Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:56

De diesel is inderdaad wel een stuk duurder geworden , ik heb mijn busje nu ruim 2 jaar en toen ik hem net had was de diesel altijd net onder de euro per liter , en nu steeds rond de 1,30 euro... Toch vraag ik me ook af in hoeverre er nu echt tekorten qua hooi blijken te zijn. Je hoort toch behoorlijk veel verhalen van mensen die al met al een meer dan prima oogst hebben gehad dit jaar , mensen die nog voor normale prijzen hooi kunnen kopen , en mensen die elkaar helemaal gek maken waardoor (bijna) iedereen nu al voor de hele winter genoeg hooi in lijkt te slaan. Simpelweg omdat we elkaar allemaal bang maken dat er straks in januari niks meer te vinden is.

Ik heb de indruk dat er best een kans bestaat dat iedereen elkaar nu gek maakt en flink hamstert waardoor er meer schaarste lijkt te zijn dan er eigenlijk is , en de prijzen nog extra opgedreven worden. Ik hoop eigenlijk dat de hooiboeren van de winter massaal met de laatste balen blijven zitten omdat iedereen alles al ingeslagen heeft :P

En dat de prijzen dan weer naar beneden gaan zodat we volgend jaar met hopelijk een normaler weerverloop , allemaal gewoon weer normaal kunnen gaan doen :)

Caira

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:59

Was het maar waar, mijn vriend is vanmiddag gestopt met persen omdat de pers TE ver weg zakte, we hebben nog verschillende akkers staan waar we niets meer mee kunnen omdat je er met groot materieel niet op kan. Ondertussen worden we al gebeld vanuit Brabant of we daar ladingen heen willen sturen, want daar schijnt het helemaal bar en boos te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:05

Maarja , hoe "eerlijk" is dat beeld dat je nu hebt dat er zulke grote tekorten zijn , als je daarbij ook rekening houdt met mensen die nu al alles voor de hele winter bij elkaar hamsteren , in plaats van tijdens de winter nog een paar keer aan te voeren zoals ze normaal gesproken doen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:07

Even een ander voorbeeld tussen door wat de marktprijzen doen.

De Aardappel, ondanks geklaag over slechte opbrengsten met veel rot, toch een prijs per kg voor de boer die heel laag ligt.
De schuren liggen vol en brengen haast niets op.
In belgie zijn er al varkens houders die hun aardappelen rechtstreeks aan de varkens voeren.
Dit is goedkoper dan de aardappel te verkopen en varkensvoer in te kopen.

Maar de wijsheid van mijn vriend, die al vijftig jaar meeloopt in de fourage en aardappel handel.

"Elk jaar komt het goed."

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:11

Heb gisteren een grote (ong. 2 x 1 x 1 meter) baal stro gekocht. Dit wordt wel lastig. Ik kan er ongeveer 2 maanden mee doen, dan wil de boer wel verkopen maar meer niet.
Hooien had deze man ook afgelopen week gedaan. Resultaat = 348 pakjes hooi.
Worden wel verkocht voor €5,- p/st. want dat vraagt iedereen en een dief van zijn portomonnee wil hij niet zijn. Kan ik wel inkomen.
Als je hier in de omgeving kijkt hoeveel balen in plastic op dit moment binnenkomen is echt verschrikkelijk veel. Ook nog wel zodanig droog dat je prima je paard ermee voeren kan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:17

pmarena schreef:
Maarja , hoe "eerlijk" is dat beeld dat je nu hebt dat er zulke grote tekorten zijn , als je daarbij ook rekening houdt met mensen die nu al alles voor de hele winter bij elkaar hamsteren , in plaats van tijdens de winter nog een paar keer aan te voeren zoals ze normaal gesproken doen :)

Dat zijn de mensen met 2 of 3 paardjes aan huis.
Eigenlijk geeneens interessant voor een fourage handelaar.
Je praat dan over 3 paarden X 50kg hooi per week X 50 weken = 7500 kg op jaarbasis.

De grote jongens met 100 en meer melk of vlees koeien aan huis bepalen de prijs. Wat eet een koe per dag ??
Een manege met 100 paarden in vol pension. 250.000 kg, 250 ton, 500 grote hooibalen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:30

Caira schreef:
Hier is het dit jaar 7,5 voor die kleine baaltjes, maar dat was vorig jaar 7 en het jaar daarvoor 6,5. Ik ben meer benieuwd naar de uurprijzen voor loonwerk en de prijzen voor grote ronde balen.

