal misschien niet eens en de bodem kun je niet veranderen.
Naast dat het extreem duur is, en ze daar zo naar hem uitkijken dat hij thuis komt.

Liefde is hem nu wegbrengen, en als hij het niet haalt is hij heen gegaan op de plek waar hij geboren is en ze van hem houden.
En dat laatste: als hij het niet haalt, heeft hij liefde gekend tot het eind.

Zij wilde hem eerst daar hebben en dierenarts gaf groen licht voor transport met pijnstillers.
Zij wilde hem eerst ruimte geven met een veel grotere stal en gladde weide.
En als ze twijfelde zou ze met hem daar naar haar vaste kliniek gaan.
Dan was equitom ook veel meer in de buurt geweest trouwens.
En ja daar had hij heen gemogen!

Uiteindelijk was de sleutel dus een megastal en andere ondergrond op de wei.
Maar het idee bij koliek acuut ofzo nooit er te kunnen zijn was vreselijk eng.
Hij mag altijd terug ook, maar staat nu heerlijk in vrije uitloop.

Maar ik vond 150 km al veel te ver, maar de dierenarts zei pijnstillers erin en rijden.
Maar ik begin die chinees freaky te vinden en dat been behoooorlijk oplopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:03

Vind het heel gestoord dat hij steeds over z’n criminele achtergrond begint. Hij zwerft al sinds 2018 door Europa( misschien nog wel langer) heel apart voor een chinees staatsburger.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:06

Utixo schreef:
7ofhearts schreef:
Blij met de foto’s van Furion.
Jammer dat er inmiddels over knol en poot gepraat wordt.
Zal wel onder het mom van “ mij laat het koud “ zijn…… maar toch jammer.

Gaan we daar nu over vallen? Mijn eigen paarden hebben ook koppen en poten, en worden vaak zat knol genoemd. Laten me alles behalve koud, maar ik geloof niet dat de paarden er wat van vinden hoe we de ledematen noemen. Dus als ik het hier over een poot heb, is dat alles behalve denigrerend.

Ik vind hem boven het verband opgelopen. Misschien is het de foto, maar ik vind zijn bovenbeen vol. Wat heel logisch is, onder het verband kan het vocht nergens heen, dus het komt omhoog.

Och, over vallen is een groot woord.
Maar het valt wel op.
Hoe je je dieren thuis noemt moet ieder voor zich weten, maar als er op bokt een foto geplaatst wordt waarop gereageerd wordt met ; zijn kop staat wat hoog of haar poot komt niet mee, dan vind ik dat raar.
Sorry.
Terug naar Furion.

Nyaleti

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:50

Zo ontzettend veel medelijden met de chauffeur die de komende dagen met deze man zit :=

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:57

BigOne schreef:
Vind het heel gestoord dat hij steeds over z’n criminele achtergrond begint. Hij zwerft al sinds 2018 door Europa( misschien nog wel langer) heel apart voor een chinees staatsburger.

Of hij heeft een heel slecht gevoel voor humor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 00:49

Ik vind het paard er niet ontspannen uitzien.
Na een paar dagen is zijn optische conditie nog niet veel veranderd maar hij trekt zijn buik op, dat slappe uitschachten kan ook een pijn uiting zijn, opgetrokken neusvleugels. Een gezwollen en onbruikbaar been. Algehele spanning.
Oortjes naar voren zeg niet veel, ja het is een fit paard vol energie. Dus reageert alsnog wel op zijn omgeving.

Een paard denkt niet zoals wij de hele tijd terug aan het been of het ongeluk.
Het ziet er normaal uit, maar hij is stuk.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:08

Denk ook dat hij een heel fout gevoel voor humor heeft. Hij probeert mensen gewoon op stang te jagen. Blijkbaar vindt hij dat leuk ;(

Hoe lang doen ze erover naar Parijs denken jullie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:14

Paard ziet er in ieder geval niet volkomen versleten uit. Maarja foto's zijn zulke moment-opnames.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:15

Ik vind het echt bizar. Ik ken wel paarden die met botbreuk vervoerd zijn (naar de dichtstbijzijnde kliniek), en dat ging echt ondersteund met strobalen en mensen er bij in een vrachtwagentje. En dat was dan nog een heel pittige rit... Kan hier echt met m'n verstand niet bij.

