Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:10

Avalanche81 schreef:
Ik vind het heel moeilijk over de filmpjes van Featherlight een mening te geven. Wat ik zie in het begin is druk geven, druk loslaten als het paard ontspant. Dan kan heel goed werken, maar niet bij ieder paard. Timing is essentieel.

Wat doet ze bij een onzeker paard dat moeite heeft met prikkels? Er zijn paarden die een ontspannen houding aannemen, maar niet afvloeien.

Toegegeven, timing is alles met wat we ook doen met paarden. Ook je timing van belonen, als je ervoor kiest niet te werken met druk, of een combinatie maakt, of.......

Ik denk ook dat het mis gaat op de momenten waar mensen het zelf gaan proberen en het niet echt begrijpen.

Tristan Tucker doet dit ook en je ziet hoe snel het kan werken als je het goed doet. Dit is ook een filmpje van een paard dat het normale beleren niet aankan en "onhandelbaar" is geworden...net zoals de jouwe en de mijne :o

https://youtu.be/Mq1LXFlq78M

Avalanche

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:15

Ik wéét hoe snel het kan werken idd.

Punt is denk ik dat ik meer wil. Ik wil een paard dat niet alleen doet wat we vragen, maar zelf kan nadenken en problemen oplossen. En dat kan op druk, maar de kans is groot dat je een aangeleerde reactie krijgt ipv een paard dat creatief is en zelf gaat kijken.
Ik was in haar geval naar de vlaggen toegelopen, en paard de tijd gegeven om dat ding eens uitgebreid te bekijken.
Uiteindelijk heb ik dan een paard dat ook niet bang is, maar niet omdat ze gedesensibiliseerd zijn, maar omdat ze geleerd hebben dat ze gewoon stoer genoeg zijn om zelf onderzoek te gaan doen :) snap je het verschil?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:24

manubres schreef:
@Babootje...Dat een paard van achter naar voor gereden moet worden zijn we het over eens...Maar dat gebeurt echt steeds minder. Echt gaan dragen is inderdaad wat anders, daar is tijd voor nodig. En inderdaad is enige impuls nodig om te kunnen dragen, maar vaak wordt dat verward met snelheid.

In het filmpje zie je een paard (tenminste het filmpje van mij en niet 10 jaar later :D ) dat net onder het zadel is en met de snelheid die het heeft houdt hij dusdanig balans dat hij niet met de hand/bit ondersteunt hoeft te worden. paard loopt op eigen benen. Wat ik al eerder zei is dat wij balans anders interpreteren. Ik zie balans op eigen benen (zonder ondersteuning van de hand) kunnen lopen in een goede takt.

Nee het paard loopt op 2 benen. De voorbenen. Als het paard uit zichzelf wat meer tempo neemt, waarbij het dus beter in balans komt, wordt het paard gelijk weer terug gezet. En wordt het terug beloond met wat lekkers. Zo rijd je al het voorwaartse en juist de balans eruit. En je ziet in het 10 jaar later filmpje wat daarvan de uitkomst is. Een scheef en extreem op de voorhand gaand paard. Dat is toch niet wat je wil?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:24

Avalanche81 schreef:
Ik wéét hoe snel het kan werken idd.

Punt is denk ik dat ik meer wil. Ik wil een paard dat niet alleen doet wat we vragen, maar zelf kan nadenken en problemen oplossen. En dat kan op druk, maar de kans is groot dat je een aangeleerde reactie krijgt ipv een paard dat creatief is en zelf gaat kijken.
Ik was in haar geval naar de vlaggen toegelopen, en paard de tijd gegeven om dat ding eens uitgebreid te bekijken.
Uiteindelijk heb ik dan een paard dat ook niet bang is, maar niet omdat ze gedesensibiliseerd zijn, maar omdat ze geleerd hebben dat ze gewoon stoer genoeg zijn om zelf onderzoek te gaan doen :) snap je het verschil?

