Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:39

rapido schreef:
ga denk ik even lekker rijden nu, even lekker het bit door de mond raggen, even 20 spins draaien en een paar keer vol tegen de muur zetten! Daarna even de gaten in de flanken goed insmeren want mn sporen zijn eigenlijk iets te scherp heb ik al vaker gemerkt. Oja niet vergeten alle verbandjes van oudere blessures aan de knieën te verwijderen anders word het zo warm en staat ze morgen alweer met een dik poot! Nouja maakt ook eigenlijk niks uit want ik heb een 2 jarige die nu klaar gestoomd word om haar stokje over te nemen!

Dit is wat jullie momenteel willen horen dus waarom zouden de reining ruiters de moeite gaan nemen om het één en ander aan jullie uit te leggen!

Nou nee, dat wil niemand horen, denk ik. Ik ben hoogst verbaasd over de manier waarop wordt gereden. En de termen die je nu gebruikt, heb ik nog nooit gehoord (ben dan ook niet into western of welke tak van sport dan ook). Maar de filmpjes zien er niet vriendelijk uit, hoe je het ook wendt of keert. Dan kun je met nog zo'n verhaal komen over wat mensen willen horen, maar feit is dat het gewoon niet prettig oogt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:40

hahaa rapido en joany!!!

en kim_hester: ik zie persoonlijk liever iemand die werkt met druk-loslaten dan de dressuur ruiters die ik zie die een uur lang met 30kilo per arm in de mond van het paard hangen.
ook als paard had ik persoonlijk liever af en toe een rukje als iets doe wat niet goed is/niet mn best doe ipv een uur lang 60 kilo aan mn bek hangen ongeacht of ik t goed doe of niet.

en nee, het is niet mijn bedoeling een dressuur/western discussie te starten. ik wil alleen aangeven dat het werken met 'rukjes' gewoon een andere manier is van met het bit werken dan jullie in de engelse sport/dressuur gewend zijn. en het een kwestie van perceptie is wat volgens ons 'beter' is voor een paard.
ieder heeft daarin zijn voorkeuren.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:40

noem je dat trainen ?
dat is brainwaschen en martelen meer niet %)
Het het zelf ook al eens in real live gezien op een stal waar ik stond echt asso hoor hoe die TRAINEN :n

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:42

quarterH schreef:
hahaa rapido en joany!!!

en kim_hester: ik zie persoonlijk liever iemand die werkt met druk-loslaten dan de dressuur ruiters die ik zie die een uur lang met 30kilo per arm in de mond van het paard hangen. ook als paard had ik persoonlijk liever af en toe een rukje als iets doe wat niet goed is/niet mn best doe ipv een uur lang 60 kilo aan mn bek hangen ongeacht of ik t goed doe of niet.

en nee, het is niet mijn bedoeling een dressuur/western discussie te starten. ik wil alleen aangeven dat het werken met 'rukjes' gewoon een andere manier is van met het bit werken dan jullie in de engelse sport/dressuur gewend zijn. en het een kwestie van perceptie is wat volgens ons 'beter' is voor een paard.

Bla bla bla. Je kunt nog zoveel wijzen naar anderen daar veranderd het filmpje niets aan.
Mensen die dit goed proberen te praten. Zouden eigenlijk nooit meer op een paard mogen gaan zitten.

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:44

rapido schreef:
ga denk ik even lekker rijden nu, even lekker het bit door de mond raggen, even 20 spins draaien en een paar keer vol tegen de muur zetten! Daarna even de gaten in de flanken goed insmeren want mn sporen zijn eigenlijk iets te scherp heb ik al vaker gemerkt. Oja niet vergeten alle verbandjes van oudere blessures aan de knieën te verwijderen anders word het zo warm en staat ze morgen alweer met een dik poot! Nouja maakt ook eigenlijk niks uit want ik heb een 2 jarige die nu klaar gestoomd word om haar stokje over te nemen!

Dit is wat jullie momenteel willen horen dus waarom zouden de reining ruiters de moeite gaan nemen om het één en ander aan jullie uit te leggen!

:j :') _/-\o_ Mijn woorden!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:44

quarterH schreef:
hahaa rapido en joany!!!

en kim_hester: ik zie persoonlijk liever iemand die werkt met druk-loslaten dan de dressuur ruiters die ik zie die een uur lang met 30kilo per arm in de mond van het paard hangen.
ook als paard had ik persoonlijk liever af en toe een rukje als iets doe wat niet goed is/niet mn best doe ipv een uur lang 60 kilo aan mn bek hangen ongeacht of ik t goed doe of niet.