Achterhoek Duitse grens: €7,50 voorrijdkosten, €45,- per uur loonwerk en €12,- persen grote balen tot 10 en dan per 10 balen erbij elke keer €0,50 goedkoper per baal. Wij hebben dit jaar 250 balen hooi/kuilgras geperst, waarvan de helft al zeker op is door de paarden, kalfjes en droge koeien.

Op de opmerkingen over het hooien in deze tijd van het jaar sluit ik me helemaal aan. Hooien kan met dit weer (dauw, mist) echt niet meer. Je krijgt het gewoon niet droog genoeg. De oplossing is wikkelen, maar dan heet het al geen hooi meer. Er is dit jaar erg veel gewikkeld, omdat de droge dagen aan 1 stuk zeldzaam waren. Balen zijn hier genoeg te koop, maar ECHT hooi is zoeken naar een speld in de hooiberg. Zelf hebben wij hier in de Achterhoek niet kunnen hooien, alles is uiteindelijk in balen gekomen, dat vind ik ook prima, maar het geeft wel aan waar onze 20 ha is gebleven en dat is bij heel veel boeren hier in de buurt net zo.
Stro hadden wij al in het voorjaar besteld, 200 grote balen voor de prijs van €120,- per ton. Die prijs bij dezelfde handelaar staat op dit moment op €200,- met een lange wachttijd.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:52

Caira schreef:
luve_rozes schreef:
En je hoort uit andere gebieden weer anders, die hebben 4 keer kunnen maaien, en wat hooi aangaat is er dus over het geheel(het gemiddelde) een normale uitkomst. Stro kan men niet aan twijfelen, dat is er zeker te weinig. Dat geldt voor alle graan produkten. Maar de mensen die uiteindelijk toch een normale opbrengst hadden, profiteren mee van de stijgende prijzen. Het maaien, schudden en eventueel wikkelen was dit jaar ook niet veel duurder.

En jij hebt de afgelopen 3 maanden een dieselrekening of plastic factuur in handen gehad? Want ik geloof dat je geen benul hebt waar je over praat. OF je hebt geen auto en dus geen idee wat de gasolie prijzen zijn, OF je l*lt uit je nek. De kostprijs van balen is dit jaar echt enorm gestegen. Daarnaast is er beduidend minder gemaaid en binnengehaald dan vorige jaren. Dus laat dit soort uitspraken over aan mensen die DAADWERKELIJK in het loonwerk zitten en weten waar ze over praten.

Sorry, maar ik word erg kribbig van dit soort uitspraken.

Zowel hier tegen de grens, als in Friesland was de opbrengst niet veel lager, dan verleden jaar. Inc loon, betaal ik voor balen persen en wikkelen 3 euro per baal meer dan verleden jaar. Ik heb op 3,5 hectare 4 balen minder dan verleden jaar. Dat zelfde geldt voor mijn vriendin in Friesland, die had 5 balen minder.

Stro is wel een ramp, daar is 1/3 minder opbrengst.

Verkoop gaat hier de baal nog voor 45e weg. 10 km verderop vraagt een boer 80e. Stro zit hier net over de grens nog op 1,50 het pakje, voor vaste afnemers. Verdiep jezelf maar in het hoe en waarom, dan, dit zijn voor mij de feiten.

Hartelijk dank voor je zeer symphatieke mening, en het feit dat je zo even weet in te schatten waar ik verstand van heb :O

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:54

Caira schreef:
Hier is het dit jaar 7,5 voor die kleine baaltjes, maar dat was vorig jaar 7 en het jaar daarvoor 6,5. Ik ben meer benieuwd naar de uurprijzen voor loonwerk en de prijzen voor grote ronde balen.

Alleen het persen, wikkelen en plaatsen van grote balen kost minimaal 19 euro per baal hier. Dan reken je dus nog niks voor het land (hypotheek, huur), belastingen, bemesten, maaien, schudden (en bijbehorende kosten van diesel, onderhoud machines, eventuele reparatie/onderhoud machines), wiersen, hekkelen, onkruidbestrijding, eventueel opnieuw in- of bijzaaien (graszaad is duur) en dan nog iets vergoeding voor je eigen uren.....
Echt.... een vetpot is het niet. En zeker dit jaar niet, extra kosten om het gras droog te krijgen (vaker schudden), inderdaad minder opbrengst (1 keer minder kunnen maaien door droog voorjaar en natte zomer). En wat eerder is vermeld: het verschil in ons kleine kikkerlandje is enorm: op sommige plekken kun je echt nog niet in het land komen omdat het gewoon nog te nat is, veel verschil in regenval, kortom, de prijzen zullen per regio enorm verschillen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:54

pmarena schreef:

ik vond dat maar niks afgelopen winter om elke keer hooi te moeten regelen. nu staat het dus gewoon klaar voor de hele winter. als je plaats hebt is dat toch ook het handigst?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:27

luve_rozes schreef:
Inc loon, betaal ik voor balen persen en wikkelen 3 euro per baal meer dan verleden jaar.

