Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enjoymyhorse

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:26

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:33

Maar ze kunnen er gelukkig om lachen. 8)7
Snapt dat volk nou niet dat "alleen maar gemaaid gras" voor een boer grote waarde heeft? Zéker na deze zomer en met een hooicrisis in het vooruitzicht?

Krijgen die boerrn op zijn minst dáár een schadevergoeding voor of telt alleen de goedgevulde portemonee van die asocialen in de lucht?
Het is gewoon echt om te kotsen. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:34

Commercieel bedrijf waar de meeste mensen in het wereldje kotsneigingen van krijgt , voor 99 euro ballonvaren met 18 mensen in een kippenhok in de lucht :r

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:15

Jaaa precies. Dit is nou niet een van de leukste of beste ballonvaarders. Precies wat Rebecca zegt....

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:19

Maar ook die zijn toegestaan.
En voor mij maakt het niet uit hoor of er 6 man in een mand zit of 18.
Als ze overlast geven blijft het overlast, geven ze schade blijft het schade.
Het is hier echt niet zo dat ik alleen grote manden laag zie hangen.
Ik zie zelfs maar weinig grote manden nu ik er over nadenk.

Meer boeren mogen doen wat hij deed, geef het maar wat bekendheid.
Eindelijk groeit het gras weer komen die cowboys het weer kapot maken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:29

Ook heerlijk die reacties op facebook op het artikel. "Boer moet niet zeuren was het is maar gras en gun ballonvaarders ook hun plezier"

Je hoort gewoon niet op andermans privé terrein te zijn zonder toestemming. Grote duim hier voor de boer en ik hoop dat hij een dikke schade vergoeding krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:30

Mwah een grote mand is meer schade , de enveloppen (ballonnen) zijn ook veel zwaarder , net als de manden . Een goede sleeplanding en hij ploegt je land

Afbeelding

Een kleine mand (aardig gewicht ballon erboven) krijgt dit al voorelkaar. . Ik heb liever toch de kleintjes dan de bakbeesten die geowon te groot voor Nederland zijn vind ik

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:34

En eerder schreef hier iemand dat er door manden nauwelijks schade gemaakt word. Maar nu schrijf jij (tenminste eerlijk) dat zelfs kleintjes dat al kunnen doen.

Er is geen plaats meer voor geen enkele ballon in Nederland.
Er zo weinig ruimte meer. En alle ruimte word volop gebruikt.
Misschien dat dat in Duitsland of zo nog anders is.
Tenminste zou gauw ik de grens over kom ontspan ik gewoon door al de ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:36

In principe als er teveel wind staat gaan die groten niet de lucht in , sportief vaartje hier aan toe .

En komt heel sporadisch voor , maar als het gebeurd dan ben je er mooi klaar mee . Bovenstaande foto komt uit Duitsland weet niet hoe het daar geregeld is ..

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:37

miss_lizje schreef:
Ook heerlijk die reacties op facebook op het artikel. "Boer moet niet zeuren was het is maar gras en gun ballonvaarders ook hun plezier"

Je hoort gewoon niet op andermans privé terrein te zijn zonder toestemming. Grote duim hier voor de boer en ik hoop dat hij een dikke schade vergoeding krijgt.

Maar de meeste berichten geven de boer toch gelijk en krijgen ook de meeste likes.
Gelukkig nog wat meer mensen die begrijpen dat het niet (meer) kan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:40

Hier van de week bijna een ballon geland in de koeienwei van een boer 500 meter verderop.
Toen ze merkten dat de hele kudde koeien (en dat waren er nogal wat, is een groot stuk) op hun af kwamen gedenderd zijn ze toch maar weer de lucht ingegaan en een stuk verder gevlogen.
Schat een kilometer verderop geland.

Moest mijn stuk wei ook niet zijn hoor waar ze opstonden, ik ga mijn auto toch ook niet in hun achtertuin ongevraagd parkeren?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:56

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:44

enjoymyhorse schreef:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/28248 ... uinig.aspx
mooi zo, dat moest vaker gebeuren.
Het was alleen maar gemaaid gras. ja nou en, het is niet van jou, opzouten!

http://www.omroepbrabant.nl/?news/28249 ... +niet.aspx

Precies!! Opzouten van andermans grond. Ik snap die boeren ook wel. Hier zit je gewoon niet op te wachten. En ik ben er eerlijk gezegd ook wel klaar mee.

