Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:29

wilma12 schreef:
Mij stoort het ongelijke voorbeen het meest. Lv wel 10 cm hoger dan rechtsvoor en de taktfouten steeds hierdoor. De stang is doorgeslagen, dat zie je overigens tegenwoordig veel. Wat ik geen fijn beeld vind. Verder oogt het soms inderdaad ontspannen maar ik vind het geen combinatie en uitstraling hebben.

Ik heb er speciaal op gelet, maar hij heeft de stang gewoon los hangen (kinketting) je kunt op meerder momenten zien dat hij er maar weinig druk op heeft.
Waarom de stang zo hangt is weer een andere discussie, dat zal zo zijn redenen wel hebben.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:30

Je had het dan misschien niet specifiek tegen mij, maar zo kwam het wel over. Dacht namelijk weldegelijk dat je het tegen mij had, is gewoon lastig ook via de computer ;)
Ik voelde me dan inderdaad ook aangesproken, ondanks dat ik mezelf niet chauvinistisch vind of een moddergooier ben hoor.

Zoals Ayasha zegt inderdaad, het is ook smaak! Ik vind hem juist bij Rath strakker, loopt vaak echt te diep imo. Vind het 'aan de hulpen zetten' voor de proef ook niet zo netjes verlopen. Dat soort dingetjes. Maar ben dan ook kritisch :)

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:30

Het is inderdaad anders... minder spectaculair ..... ik vind het een verbetering in ontwikkeling!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:32

Ayasha schreef:
Zonder verder over goed of slecht te discussiëren had Gal hem imo 'vaster'. Dan Rath. :) dus 'korter' zeg maar.. IK vind wat losser fijner om te kijken MAAR dat is smaak.. :)
Zegt niks over kwaliteit v rijden verder. Is gewoon anders.

Veel meer druk, zowel voor als achter.
Heb je wel nodig wil je dat spectakel eruit rijden, dus ik ben benieuwd hoe Rath dat straks gaat doen.
Maar voor nu vind ik dit voor het oog ook prettiger.

Dat aan de hulpen zetten voor de proef stoor ik me totaal niet aan, je ziet op dat 2 filmpje, (daar doet hij het recht voor de cam) dat hij er amper aan komt met zijn been, paard is dus gewoon heel snel en daar is toch niets mis mee hoop ik?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 22-05-14 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:32

Ik wacht op de startlijst voor de grand prix special, voor de Inter is die er ondertussen al.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:34

Ben het met je eens Anneliesdj. Hij raakt hem bijna niet aan. Paard reageert gewoon goed, zoals het hoort.

Startlijst staat morgenochtend online Seltje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:36

Citaat:
Alleen jammer dat er ongeleide projectielen in de jury zaten, een score van 73% en van 83% dat mag natuurlijk niet.

:)).

Zoals het er nu naar uitziet, ga ik zaterdag naar de special kijken :), een vrouw die haar paarden hier heeft gestald moet dan ook rijden, kan ik haar proef ook meteen zien.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-05-14 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:37

anneliesdj schreef:
wilma12 schreef:
Mij stoort het ongelijke voorbeen het meest. Lv wel 10 cm hoger dan rechtsvoor en de taktfouten steeds hierdoor. De stang is doorgeslagen, dat zie je overigens tegenwoordig veel. Wat ik geen fijn beeld vind. Verder oogt het soms inderdaad ontspannen maar ik vind het geen combinatie en uitstraling hebben.

Ik heb er speciaal op gelet, maar hij heeft de stang gewoon los hangen (kinketting) je kunt op meerder momenten zien dat hij er maar weinig druk op heeft.
Waarom de stang zo hangt is weer een andere discussie, dat zal zo zijn redenen wel hebben.

Ik kreeg bij het kijken van de filmpjes van de proef hier en daar de indruk dat zij het best op alleen een trens af kunnen, mocht de stangverplichting in de GP ooit vervallen.

Het toont allemaal minder spectaculair, Totilas de dressuurmachine is er misschien niet meer, maar ik heb het gevoel dat ik vandaag Totilas voor het eerst als dier zag.
Ik vind het persoonlijk fijner om te zien, minder druk, minder machinaal, meer paard en meer mens.
Ongetwijfeld niet foutloos, maar ook dat maakt het meer paard en meer mens.

Ik hoop ook dat er ondanks alle druk nog een beetje plezier is geweest voor MAR.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 22-05-14 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:38

Ik vind het een mooie combi maar mis net dat gouden randje en dat is jammer maar wat niet is kan nog komen. Natuurlijk is het jammer dat hij niet meer van "ons" is maar ik gun ze het beste en ik hoop nog veel te zien van Totilas.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:39

Dan zie ik het gewoon anders, ik vind het niet netjes gaan, maar wat moet dat moet, ik weet niet hoe het paard was op dat moment :) :)

Precies Ayasha, het is allemaal ook echt wel ontzettend goed, het is ook inderdaad een kwestie van smaak!!