Ze kunnen zo bikkelhard en dapper zijn voor zichzelf. Moest denken aan dit filmpje, waarop een jong dier met open botbreuk nog 'blij' met de oortjes er op loopt te grazen.
https://www.facebook.com/share/v/PKm9F8S9YvhuyxhV/

Hopelijk is hij gewoon enorm goed gestabiliseerd en staat ie onder de pijnstillers...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:34

Ik denk dat hij wel enigzins licht gesedeerd is omdat zijn piel er steeds een beetje uit hangt op de fotos

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:10

Popstra schreef:
Ik denk dat hij wel enigzins licht gesedeerd is omdat zijn piel er steeds een beetje uit hangt op de fotos

Die indruk heb ik ook, precies genoeg om hem comfortabel en ontspannen te houden.

Naar aanleiding van dit topic heb ik me ook wat meer verdiept in beenbreuken bij paarden en deze lijken ook lang niet altijd zo pijnlijk als je zou verwachten. Bij sommige paarden duurt het weken voordat de diagnose is gesteld omdat ze alleen onregelmatig lopen. Zelfs paarden met een volledige breuk blijken het been regelmatig nog steeds te belasten. In veel gevallen wordt dit soort paarden gewoon de wei ingestuurd, ook in gevallen waar men een operatie niet aandurft maar het paard toch een kans wil geven. Paarden redden zich meestal ook prima op 3 benen en veel paarden genezen zelfs volledig. Zo ook een een paard met 3-voudige breuk waar men gewoon 'heeft afgewacht'. Heel interessant en ook verrassend om te lezen. (verhalen zijn op bokt terug te vinden)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:17

Ook breuken die een gewricht in meerdere stukken splijten....?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:37

Video van Amyz speekt wel boekdelen. Als je alleen de voorkant op beeld zou hebben (bij stilstaand paard) zou je niets zien, idd oren naar voren toen ze langsreden etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:53

Djiez.... dat filmpje... ieks.....dat ze ook zo aan dat uitstekende bot staat te likken..... als je dat afgebroken been niet zou zien dan zie je een grazend paard dat er niet raar uitziet. Tja tenzij je je voelsprieten uit hebt staan, dan staat ze er een beetje tè beteuterd bij zeg maar.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:19

Botbreuken zijn inderdaad niet pijnlijk tot je ze overbelast enz en dan is het meestal het gebied rondom de breuk.

Nog een voorbeeld van een oud paard van mij wat ik verkocht had. Die hapte naar een vlieg op zijn buik en de stijgbeul klapte om zijn onderste tanden mond. Hij schrok en trekt terug.

4 weken kreupel op rust
Toen opbouwen

Na 2 weken nog slecht

Foto's gemaakt

Halswervels gebroken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:25

Maar denk dat die dingen wel gewoon gruwelijk zeer doen.
Maar wat moet een paard dan? Het is en blijft een vluchtdier die dan op "aan" staat.
Zoals het filmpje wat amyz plaatst...verschrikkelijk.
Toch lag hij niet als een zielig hoopje onder een boom te sterven, maar probeert te overleven.
Dat is het enige moment dat je denkt, was daar binnen een uur de wolf maar voorbij gekomen....

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:28

Blij dat men zo adequaat gereageerd heeft op de melding van sunshine. En inderdaad, er zijn overeenkomsten met Furion.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:38

De discussie hier doet me denken aan mijn eigen enkel.
Al jaren kon ik geen afstanden meer lopen maar men zag geen rede tot een foto, omdat bij onderzoek de pijn niet opgeroepen kon worden.
En soms ging het ook gewoon best aardig.
Dus kwam ik een heel end met goede schoenen en zo nu en dan tapen bij de fysio.
Tot er wel eens foto’s genomen werden.
Enkel staat nu vast en stijf, met extra bot en plaatwerk.
Dus inderdaad, een breuk is niet per definitie gruwelijk pijnlijk.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 26-04-24 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:40

7ofhearts schreef:

Er zit best een aanzienlijk verschil tussen een breuk of een compleet verbrijzeld gewricht (afgaande op de foto's).