Het is maar wat je onder desensibiliseren verstaat. Als een paard zo stoer is om het enge object te volgen voelt hij zich ook stoer. En een paard leren te ontspannen als het eng is lijkt me prima toch? Ik gebruik het tegenwoordig bij meerdere dingen waar ze bang voor is en het werkt goed. Zoals afspuiten met water, een vliegenspray....als ze bang is laat ze haar hoofd zakken en merkt ze dat zij zichzelf kan laten ontspannen en wordt het enge voorwerp minder eng. Ook als ik ergens langs moet (lopend) wat ze eng vindt laat ik haar met hals naar beneden lopen en ontspant ze veel meer.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:26

Babootje schreef:
manubres schreef:
@Babootje...Dat een paard van achter naar voor gereden moet worden zijn we het over eens...Maar dat gebeurt echt steeds minder. Echt gaan dragen is inderdaad wat anders, daar is tijd voor nodig. En inderdaad is enige impuls nodig om te kunnen dragen, maar vaak wordt dat verward met snelheid.

In het filmpje zie je een paard (tenminste het filmpje van mij en niet 10 jaar later :D ) dat net onder het zadel is en met de snelheid die het heeft houdt hij dusdanig balans dat hij niet met de hand/bit ondersteunt hoeft te worden. paard loopt op eigen benen. Wat ik al eerder zei is dat wij balans anders interpreteren. Ik zie balans op eigen benen (zonder ondersteuning van de hand) kunnen lopen in een goede takt.

Nee het paard loopt op 2 benen. De voorbenen. Als het paard uit zichzelf wat meer tempo neemt, waarbij het dus beter in balans komt, wordt het paard gelijk weer terug gezet. En wordt het terug beloond met wat lekkers. Zo rijd je al het voorwaartse en juist de balans eruit. En je ziet in het 10 jaar later filmpje wat daarvan de uitkomst is. Een scheef en extreem op de voorhand gaand paard. Dat is toch niet wat je wil?

Nee, zo doortrainen vind ik ook niet oké...maar met eerste beleren prima. Maar schrik om eerlijk te zijn ook wel van de filmpjes 10 jaar later.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:32

En toch reageren niet alle paarden naar ‘wens’ volgens die methode. Mijn jonge paard is bij Tristan Tucker geweest maar daar hadden ze toch een hele kluif aan. Die reageerde niet zoals ze zou moeten reageren. Ja, even, maar toen ze weer met dat plastic zakje kwamen begon het weer van voren af aan. Toen moesten we stoppen en moest ik er zelf thuis maar weer mee door. Nou dat werkte totaal niet. Ik kreeg alleen maar een voorbeen in mijn nek als ik met dat zakje aankwam.
Was ook een ‘raar’ paard in haar reacties. Achteraf had ze hele ernstige KS. Te verklaren achteraf, ze reageerde al niet als een ‘gewoon’ paard zou doen. Maar ik had er nog nooit eentje met KS gehad dus herkende het niet als zodanig toen. Achteraf vielen er veel dingen op zijn plaats.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:46

Suzanne F. schreef:
En toch reageren niet alle paarden naar ‘wens’ volgens die methode. Mijn jonge paard is bij Tristan Tucker geweest maar daar hadden ze toch een hele kluif aan. Die reageerde niet zoals ze zou moeten reageren. Ja, even, maar toen ze weer met dat plastic zakje kwamen begon het weer van voren af aan. Toen moesten we stoppen en moest ik er zelf thuis maar weer mee door. Nou dat werkte totaal niet. Ik kreeg alleen maar een voorbeen in mijn nek als ik met dat zakje aankwam.
Was ook een ‘raar’ paard in haar reacties. Achteraf had ze hele ernstige KS. Te verklaren achteraf, ze reageerde al niet als een ‘gewoon’ paard zou doen. Maar ik had er nog nooit eentje met KS gehad dus herkende het niet als zodanig toen. Achteraf vielen er veel dingen op zijn plaats.

