Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hoefnageltje schreef:Popstra schreef:Als je paard komt te overlijden door een met DNA bewezen aanval van een wolf krijg je een tegemoetkoming van 2x de taxatiewaarde van je paard. Ook worden de voorrijkosten en afvoer van het kadaver door destructiebedrijf vergoed. Er word geen eigen risico ingehouden op deze tegemoetkoming.
Bij een behandeling door een DA krijg je tegemoetkoming van maximaal de taxatiewaarde van het dier. Dit moet je allemaal aanvragen bij BIJ12 en binnen 24 uur.
Bron: de hippische ondernemer
Volgens mij is het bovenstaande niet helemaal volledig juist overgenomen, ik vond de volgende tekst:
Verwondingen
Indien een gehouden landbouwhuisdier verwond is en behandeld is door een dierenarts, kan er bij BIJ12 een tegemoetkoming in de kosten worden aangevraagd. Deze tegemoetkoming bedraagt maximaal de taxatiewaarde van het dier. Wanneer het dier na dierenartsbehandeling en aantoonbaar door toedoen van de wolf overlijdt, dan bedraagt de hoogte van de tegemoetkoming maximaal twee keer de taxatiewaarde: tegemoetkoming in de dierenartskosten plus de taxatiewaarde van het dier.
https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunazaken/wolf/
Dus bij een dier dat al direct overleden is, gewoon alleen 1x de taxatiewaarde.
Die 2x is alleen als je eerst dierenartskosten had en het dier later alsnog aan de verwondingen overlijdt.
sevke schreef:Gini : Op het eerste punt ben ik het met jou eens. Er is nog een lange weg af te leggen wat welzijn van landbouwdieren betreft, maar we moeten hier geen stappen terug gaan doen voor een handvol wolven.
Maar waar lees jij dat ik voor afschot ben???? Ik ben daar helemaal niet voor. Ik vind wolven prachtige dieren, maar helaas zijn ze hier niet op hun plaats. Het ware beter de huidige wolven te vangen en ze ergens anders heen te brengen. Feit is dat wolven hier totaal geen natuurlijke vijanden hebben, en dat ze zich dus ongebreideld kunnen gaan voortplanten, met alle gevolgen van dien.
Sansevieria schreef:Een omheining zou voor een doorsnee wolf 100% dekkingsgraad moeten hebben imo.
Je hebt het hier wel over welzijn en levende dieren hé?
En dan zou er met gezond verstand het mogelijk moeten zijn om (een of meer) problematische wolven die helemaal niet meer schuw zijn af te schieten.
Zoals die uit het Rodewalder roedel.
Daarmee zeg ik niet knal maar iedere wolf af.
Probleem is dat men de dieren van particulieren als proefkonijn gebruikt heeft.
Hoe bedoel ik dat, ok een stroomnet van 90cm voldoet, dat werd dan als advies gegeven, in de praktijk blijkt dat niet te werken, ok, dan netten van 1 meter, oeps, werkt ook niet.
Tja, dan zullen we voor nu maar netten van 1.20 nemen.
En dat is gewoon al fout!
Men had de info die al jaren geleden uit andere landen beschikbaar was kunnen gebruiken om veehouders bruikbare adviezen te geven.
Ipv de kop in het zand te steken en mensen (en eigenlijk hun dieren) als testcase te gebruiken.
Staat hier op bokt ook letterlijk in een of ander topic, een bedrijf wat fences levert, en zegt, ja voor nu wordt deze hoogte geadviseerd, de wolven waar dat niet meer voor voldoet hebben we hier nu nog niet.
sevke schreef:En ook in dit topic zijn het vooral de prowolvers die fel en weinig inhoudelijk reageren op de antiwolvers.
Is er geen enkele student op bokt die hier zijn masterstudie zou willen over doen? Zou heel interessant zijn voor beide ‘kampen‘.
Nikass schreef:pol013 schreef:Ik weet niet of de mening van een randstedeling niet moet tellen. Maar het is ook een beetje gek als ze vanuit hun flat op 10 hoog/hip appartement/grachtenpand mogen beslissen waar ik als buitengebied bewoner maar mee heb te dealen.
Of is dat nou heel raar?
En over dat de plattelandsbewoner niet begaan is met natuur een milieu? Weet je waar het gros van de zonnepanelen liggen? Juist: op het dak van een boer.
