Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:30

nombrado schreef:
horseyfries schreef:
Vind jij dit filmpje nu echt een bewijs dat dit paard LDR gereden? Weet je eigenlijk wel wat dat is, LDR?

Je laatste statement is een heel rare. Wat is er zo mooi en evenwichtig aan deze bouw en waarom zou alleen de bouw een voorwaarde zijn voor Grand Prix oefeningen aan te leren? Hoe kom je aan deze wijsheid? Heb je zelf überhaupt één paard opgeleidt tot Grand Prix dat je dit zo stellig weet te zeggen?

1 e vraag, nogmaals, kijk naar de valse knik in de hals...die komt er niet vanzelf in namelijk.
2e vraag, ja, dat weet ik, en is de grootste onzin ooit verzonnen (met geen respect voor het lichaam van het dier)
3 e vraag. Dat is gewoon heel logisch wetenschappelijk te verklaren a/d hand van de bouw van een paard. Kwestie van goed kunnen kijken. En een goed paardenman ziet dit.
4e, meeste van de oefeningen wel jah. Meerdere paarden. Ook les gehad op goed klassiek gereden GP paarden.
Nogmaals. U2 heeft een goede evenwichtige bouw, die met de JUISTE ruiter alle GP oefeningen zou kunnen beheersen.

In onze achtertuin rijden we allemaal GP :D :D

Volgens mij is laatst een onderzoek geweest naar de bouw van de toppaarden in de dressuur. Die paarden waren allemaal verschillend en niet altijd evenwichtig gebouwd, als ik mij goed herinner.
Het karakter is de belangrijkste eigenschap.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:44

Electra63 schreef:
Maar waarom begon jij over liegen? In de schriftelijke verklaring zullen geen leugens staan? Of denk jij van wel?

leugens is misschien een groot woord, maar absoluut niet objectief.

De DA hoeft niet objectief te zijn over de oorzaak, de woorden kan het aan het bit liggen kunnen door iemand zijn gesuggereerd of overgenomen uit de opdracht. Waar hij wel heel zorgvuldig in is is de diagnose en de medische omschrijving. Dat is zijn beroeps eer. Ik weet niet of een DA een eed aflegt zoals een normale arts.

Het verhaaltje van mevr. T is een collage van welgevallige teksten uit stukken van o.a. de DA.
Als je de opdracht van mevr. T leest begrijp je ook waarom. Ik twijfel over de analyse van de DA, met betrekking tot ruimte om naar ander zaken als het bit te zoeken.

Op wetenschappelijk verantwoorde basis heeft Dr. Ulrike Thiel een analyse gemaakt van het ter beschikking staande bewijsmateriaal.
"De specifieke onderzoeksvragen zijn:
1.
Op welke wijze omgegaan dient te worden met teugeldruk en beenhulpen teneinde enig letsel te
voorkomen.
2.
Ook verzoekt hij mede te delen meer specifiek op welke wijze omgegaan dient te worden met
stanggebruik.
3.
Wellicht nog iets te zeggen over hetgeen ik aantref op het fotomateriaal.
4.
Tenslotte een verzoek om in een conclusie de vraag te beantwoorden of het paard op deze wijze bereden had mogen worden. ."

Bij een wetenschappelijke studie zijn de uitkomsten niet op voorhand bekend.
In een wetenschappelijk onderzoek is een representatieve studie groep, een reverentie groep en soms ook een groep blootgesteld aan placebo effecten nodig.
In het wetenschappelijke onderzoek van mevr. U.T. is de onderzoeks groep: een (niet eens een groep)

Er wordt (bij mijn weten) geen onderzoek gedaan naar andere mogelijkheden, of speciale lichamelijke omstandigheden van het paard die deze oude blessures/wonden kunnen verklaren.
De onderzoeksperiode beperkt zich tot de tijd van het verblijf op AB, een blessure over jaren ontstaat kan zijn oorsprong hebben in??????????

De rapportage is opgesteld door een psycholoog, niet een letselschade expert, een DA, professor.
Ik vind het een mooi discussie stuk, niet meer, niet minder. leugens? hmmm extreem zwaar gekleurd!

Als de rechter al bewijsmateriaal gaat bekijken, zullen het toch eerst de stukken over de afspraken van stalhuur, de aanstelling en opdracht van de trainer en de afspraken omtrent het rijden van concoursen etc. zijn.

