Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:45

Die PP moet nog gerealiseerd worden toch?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:46

Dieuwke_ schreef:
Die PP moet nog gerealiseerd worden toch?

Ja klopt.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:48

Dreamboy schreef:
Maar hoe rechtsgeldig zijn die adoptie of bruikleen contracten dan werkelijk? Vage bedoening.

Euhm niet .. een dier blijft een ding volgens de wet.

Maar de bruikleen of opvanggezin contracten zie je tegenwoordig heel veel bij (foute) organisaties dan blijven ze eigenaar van het dier.

Ik zou nooit zo'n contract tekenen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:10

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:28

Moderatoropmerking:
Quote van eerder verwijderd bericht weggehaald

Maar dan nog. 15 tot 20 paarden op een paddock paradise van 1,8 hectare is wel erg veel.
Laatst bijgewerkt door BartVB op 14-03-25 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:36

Moderatoropmerking:
Quote van eerder verwijderd bericht weggehaald

Ik vrees dat je gelijk hebt.
Bizar..
Laatst bijgewerkt door BartVB op 14-03-25 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:45

Dreamboy schreef:
Overigens voor degene die vragen hadden over de pensioenplekken. Deze kosten, afhankelijk van welk pakket je kiest, 300 tot 350 euro per maand. Daarvoor komt je paard op een paddock paradise van 1,8 hectare met nog 15 tot 20 soortgenoten. Tel uit je winst. Om over overbevolking nog maar te zwijgen.

Zo dat is een klein stukje voor zoveel paarden.

ApplePappleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:38

Dreamboy schreef:
Overigens voor degene die vragen hadden over de pensioenplekken. Deze kosten, afhankelijk van welk pakket je kiest, 300 tot 350 euro per maand. Daarvoor komt je paard op een paddock paradise van 1,8 hectare met nog 15 tot 20 soortgenoten. Tel uit je winst. Om over overbevolking nog maar te zwijgen.

Dat zijn echt veel paarden voor zo'n klein stukje. Ik heb 1,1 hectare en daar staan 4 pony's (allen kleiner dan 1.55) op en dat is echt prima zo. Zou er 1tje bij kunnen maar ik vind het goed zo. Dus ik kan me niet voorstellen hoe je op 0,7 hectare groter ineens ruim 10 paarden meer kan huisvesten :(

Ik heb alles mee gelezen en vind het echt bizar. Duidelijk nooit mee in zee gaan dus.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:04

Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 30-07-22 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:12

Dat zijn er echt best wel veel op een klein stukje.
Ik denk dat ze er ergens vanuit gaan dat de oudjes toch minder fanatiek bewegen dan jongere paarden. En dat als ze het creatief indelen je best wel wat lengte van paden kan maken.
Maar blijft dan wel weer weinig gras over.
Verder ben ik wel benieuwd naar de schuil mogelijkheden, daar lees ik niets over.

Hier hebben we 9 paarden op 2 ha weide (verdeeld over verschillende stukken zodat we kunnen wisselen). Aansluitend grote paddocks (zeker formaat 3x rijbak) met in iedere paddock een schuilstal. Ze staan bij ons in 2 groepen.
Nu hebben ze overdag ruim voldoende aan enkel gras en straks als het minder word dan staat er in de paddock weer hooi. Paarden moeten altijd naar de paddock om te drinken.
Zitten op zandgrond (dus ook met de winter mogen ze op het gras) en de stalhouder heeft al weken het druk met het beregenen van de weides.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:16

Rizette schreef:
Moderatoropmerking:
Speculeren is niet toegestaan, zie [VN] Regels en richtlijnen [VN] Voorpagina Nieuws

Maar dan heb je het over zakelijke bv's gericht op winst. Dat is anders dan een ANBI-stichting met een heel andere doelstelling.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 30-07-22 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:49

manzano schreef:
Maar dan heb je het over zakelijke bv's gericht op winst. Dat is anders dan een ANBI-stichting met een heel andere doelstelling.

Als het geld via de BV loopt en niet via de Stichting, is de doelstelling misschien niet zo anders.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:52

Shadow0 schreef:
manzano schreef:

Als het geld via de BV loopt en niet via de Stichting, is de doelstelling misschien niet zo anders.

Nou idd, ben er niet voldoende in thuis maar het zal vast zo in elkaar zitten dat de ene BV rustig om kan vallen en de andere goed verdienen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:57

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door xingridx op 23-02-23 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:01

Ik bedoel ook juist dat het bij een stichting niet zo hoort te gaan en dat een vergelijking met gewone zakelijke bv's dus niet zo relevant is.
Dat het hier achter de schermen juist wel om commerciële doelstellingen lijkt te gaan is wel duidelijk ja.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:32

Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 30-07-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:36

Op hun Facebook gaven ze tijdens het vragenuurtje een reactie dat ze een bv hebben omdat een stichting niet meer dan 10% aan commerciële activiteiten mag doen en de verkoop van producten onder commercieeel valt. Maar dat zou mijn inziens nog niet verklaren waarom ook de donaties en de adoptiebedragen van de paarden naar de bv gaan. Je kan het prima scheiden door de stichtingsactiviteiten in de stichting te laten plaatsvinden en de commerciële activiteiten in de BV lijkt mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:33

