Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special *Update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:00

geerke schreef:
Sunrise19 schreef:
Uiteindelijk is het allemaal speculeren en is elke aankoop van een paard een risico. Maakt dan niet uit of dat Totilas is of die boerenknol van op de hoek.

Ik vind het alleen wel jammer dat er zo slecht gesproken word over deze mensen. Dan kan je over elk topsport bedrijf wel zeuren, want overal is wel iets wat niet in iemands straatje past.

Paarden van 10miljoen zet je niet zo even op de wei, zeker niet als het een blessure gevoelig paard is of als er al wat uit de keuring kwam waardoor het niet slim was. Hoe het ook zal zijn in de paardensport zal je het nooit goed kunnen doen. Op geen enkele manier ;)

Of dit nou topsporters zijn of onderling op bokt, altijd is er wel iemand die commentaar heeft op een ander. Deze mensen dachten nou eenmaal een sprookje te kopen en kwamen thuis met een nachtmerrie.

Weet je hoe vaak dit in de basis sport gebeurd? Een goede kopen en dan maar hopen dat zoon of dochter er wat mee bereikt? Zelfs ik heb talentvolle paarden gereden omdat gehoopt werd dat dat mijn tekortkomingen misschien zou verbloemen :)

En hierin ben ik niet de enige dus snap ook niet waarom er zo raar gesproken word over deze mensen. Kijk eerst maar eens om je heen, dan zal je zien dat dit echt heel vaak voorkomt.

Ik vind het jammer dat hij stuk is, maar om daar nou iemand de schuld van te geven? Nee dat vind ik laag..

dat hij kapot is komt wel door mensen....niet van op de wei lopen

Inderdaad. Ik vind op de wei lopen en contact met soortgenoten toch wel basisrechten van paarden. Ondanks dat het een hengst is valt er altijd wel een paard te vinden waar hij wel samen mee kan, en anders met een draadje er tussen.

Gelukkig zijn er nu bewegingen in Nederland aan het komen die dit willen verplichten voor elk paard, ook in de topsport. Een paard moet eerst paard kunnen zijn, en daarna pas topsporter.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:02

Als beentjes steeds worden ingespoten met ontstekingsremmers, war niet ongewoon is, dan gaan ze op een moment stuk...heeft alles met training te maken en overbelasting.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:06

Nou wat een uitspraken weer, alsof er niet genoeg paarden zijn die kapot gaan van op de weide staan :roll:

Tendance

Re: Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:09

In mijn leven maar 1 keer een paard afgekeurd gehad en dat was inderdaad door een incidentje in de wei. Pure pech.
In de sport nog nooit.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:19

anneliesdj schreef:
Nou ik vind het toch eerlijk ook wel wat naief om te denken dat een paard als Totilas voor miljoenen wordt gekocht zonder dat er ook maar een dierenarts bij komt kijken. Los daarvan is het idd nodig voor de verzekering en die zal er echt wel zijn.
Wat dan weer niet betekend dat de koop niet door gegaan zou zijn als er ook maar een bemerking op papier staat.
Los daarvan, wat is dat nu nog van belang, die koop is al jaren geleden gesloten, hij loopt nu echt niet meer te kreupelen om iets wat hij bij de verkoop al had.

Dat staat er toch ook niet, er staat dat hij heus wel gekeurd is, alleen gaat dat wel iets anders dan bij de particulieren die hem 100% schoon willen hebben. Daarnaast gaat iedereen er maar van uit dat hij verzekerd is. Ook dat is een aanname.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:24

Een paard kan ook met uitsluiting van een bepaalde bemerking verzekerd worden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:00

Wat mij opvalt: een vet bij de keuring had er al twijfels over.... Ann Katrin is zelf ook DA volgens mij en Sjef is een van de meest ervaren rotten in het vak... en beiden hebben niet ingegrepen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 06:39

Ik vraag me af of de reacties dan zoveel beter geweest zouden zijn als ze hem weer terug getrokken hadden

