Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:32

Electra63 schreef:
Misschien moeten Gemeenten onder druk worden gezet, om vergunningen af te geven voor schuilstallen. Zodat paarden die 24/7 buiten worden gehouden, i.i.g. een schuilmogelijkheid hebben. Verder afschaffen/verbieden van prikkeldraad.

Misschien moeten mensen die geen schuilgelegenheid hebben niet aan paarden beginnen :)*
Beetje de omgekeerde wereld dat de gemeenten maar 'mee moeten werken'.
Blijkbaar rechtvaardigt 'geen vergunning' het feit dat veel paarden in de bágger staan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:36

Quellian schreef:
Electra63 schreef:
Misschien moeten Gemeenten onder druk worden gezet, om vergunningen af te geven voor schuilstallen. Zodat paarden die 24/7 buiten worden gehouden, i.i.g. een schuilmogelijkheid hebben. Verder afschaffen/verbieden van prikkeldraad.

Misschien moeten mensen die geen schuilgelegenheid hebben niet aan paarden beginnen :)*
Beetje de omgekeerde wereld dat de gemeenten maar 'mee moeten werken'.
Blijkbaar rechtvaardigt 'geen vergunning' het feit dat veel paarden in de bágger staan.

Ik had vroeger mijn pony bij een boer staan. Die had ontzettend veel weide, maar weinig stallingsmogelijkheden, alles stond vol met koeien. Hij wilde dolgraag wat meer pony's, maar kon 's winters geen stalling bieden. Toestemming om in zijn eigen weide een schuilstal te bouwen, kreeg hij niet. Dat vind ik dus krom. Eigen grond, de mogelijkheid om wat geld te verdienen, boeren hebben het toch niet ruim en dan wordt dit verboden door een gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:38

droopy3 schreef:
Lovely: dan adviseer ik een andere aanpak waarbij meer aandacht is voor de praktijk en vooral het haalbaar stellen van de adviezen met een sterke hint naar de realiteit.
Hier ben ik het helemaal mee eens, en hierop doelde ik ook in mijn laatste (verwijderde??!!!?) bericht.

Precies. Er wordt te vaak verwezen naar (komt 'ie weer) de rotsachtige bodem of verschillende ondergronden waar een paard op moet leven. Beide bestaan niet of nauwelijk in Nederland en het heeft ook weinig zin om 20m2 bestraten om zoiets na te bootsen omdat het nooit de impact heeft die bedoeld wordt. Maar eigenlijk heb je het ook niet nodig omdat de paarden die hier gefokt worden al eeuwen hier wonen en dus in niks lijken op wilde paarden die ergens op de wereld op rotsachtige bodems leven. Er is in ons land geen ruimte om paarden wild te laten leven en bestaan onze paarden al heel lang onder het bewind van de mens. Dat is helemaal geen slecht of kwalijk gegeven, de paarden varen er wel bij. Wij hebben hier zachte bodems en daarom zijn de hoeven anders en moeten die ook anders blijven dan die van een paard dat op rotsbodems leeft. Het regent hier vaak en daar mogen paarden best wel tegen beschermd worden. In Oost Duitsland was er een martelmethode waarbij in een bepaald ritme steeds 1 enkele waterdruppel op iemand hoofd viel, het bleek dat mensen hier echt gek van werden en de plek ook heel pijnlijk werd. Denk hier eens aan als je paard weer eens een week in een regenachtige natuurlijke omgeving moet staan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:40

Electra, ik stond bij een varkensfokker die met 600 zeugen fokte, die mochten alleen maar opgehokt blijven en zagen nooit daglicht. Dát kan ik niet goed praten, net zoals het in mijn ogen niet goed gepraat kan worden dat een paard 24/7 in de bagger staat, maar waarom zou voor paarden wel uitzonderingen gemaakt moeten worden?
Zorgen dat je een plek hebt waar je je paard wél kunt bieden wat hij nodig heeft en anders gewoon niet aan paarden beginnen. En zeker niet meuten 'ja maar van de gemeente krijg ik geen vergunning'.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:43

