Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:29

Het is de toon ja. Ik vind ook dat we zelf wel wat meer 'rotklusjes' op kunnen knappen. Ik denk dat het vaak niet eens het werk zelf is, dat onaantrekkelijk is. Maar evenzeer het slechte imago en de karige beloning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:05

Het zal: en, en zijn...

En ja, er zitten genoeg (Nederlandse) mensen in de bijstand die gewoon kunnen werken maar ze aan het werk krijgen en houden hebben anderen soms dan weer een dagtaak aan. En omdat die mankracht er vaak niet is..schieten die er tussen door.

Volgens mij heeft niemand wat tegen arbeidsmigranten, maar wel tegen migranten die niet kunnen (vaak door regels van de overheid) of willen werken. Het is gewoon belangrijk dat iedereen z'n steentje bijdraagt. En in combinatie met het probleem met de al overbevolking in Nederland, huizen tekort etc. etc. Iedereen heeft het over vergrijzing, maar ik zie dat eerlijk gezegd nog niet zo gebeuren..dat roepen ze al 20 jaar....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:12

Ik heb zelf 19 jaar in de tuinbouw gewerkt.
Na 3 keer eruit te zijn gedonderd samen met collega's want we waren te duur met een min loon.
En de Polen inderdaad uitgebuit werden. En daar niets aan gedaan werd door de overheid kan ik me voorstellen dat ook veel mensen dat nu bewust de rug toe keren.
Toen kwam je niet eens meer als Nederlander aan de bak.
En niemand van ons had een werk mentaliteit van 8 tot 4.
Maar de dag begon om 6 of 7 uur en eindtijd was tussen 16 en 22.
Maar ja wij werkte wel voor een cao loon en dat was teveel.

Nu kan ik het werk ook niet meer.
Maar toen deed ik het graag. Muziek hard en gaan met die banaan.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:16

Elisa2 schreef:
Volgens mij heeft niemand wat tegen arbeidsmigranten, maar wel tegen migranten die niet kunnen (vaak door regels van de overheid) of willen werken. Het is gewoon belangrijk dat iedereen z'n steentje bijdraagt. En in combinatie met het probleem met de al overbevolking in Nederland, huizen tekort etc. etc. Iedereen heeft het over vergrijzing, maar ik zie dat eerlijk gezegd nog niet zo gebeuren..dat roepen ze al 20 jaar....

Dat zou toch niet moeten verbazen? Als je naar de bevolkingspiramide kijkt dan zit het gros tussen de 50 en 60 jaar, dus die gaan massaal met pensioen tussen de 5-15 jaar. We moeten straks met minder mensen voor meer gepensioneerden gaan werken.

Positieve vibe die ik zie met de krapte op de arbeidsmarkt bij ons bedrijf is dat de medewerkers met ouders van niet Nederlandse afkomst meer kans krijgen en er ook vraag is naar oudere werknemers (50 plussers).

Daarnaast hebben we natuurlijk nog de parttime discussie in Nederland. Teveel werken er parttime, dat zal toch ergens mee opgevangen moeten worden. Of zaken als ADV moeten eens aangepakt worden, ooit ingesteld om meer mensen uit de werkloosheid te krijgen, maar nu dus een issue. Maar goed, dat zijn zulke verworven rechten. Dat gaat nooit lukken om aan te passen.

Gelukkig is er op het vlak van uitbuiting van medewerkers veel gedaan. Er is best wat aan de wet- en regelgeving gedaan. Dat er nu nog excessen zijn, dat geloof ik ook. Gelukkig komt het steeds minder vaak voor. De boetes voor het overtreden van de Atw zijn ook behoorlijk fors. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat mensen met fysiek zwaar werk voldoende bescherming krijgen.

Het is ook wel economie eigen hè, conjuncturen volgen elkaar op. Na jaren met groei, zal er altijd weer ergens een recessie volgen. Wanneer is de vraag, maar dat ie komt is wel een zekerheid.

Toen ik werk zocht, was er weinig werk. Toen wij een huis kochten waren we één van de vijf die kwamen kijken op een open huizendag. We boden onder de vraagprijs. We hadden vrienden en familie wiens huizen zwaar onder water stonden in steden. Ik kende collega's die hypotheken overzetten in verband met hun oude rentepercentages van 10%. Ik werkte bij een bedrijf die zware verliezen leed op de portefeuille met potentiele bouwgronden. En bovenstaand is allemaal een 10-15 jaar geleden nog maar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:56

Sakura789 schreef:
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat mensen met fysiek zwaar werk voldoende bescherming krijgen.