En wat ik ook heel frappant vind is dat ze menen te mogen landen op andermans grond op basis van een convenant. Een convenant is niet afdwingbaar. Daarnaast mag je alleen bij een noodlanding buiten jouw schuld je ballon en mandje ophalen. Tja.. en we weten inmiddels dat de rechter van oordeel is dat er geen sprake is van een noodlanding. Ik hoop echt dat deze boeren aangifte gaan doen.

Ik ben er juridisch eens in gedoken maar ik zie dat alle betrokken partijen heel veel aannemen terwijl dit nergens in de wet staat. Het tegenovergestelde juist weer wel.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:38

Citaat:
Hij had wel een bergingsvergoeding kunnen vragen aan de ballonvaarders.
In het convenant is daar een berekening opgenomen. Voor een luchtballon met zes personen mag vijfentwintig euro gevraagd worden. Voor elke persoon extra mag er 2.50 euro meer in rekening gebracht worden.

quote of boven genoemde link

Ik hoop dat die 25 euro extra is op de kosten van de gelede schade. Anders is het al helemaal een schande dat hele convenant.
"Hallo, we hebben even onze ballon in je land neer gedropt, het waaide nog wat harder als we inschatte, maar ons record aan sleepspoor is wel verbroken! Hier heb je 25 euro en een fles wijn voor de gastvrije ontvangst en tot ziens!"

Hele omgekeerde wereld dit, een sport/hobby waarbij je continu inbreuk doet op iemands privé erf/terrein en nog eens schade kan achter laten. Dat zou toch niet moeten kunnen of mogen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:33

Goeie actie van die boer!!

Wat is de waarde van dat convenant? Wie heeft het opgesteld en waar is het vast gelegd?
Wtf moet ik met 25 euro en een flesje wijn als mijn kampioensveulen verongelukt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:35

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:38

Gijzelen is een groot woord. Ik geloof namelijk dat de boer in zijn recht staat. Ik hoop dus dat er nu eens iemand een rechtszaak van maakt. In de wet staat namelijk dat je alleen de grond van iemand anders mag betreden indien er sprake is van overmacht. En tja.. van een noodlanding is geen sprake. Ik denk dus echt dat de boer in zijn recht staat door geen toestemming te geven de ballon en het mandje van zijn land te halen. En dat is wat anders dan gijzelen.

Dat convenant is gesloten tussen de LTO en de ballonvaardersvereniging. Dus niet van toepassing voor niet-LTO leden. Het is een gedragscode (zachte afspraken).

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:50

Rebecca schreef:
Mwah een grote mand is meer schade , de enveloppen (ballonnen) zijn ook veel zwaarder , net als de manden . Een goede sleeplanding en hij ploegt je land

[ [url=m/EHrZBs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een kleine mand (aardig gewicht ballon erboven) krijgt dit al voorelkaar. . Ik heb liever toch de kleintjes dan de bakbeesten die geowon te groot voor Nederland zijn vind ik

Zo zag het weiland er ook uit na ""mijn"" landing ook nog eerst maar die boer was niet kwaad. Kreeg fles wijn geloof ik en vergoeding denk ik ook wel. Ik vloog mee uiteraard niet de bestuurder

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:54

Dat het gras net ingezaaid is is op de foto's dan ook weer niet te zien.
Maar dat hij alleen de piloot vasthoud tot er een fatsoenlijke schaderegeling is getroffen klinkt heel logisch.

Nergens zie je een wettekst staan. Hier in dit topic niet. In dat bericht van omroepbrabant ook niet.
En wat er onderling in een convenant afgesproken is is mooi, maar ik heb nergens een handtekening gezet, dus ik heb niets afgesproken.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:01

Daar wringt idd de schoen. Een hoop grondbezitters hebben niks te maken met de LTO. Het convenant geldt dus niet voor hen en er is idd geen sprake van een noodlanding.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:06

enjoymyhorse schreef:
Nergens zie je een wettekst staan. Hier in dit topic niet. In dat bericht van omroepbrabant ook niet.
En wat er onderling in een convenant afgesproken is is mooi, maar ik heb nergens een handtekening gezet, dus ik heb niets afgesproken.