Quellian schreef:
Electra, ik stond bij een varkensfokker die met 600 zeugen fokte, die mochten alleen maar opgehokt blijven en zagen nooit daglicht. Dát kan ik niet goed praten, net zoals het in mijn ogen niet goed gepraat kan worden dat een paard 24/7 in de bagger staat, maar waarom zou voor paarden wel uitzonderingen gemaakt moeten worden?
Zorgen dat je een plek hebt waar je je paard wél kunt bieden wat hij nodig heeft en anders gewoon niet aan paarden beginnen. En zeker niet meuten 'ja maar van de gemeente krijg ik geen vergunning'.

Je hoeft mij niet aan te vallen hoor, mijn paard staat gewoon in pension. Het lijkt mij een oplossing voor al die (vooral) pony's die 24/7 buiten staan, zonder schuilgelegenheid. Dan lijkt een schuilstal mij i.i.g. een verbetering.
Maar als jij andere haalbare ideeën hebt, om paardenleed te voorkomen in Nederland, dan hoor ik het graag, ik ben geen deskundige op dit gebied. :D

050206051012

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:45

Ik val je niet aan hoor, waar haal je dát nou weer vandaan? :D :D
Er is hier alleen al 24 pagina's gesodemieter om o.a. te rechtvaardigen om een paard in de blubber te laten staan :D Jij zet het nog even kracht bij door te zeggen 'maar die boer mocht niet', ja :+

En nee, ik heb geen haalbare ideeën. Ideeën genoeg, maar helaas toch niet haalbaar.
Caira had ergens in het begin van deze topic al aangegeven dat er iets gedaan moest worden, maar dit onderwerp bestaat alleen in zwart of wit en niet in grijstinten, dus ja... zal gewoon nooit opgelost worden.
Wel fijn dat 144 in het leven is geroepen imo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:46

Electra63 schreef:
Lovely schreef:
Oh jeeee en t r a i n je dat paard ook??? Want helaas mis ik dat aspect vaak bij mensen, groepen, websites en verzorgings-instructie boekjes met de natuurlijke inslag. Het kan natuurlijk allemaal prima bij paarden of pony's die niks doen en dan het liefst met de wat sobere rassen. Maar zodra je een paard ook fysiek gaat belasten met werk vind ik dat je serieus alle factoren in je mix af moet stemmen op de persoonlijke behoeften van dat paard.

Ik krijg altijd de indruk dat de aanhangers van paardnatuurlijk zonder zadel, bit en ijzers rijden, dus trainen lijkt mij een tegenstelling.

Die indruk heb ik ook en dat is wel eens jammer. Onder beweging wordt te vaak datgene verstaan wat een paard uit zichzelf doet en dat is niet erg veel. Er komen wel vaak argumenten voorbij dat paard dagelijks X kilometer afleggen, maar ook daar mis ik de link met de realiteit. Het lijkt mij voor een paard gezonder om hem met beleid te trainen zodat het fysiek goed gaat met het paard, hart, longen en andere organen aan het werk gezet worden, de spijsvertering gestimuleerd wordt en bovendien spieren en pezen sterker kunnen worden. De informatie om dat allemaal goed en doelmatig te doen mis ik vaak bij de paardenhouders met de natuurlijk inslag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:48

Quellian,
Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry. Ik vind het namelijk ook niet gerechtvaardigd dat paarden in de blub staan. Maar ook 'szomers niet in de bloedhitte zonder schaduwgelegenheid.
Al kan ik mij best voorstellen dat als je een weitje aan huis hebt, een schuilstal ideaal is. Het ging mij in dit geval, meer om de bemoeienis van de gemeente. :D