Als er lichamelijk wat aan de hand is overschaduwt dit waarschijnlijk het normale gedrag...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:48

Dit is precies waarom ik maatwerk zo belangrijk vind. Bij een brutaal paard kan desensibiliseren heel goed werken. Bij een paard dat van nature heel veel go heeft, kun je ze soms beter leren te onderzoeken. Paarden kunnen een kort lontje hebben door pijn, en daarom zijn die medische checks zo belangrijk. Elk paard heeft uiteindelijk een op maat gemaakte aanpak nodig, en niet een standaard procedure.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:50

Citaat:
Niemand kan dit (hoe Yvet van Featherlight Horsemanship werkt, J2) echt goed nadoen.
Ik vind haar principes heel fijn. Maar zij heeft zoveel kennis, gevoel en lef voor deze manier dat is een ander bijna niet aan te leren. Maar paarden aaien en met vlaggetjes zwaaien is denk ik minder schadelijk dan de rollkur van Anky proberen te kopiëren :D

En ook wat je zegt: paarden blij aan het werk...daar gaat het mij ook om. Ik zie bij haar vertrouwen, ongedwongenheid en harmonie.

Ik kan het ook niet nadoen, ik probeer het niet eens.
Maar, ik snap wat ze doet en doe iets vergelijkbaars 'op mijn manier'.
Ik ben over de vloer geweest bij Linda Tellington, en heb wat 'gebuurt' bij Emiel Voest, bij TRT en heb les van mensen van 'de stal' van Karin Leibbrandt en van Takt Academie.

"Wat iedereen kan" is Knollie lekker poetsen en merken of sommige plekken extra gewaardeerd worden (... misschien spierpijn van gisteren? Wil ik op die plek spierpijn...?)
(Kennis van: deze spieren gebruikt een goed gaand rijpaard/ dressuurpaard, deze spieren gebruikt een schenkelganger - wat heb ik daar zo rond 1995 naar moeten zoeken! Ik vind dat het basiskennis is...)

Of misschien stuit je op plekken waar het poetsen juist niet gewaardeerd wordt.
Wellicht kun je met vriendelijk aaien veel bereiken, Linda heeft haar touches, KL doet fascia release, en de lijst is langer.
Krijg je een blij dier van.

Grondwerk heeft vele vormen, en een kernpunt is iemands vermogen om te zien of, en zo ja waar een paard wat stijver is.
En daar zijn bakken oefeningen voor.
(Zowel om een mens te helpen met dingen herkennen, als om het dier soepeler te maken.)
Uiteraard :
vraag een stukje oefening (= 'druk') en zodra het lukt 'braaf!!' en 'druk' weg. En larderen met wandelen en dingen die Knollie goed kan : krijg je ook een blij dier van.

Daarna in het zadel en meteen werken aan verticale balans 'a leg at each corner', dat geeft een paard ook een hoop stevigheid / zekerheid / vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-12-21 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:51

Avalanche81 schreef:
Dit is precies waarom ik maatwerk zo belangrijk vind. Bij een brutaal paard kan desensibiliseren heel goed werken. Bij een paard dat van nature heel veel go heeft, kun je ze soms beter leren te onderzoeken. Paarden kunnen een kort lontje hebben door pijn, en daarom zijn die medische checks zo belangrijk. Elk paard heeft uiteindelijk een op maat gemaakte aanpak nodig, en niet een standaard procedure.

Ben ik met je eens daarom is het zo moeilijk het een ander te leren. Maar er zijn denk ik best wat standaarden te gebruiken, als je merkt dat het niet voor je paard werkt moet je bijstellen dat is met rijden niet anders....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:00

Ja, er is een denkwijze waar je heen wilt, en je maakt gebruik van 1 van de methodes die er zijn.

Mijn doel is altijd: het paard tools geven om zelf problemen op te lossen. En of die dat doet met spanning wegzuchten, onderzoeken, besluiten dat het ze niets meer interesseert maakt me niet uit. Wat me wél uitmaakt is of het past bij het paard.