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:44

DuoPenotti schreef:
Maar denk dat die dingen wel gewoon gruwelijk zeer doen.
Maar wat moet een paard dan? Het is en blijft een vluchtdier die dan op "aan" staat.
Zoals het filmpje wat amyz plaatst...verschrikkelijk.
Toch lag hij niet als een zielig hoopje onder een boom te sterven, maar probeert te overleven.
Dat is het enige moment dat je denkt, was daar binnen een uur de wolf maar voorbij gekomen....

Het doet ook zeer hoor dat zeker!

Het is precies wat ik eerder benoemde ze gaan over op overlevingsmodus en zwakte tonen is niet iets wat ze snel doen. Daarbij zal hij een goede pijnstilling hebben

Dat hij er goed bijstaat zegt voor mij dus niets. Mijn merrie met kissingspines heeft echt wel pijn gehad aan het einde zo erg dat ze een omgeklopte darm kreeg. Door de rhino is kreeg ze lichte ataxie en hierdoor wisten we dat het aflopende zaak was en goed op moesten letten. Toch gimg zij door tot het einde als ik ook maar iets eerder iets had gemerkt was ik per direct gestopt met alles. Als je de rijfotos van een paar weken ervoor zag dan zou je niet zeggen dat ze leed. Ook in haar doen en laten zag je niks en zo ook in haar gezicht niet. Sindsdien weet ik oprecht hoelang een paard goed blijft tonen

Deze is denk ik 3 dagen voor het inslapen
Afbeelding

Dit 2 a 3 weken

Afbeelding

Afbeelding

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:48

Goof schreef:
7ofhearts schreef:

Er zit best een aanzienlijk verschil tussen een breuk of een compleet verbrijzeld gewricht (afgaande op de foto's).

Was ook niet zo maar een breuk.

Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:52

Ik denk dat we nog zoveel voorbeelden aan kunnen halen, dat haalt niet weg, dat dit gewoon niet te vergelijken is.
Hoe de breuk ook is. 2000!!!! km met een paard reizen, is gewoon niet diervriendelijk. Klaar. Als het nou spoed betreft naar de dischtsbijzijnde DAP, is dat wel echt anders..

En wel of geen pijn, ook daar zit bij iedereen gewoon verschil in. Dat is gewoon niet met 100 voorbeelden wel of niet goed te praten..

Ik kan er gewoon niet bij, dat deze hele rare enge man, dit doet en dat er mensen zijn die hierin helpen...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:00

wendy1987 schreef:
Ik denk dat we nog zoveel voorbeelden aan kunnen halen, dat haalt niet weg, dat dit gewoon niet te vergelijken is.
Hoe de breuk ook is. 2000!!!! km met een paard reizen, is gewoon niet diervriendelijk. Klaar. Als het nou spoed betreft naar de dischtsbijzijnde DAP, is dat wel echt anders..

En wel of geen pijn, ook daar zit bij iedereen gewoon verschil in. Dat is gewoon niet met 100 voorbeelden wel of niet goed te praten..

Ik kan er gewoon niet bij, dat deze hele rare enge man, dit doet en dat er mensen zijn die hierin helpen...

Eens!!

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:10

Een botbreuk doet inderdaad niet continue pijn. Gecontroleerd bewegen kan zelfs prettig zijn, maar belasten dus echt niet.

Dat Furion naar omstandigheden ‘erg goed’ op de foto staat, kan naast goede pijnstilling ook een stukje adrenaline zijn. Het is wel een hengst die gewend is vrij rond te lopen, overal te dekken en met andere dieren te vechten. Het laatste dat hij zal willen doen is op een vreemde plek als zwak vogeltje binnenstappen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:05

Bij een botbreuk is het toch vaak niet het bot zelf wat pijn doet maar druk op spieren/pezen etc? Daarom dat sommige breuken bijna geen pijn doen en andere wel.
Van horen zeggen. Weet niet of dit een mythe is. Nog nooit wat gebroken zelf