Precies, omdat het dus nergens in de wet staat. Na het zoveelste incident met NBC ben ik er juridisch eens ingedoken, maar ik denk dat er al jaren de schijn wordt opgehouden dat een luchtballon het recht heeft om overal te landen. Ze verwijzen naar de luchtvaartwet. Maar daar staat in dat een luchtballon buiten een luchtvaartterrein mag landen. Maar nergens staat dat ze mogen landen op andersmans grond. Hier is het eigendomrecht van toepassen. En het burgelijk wetboek en het strafrecht staat juist dat het verboden is om zonder toestemming andermans grond te betreden. Ook staat er in het wetboek van strafrecht dat je goederen die op andermans grond zijn belandt, alleen mag ophalen indien er sprake is van overmacht (buiten je schuld). De rechter heeft in een civiele zaak al uitgemaakt dat er geen sprake is van een noodlanding. Dus die vlieger (luchtballon :D ) gaat niet op.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:31

Het is gewoon jammer dat ballonvaarders niets doen met de meningen/reacties van de eigenaren van de grond waarop (soms herhaaldelijk) geland is. Eigenlijk zou dit gewoon verboden moeten worden. Dat hoppen ook. Dieren er van in de stress en mensen die schade oplopen op hun land...
Er zijn gewoon heel veel mensen niet van gediend en waarom wordt daar niet naar geluisterd? Het is wel het eigendom van die mensen waar ze landen en zich vervolgens op begeven.
Een echte noodlanding zou waarschijnlijk niemand een groot probleem vinden, mits de schade vergoed wordt. Maar dit zijn gewoon grote gevaartes die bewust de lucht ingaan en bij voorbaat al weten dat ze ergens moeten gaan landen zonder toestemming van de grondeigenaar.

Hier in de omgeving ook al meegemaakt dat ze gewoon weg waren, zonder het te melden bij de grondeigenaar. Zelf een keer gehad dat we gewaarschuwd werden door een collegaboer. Ze waren al aan het ruimen en bij ons had niemand zich gemeld. Hier zijn ze zelfs in de uien geland!
Niet alle grond ligt in het zicht en daar wordt soms toch misbruik van gemaakt.

Ik snap het goed dat zo'n boer het beu is. En niet meer dan normaal dat alle schade vergoed is voordat de vogel weer gevlogen is. Want krijg het dan nog maar eens geregeld!!! Gijzeling was ook zeer overdreven. De boer liet gewoon niet toe dat de vaarder het terrein verliet. Vind ik ook niet meer dan normaal voor de schade echt vergoed is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:55

Wat ik niet begrijp is dat de KNVVL niks doet met klachten. Zo wek je enorm veel weerstand.
Ik heb nu meerdere malen een klacht ingediend. Maar meer dan NBC aanspreken of mijn klacht doorsturen doen ze niet. Dat komt zeker omdat ik het convenant niet heb ondertekend :o
Op de boerenforums lees je ook heel veel kritiek en klachten.

Er bestaat een kans dat er straks iemand juridisch iets gaat ondernemen en dan is de kans best wel groot dat blijkt dat ze helemaal niet mogen landen op andermans grond en dan een groot probleem hebben.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 10:14

Citaat:
maar daar staat in dat een luchtballon buiten een luchtvaartterrein mag landen. Maar nergens staat dat ze mogen landen op andersmans grond.

Ja precies, niet hoeven landen op een vliegveld staat niet gelijk aan we mogen overal dat ding aan de grond zetten.

Mij lijkt dan ook artikel 461 van toepassing

“Verboden toegang”
Letterlijk luidt de tekst van artikel 461van het Wetboek van Strafrecht:
,,Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de
toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt
of daar vee laat lopen, wordt gestraft met een geldboete van de eerste categorie.”

De boer had het dan om moeten draaien, de piloot aanhouden en 112 bellen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:28

http://www.omroepbrabant.nl/?news/28252 ... cties.aspx

Citaat:
Vughts: “Ik denk dat het tijd wordt om dit convenant eens opnieuw te bekijken. Dit kan zo echt niet langer blijven doorgaan. Het is uit de hand aan het lopen en wij zijn hiervan de dupe”.

Helemaal met hem eens en vooral dat laatste.

Misschien moet er toch eens een petitie opgezet worden.
Iemand die dat hier goed kan?
En ook weet op welke sites de boeren zitten om het daar te delen.