_lauraaa_ schreef:
Op hun Facebook gaven ze tijdens het vragenuurtje een reactie dat ze een bv hebben omdat een stichting niet meer dan 10% aan commerciële activiteiten mag doen en de verkoop van producten onder commercieeel valt. Maar dat zou mijn inziens nog niet verklaren waarom ook de donaties en de adoptiebedragen van de paarden naar de bv gaan. Je kan het prima scheiden door de stichtingsactiviteiten in de stichting te laten plaatsvinden en de commerciële activiteiten in de BV lijkt mij.

Ja die reactie heb ik ook gezien. Heb ik op gereageerd. Ik heb gezegd dat de ANBI best commerciele activiteiten mag hebben zolang ze de opbrengst ervan niet in hun eigen zak steken. Na dit antwoord was het hele vragenrondje snel foetsie.

Een ANBI is een Algemeen Nut Beogende Instelling. Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als ze zich nagenoeg geheel inzet voor het algemeen belang. Daarom is er een 90% regel. 90% van de opbrengst van de activiteiten die de instelling ontplooit moet worden besteed aan het goede doel. Dat kan de instelling zelf zijn of als er teveel winst is kan de instelling een gift of een schenking aan een ander goed doel doen. 10% van de winst kan worden besteed aan de andere onkosten die de stichting maakt, die geen verband houden met het goede doel. Bv een onkostenvergoeding aan bestuurders of medewerkers. Ze mogen niet op de loonlijst.

De activiteiten mogen dus best commercieel zijn. Zolang de opbrengsten maar voor 90% worden besteed aan een doel van algemeen belang.

Dus het is best vreemd dat de jaarrekening van de stichting Paard zoekt Baas "leeg" is dat wil zeggen dat er leningen/vorderingen zijn van 2 aan PZB gelieerde instellingen die door Ten Napel worden bestuurd die toevalligerwijze even groot zijn als het eigen vermogen en het inkomen uit donaties. En dat er met het hele reilen en zeilen van de ANBI instelling PZB maar een paar duizend euro is gemoeid.

Paard zoekt Baas wappert dus met een ANBI status als legitimering dat zij een non-profit instelling zijn. Maar dat lijkt alleen voor de buhne te zijn. Want de inkomsten van activiteiten die in naam van Paard zoekt Baas worden ontplooid (zoals we hebben berekend toch wel een aantal tonnen op jaarbasis) komen blijkbaar niet op de bankrekening van Paard zoekt Baas terecht. En Paard zoekt Baas maakt - behoudens een paar euro bankkosten - ook geen kosten voor de opvang van de arme paarden. Ook dat is vreemd. De geldstromen lopen vermoedelijk via de andere stichtingen van Henk ten Napel en via de BV.

De reden die Ten Napel noemt dat de ANBI geen commerciële activiteiten mag hebben is echt onzin.
De ANBI status en daarmee verbandhoudende publicatieplicht is juist een verzekering voor donateurs dat hun donaties ook echt naar het goede doel gaan en dat dat controleerbaar is, ook voor de donateurs.
Maar daar is hierbij natuurlijk geen sprake van.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 29-07-22 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:35

Er zijn natuurlijk een heleboel grote ANBI's die gewoon commerciele activiteiten verrichten (de grote bekende goede doelen zeg maar). Die hebben volgens mij ook niet tig bv's eronder hangen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:37

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:09

Babootje schreef:
Moderatoropmerking:
Quote verwijderd.

Alleen janmer dat Calijn en Henk dat zelf niet inzien.
Sterker nog, als er openheid en duidelijkheid komt kan dit alleen maar tengoede van hun stichting zijn ( denk aan meer donateurs en hulp)
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:54

Nee ze zien het zelf als gezeur, dat hebben ze zelfs onder een reactie gezet.
Iemand zei: wat een gezeur over de jaarcijfers iedere keer.
PZB reageerde eronder: ja echt he, moedeloos wordt je ervan.

Ze zijn dus ook echt niet blij met die vragen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:11

kiki1976 schreef:
Nee ze zien het zelf als gezeur, dat hebben ze zelfs onder een reactie gezet.
Iemand zei: wat een gezeur over de jaarcijfers iedere keer.
PZB reageerde eronder: ja echt he, moedeloos wordt je ervan.

Ze zijn dus ook echt niet blij met die vragen

Ze lezen hier ook mee, dus ze weten ook wel waar het vandaan komt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:12

Terwijl dat ‘gezeur’ iets is dat ze zelf veroorzaken en in stand houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:37

Het is ook jammer dat er een paar mensen gelijk beginnen met azijnzeikers en niet even zelf lezen en nadenken voor zo een reactie. Het geeft PZB weer even een feel good momentje. En stom genoeg als de kritische vragen de overhand nemen, gaan ze alsnog niet nadenken......