En dan is er nog niet gemaait en geschud wat ook duurder uitvalt vanwege de hogere dieselprijzen... Wij hebben dit jaar al 5000 liter brandstof meer gebruikt dankzij het weer in NL... En de rest van de liters brandstof is stukken duurder in vergelijking met vorig jaar! Reken uit de "winst" :7

luve_rozes schreef:
Ik heb op 3,5 hectare 4 balen minder dan verleden jaar. Dat zelfde geldt voor mijn vriendin in Friesland, die had 5 balen minder.

Dat is wel ruim een pak per hectare! Bekijk dat over heel NL heen en je hebt stukken minder opbrengsten!

suffie schreef:
Er is dit jaar erg veel gewikkeld, omdat de droge dagen aan 1 stuk zeldzaam waren. Balen zijn hier genoeg te koop, maar ECHT hooi is zoeken naar een speld in de hooiberg

Dit is dat ik hier in de omgeving ook zie :j

Ariebren schreef:
De grote jongens met 100 en meer melk of vlees koeien aan huis bepalen de prijs.

Konden wij de prijs maar bepalen :') Dan was iedereen een stuk gelukkiger geweest dit jaar denk ik :7

pmarena schreef:
Ik hoop eigenlijk dat de hooiboeren van de winter massaal met de laatste balen blijven zitten omdat iedereen alles al ingeslagen heeft

Dit zal niet gebeuren hoor :(:) Als je gaat rondbellen hebben veel fouragehandelaars niet eens hooi omdat ze niet eens weten waar ze het vandaan moeten halen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:23

Dus met andere woorden, deze prijzen zouden het altijd moeten zijn...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:25

xJasmijn schreef:
Ik heb er geen last van...

Nu wel hoor jasmijn!
Het stro is verdubbeld, en het hooi is van 3,- naar 4.50 gegaan!
vorig jaar en begin van het jaar was stro 1.50 en hooi 3,-
en nu is stro al 4,- en hooi 4.50!
je kunt hier zelfs al moeilijk aan komen,
zelfs een bedrijf wat uit duitsland, polen, frankrijk etc. haalt zit regelmatig zonder, en je betaald je rot!

wij hebben 3 weken geleden 120 pakken hooi gekocht voor 3,- stuk!
super goed hooi zonder onkruid of stof, omdat wij het bij de boer kochten waar onze stal is.
en stro krijgen we van de koeienboer waar mijn vriend afentoe mee werkt.,
deze koopt het in vrachtwagens dus ook stukken goedkoper!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:31

ietjelover schreef:
xJasmijn schreef:
Ik heb er geen last van...

Nu wel hoor jasmijn!
Het stro is verdubbeld, en het hooi is van 3,- naar 4.50 gegaan!
vorig jaar en begin van het jaar was stro 1.50 en hooi 3,-
en nu is stro al 4,- en hooi 4.50!
je kunt hier zelfs al moeilijk aan komen,
zelfs een bedrijf wat uit duitsland, polen, frankrijk etc. haalt zit regelmatig zonder, en je betaald je rot!

wij hebben 3 weken geleden 120 pakken hooi gekocht voor 3,- stuk!
super goed hooi zonder onkruid of stof, omdat wij het bij de boer kochten waar onze stal is.
en stro krijgen we van de koeienboer waar mijn vriend afentoe mee werkt.,
deze koopt het in vrachtwagens dus ook stukken goedkoper!

Ik krijg net een sms van mijn hooiboer dat het van 5.50 naar 6 euro is gegaan voor 25 kg baaltjes :oo .... Dus ik zou graaaaaag 4.50 betalen, dat betaalde ik vorig jaar al namelijk. Helaas ben ik afhankelijk van anderen omdat ik geen eigen noch grote opslag heb.

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:31

russel schreef:
Dus met andere woorden, deze prijzen zouden het altijd moeten zijn...