Ik vind daarbij niet gelijk dat als een paard met minder spektakel loopt het ook gelijk beter is. Vind het juist wat minder 'happy' en minder op eigen benen, ik zie gewoon veel kleine miscommunicaties. Maar spanning bij de ruiter (en vast ook paard!) zal, logisch ook, een rol hebben gespeeld.

Leuk San87!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:42

Vind het er veel minder spectaculair uitzien :\

mss toch net iets soepeler...

__Astrid

Re: Totilas maakt rentree in Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:42

Mousmous schreef:
Het nadeel is natuurlijk dat je hoe je het ook wend of keert, je bekend bent met het beeld van Totilas op zijn hoogtepunt. Kwam Totilas nieuw op dit nivo dan kan ik deze proef zeker wel waarderen, dan is het gewoon een van de betere combinaties, maar nu is het nog niet een topcombinatie die het op kan nemen tegen een Charlotte Dujardin of Helen Langehanenberg of Edward Gal. En misschien komt dat nog wel, wie weet. Maar het feit is wel dat Monica Theodorescu wel naar Kapellen komt om te kijken bij MAR in verband met de WEG. Dan is deze proef niet goed genoeg. Maar misschien ziet zij wel de potentie, zoals hier op bokt ook veel mensen zien.
Zelf vergelijk ik nog teveel, en dat is misschien niet de juiste instelling, maar dat gaat gewoon automatisch.

Kijk dat probleem heb ik dus ook. Was sowieso al niet weg van totilas, maar als die dan wat spectaculair door de baan ging, kon ik het wel waarderen. Neem dat sprankelende weg, blijft er een gewoon GP paard over, geen wereldrecordpuntenpaard...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:44

@ sallandval

MAR wordt dit jaar 30 niet 26, en zit al vanaf kleins af aan tussen de paarden vanwege zijn vader. Edward Gal is pas laat begonnen met echt dressuurrijden. Ik geloof dat hij zelfs pas op zijn 12e begonnen is met paardrijden. Daarbij heeft Edward wel al paarden van begin af aan opgeleid. Kan hem nog herinneren met Cappucino. De bekendste resultaten van MAR zijn die met de GP paarden van zijn stiefmoeder, vooral met Sterntaler.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:44

Het is minder spectaculair ja maar Anky geeft toch aan in het artikel van de hoefslag dat ze half gas reden? (zie vorige pagina eerste post van Cayenne) En dat ze weet dat dat er meer in zit want dat ziet ze thuis wel eens. Er is bewust voor gekozen safe te rijden. Eerst moeten ze maar eens vertrouwen krijgen in de ring voordat ze keihard kunnen knallen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:49

Heleennn schreef:

Lees even terug waarom het er minder spectaculair uitzag. Het gaat ook helemaal niet om spektakel maar om techniek, ontspanning en expressie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:50

Cayenne schreef:
Heleennn schreef:

Lees even terug waarom het er minder spectaculair uitzag. Het gaat ook helemaal niet om spektakel maar om techniek, ontspanning en expressie.

Wat mij betreft, missie geslaagd. Met name het ontspannen, ik vind het een fijne proef om naar te kijken. Ik ben benieuwd, zaterdag :D.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:53

Ja ik vind het er idd wel soepeler uitzien nu. Maar iets wat ik niet snap is dat Rath in het begin zei dat hij alle tijd nodig zou hebben om Toot te hertrainen omdat gij zogezegd met de rollkür methode was gereden. Maar op sommige foto's lijkt Totilas ook behoorlijk opgekropt en Rath wordt nu ook begeleid door Sjef. Kan mij precies herinneren dat de methodes bij Anky en Sjef aanleunden tegen die van rollkür, correct me if I'm wrong :x

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:58

Ashley5760 schreef:
Het komt bij lange niet bij de perfectie van met gal. Maar wat vond ik hem ontspannen! En "open" gereden voor (soms te) maar dat had ik niet verwacht na training bij SJ die toch vaak heel rond traint. Nog heel veel verbeterpunten, en of hij ooit weer op die scores komt ik denk het niet. Maar vind het netjes gereden.

Edward gal is gewoon een perfectionist, dat zie je in zijn rijden op elk paard. Hij wil en heeft controle over elke stap en dat kun je goed zien bij Undercover. Daar heb ik het idee dat elke stap gecontroleert gaat en ik vind dat er soms wat gemaakt uitzien.
Met Totilas was hij gewoon 1

Dat die controle er veel minder is bij Rath zie je ook in de proef. Bij de proef van vandaag had ik soms het idee dat Totilas wat zocht...naar zijn ruiter.
Ik vind het ook nog steeds geen combi en ik zou hem graag eens op Bretton Woods zien. Is daar een filmpje van.

kobuss1

Re: Totilas maakt rentree in Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:00

Ik doe t in elk geval niet na!

