Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijsje

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:39

Heb aan de oude Maas gewoond als kind en zwom iedere dag de Maas over en terug met mijn teckel ernaast. Als zo'n klein hondje het kan...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:43

speurneusc schreef:
Storm schreef:
Nee, ik ook niet, maar ik zwem de Maas ook niet over.

ben jij ook een wild dier met maar 1 doel? Overleven?

Het ene moment zijn het opportunisten die voor de gemakkelijke hap achter het hek gaan en het volgende moment zijn het die-hard survivors die brede en verraderlijke waterlopen meermaals over zwemmen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:07

Popstra schreef:
Laten we het er op houden er heus wel meer rond lopen

Gewoon even wachten op de dna uitslagen. Dan weten we het.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:08

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:58

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:03

Maar wat versta je dan eigenlijk onder schrik hebben?
Vogels zijn ook schuw en zullen van mensen wegvliegen, maar dat wilt niet zeggen dat je ze niet ziet of niet op de foto kunt vastleggen. Schuw zijn, wilt niet zeggen 'we maken onszelf onzichtbaar'.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:29

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:54

Gini schreef:
speurneusc schreef:

ben jij ook een wild dier met maar 1 doel? Overleven?

Het ene moment zijn het opportunisten die voor de gemakkelijke hap achter het hek gaan en het volgende moment zijn het die-hard survivors die brede en verraderlijke waterlopen meermaals over zwemmen.

Waarom denk je dat het een het andere uitsluit?

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:58

De Maas is zeker goed over te zwemmen, zelfs door mens en dier (hond).
Alleen gezien het tijdsschema van de pagina hiervoor verwacht ik wel dat het meerdere dieren zijn.
Ik woon ook in deze omgeving en vind het maar akelig nu het zo dichtbij is.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:22

Ik lees al een poosje mee in dit topic, dat hij in de omgeving van Culemborg en Beesd loopt maakt me toch enigszins zenuwachtig. Paar dorpen verder staat mijn twee jarige hengst 24/7 buiten in de opfok.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:54

Kuggur schreef:
Gini schreef:

Waarom denk je dat het een het andere uitsluit?

Oh, maar ik sluit het een of het ander ook zeker net uit. Mij viel alleen op dat wat de wolf ook doet, het zal altijd beargumenteerd kunnen worden.
Eerst noemen we Nederland een wandelend buffet waarbij de wolf weinig moeite hoeft te doen voor zijn eten. Dan is er blijkbaar een wolf (kans is groter dat het er toch meerdere zijn) die toch wel wat fysieke actie doet, dus dan moeten we dat kunnen beargumenteren en zeggen we dat het een overlever op een missie is. En als die ondertussen ook nog eens in de lens van een hobbyfotograaf kijkt, dan is dat blijkbaar omdat het dier niet meer mensvrezend is en ons aankijkt met een blik van 'ik heb zo lak aan je'.

Dat vind ik opmerkelijk. :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:48

Storm schreef:
Dan zou hij weer overgezwommen moeten zijn, ik denk ook dat er 2 wolven zijn. Het water van de Maas is echt breed, ook als het water laag staat, en als er voldoende voedsel is, zwemt dat beest echt niet voor de lol het water over.

Ik ken ook runderen en paarden die gewoon de Maas over komen gezwommen dus houdt er maar rekening mee dat de wolf dat ook gewoon doet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:46

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:40

Wat ik onder schuw versta is dat je 'm amper ziet. Hier tegenover zit dichtbij een vossenhol, ik loop er dagelijks langs en kan het aantal keren dat ik afgelopen jaar de vos heb gezien op één hand tellen. Kreeg 'm ook maar een keer op de foto. Als hij mij ziet gaat hij er acuut vandoor.
Deze wolf wordt om de haverklap gezien en op beeld vastgelegd. Sommige mensen zagen hem iedere dag rondom hun boerderij. Blijft dus ook gewoon staan als hij mensen ziet. Ik heb van wolvenexperts gelezen dat hij mensen op grote afstand ruikt en dan de benen neemt. In dat stuk van de hoge Veluwe staat ook dat mensen die in

Ik had al veel aan de omheining gedaan maar ga ze vannacht toch maar op stal zetten. Vertrouw die wolvenexperts er niet op dat afrastering 100% helpt en je hebt toch altijd zwakke plekken bij poorten enzo. Vanmiddag met martergaas bovenluiken gemaakt. Iemand nog tips om een tweejarige mini rustig zijn eerste nacht op stal door te laten komen? Hij kan helaas niet door de deur naar buiten heen kijken maar wel zijn grote vriend zien over het tussenschot want dat is maar 1 meter hoog. Hij staat gelukkig graag in de stal, ze krijgen er altijd eten, hij slaapt er weleens in en op de trailer kent hij ook. Dus wat dat betreft heb ik goede hoop.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:13