Ik denk dat het nooit zover gaat komen, de rechter stuurt ze allemaal het hok in om te schikken.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:54

En zelfs dat schikken is nog maar de vraag: want dan erken je dat beide schuld hebben. Ik denk dan toch dat de rechter eerst moet vaststellen óf Bartels überhaupt partij is in de (anders dan als stalhouder). Zolang dat niet geconstateerd is, valt er weinig te schikken lijkt me. Mischa is niet eens gedagvaard (is er eerder verklaard), dus daar zoekt LE het kennelijk niet. Maar ja: dat wordt ook nog veel lastiger vaststellen, gezien het feit dat ze U2 al maanden niet meer reed...
Ik denk eerlijk gezegd dat er weinig tot niks meer gaat gebeuren, maar we zullen zien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:16

BMHP schreef:
Electra63 schreef:
Maar waarom begon jij over liegen? In de schriftelijke verklaring zullen geen leugens staan? Of denk jij van wel?

leugens is misschien een groot woord, maar absoluut niet objectief.

De DA hoeft niet objectief te zijn over de oorzaak, de woorden kan het aan het bit liggen kunnen door iemand zijn gesuggereerd of overgenomen uit de opdracht. Waar hij wel heel zorgvuldig in is is de diagnose en de medische omschrijving. Dat is zijn beroeps eer. Ik weet niet of een DA een eed aflegt zoals een normale arts.

Het verhaaltje van mevr. T is een collage van welgevallige teksten uit stukken van o.a. de DA.
Als je de opdracht van mevr. T leest begrijp je ook waarom. Ik twijfel over de analyse van de DA, met betrekking tot ruimte om naar ander zaken als het bit te zoeken.

Op wetenschappelijk verantwoorde basis heeft Dr. Ulrike Thiel een analyse gemaakt van het ter beschikking staande bewijsmateriaal.
"De specifieke onderzoeksvragen zijn:
1.
Op welke wijze omgegaan dient te worden met teugeldruk en beenhulpen teneinde enig letsel te
voorkomen.
2.
Ook verzoekt hij mede te delen meer specifiek op welke wijze omgegaan dient te worden met
stanggebruik.
3.
Wellicht nog iets te zeggen over hetgeen ik aantref op het fotomateriaal.
4.
Tenslotte een verzoek om in een conclusie de vraag te beantwoorden of het paard op deze wijze bereden had mogen worden. ."

Bij een wetenschappelijke studie zijn de uitkomsten niet op voorhand bekend.
In een wetenschappelijk onderzoek is een representatieve studie groep, een reverentie groep en soms ook een groep blootgesteld aan placebo effecten nodig.
In het wetenschappelijke onderzoek van mevr. U.T. is de onderzoeks groep: een (niet eens een groep)

Er wordt (bij mijn weten) geen onderzoek gedaan naar andere mogelijkheden, of speciale lichamelijke omstandigheden van het paard die deze oude blessures/wonden kunnen verklaren.
De onderzoeksperiode beperkt zich tot de tijd van het verblijf op AB, een blessure over jaren ontstaat kan zijn oorsprong hebben in??????????

De rapportage is opgesteld door een psycholoog, niet een letselschade expert, een DA, professor.
Ik vind het een mooi discussie stuk, niet meer, niet minder. leugens? hmmm extreem zwaar gekleurd!

Als de rechter al bewijsmateriaal gaat bekijken, zullen het toch eerst de stukken over de afspraken van stalhuur, de aanstelling en opdracht van de trainer en de afspraken omtrent het rijden van concoursen etc. zijn.

Ik denk dat het nooit zover gaat komen, de rechter stuurt ze allemaal het hok in om te schikken.

Ik ben het zeker met jou eens, dat de rapportage van U.Thiel gekleurd is, subjectief en zeker niet gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek. Daarvoor is zij natuurlijk ook gevraagd door LE. Een advocaat zoekt natuurlijk altijd "deskundigen" uit, die op zijn/haar hand zijn. :D

Maar volgens mij, wilde Nombrado, juist suggereren dat de verdediging van AB wel zal liegen, als ze ooit voor de rechtbank komen.

LBLGypsyCobs

Re: Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:34

Tuurlijk zoekt elke partij juist mensen op die op hun hand zijn.