Fysiek zwaar werk kan nu juist prima door arbeidsmigranten op expatbasis worden gedaan. Dan heb je ze in de kracht van hun leven een paar jaar in Nederland en zijn ze weer weg voordat ze hier op het sociaal stelsel kunnen gaan leunen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:59

elnienjo schreef:
Sakura789 schreef:
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat mensen met fysiek zwaar werk voldoende bescherming krijgen.

Fysiek zwaar werk kan nu juist prima door arbeidsmigranten op expatbasis worden gedaan. Dan heb je ze in de kracht van hun leven een paar jaar in Nederland en zijn ze weer weg voordat ze hier op het sociaal stelsel kunnen gaan leunen.

Dit is in mijn ogen gewoon uitbuiting van deze mensen. Onbegrijpelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:02

elnienjo schreef:

... misschien eens een keer de Nederlandse regels bekijken?

Wellicht is dit wat jij vindt hoe het zou moeten.
Vrijheid van meningsuiting.

Maar we hebben ooit met elkaar in Nederland afgesproken dat iedereen die hier werkt, sociale premies betaalt.
En dat - ook een onderdeel van de afspraak - er alleen betaald wordt als dat nodig is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:08

Ann schreef:
elnienjo schreef:

Dit is in mijn ogen gewoon uitbuiting van deze mensen. Onbegrijpelijk.

Waarom is dat uitbuiting? Je zou het wel normaal vinden als Nederlanders zo'n beroep 40 jaar zouden moeten uitoefenen? Dát is pas uitbuiting! Mannen (en eigenlijk ook vrouwen) tussen de 20 en 30 jaar zijn fysiek sterk en kunnen veel meer zware arbeid aan. Zelf werkte ik van puber tot jong volwassene op de manege, dus deed toen ook zwaar werk. Dat zou ik boven de 30 niet meer gekund hebben, maar je lijdt er niks aan als je dat in de kracht van je leven doet. Bovendien levert het bij arbeidsmigranten een veel hoger loon op dan ze in hun thuisland kunnen verdienen en als je ze niet laat meebetalen aan 't sociaal stelsel hier, dan is de zak met geld waarmee ze naar huis gaan nog groter en wij hebben hier geen risico's. Precies zoals die Europese meiden die op expatbasis in Dubai voor Emirates gaan werken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:47

... en we hebben afgesproken dat we het zo niet doen.

Als iemand hier van een steiger valt, heeft hij/zij premie betaald en is dus verzekerd.

'We zijn Qatar niet.'
(Viel je daar van de steiger, had je pech en werd het niet zelden je dood. 'Het is wel goedkoop', dat klopt.)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:48

elnienjo schreef:
Sakura789 schreef:

Gezien je mijn quote gebruikt even een disclaimer dat ik hier nou niet bepaald achter sta.

Uitbuiting van geen enkel mens is toegestaan imo. Mocht dat wel gebeuren in Nederland, dan zijn ze hier ook welkom om aan het sociale stelsel mee te doen. Mensen uitbuiten om het zelf beter te hebben/krijgen. Bah.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:50

En buiten het vangnet vallen van Nederlanders omdat ze bij het uwv er rare fratsen op na houd?

Waarom hoor je daar zo weinig over?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:56

Janneke2 schreef:
... en we hebben afgesproken dat we het zo niet doen.

Als iemand hier van een steiger valt, heeft hij/zij premie betaald en is dus verzekerd.

'We zijn Qatar niet.'
(Viel je daar van de steiger, had je pech en werd het niet zelden je dood. 'Het is wel goedkoop', dat klopt.)

Dat zou gewoon onder de verplichte zorgverzekering vallen, maar bij blijvende arbeidsongeschiktheid zou het dan wel exit Nederland betekenen.

'We' hebben zoveel afgesproken wat later weer herzien is. Ons sociale vangnet is enorm uitgekleed, de pensioenleeftijd is flink verhoogd, de vut is afgeschaft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:57

DuoPenotti schreef:
En buiten het vangnet vallen van Nederlanders omdat ze bij het uwv er rare fratsen op na houd?

Waarom hoor je daar zo weinig over?