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:50

Toch denk ik wel dat we veel kunnen leren van de natuur fanatisten, en dat het voor veel paarden beter kan (de 3 bij 3 24 uur paarden) Een(FNRS!! |( ) manege hier in de buurt heeft gewoon nog paarden op stands!! staan. Dat kan toch eigenlijk echt niet meer! Maar de manier waarop natuur fanatisten dit uitdragen, vind ik persoonlijk te drastisch, en schrikt mensen af. Stap voor stap de juiste richting, voor een beter leven voor onze paarden.
En ja, juist ook voor die paarden die alleen maar 24 uur in de bagger staan daar mag misschien juist iets meer 3bij3 aan toegevoegd worden of inloop. Zeg eens, een gulden middenweg is toch voor elk paard uit mijn bovengenoemde situaties beter? En natuur fanatisten kom dan niet met uitspraken als : beter dan, is niet goed genoeg, want dan ontneem je weer veel paardjes een uitzicht op een "beetje beter"leven op dit moment. En de toekomst zal er steeds wat beter uitzien...hoop ik..
Laatst bijgewerkt door droopy3 op 04-02-12 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:51

Quellian,
Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry. Ik vind het namelijk ook niet gerechtvaardigd dat paarden in de blub staan. Maar ook 'szomers niet in de bloedhitte zonder schaduwgelegenheid.
Al kan ik mij best voorstellen dat als je een weitje aan huis hebt, een schuilstal ideaal is. Het ging mij in dit geval, meer om de bemoeienis van de gemeente. :

Lovely,
Dat het fijn is dat een paard zoveel mogelijk lekker buiten loopt, lijkt mij geen discussie, alleen niet 365 dagen per jaar 24 uur per dag, dit is vaak onmogelijk met dit klimaat en ondergrond, IMO

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:51

Maar even... serieus... de mensen die hun paard in pension hebben; rijden jullie met dit weer? Of hoe geven jullie je paard beweging?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:53

Quellian schreef:
Maar even... serieus... de mensen die hun paard in pension hebben; rijden jullie met dit weer? Of hoe geven jullie je paard beweging?

Wij kunnen gewoon rijden, wij hebben 2 overdekte binnenhallen en een overdekte longeercirkel. Het probleem is meer, om er te komen met dit weer. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:54

Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik iets kan leren van (wat jij noemt) natuur fanatisten.

Electra, buiten is prima, maar inderdaad niet dwangmatig 24/7 het jaar rond. Hoeveel wel/niet hangt van het paard zelf af.

Quellian, ik heb geen paard meer, maar ik heb 15 jaar lang paarden gehad en reed ook bij dit weer. Naar stal toe door de sneeuw was vervelender dan rijden in de binnenbaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:57

Wij hebben alleen een buitenbak die nog goed te rijden is, maar de paarden zijn zó fris (en ik ben zó geen held) dat ik het even laat voor wat het is. Ook longeren doe ik niet, want dan vries ik vast aan de bodem.
Bijrijdster smste me vanmorgen dat ze gisteren heeft gereden en dat paardlief stijf is van de kou, dan vraag ik me weer af wat wijsheid is... Ik denk dat we vooral moeten hopen dat deze koude snel over is!
Mijn paarden staan overigens wel in paddocks overdag, dus kunnen bewegen zoveel ze willen.

Ik heb mijn paarden voor het eerst met zo'n winter in volpension staan en heb vanavond besloten daar morgen maar eens mijn voordeel mee te doen door gewoon eens níet naar stal te gaan.
Pensionstallen liggen nooit aan hoofdwegen, maar altijd aan witte glibberige en levensgevaarlijke boerenlandweggetjes.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:57

Wij hebben ook achterbergbodems in de buitenbanen, maar die waren toch behoorlijk hard geworden, had ik begrepen. Jammergenoeg is de stapmolen niet overdekt, dus die ligt vol met sneeuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:58