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 06:40

Sjef liet zelf ontglippen in het interview.
Dat ze "geen kans" meer hadden om hem terug te trekken, anders hadden ze geen medaille. Daarna corrigeerde hij gauw met de zin dat hij met inrijden prima liep...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:12

Eigenlijk vind ik dat de klassering van Totilas ingetrokken zou moeten worden, het paard had gewoon niet mogen starten. Waarschijnlijk kost dat Duitsland dan de medaille, maar jammer dan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:20

Ayasha schreef:
Ik vraag me af of de reacties dan zoveel beter geweest zouden zijn als ze hem weer terug getrokken hadden

Nou, daar moest ik gisteren nog aan denken. Had je ze moeten horen als hij zich 'weer' af had gemeld. Zoveel is Totilas toch ook niet gestart wegens blessures en herstel etc.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:27

Het is altijd zo lekker makkelijk om dingen anoniem op internet te roepen. Je kan het toch nooit goed doen... Wat ze ook gedaan hadden er was altijd gezeik gekomen.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:15

Tillie20 schreef:
Inderdaad. Ik vind op de wei lopen en contact met soortgenoten toch wel basisrechten van paarden. Ondanks dat het een hengst is valt er altijd wel een paard te vinden waar hij wel samen mee kan, en anders met een draadje er tussen.

Gelukkig zijn er nu bewegingen in Nederland aan het komen die dit willen verplichten voor elk paard, ook in de topsport. Een paard moet eerst paard kunnen zijn, en daarna pas topsporter.

Als jij een paard hebt, en die loopt zo ongelofelijk idioot/lijp te doen in de weide.
Met grote kans zichzelf te blesseren, ben jij dan als "verstandige" mens niet verplicht om dat dier tegen zichzelf te beschermen?

Kamp Gal heeft het toen wel eens uitgelegd wat Totilas deed als hij op een weide mocht ....

Ik ben het overigens wel met je eens, maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:29

@Tillie: Ik heb zelf ook een dekhengst gehad, vraag mij af waar ik die kon weiden want dan had ik hem nooit weggegeven? Niet iedereen heeft de mogelijkheid hengsten te weiden, zeker niet als er ook merries op stal staan.

Dus ook dat is onzin en een hengst zo even met een draadje ertussen? Ik heb hengsten door en over draad heen zien gaan. En dat waren niet eens dekhengsten.

Verder is het algemeen bekend dat recreatie/amateur ruiters vaker een paard de vernieling in rijden dan topsport ruiters.. Vandaar ook mijn redenatie dat je niet zomaar iemand kan beschuldigen.

Dat er mensen voor verantwoordelijk zijn geloof ik best, maar wie en waar kan niemand met zekerheid zeggen. Net zoals niemand met zekerheid kan zeggen dat hij helemaal goed was, helemaal verzekerd was etc etc.

Verder kan inderdaad niet elk paard zomaar op de wei en met een ander paard. Ik had mijn dekhengstje in ieder geval niet even zomaar samen gezet in de hoop dat ze elkaar niet dood zouden maken of erg zouden verwonden.. Ik ben namelijk zuinig op mijn dieren ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:38

kom eens met cijfers Sunrise want daar en ik zo zeker nog niet van. :)

Als je geen hengsten kan weiden moet je hem niet houden. Klaar.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:49

Sunrise19 schreef:
@Tillie: Ik heb zelf ook een dekhengst gehad, vraag mij af waar ik die kon weiden want dan had ik hem nooit weggegeven? Niet iedereen heeft de mogelijkheid hengsten te weiden, zeker niet als er ook merries op stal staan.

Dus ook dat is onzin en een hengst zo even met een draadje ertussen? Ik heb hengsten door en over draad heen zien gaan. En dat waren niet eens dekhengsten.

Verder is het algemeen bekend dat recreatie/amateur ruiters vaker een paard de vernieling in rijden dan topsport ruiters.. Vandaar ook mijn redenatie dat je niet zomaar iemand kan beschuldigen.