Ja dat is raar, want je vindt vooroordelen over plattelandsbewoners verkeerd, maar denkt zelf wel dat iedereen in de randstad in een appartement tien hoog woont...
En dan vraag ik me af, waar hoor ik volgens jou bij? Lange tijd in de randstad gewoond, maar ook in het oosten van het land in het buitengebied met eigen grond en dieren aan huis. Wanneer heeft iemand volgens jou recht van spreken?
_Penotti schreef:In Nederland is het een recent probleem.
In andere landen niet en daar schieten ze bijvoorbeeld ook.
Wij maken hier zelf de extra problemen.
Karl66 schreef:_Penotti schreef:In Nederland is het een recent probleem.
Sterker nog, we krijgen al jarenlang signalen vanuit Duitsland dat we ons moeten voorbereiden. Dat we met een goed beleid moeten komen, wat de pijnpunten voor dat beleid zijn en wat zij fout hebben gedaan. Maar in plaats dat we als Nederland daar van willen leren, maken we alle fouten die ze daar ook gemaakt hebben.
mysa schreef:Lijkt me gewoon een wetmatigheid. Die zich herhalende geschiedenis. Niet alleen op wolvengebied. Maar vervelend is het wel omdat degenen die zich niet eerder hebben verdiept in de materie, nu steeds opnieuw met stelligheden over afrasteringen komen en de anderen daar, terecht geïrriteerd over raken. Mede daardoor krijgt deze discussie zo'n onvriendelijk karakter.
Sterker nog, we krijgen al jarenlang signalen vanuit Duitsland dat we ons moeten voorbereiden. Dat we met een goed beleid moeten komen, wat de pijnpunten voor dat beleid zijn en wat zij fout hebben gedaan. Maar in plaats dat we als Nederland daar van willen leren, maken we alle fouten die ze daar ook gemaakt hebben.
elnienjo schreef:Het is een complot tegen de veehouderij. Die wil men terugdringen. Door de wolf het vuile werk op te laten knappen wordt er een ontmoedigingsbeleid tov vee uitgevoerd. Land wat vrijkomt kan weer bebouwd worden zodat er nog meer mensen in het al overbevolkte Nederland kunnen komen wonen.
elnienjo schreef:Het is een complot tegen de veehouderij. Die wil men terugdringen. Door de wolf het vuile werk op te laten knappen wordt er een ontmoedigingsbeleid tov vee uitgevoerd. Land wat vrijkomt kan weer bebouwd worden zodat er nog meer mensen in het al overbevolkte Nederland kunnen komen wonen.
tamary schreef:elnienjo schreef:Het is een complot tegen de veehouderij. Die wil men terugdringen. Door de wolf het vuile werk op te laten knappen wordt er een ontmoedigingsbeleid tov vee uitgevoerd. Land wat vrijkomt kan weer bebouwd worden zodat er nog meer mensen in het al overbevolkte Nederland kunnen komen wonen.
Gevaarlijke actie, want de meest gegrepen schapen zijn redelijk essentieel voor goede dijken en daar zijn zo grofweg 10-12 miljoen mensen van afhankelijk voor droge voeten in NL.
Veulen84 schreef:We kunnen wel zeggen dat de politiek daar lessen uit moeten trekken. Maar we hebben al 3 jaar last van zwerf wolven en na 3 jaar heeft nog nauwelijks een schapenbezitter de moeite gedaan om te beginnen aan hekken. Niks doen en roepen dat die wolf de schuldige is, dat is ook wel heel makkelijk hoor.
Je weet dat dit er aan zit te komen, dan zal je er toch iets mee moeten doen.
Veulen84 schreef:We kunnen wel zeggen dat de politiek daar lessen uit moeten trekken. Maar we hebben al 3 jaar last van zwerf wolven en na 3 jaar heeft nog nauwelijks een schapenbezitter de moeite gedaan om te beginnen aan hekken. Niks doen en roepen dat die wolf de schuldige is, dat is ook wel heel makkelijk hoor.
Je weet dat dit er aan zit te komen, dan zal je er toch iets mee moeten doen.
Kinke schreef:Degenen die dit bedenken gaan echt niks doen met info uit het buitenland. Er moet ook bestaansrecht zijn voor dit soort clubs en de zgn. experts, zit gewoon een verdienmodel achter.