Niet naar stal heb ik ooit 1 keer gedaan, vanwege ernstige sneeuwval en mijn paard was nog niet onder het zadel. Hij had wel buiten gespeeld die dag. Behalve die keer heb ik nog nooit overgeslagen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:59

Ik ben er nog maar 3x per week, dus ben er meer niet dan wel, helaas.
Deze week alleen geweest met mijn zoontje om de paarden een wortel te geven, maar iets doen zag ik even niet zo zitten :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:00

Quellian schreef:
Wij hebben alleen een buitenbak die nog goed te rijden is, maar de paarden zijn zó fris (en ik ben zó geen held) dat ik het even laat voor wat het is. Ook longeren doe ik niet, want dan vries ik vast aan de bodem.
Bijrijdster smste me vanmorgen dat ze gisteren heeft gereden en dat paardlief stijf is van de kou, dan vraag ik me weer af wat wijsheid is... Ik denk dat we vooral moeten hopen dat deze koude snel over is!
Mijn paarden staan overigens wel in paddocks overdag, dus kunnen bewegen zoveel ze willen.

Ik heb mijn paarden voor het eerst met zo'n winter in volpension staan en heb vanavond besloten daar morgen maar eens mijn voordeel mee te doen door gewoon eens níet naar stal te gaan.
Pensionstallen liggen nooit aan hoofdwegen, maar altijd aan witte glibberige en levensgevaarlijke boerenlandweggetjes.

Wij gaan wel iedere dag naar stal, een enkele keer uitgezonderd door omstandigheden.
Van de week heeft mijn dochter een keer gelongeerd, maar zij heeft wel eerst een tijdje naast hem gestapt, zodat zijn spieren een beetje waren opgewarmd, voordat hij uit zijn dak ging. Ik haat dit weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:01

Quellian, dat is een manier van paardenbaas zijn waar ik me niet zoveel bij voor kan stellen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:01

Lovely schreef:
Dat is een manier van paardenbaas zijn waar ik me niet zoveel bij voor kan stellen.

Wat? Mijn manier?
Oh, zie je toevoeging! Nee, is de mijne ook niet.

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:16

Overigens heb ik eens iets gelezen over dat er een wet aankomt? over het verbod op stands? En prikkeldraad om de paardenwei? Hoor je nu niks meer van. Ook over een minimale boxmaat die 2 x de stokmaat zou moeten zijn... Kom op met die wetten!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:22

Ik dacht dat stands allang verboden waren, verbaasde me erover dat dat niet zo blijkt te zijn; zag afgelopen week dat De Hollandse Manege ook alle manegepaarden in stands heeft, shocking.

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:43

Volgens mij is die wet er wel al, over het verbod op stands maar gaat hij pas in over een aantal jaar. Net als het verbod op de nerstenfokkerijen , gaat ook pas over een paar jaar in meen ik. Tja daar hebben die diertjes nu wat aan :(:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 02:09

Volgens mij is er een verbod op de bouw van nieuwe stands maar stands die er nog waren mogen gewoon nog gebruikt worden. Dat gebeurt wel vaker zo omdat je mensen/bedrijven die net een investering hebben gedaan anders een van schadevergoeding moet betalen, het is een soort overgangsregeling. Dat soort dingen gaan meestal geleidelijk. Afschaffen van kooikippen is ook in een paar fases gegaan bijv.

Ik denk dat dat met stallen trouwens ook zo moeten hoeveel bedrijven bouwen er nogsteeds mooie nieuwe 3x3 stallen. Die kan je niet ineens verplichten die allemaal direct af te breken/aan te passen dan gaan er gewoon bedrijven ten onder.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 02:20

Ik vraag me toch steeds af, wat het nut is van allerlei regels.
Als er overal regels voor komen, dan is het bestaansrecht voor vele dieren nihil. Als je al mag spreken over bestaansrecht.
Hmm, vind dit zelf een doordenkertje ;(