Dat er mensen voor verantwoordelijk zijn geloof ik best, maar wie en waar kan niemand met zekerheid zeggen. Net zoals niemand met zekerheid kan zeggen dat hij helemaal goed was, helemaal verzekerd was etc etc.

Verder kan inderdaad niet elk paard zomaar op de wei en met een ander paard. Ik had mijn dekhengstje in ieder geval niet even zomaar samen gezet in de hoop dat ze elkaar niet dood zouden maken of erg zouden verwonden.. Ik ben namelijk zuinig op mijn dieren ;)

Toch vind ik wat te zeggen voor het idee dat of een paard moet in staat zijn om samen te staan (met merrie met veulen/ruin/of wat dan ook qua paard) of hij moet gewoon hengst af zijn.

Nu had jij een dekhengst en dat heeft nog zijn nut, alhoewel er ook vele dekhengsten zijn die wel prima samen kunnen met bepaalde andere paarden. Vind het hengst houden omdat dat zo mooi toont geen argument om het dier maar zoveel te ontzeggen, sociaal contact te ontzeggen.

Voor verreweg de meeste paarden (met als uitzondering wat hengsten) geld eigenlijk dat de enige reden is dat ze op ten duur niet meer samen kunnen is dat ze geen sociaal contact mochten hebben, dus eigenlijk sociaal gestoord gedrag vertonen. In de meeste gevallen is dat dus een gevolg van en dat zie ik als een best wel ernstig probleem.
Ook bij veel hengsten is het zo dat de gewoonte om ze op een bepaalde manier te houden ze niet socialer maakt en niet makkelijker om met alleen een lijntje ertussen toch nog vlak bij anderen te houden. Er zijn uitzonderingen, maar zoals eerder gezegd, is het wel zo eerlijk naar het dier toe die dan hengst te houden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:35

Sonador schreef:
Tillie20 schreef:

Als jij een paard hebt, en die loopt zo ongelofelijk idioot/lijp te doen in de weide.
Met grote kans zichzelf te blesseren, ben jij dan als "verstandige" mens niet verplicht om dat dier tegen zichzelf te beschermen?

Kamp Gal heeft het toen wel eens uitgelegd wat Totilas deed als hij op een weide mocht ....

Ik ben het overigens wel met je eens, maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

Niet om het een of ander ofzo.
Maar mijn buurman had vroeger een paar paarden, die stonden eigenlijk altijd op stal, slechts ééns in de 2 weken gingen ze op de (kleine) weide voor zijn huis zodat hij de stallen leeg kon halen. Maar dat deed hij zo snel mogelijk om dan onmiddelijk die paarden weer binnen te halen, want ze waren zo gek, zo gek.... Ze liepen in een half uur dat land totaal zwart en hoe vaak ze niet op de nipper bijna door de draad gingen.
Nu heeft hij weleens bij mij staan mopperen als ik mijn paarden buiten zette (waar onder een volbloed) dat die van mij toch zo braaf waren en nooit renden. Toen heb ik hem toch eens haarfijn uitgelegd wat er gebeurd als een paard zich nooit eens lekker uit kan leven. Ookal had hij dan haflingers, 24/7 op stal staan gaan ze uit hun plaat als ze buiten komen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dat bij totilas ook zo moest zijn. Want dat was dan ook nog een dekhengst en ik weet hoe lastig het is een dekhengst op stal te hebben tussen merrie's en ruinen die ook allemaal op het land gaan en als ze dan ook nog buiten moeten staan.
Maar toch denk ik dat het wel wat afgezwakt zou zijn als ze doorgezet hadden.

Edit; om die reden vind ik het ook niet haalbaar om te eisen dat een hengst ook een maatje heeft. Dat is gewoon niet altijd haalbaar en zeker niet als hij gewoon tussen de andere sportpaarden op stal staat.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:53

Ayasha schreef:

>;) Hij stond op een hengstenstation, die helaas geen weide mogelijkheden had. Wel kwam ik 3 keer per dag om dat dier in de paddock te zetten, te rijden en weer in de paddock te doen. Dus voor je je grote mond open trekt misschien even verder vragen?