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:01

Weet je wat ik altijd zo vreemd vind? Er wordt bijna nooit over Valegro of Utophia gepraat, terwijl die twee net zo goed Nederlands gefokte paarden zijn. Totilas is ook Nederlands gefokt en zelfs voor Nederland uitgebracht. Doordat er zoveel interesse in hem was is ie naar het buitenland vertrokken. Moeten wij daar nu om gaan zeuren? In mijn ogen niet! Ik persoonlijk vind een compliment voor de Nederlandse fokkerij. De Nederlandse gefokte paarden zijn zéér gewild. Waarom proberen wij dan gewoon niet nóg betere toppers te fokken? Zo blijft fokken toch een leuke uitdaging? Wij draaien aardig bovenin mee.

Ik zie Totilas als een nieuw paard met Rath. Waarom moeten wij altijd terugvallen op Gal? Altijd weer die argumenten: "Toen Totilas nog bij Gal onder het zadel was..........." enz. In mijn ogen gaat het in de dressuursport ook om de toekomst. Het filmpje van de proef van vanmiddag, vond ik persoonlijk tien keer fijner ogen dan de filmpjes met Edward. Ik zie hier weer een 'normaal' paard. Een paard dat er goed uit ziet en 'normaal' beweegt. Geen bewegingsmachine. Een paard hoort toch niet als bewegingsmachine te lopen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:03

kobuss1 schreef:
Ik doe t in elk geval niet na!

Nee, zei ik ook al "een keer galop hulp en ik pletter van die Ferrari af"

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:04

Als je op fb rondkijkt krijgt rath behoorlijk veel negatieve commentaar... Dat Totilas ongelukkig zou zijn op de kop toe, dit vind ik er dan ook weer over gaan.

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:11

Ayla_4Ever schreef:
Weet je wat ik altijd zo vreemd vind? Er wordt bijna nooit over Valegro of Utophia gepraat, terwijl die twee net zo goed Nederlands gefokte paarden zijn. Totilas is ook Nederlands gefokt en zelfs voor Nederland uitgebracht. Doordat er zoveel interesse in hem was is ie naar het buitenland vertrokken. Moeten wij daar nu om gaan zeuren? In mijn ogen niet! Ik persoonlijk vind een compliment voor de Nederlandse fokkerij. De Nederlandse gefokte paarden zijn zéér gewild. Waarom proberen wij dan gewoon niet nóg betere toppers te fokken? Zo blijft fokken toch een leuke uitdaging? Wij draaien aardig bovenin mee.

Ik zie Totilas als een nieuw paard met Rath. Waarom moeten wij altijd terugvallen op Gal? Altijd weer die argumenten: "Toen Totilas nog bij Gal onder het zadel was..........." enz. In mijn ogen gaat het in de dressuursport ook om de toekomst. Het filmpje van de proef van vanmiddag, vond ik persoonlijk tien keer fijner ogen dan de filmpjes met Edward. Ik zie hier weer een 'normaal' paard. Een paard dat er goed uit ziet en 'normaal' beweegt. Geen bewegingsmachine. Een paard hoort toch niet als bewegingsmachine te lopen?
helemaal mee eens! :)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:13

Ik vind ook dat mensen er meer "blanco" tegen aan moeten kijken. Wat geweest is is geweest.

Ik zie nog wel veel spanning, daardoor krijg je die fouten. Ben erg bebieuwd hoe het er over een paar wedstrijden uitziet. Denk dat je dan alweer een ander beeld hebt. De stap is echt heel erg verbeterd! Veel ruimer! Zaten zeker goede stukken tussen.

Logisch dat Rath zo gespannen is natuurlijk. Ookal zou hij het niet willen voelen, ligt er toch veel druk op hem.

Ik doe het hem ook echt niet na.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:18

Mousmous schreef:
@ sallandval

MAR wordt dit jaar 30 niet 26, en zit al vanaf kleins af aan tussen de paarden vanwege zijn vader. Edward Gal is pas laat begonnen met echt dressuurrijden. Ik geloof dat hij zelfs pas op zijn 12e begonnen is met paardrijden. Daarbij heeft Edward wel al paarden van begin af aan opgeleid. Kan hem nog herinneren met Cappucino. De bekendste resultaten van MAR zijn die met de GP paarden van zijn stiefmoeder, vooral met Sterntaler.

Nou, als MAR in 2011 afgestudeerd is kan hij dus pas vanaf 2011 fulltime met paardrijden bezig zijn, ik neem tenminste aan dat school voor die tijd ook tijd kostte. Gal trainde op dat moment al járenlang meerdere paarden (en dus uren) per dag.

En tussen 30 en 44 zit nog altijd 14 jaar verschil he, in een sport waarbij veel uren maken echt wel telt. Het lijkt me niet dat veel kinderen al dagelijks meerdere uren paardrijden, dat lijkt me namelijk vallen onder kinderarbeid.

Volgens mij is de familie van MAR ook meer een familie die naast rijden ook zaken doen heel belangrijk vindt. Ik kan ze geen ongelijk geven want Matthias zal het daardoor niet overkomen dat een toppaard onder zijn kont weg verkocht wordt.