Ulrike heeft in haar rapportage aangegeven dat de manier van rijden schadelijk is etc.

Dus de andere partij kan daarmee aan de slag door te bewijzen dat ze of niet op die manier rijden of dat die manier van rijden niet schadelijk is.
In dat laatste geval zouden ze 1 van hun paarden die eenzelfde periode op dezelfde wijze getraind is, aan eenzelfde onderzoek kunnen onderwerpen als dat bij U2 in Gent is gedaan.

En zoals hier al terug te lezen is, is het lastig om een paard zonder schade van bit en zadel te vinden.

Dan is het dus aan de rechter om te besluiten of schade aan een dier wel of niet door de beugel kan.

Het zou best eens een interessante zaak kunnen worden, niet alleen voor Bartels en Engel.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:11

@ Elektra, ik heb wat terug gelezen maar mis dat Nombrado dat specifiek voor AB bedoelde.

Het is ook niet zo belangrijk. Liegen voor de rechtbank is meer regel dan de meeste mensen denken.
De waarheid wordt altijd gebogen naar het bewijsmateriaal, al het andere wordt zorgvuldig weggelaten.

We hebben termen als "een goede advocaat gebruikt" meerdere malen langs zien komen.
Dat spel kan van 2 kanten worden gespeeld.

Voorts is het gevoel van rechtvaardigheid of "de waarheid" altijd afhankelijk hoe je er naar kijkt en de partijen hier kijken allemaal heel verschillend.

Ik heb wat tijd nodig gehad om de soap weer bij te lezen :)
had ook lol om we hebben allemaal GP paarden in de achtertuin :)

dus ff offtopic:

Waar ik moeite mee heb: we willen allemaal paardvriendelijker, maar schijnen toch niet de gezamenlijke deur te vinden. Bij ons in de wei staan 2 merries, een met artrose en de ander uit een asiel, stuk gereden en achtergelaten. GP materiaal????

Ja GP materiaal, de Saint, Mytens maar dat weten ze niet. Ze weten wanneer ze voer krijgen, De wijze waarop ze naar ons toekomen, ik overdrijf niet Olympisch kampioenen!
De vreugde is onbeschrijflijk, daar doen wij het voor.

Ik snap de gevoelens van LE best, ik kan niet geloven dat Ankie of Tieneke B niet dezelfde gevoelens bij hun paarden hebben. Maar de wijze waarop we omgaan met paarden kan verschillen.
Wat we goed vinden voor de een, kan zo verschillen met een ander per paard.
Ik kom er elke keer weer achter dat ik leer, maar het meeste geniet ik van de geluiden uit mijn wei.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 06:46

LBLGypsyCobs schreef:
Het zou best eens een interessante zaak kunnen worden, niet alleen voor Bartels en Engel.

Daar ben ik het mee eens. Ik hoop eerlijk gezegd wel dat het tot een rechtzaak en bijbehorende bewijzen van beide partijen komt en dat het verder reikt dan alleen deze situatie, gezien de vele discussiepunten binnen de paardensport.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:17

Aangezien U2 volgens de Nederlandse wet een goeder is.
Zal er bewezen moeten worden of er schade aan het "goed" is ontstaan door betreffende stal of ruiter.
Het "goed" nog bruikbaar is, als sportpaard en achterhalen/bewijzen wie of wat de oorzaak is van de schade.
Het "goed" moet dus óf op kosten van de veroorzaakte "gemaakt" moeten worden, of vergoed.

De discussie die hier ontstaat gaat over het welzijn van dieren, wat voor de wet niet "belangrijk" is.

Ik hoop echt, dat door dit soort gevallen die hier nu openbaar worden iedere ruiter wat beter gaat kijken naar eigen rijden. (en ik weet zeker dat dit door dit geval al gebeurd is)
Door deze openheid van zaken, zullen er veel "bekende"stallen door de mand vallen. Heel zuur, maar zeker belangrijk in het jaar van het paard.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:22