Verder rijden er maar weinig in de topsport en is de amateur en recreant het grootste gedeelte in nederland die een paard heeft. Stond ergens een onderzoek alleen geen idee meer waar en geen zin om te zoeken.

Listiglistje had geloof ik ergens iets geplaatst maar kan ook een ander zijn.

Overigens heeft hij 1x op de bok gestaan voor een dekking, dus zoveel dekte hij nu ook niet. Maar heb wel geprobeerd zijn leven zo aangenaam mogelijk te maken. Toen hij eenmaal een blessure kreeg en ik hem niet zijn weidegang wou ontzeggen heb ik hem WEGGEGEVEN..

Heel iets anders denk ik dan dat de meeste mensen zouden doen ;)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:57

Mousmous schreef:
Eigenlijk vind ik dat de klassering van Totilas ingetrokken zou moeten worden, het paard had gewoon niet mogen starten. Waarschijnlijk kost dat Duitsland dan de medaille, maar jammer dan.

En dat baseer je op basis van de uitkomsten van het veterinaire rapport?

Want op basis van de proef kan het gewoon niet! Hij was in een van de eerste stukken onzuiver, maar had ook vreselijk goede stukken er tussen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:15

Zelfs met die info denk ik er nog steeds zo over. Dus die grote mond was toch wel open gegaan :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:17

Sunrise19 schreef:
Ayasha schreef:

>;) Hij stond op een hengstenstation, die helaas geen weide mogelijkheden had. Wel kwam ik 3 keer per dag om dat dier in de paddock te zetten, te rijden en weer in de paddock te doen. Dus voor je je grote mond open trekt misschien even verder vragen?

Verder rijden er maar weinig in de topsport en is de amateur en recreant het grootste gedeelte in nederland die een paard heeft. Stond ergens een onderzoek alleen geen idee meer waar en geen zin om te zoeken.

Listiglistje had geloof ik ergens iets geplaatst maar kan ook een ander zijn.

Overigens heeft hij 1x op de bok gestaan voor een dekking, dus zoveel dekte hij nu ook niet. Maar heb wel geprobeerd zijn leven zo aangenaam mogelijk te maken. Toen hij eenmaal een blessure kreeg en ik hem niet zijn weidegang wou ontzeggen heb ik hem WEGGEGEVEN..

Heel iets anders denk ik dan dat de meeste mensen zouden doen ;)

Toch vind ik jouw verhaal nou ook niet zo geweldig klinken eigenlijk: een paard een heel leven op de wei ontzeggen voor 1x springen? Waarom dan niet gelijk ruinen? Of dat dan doen na de blessure? Ipv een kapot paard weggeven? Ik begrijp dat werkelijk waar niet hoor...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:20

Als hij zo oninteressant was dat hij maar 1 dekking hoefde te doen had je hem beter al veel eerder kunnen castreren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:26

Tsk jullie durven die grote monden wel open trekken he! >;)

Needless to say dat ik het geheel met jullie eens ben.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:29

Ayasha schreef:
Tsk jullie durven die grote monden wel open trekken he! >;)

Needless to say dat ik het geheel met jullie eens ben.

Tokking to me :D

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:29

Ja een 15jarige hengst castreren is natuurlijk zonder risico ;) Verder heb ik hem in eind november op stal gekregen en 1 Juni kon ik afscheid nemen..

Ik heb er 3 maanden naast gelopen door verschillende blessures, verder kreeg ik hem dus voor het dekseizoen en in het dekseizoen stond hij sowieso al met een blessure..

Dus tja.. Dan kan je ook niet echt bepaald veel.. Ik had zelf nooit direct voor een hengst gekozen maar dit was mijn once in a lifetime horse.. En ook meteen de reden waarom ik NOOIT meer een rijpaard wil :)