Alle slachtpartijen onder schapen in de omgeving van Heusden zijn het werk van één wolf’

Geen verrassing ........ aanvullend informatie :

In de bijdragen over de wolf bij Heusden/Hedikhuizen wordt gesteld dat het één wolf betreft. Het is nadrukkelijk niet uitgesloten dat er ook een 2e wolf in het spel is. Mogelijk een nauw verwant dier uit hetzelfde roedel. Op basis van DNA is dat niet uit te sluiten.

Omroep Brabant 02.06.2020:
<<De vele aanvallen op schapen in de regio Heusden zijn het werk van één wolf. Dat blijkt uit onderzoek van de provincie. Uit het DNA dat gevonden is op de dode schapen blijkt dat het gaat om een mannetje uit een roedel in Duitsland.>>

Alle slachtpartijen onder schapen in de omgeving van Heusden zijn het werk van één wolf - Omroep Brabant

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:16

Heeft ie inmiddels al nieuwe slachtoffers gemaakt ? Enkele jaren terug kwam.mijn zus oog in oog met een wolf in het dorp Uithuizermeeden ze was smorgens aan kranten lopen dat beest bleef ook gewoon staan

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:25

Zo schuw lijken ze mij meestal ook niet. Al vrij veel foto's en filmpjes gezien. Vanochtend op fb nog eentje op de Veluwe met een pasgeboren reekalf. Van behoorlijk dichtbij genomen...

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:32

mysa schreef:
Zo schuw lijken ze mij meestal ook niet. Al vrij veel foto's en filmpjes gezien. Vanochtend op fb nog eentje op de Veluwe met een pasgeboren reekalf. Van behoorlijk dichtbij genomen...

Mijn zus is spontaan gestopt met krantenwijk later was ie gespot in de Eemshaven en enkele dagen later dood gereden bij Duitsland
Hoop.dat ie vee met rust laat en richting de oostvaardersplassen gaat lopen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:25

Gister weer zo een prut bioloog op tv gezien, die zei dat de boeren bergjes op hun land kunnen maken. Desnoods van stro balen want de schaap zou van nature de hoogte opzoeken voor veiligheid :roll:
En nog erger, de wolf zou de schapen dan niet achterna gaan! :')

Ik viel bijna van de bank van het lachen.....

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:48

daar geloof ik echt helemaal niks van... de schapen in hedikhuizen en bokhoven lopen op een dijk, en als je de fotos bij de artikelen op omroep brabant kijkt, is alles doodgebeten onder aan de dijk....
als schapen omhoog zouden vluchten was er een heel ander beeld te zien geweest volgens mij!

(voorbeeld, zie de fotos bij deze link: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/320 ... oodgebeten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:02

Popstra schreef:
Gister weer zo een prut bioloog op tv gezien, die zei dat de boeren bergjes op hun land kunnen maken. Desnoods van stro balen want de schaap zou van nature de hoogte opzoeken voor veiligheid :roll:

Neeeeee!!! Dat meen je niet!!!! Het is toch om te janken zo sneu is het -O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:17

Popstra schreef:

Want een berg waar een schaap op kan daar gaat een wolf niet naar toe?

Dat lijkt me inderdaad lachwekkend naief. Ik bedoel een wolf is toch een stuk atletischer dan het gemiddelde schaap. :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:18

Dat ze zo'n sukkel podium geven op tv vind ik nog wel het ergste.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:34

Was het geen ingehuurde acteur? Zorgt voor reuring zulke domme uitspraken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:46

Theoretisch idee. Maar dan moet je wel allemaal ongelijke bergen bouwen van grote gladde stenen. Komt van het principe dat schapen en geiten zich in de natuur verdedigen door de hoogte op te zoeken en dat ze sneller af zijn op gladde en ongelijke stukken dan wolven. Bovendien komt daar dan bij dat als zo'n wolf dan te dicht bij komt, een schaap ze dan weg kan bokken met de hoorns. Zwaartekracht helpt dan mee en de wolf gaat opzoek naar een makkelijkere prooi.

Lastiger uitvoerbaar omdat onze schapen veel al volgevreten en zwaar zijn. Niet meer zo goed kunnen springen en we hoornloos fokken of de hoorns afzagen.