Wat mij nog steeds verbaasd is het feit, dat UT een mening geeft over de spoorverwondingen van U2, zichtbaar op de foto die Wensing aanleverde en die gemaakt is op een wedstrijd in januari 2014.(foto 1) De samenwerking tussen MK en LE werd in augustus 2013 beeindigd, dus is het aannemelijk, dat MK daarna niet meer op U2 gereden heeft.
Uit de FB berichten op het verdwenen account tnv Dressage Horse U2 was op te maken en te zien, dat DM eind januari 2014 op een onbeschadigde U2 reed. Ook is bekend, dat DM op 15 januari met U2 deelgenomen heeft aan een wedstrijd te Oirschot.
Het kan dus niet anders dat de betreffende foto van de lekgeprikte U2(lz) op die wedstrijd gemaakt moet zijn. Ook vreemd is, dat er in het verslag van UT nog een foto van U2 (rz)wordt getoond op die wedstrijd(foto 2), waar geen spoorverwondingen zichtbaar zijn.
Op FB-foto's van U2, een paar dagen voor vertrek bij AB, zien we ook geen verwondingen.(foto 3) Toch zien we in de uitzending van RTL Boulevard (20 maart 2014} een kneiter van een wond zitten(de vellen hangen er bij) aan de rz van U2(snapshot), waarover in de uitzending verteld wordt, dat deze spoorverwonding is opgedaan bij AB. Op een foto van U2(mei 2014) is deze toch wel flinke verwonding, wonderbaarlijk genezen(foto 5). Niets meer van te zien !!!(donker vlekje zit veel hoger)

Ik concludeer uit bovenstaande, dat er(in mijn ogen)flink geknoeid is met dit "bewijsmateriaal". Het hele verslag van UT kan volgens mij ook gelijk de afvalbak in omdat zij, los van het feit of zij wel als "deskundige" zou worden geaccepteerd door de rechter, in strijd met de wettelijke bepalingen daarover, haar onderzoeksrapport openbaar heeft gemaakt.
Citaat:
Artikel 4.7
Het is de deskundige niet toegestaan onderzoeksmateriaal en gegevens te openbaren anders
dan:
a. in het kader van de uitvoering van de opdracht;
b. voor wetenschappelijke doeleinden, mits deze gegevens niet herleidbaar zijn tot bij de zaak
betrokken personen of instanties en de deskundige de vertrouwelijkheid van de gegevens zoveel
mogelijk bewaart.

Foto 1.(bron rapport Hippocampus)
Afbeelding

Detail foto 1.
Afbeelding

Foto 2.(bron rapport Hippocampus)
Afbeelding

Foto 3.(bron: FB Dressagehorse U2)
Afbeelding

Snapshot uitzending RTL-Boulevard 20 maart 2014.
Afbeelding

Foto 5.(bron: Cavallo.de)
Afbeelding

(Gaarne niet zeuren over copyright, auteursrecht ect. Iedereen mag gebruik maken van het zg. Citaatrecht. Het overnemen van (een deel van) een afbeelding, foto, tekening of ander beeld is toegestaan om dat beeld aan te kondigen, te bekritiseren of te bespreken. Hergebruik van beeld als versiering is niet toegestaan.)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:52

Bovenstaande foto's vind ik eigenlijk niet echt boeiend.
Een blijvend kaakletsel en moeite met eten daardoor, vind ik wat meer verontrustend.
Spoorafdrukken en lidtekens kom je tegenwoordig gewoon al bij B proefjes tegen, niemand kijkt daarnaar. Triest genoeg. Zelfs de jury niet helaas.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:55

Nog steeds geen gewaarmerkte röntgenfoto gezien..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:14

Ik hoop 1 ding.
Dat dit geen paard meer hoeft te overkomen. (en we dit niet meer toestaan op wedstrijden)
Zou het mijn paard gebeuren? dan zou ik zeker woest zijn. Zou je het zelf als ruiter veroorzaakt hebben? Kapot schamen, hoe onbewust je bezig bent met een levend wezen. Belangrijkste, dat men er van leert.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:33

nombrado schreef:
Een blijvend kaakletsel en moeite met eten daardoor, vind ik wat meer verontrustend.
Spoorafdrukken en lidtekens kom je tegenwoordig gewoon al bij B proefjes tegen, niemand kijkt daarnaar. Triest genoeg. Zelfs de jury niet helaas.

ik vind spoorafdrukken waar de vellen bij hangen wel verontrustend, die heb ik ook nog nooit in het echt gezien. Ik weet niet bij welke B-proeven jij regelmatig aanwezig bent?
Als dan blijkt dat deze foto's niet van U2 zijn, is dat fraude en daarom als getuige niet betrouwbaar en niet meer aanvaardbaar. Dus zeer boeiend.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:02

Er zijn geen foto's opgenomen in de expertise over U2 uit "het artikel in St. Georg" die boven wordt genoemd. Uit de later gepubliceerde artikelen in meerdere buitenlandse media op basis van door mij openbaar ter beschikking gesteld materiaal zijn er ook geen foto's opgenomen in de nu voor de rechtbank gemaakte expertise. Wel worden enkele van deze publicaties, indien van relevantie, genoemd binnen de referenties van het verslag..