Ook dit ja. Ik heb 'geluk' dat ik 100% afgekeurd ben en in de Iva zit nu maar veel mensen vallen tussen wal en schip.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:00

elnienjo schreef:
Dat zou gewoon onder de verplichte zorgverzekering vallen, maar bij blijvende arbeidsongeschiktheid zou het dan wel exit Nederland betekenen.

Als jij vindt dat het zo moet, dat is je goed recht.

Maar de regels die wij met elkaar hebben afgesproken verschillen van Qatar.
Exit Nederland -.....
Citaat:
'We' hebben zoveel afgesproken wat later weer herzien is. Ons sociale vangnet is enorm uitgekleed, de pensioenleeftijd is flink verhoogd, de vut is afgeschaft.

... zullen we de Nederlandse Wao'ers en Wia klanten ook maar uitzetten?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:08

Janneke2 schreef:
elnienjo schreef:

Als jij vindt dat het zo moet, dat is je goed recht.

Maar de regels die wij met elkaar hebben afgesproken verschillen van Qatar.
Exit Nederland -.....
Citaat:

Als 'we' zo met ons sociale stelsel om blijven gaan als de laatste decennia zal de Nederlandse wia-klant steeds meer aan t kortste eind trekken. Nu ook zie je dat er bakken met geld beschikbaar gesteld worden voor niet Nederlanders en de Nederlanders kunnen barsten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:11

Citaat:
Citaat:
Als 'we' zo met ons sociale stelsel om blijven gaan als de laatste decennia zal de Nederlandse wia-klant steeds meer aan t kortste eind trekken. Nu ook zie je dat er bakken met geld beschikbaar gesteld worden voor niet Nederlanders en de Nederlanders kunnen barsten.

Verdiep je eens in de regels.

Jij maakt (een op zichzelf belangrijk) onderscheid: ben je Nederlander of niet.

Maar ons sociale stelsel rondom bedrijfsongevallen gaat over 'of je premie hebt betaald'.

(En 'dat Nederlanders zouden kunnen barsten omdat het Nederlanders zijn, werp ik verre van mij.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:40

elnienjo schreef:
Janneke2 schreef:

Maar als je een racist wordt genoemd ben je boos. :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:08

Electra63 schreef:
elnienjo schreef:

Maar als je een racist wordt genoemd ben je boos. :+

Dat komt enkel omdat er te pas en te onpas met de term racist gestrooid wordt. Je eigen land gezond willen houden en niet de halve wereld op je nek willen nemen heeft niks te maken met racisme.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:17

De racismekaart wordt inderdaad heel snel getrokken...

Bij het uwv zijn er veel misstanden ja, ik verbaas me ook gewoon dat mensen die terminaal ziek zijn nog door moeten werken totdat ze er dood bij neervallen zo ongeveer. Terwijl gezonde mensen hun handje ophouden in de bijstand soms en daar gewoon mee wegkomen vanwege een personeels tekort en omdat ze zo lastig aan het werk te krijgen en houden zijn omdat ze de mazen in de wet kennen.

Maar goed, dat zijn natuurlijk verschillende werelden en ik zeg het heel gechargeerd terwijl er vele nuances zijn.

Nou Sakura, dat zeiden ze 20 jaar geleden ook al..toen zouden de huizenprijzen dalen door de vergrijzing. Toen dacht ik nog..mooi, kan ik misschien ook een huis kopen. Maar door de arbeidsmigranten oa zijn de prijzen nu dus extreem. Ik snap dat de economie moet draaien maar voor mijn gevoel gaat het alleen maar om: geld, geld, geld en dan zoveel mogelijk..het is nooit genoeg. Ten koste van zo ongeveer alles!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:22

Citaat:
Dat komt enkel omdat er te pas en te onpas met de term racist gestrooid wordt. Je eigen land gezond willen houden en niet de halve wereld op je nek willen nemen heeft niks te maken met racisme.

Voor alle duidelijkheid: ik heb het niet over racisme gehad, maar jou aangeraden om je eens in Nederland
(de regels die wij hebben afgesproken)
te verdiepen.

Mensen die in Nederland uit hoofde van hun baan van de steiger vallen (en dus premie betaald hebben, want zo hoort dat)
krijgen een Wia uitkering ipv gedeporteerd te worden.
Naar paspoorten oid wordt niet gekeken.