Een bloedkikker ga ik niet desensibiliseren, omdat de kans dat dat bij het paard past gewoon niet zo groot is. En introvert paard ga je leren zelf creatief te worden.
Maar bij een Haflinger van een kennis heb ik wel het paard gedesensibiliseerd, omdat dat niet een paard was die hoog in zijn energie zit, en bij hem past uitzuchten en gewoon laten gaan veel beter. Maar het is soms best een zoekplaatje, want laat het paard écht de spanning los of neemt ie een aangeleerde houding aan. Is ie echt niet meer onder de indruk of kropt ie alles op en laat het niet zien? Je moet ook heel goed kijken naar het paard zelf. Lichaamstaal zegt zoveel.

Sommige paarden moet je lichaamsbewust maken ook, want die weten niet dat ze best mogen zeggen als het spannend is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:01

Nou inderdaad, ieder paard is anders en heeft ook een eigen unieke aanpak nodig. Wat ik mooi vind is als je kan meenemen uit allerlei stromingen wat voor jou en het paard werkt zonder vast te blijven zitten in hokjes denken. Het is namelijk niet zo dat het ene helemaal goed is en het andere totaal niet, wat goed is en werkt hangt volledig af van trainer en het unieke paard. Zolang er getraind wordt op een vriendelijke manier met respect voor het wezen paard en de kennis om het paard lichamelijk goed te houden onder een ruiter is het in mijn ogen prima.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:31

Elisa2 schreef:
Nou inderdaad, ieder paard is anders en heeft ook een eigen unieke aanpak nodig. Wat ik mooi vind is als je kan meenemen uit allerlei stromingen wat voor jou en het paard werkt zonder vast te blijven zitten in hokjes denken. Het is namelijk niet zo dat het ene helemaal goed is en het andere totaal niet, wat goed is en werkt hangt volledig af van trainer en het unieke paard. Zolang er getraind wordt op een vriendelijke manier met respect voor het wezen paard en de kennis om het paard lichamelijk goed te houden onder een ruiter is het in mijn ogen prima.

Ervan uitgaande dat men men in staat is die unieke aanpak voor het paard te kiezen. En dat is in veel gevallen niet zo. Het is al ontzettend moeilijk om tussen alle instructeurs die zich aanbieden een goede te vinden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:17

En wat is goed? Kijk hier maar hoe de meningen verschillen....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:26

Elisa2 schreef:

Ben ik met je eens, het moet bij de specifieke combinatie en hun doel passen.

Wel zou het fijn zijn als mensen eens met een open en brede blik om zich heen gaan kijken.
Te vaak blijven mensen in hokjes, een vaste stramien, hangen. Ook omdat ze bang zijn voor de veroordelende reacties om hun heen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:30

Avalanche81, wat is jouw definitie van desensibiliseren? :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:32

Paard leren comfortabel zijn met intense prikkels in welke vorm die ook komen, en daarbij hoort minder of niet reageren

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:56

Avalanche81 schreef:
Paard leren comfortabel zijn met intense prikkels in welke vorm die ook komen, en daarbij hoort minder of niet reageren

Nu snap ik je eerdere post niet..
Waarom doe je dat bij een bloedkikker niet en bij een haflinger wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:07

manubres schreef:
En wat is goed? Kijk hier maar hoe de meningen verschillen....

Goed wat is goed??

voor elk mens en paard anders, als je maar aan het paard kunt zien of het happy is ( en daar zijn al grote verschillen in)

Dalera bv. is voor mij een happy paard ook in het zware werk, evenzo Valegro, of Bohemian

maar sommige vinden Total US weer een happy paard

happy paard is voor mij een gezond paard, die blij met me werkt

heeft een mooie glanzende vacht, gezonde aandacht voor de omgeving
gezonde stofwisseling - zonder maagzweren-

geen fysio,cranio ect. - behalve het normale onderhoud indien men dat wenst -

een hoefsmid die blij is als de voeten mooi recht blijven

een tandarts die zegt dat het gebit mooi gelijk is

kortom tekenen van een paard fysiek en mentaal goed in balans
dan maakt ras, leeftijd, graad van africhting of discipline niets uit, elk paard kan happy zijn, denk ik

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:55

fransje23 schreef:
Avalanche81 schreef:

Nu snap ik je eerdere post niet..
Waarom doe je dat bij een bloedkikker niet en bij een haflinger wel?