Ik hoop deze punten hiermee rechtgezet te hebben.

dr.Ulrike Thiel

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:05

En wat betekent deze quote? Dat je een insider-linkje naar Thiel hebt?
Dan snap ik het..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:23

nombrado schreef:
Ik hoop 1 ding.
Dat dit geen paard meer hoeft te overkomen. (en we dit niet meer toestaan op wedstrijden)
Zou het mijn paard gebeuren? dan zou ik zeker woest zijn. Zou je het zelf als ruiter veroorzaakt hebben? Kapot schamen, hoe onbewust je bezig bent met een levend wezen. Belangrijkste, dat men er van leert.

Er is nog niks bewezen, dus bovenstaande raakt kant noch wal !

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:30

nombrado schreef:
Er zijn geen foto's opgenomen in de expertise over U2 uit "het artikel in St. Georg" die boven wordt genoemd. Uit de later gepubliceerde artikelen in meerdere buitenlandse media op basis van door mij openbaar ter beschikking gesteld materiaal zijn er ook geen foto's opgenomen in de nu voor de rechtbank gemaakte expertise. Wel worden enkele van deze publicaties, indien van relevantie, genoemd binnen de referenties van het verslag..

dr.Ulrike Thiel

Je plaatst een antwoord. Kan je dan ook jouw vragen er bij zetten?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:33

Jannepauli schreef:
En wat betekent deze quote? Dat je een insider-linkje naar Thiel hebt?
Dan snap ik het..

gewoon op haar fb :D
Laatst bijgewerkt door nombrado op 28-05-14 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:34

Adrian schreef:
nombrado schreef:

dr.Ulrike Thiel

Je plaatst een antwoord. Kan je dan ook jouw vragen er bij zetten?

ze heeft gewoon fb. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:35

Netje schreef:
nombrado schreef:
Ik hoop 1 ding.

Er is nog niks bewezen, dus bovenstaande raakt kant noch wal !

Het feit is:
Kaak van paard stuk
het zal je paard maar wezen netje. :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:38

Kaak stuk
Kaak wordt ook weer beter
simpel toch

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:03

Jannepauli schreef:
Kaak stuk
simpel toch

ik weet niet of jij zelf ook zo zou reageren als iemand jou kaak stuk maakt...
hm...wordt weer beter..simpel toch? ;(

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:19

nombrado schreef:

Ik kom ieder weekend op wedstrijd, maar dit soort praktijken kom ik amper tegen. En als ik ze tegenkom dan wordt de persoon uitgesloten door de jury of de official die rondloopt. Jouw opmerking slaat dus helemaal nergens op.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:21

Belachelijke kort door de bocht reacties , die van netje en jannepauli: zijn jullie van die bekkentrekkers dan? Dat alles maar steeds vergoelijkt wordt met als top of the bill de onsterfelijke uitspraak van jannepauli: Kaak stuk, Kaak wordt ook weer beter. Simpel toch.
Het enige simpele aan deze harteloze en bespottelijke uitspraak is, dat dit uitsgesproken wordt door een kennelijk zeer simpele geest.
Kaak heelt natuurlijk niet, dat kan helemaal niet, de aangerichte schade wordt kennelijk gebagatelliseerd.
Het zal je eigen bek maar zijn, of die van je eigen paard... enne ...maakt niks uit? gaat gewoon weer over joh.

De mentaliteit van een bekkentrekker dus. Blegh.

Fijn dat mensen op die manier mijn eerdere scepsis t.a.v. egomane paardenfiguren zelf bewijzen.

Daar heb je het dan wel weer helemaal mee gehad (jammer genoeg de paarden niet).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:22

Jannepauli schreef:
Kaak stuk
simpel toch

Niet als de kaak onherstelbaar verwoest is JP