Dat gaat natuurlijk niet helemaal op: zoals gezegd zijn de dieselprijzen nu veel hoger dan vorig jaar, er is minder opbrengst door het droge voorjaar en de natte zomer, en de vaste kosten blijven gelijk. Dus per pak/baal liggen de kosten gewoon hoger. Zo simpel is het...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:38

Iedereen heeft last van hoge brandstofkosten. Om alles dan maar af te wentelen op bv je klanten.....

Er is nog een flinke snee van het land gehaald, zal niet overal zijn, maar ook tijdens de zomer waren er plekken waar weer meer dan elders er af kwam, zo ook plekken waar net zoveel als vorig jaar, maar op andere momenten dan men gewend is.

Totaal scheelt het landelijk niet zo heel veel. De plaatselijke boer zal mede doordat hij niet zoveel droog hooi heeft het als een strop zien, maar er zijn meer paardeneigenaren dan vroeger die over gaan op wikkels...een paar jaar geleden waren er geen paardenwikkels en nu bijna alleen nog maar. en van verschillende kwaliteiten, paardenvoer is het allang niet meer......Er is niet snel nog een snee eind september en die is er nu dus wel. Dan zie ik dat er veel weides zijn waar veel gras staat en de koeien lopen nog buiten, de schapen en veel paarden hoeven nog niet bij gevoerd te worden op de weides. Ook iets wat uniek is voor de tijd van het jaar.

Maar net zoals er een paar herfstbladen op de rails liggen, ligt ook heel Nederland plat, of 3 cm sneeuw, zit heel Nederland in de knoei en bij de buren hebben ze meters hoge sneeuw elke winter, wij met 3 cm hebben al een hoop gemopper, gekanker en gedoe, is alles ineens onbruikbaar....typisch Nederland.

Internet is ook zo een opruiend medium. Als je ziet hoe men op marktplaats tegen elkaar op biedt met hun hooi....kennelijk genoeg voor de verkoop....

Mijn natte vinger zegt mij dat het hooi volgend jaar minimaal 4 euro kost. Jarenlang de zelfde prijzen, maar ineens is er iemand gek geworden omdat ze vorig jaar een maandje later dan gewend moesten hooien...en de pleuris breekt uit...nu een maand vroeger en een maand langer en de pleuris is nog steeds koortsig...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:22

russel schreef:
Iedereen heeft last van hoge brandstofkosten. Om alles dan maar af te wentelen op bv je klanten.....

Maar Russel zo werkt de hele economie toch gewoon? De koffie is duurder geworden dus op mijn werk (restaurant) gaat de prijs ook omhoog. De granen zijn duurder geworden dus de bakker maakt zijn broodprijs ook duurder. Waarom zou dat in elke beroepsgroep wel kunnen, maar is het opeens een schandaal als wij de duurdere dieselprijsen doorberekenen?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:22

Hooischaarste is hier in de omgeving (NRW-Duitsland) echt wel hoor. De boeren hebben maar 1x kunnen hooien. Afgelopen week hebben de boeren wel overuren gedraaid, maar dat was voor silage (kuil). Ik geloof dat ik echt niet mag klagen met m'n € 40 per rechthoekige baal kwaliteitshooi (ca. 400 kg). En dat terwijl ik vorig jaar € 30 betaalde en 't jaar daarvoor nog € 24,00.

Ben ook erg blij dat ik m'n hooivoorraad (van m'n eigen hooileverancier) binnen heb voor 't komende jaar. 40 balen en 3 paarden aan huis, dus voldoe prima aan 't (hamster)plaatje :D Ik hamster liever, dan dat ik op zoek moet naar hooi met maar de vraag welke kwaliteit, tegen welke prijs en of 't uberhaupt leverbaar is. Heb vorig jaar 5 balen elders moeten halen, heb die duur betaald (€ 65,00 per baal) en ze vraten 't niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:56

Er is nog een topic over hooi en daar spreken de hooibokkers van eigen bodem dus heel anders... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:58

Caira schreef:
russel schreef:

Maar Russel zo werkt de hele economie toch gewoon? De koffie is duurder geworden dus op mijn werk (restaurant) gaat de prijs ook omhoog. De granen zijn duurder geworden dus de bakker maakt zijn broodprijs ook duurder. Waarom zou dat in elke beroepsgroep wel kunnen, maar is het opeens een schandaal als wij de duurdere dieselprijsen doorberekenen?