Hoezo: 'de halve wereld op je nek'?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:37

Janneke2 schreef:
Citaat:

Voor alle duidelijkheid: ik heb het niet over racisme gehad, maar jou aangeraden om je eens in Nederland
(de regels die wij hebben afgesproken)
te verdiepen.

Mensen die in Nederland uit hoofde van hun baan van de steiger vallen (en dus premie betaald hebben, want zo hoort dat)
krijgen een Wia uitkering ipv gedeporteerd te worden.
Naar paspoorten oid wordt niet gekeken.

Hoezo: 'de halve wereld op je nek'?

Wat blijf je nu bezig over wat 'we' in Nederland hebben afgesproken? Er zijn in de afgelopen decennia zoveel dingen veranderd die 'we' ook eerst hadden afgesproken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:54

Grappig dat mensen die zelf hun hand ophouden, anderen iets misgunnen.
Behalve dat iedereen die in Nederland werkt, gewoon recht heeft op een werkloosheidsuitkering of arbeidsongeschiktheidsuitkering, AOW en ook pensioen kunnen opbouwen.
M.a.w. ze betalen ervoor, dus hebben zij rechten, net als iedereen.

Er is duidelijk sprake van racisme. Dat wordt ook altijd door dezelfde bokkers geuit.
Laat buitenlanders maar het zware/vuil werk doen en dan weer oprotten. Alle problemen in Nedeland zijn de schuld van de vluchtelingen en/of de migranten. Of het nu het stikstofprobleem of de woningnood is.
Al het geld gaat naar de buitenlanders en het eigen volk krijgt niets.
Hoe duidelijk wil je het hebben ?

Maar ik ga weer verder met werken :wave:

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:29

Het concept arbeidsmigrant is anders door onze eigen staat toegestaan. Voor mij zou je Nederlanders onder de 25/30 jaar gewoon in lichamelijk zware beroepen aan de slag moeten laten gaan voor een paar jaar. Tijdens de studietijd of naast een praktijkopleiding.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:00

Ik denk dat rechten voor arbeids migranten uiteraard prima zijn.
Maar als wij en de WW komen heb je ook plichten.
Deze worden door arbeids migranten geschonden. Toch krijgen ze hun max WW.

Kennis van mij had Polen in dienst. Seizoenswerk. Maar wel enkele maanden acher elkaar.
Betaalde meer dan het minimumloon want zo had hij elk jaar veel dezelfde mensen terug.
Op een jaar net voor kerst en ze allemaal naar huis mochten voor vakanties die dat wilde.
Kwam er een Pool "klikken" die er al 8 jaar kwam.
1 van die nieuwe kwam niet terug ging grote vakantie houden.
Deze had zelf aangegeven dat het werk ophield en daarom WW wilde.

Mijn kennis heeft het Uwv gebeld dat hij hem niet ontslagen heeft en er tot maart werk was voor allemaal.
Nee uwv had die man al WW toegekend en draaide dat niet terug.

En uwv gaf ook toe dat het veel voorkwam maar hadden niet de mensen om dit tegen te gaan. Zelfs niet met deze melding.

Bij ons heet dat verwijtbaar werkloos.

En ik heb hard gewerkt vanaf mijn 16.
Ben kapot. Maar krijg geen uitkering.
En mag ik hier dan boos om worden? Heel boos!

Overigens wat elnienjo allemaal schrijft ben ik het niet eens. Dat gaat te ver

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:08

Mij zal het een worst wezen of iemand Nederlands is of buitenlands, als degene hier woont en netjes werkt dan zou die dezelfde rechten en plichten moeten hebben als alle anderen.

Maar wat mij wel stoort is dat de problemen die er nu al zijn door overbevolking niet aangekeken worden en dus alleen maar groter zullen worden wbt huizen tekorten etc.

Dat mensen die (chronisch) ziek zijn vaak de mes op het keel wordt gezet ipv dat ze geholpen worden en dat er genoeg "gezonde" mensen zijn (of ze nu Nederlands zijn of buitenlands) die niet WILLEN werken maar wel hun handje ophouden.

En om ontopic te blijven ik bang ben dat de paardenhouderij na de boeren de volgende is die de pineut zal zijn alleen maar omdat er steeds meer mensen bij komen. Ik gun iedereen een fijn leven maar kunnen we dat niet beter gewoon wat beter verdelen over de planeet?