Omdat bij een sensibel paard ik ze moet afstompen om niet meer te reageren op een intense prikkel. En ik vind dat niet eerlijk naar zulke paarden toe. Omdat dat volledig tegen hun natuur ingaat.

Dus beter leer ik het sensibele paard begrijpen wat er gebeurt, en onderzoeken (wat dus wel een reactie is, alleen geen fight/flight/freeze-reactie) en sommige mensen leer ik dat zulke paarden gewoon niet bij ze passen :+

Ik vind bijna alle paarden leuk, maar niet alles past bij me, ik zou niet een Fries kopen bijvoorbeeld. Niet ieder paard past bij ieder mens en dat is ok :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:05

Op een moment dat een paard begrijpt wat er gebeurt kan het toch ook beter omgaan met de intense prikkels en zal het minder heftig reageren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:12

fransje23 schreef:
Op een moment dat een paard begrijpt wat er gebeurt kan het toch ook beter omgaan met de intense prikkels en zal het minder heftig reageren?

dat is denk ik ook zo
alleen de manier waarop het gebeurd is zo belangrijk,

hier wil ik eerst begrijpen waarom een paard regaeert zoals het zoals het doet, stukje voorgeschiedenis b.v. willen weten

en dan gewoon aan de gang , meestal negeren niet iets willen afleren maar iets nieuws aanbieden,
een nieuwe structuur

iets anders als het paard denkt, maak(t) hen nieuwsgierig en krijg aandacht/contact

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:56

fransje23 schreef:

Precies. En daarom denk ik dat desensibiliseren symptoombestrijding is.

Als ze echt snappen wat er gebeurt, vinden ze het vaak al minder eng. Wij doen dat hier vaak met een geluid. We gaan gewoon kijken waar het geluid vandaan komt, en als ze dat snappen, valt het al mee, want ze kunnen het plaatsen. En daarom vind ik belangrijk dat ze zelf leren om eerst te gaan kijken voordat ze reageren.

Ze leren steeds meer herkennen ook, en dan snappen ze het. Dan zijn ze nog niet bom proof, maar een paard wat zelfvertrouwen heeft, en zelf heeft leren kijken is wel vele malen betrouwbaarder.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:59

MCE schreef:
en dan gewoon aan de gang , meestal negeren niet iets willen afleren maar iets nieuws aanbieden,
een nieuwe structuur

Dat doe ik idd ook zo. Oud gedrag hoort niet meer bij mij, dat hoort bij je verleden. Wij leren nieuwe dingen, nieuwe structuren, en dat scheelt heel veel correctiewerk ook. Ik leer nooit gedrag af, gedrag afleren duurt 7x langer dan iets nieuws aanleren, dus het is zonde van je tijd.

Ik leer liever gedrag aan wat simpelweg niet samengaat met het oude gedrag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:13

Avalanche81 schreef:
fransje23 schreef:

Precies. En daarom denk ik dat desensibiliseren symptoombestrijding is.

Als ze echt snappen wat er gebeurt, vinden ze het vaak al minder eng. Wij doen dat hier vaak met een geluid. We gaan gewoon kijken waar het geluid vandaan komt, en als ze dat snappen, valt het al mee, want ze kunnen het plaatsen. En daarom vind ik belangrijk dat ze zelf leren om eerst te gaan kijken voordat ze reageren.

Ze leren steeds meer herkennen ook, en dan snappen ze het. Dan zijn ze nog niet bom proof, maar een paard wat zelfvertrouwen heeft, en zelf heeft leren kijken is wel vele malen betrouwbaarder.

Maar dat is toch ook gewoon desensibiliseren?
Of is er een bepaalde andere methode die ik gemist heb?