Ja en daarom gaat onze economie kapot. De consument moet de tegenvallende winsten van de producent ophoesten, want de broekriem aanspannen geldt alleen voor de consument......

Prijzen opschroeven met leuke smoesen is ook iets wat in Nederland sinds de euro ingevoerd is, een mooi iets geworden, dat ze hun eigen markt kapot maken, hebben ze nog niet door.

IIg kleine pakjes hooi ga ik niet meer kopen...die markt hebben ze zelf kapot gemaakt...

Caira

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:00

Tegen zoveel stomzinnigheid kan ik niet op, I rest my case.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:01

Juist en dat bedoel ik maar.......

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:03

Jeetje hoevaak moet er nog gezegt worden dat er helemaal geen hooi schaarste is! De boeren hebben vaak genoeg gehooid, klopt de kleine baaltjes zijn er nagenoeg niet meer puur omdat boeren die lastig kwijt kunnen daar men die de kleine baaltjes nodig zijn dus de mensen met een paar paardjes geen opslag ruimte hebben om genoeg in te slaan en om toch als boer zijnde kleine baaltjes te willen leveren moet de boer het zelf op slaan tot men weer een trailertje komt halen.
Er zijn dit jaar veel kleine ronde balen geperst van 150 kilo juist voor die mensen met maar een paar baaltjes zodat men die wel zelf op kan slaan gezien die balen buiten kunnen staan.

Er is vorig jaar een gek geweest die heeft geroepen dat er hooi schaarste is en die gek heeft het zo hard geroepen dat een groot deel het is gaan geloven en dus belachelijke prijzen zijn gaan betalen. Mensen moeten toch hooi hebben of het nou €3 of €7 per klein baaltje kost mensen kopen het wel en de boer profiteerd er van. ja de benzine is duurder geworden, maar vergeet even dat de boerne op rode diesel rijden en niet op de diesel die wij braaf te duur betalen bij de bp
Zolang er idioten zijn die maar blijven roepen dat het zo schaars is zullen de prijzen niet dalen!
Wij hebben hooi en kuil van eigen land en ben gelukkig niet afhankelijk van anderen maar geloof me zo duur is het absoluut niet om je eigen hooi te produceren! Echt de grootste onzin en er zijn mensen die het helaas blijven geloven want tja ergens klinkt het geloofwaardig toch?

En over de schaarste wij hebben zelfs veel meer hooi eraf gehaald als voorgaande jaren!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:06

Russel, met alle respect meid, je l*lt uit je nek en hebt geen idee hoe een economie werkt, ik weet niet in welke branche jij werkt. Maar dat is vast allemaal liefdewerk oud papier.... Kom eens een dagje mee kijken met het gros van de boeren. Er stoppen DAGELIJKS 3 boerderijen ermee, de zelfmoordcijfers onder boeren zijn erg hoog en hele gezinnen gaan kapot door de tegenvallende oogsten. Maar jij weet het allemaal zo goed, de oogsten zijn geweldig, onze schuren liggen barstensvol en wij drijven de winst op. Als jij dat allemaal wilt geloven, prima meid, go for it!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:09

Kijk! en dat zie ik dus nu ook om hij heen. Er staat hier zoveel gras op begin oktober, lijkt wel voorjaar...

Vorig jaar zijn ze met deze hype begonnen en dat bracht leuk geld op en nu dit jaar doen ze het nog steeds

Volgend jaar kan ik nog steeds hooi van dit jaar kopen als ik dat wil, want ik heb vorig jaar winter steeds bij kunnen halen en in juni 11 grote balen gewikkeld hooi van vorig jaar kunnen kopen...Natuurlijk voor 15 euro per baal meer dan vorig jaar en 30 euro duurder dan het jaar daarvoor.

Volgend jaar is er weer een andere smoes. Dan kan men niet op de datum volgens kalender hooien en is ineens alles weer een ramp...

Overigens mogen boeren blij zijn dat ze meer kunnen hooien dan dat ze zelf nodig hebben en dat kunnen verkopen, handje kontantje.

Heb altijd iets tegen fouragehandel gehad, maar die prijzen zijn hetzelfde nu en die kwaliteit komt, als je de weg weet van puur produktieland, waardoor het onkruid waar sommige balen vol mee zitten, gelukkig ook een heel erg groot stuk minder is...of fijn gesneden gras als je denkt dat je mooi droog spul voor de paarden hebt gekocht, maar het koeien spul is. Bij fourage is dat duidelijker, dan is het gewoon handel.