Ik zie een ENORM blok beton.. Wat jij hier beschijft, nl de zogenaamde 'rukjes' is NIET wat deze ruiter laat zien. Je vergelijking gaat ook op andere fronten mank. Of zie jij dit filmpje echt anders dan de meesten hier? Sorry voor het persoonlijk worden maar ik begrijp dat gewoon echt niet :n

Straww_

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:46

Ik word een beetje misselijk als ik naar de filmpjes kijk.
Zo zonde :n

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:46

Zou mooi zijn als het paard het ook fijn vind.
Ik vraag het me af.
En dan heb ik het vooral over de manier van trainen.
Lijkt me niet prettig zo krom getrokken te worden.
Maar ach wie weet, misschien denkt het paard wel, zo word ik even fijn getraind.
En misschien maakt het hem ook niet uit dat ie volkomen afgeragd is voor zijn 10e.
Laatst bijgewerkt door Dakotah op 27-05-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:49

quarterH schreef:
hahaa rapido en joany!!!

30 kilo? Wat hij bij de 2e stop doet lijkt mij 50 kilo...
En jij snapt dressuurrijden vols mij ook niet helemaal, want een dressuurpaard wordt getraind om op de achterhand te dragen en oprichting van voren te geven waardoor hij lichter wordt in de mond. (zo dat was een speedcursus dressuur speciaal voor jou).

En er is wel een verschil tussen rukjes en rukken... Probeer vanavond maar eens als je partner(mocht je die hebben) naast je ligt...

Edit: Sporter en ik zijn het niet altijd eens, maar met de laatste opmerking ben ik het ten zeerste eens.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:51

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:52

Nee? Niemand met een goed artikel over het aanleren van de spins?

Ik vind het jammer dat ik geen reactie krijg, terwijl ík wel graag wil leren van andermans visie...

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:53

quarterH schreef:
hahaa rapido en joany!!!

Ik lees al even mee en had geen intentie om eerst te reageren, maar alles begint me toch wel te ergeren. Iedereen mag zijn haar/mening geven over dit filmpje en ik ben ook van mening dat iedere ruiter als daar een filmpje van een training gemaakt wordt er iets op/ aan te merken is. Ben geen voorstander van een bepaald doel wat mijn paard moet halen, maar de samenwerking er naar toe is belangrijker. Dressuur of western het is niet zo anders van elkaar dan dat het merendeel wil geloven. Dressuur is niet ruk en pluk werk en western evenmin. Echter op dit filmje geeft een beeld van ruk en pluk werk. Of dat altijd zo gaat geen idee. Maar zoals ik al zei als je het merendeel van de ruiters op een wedstrijd/ training ( ongeacht dressuur/springen/western/NH )zou filmen dan kan ik je verzekeren dat hetzelfde beeld te voorschijn komt. De bedoeling van mijn reactie is om eerst eerlijk naar jezelf te kijken en daarna iemand pas te veroordelen van dierenmishandeling. Nogmaals ik geef toe dat het filmpje er niet vriendelijk uit ziet!

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:54

Joolien schreef:
En er is wel een verschil tussen rukjes en rukken... Probeer vanavond maar eens als je partner(mocht je die hebben) naast je ligt...

Ik hoop niet dat jij alles wat je doet bij een paard,of ziet gebeuren tijdens de paardensport ook op je partner uitprobeert hoor :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:57

joany_pony schreef:
Joolien schreef:

Ik hoop niet dat jij alles wat je doet bij een paard,of ziet gebeuren tijdens de paardensport ook op je partner uitprobeert hoor :')

Nee om maar even een voorbeeld te geven wat getest kan worden :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:59

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat er alle takken van de sport excessen voorkomen. Maar dat maakt in verhouding tot de filmpjes toch niets uit? Het maakt hetgeen je ziet toch niet minder erg omdat er anderen zijn die in jouw ogen hetzelfde of erger doen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:00

Zeker niet, vanuit zit en heel veel geduld. Ik rijd mijn paard ook soms compleet tuigloos en kan m echt wel sturen, en met één klein trekje aan een maanhaartje staat hij met een schok stil :)
Dus is zeker mogelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:02

Niet als je zo hoog aan de top mee draait Slofje!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:02

sommige mensen weten nu eenmaal niet beter meer... die denken dat het allemaal gewoon is om op deze manier je paard te "trainen"...

@QH: dat jij hem jouw steun geeft vind ik wel een beetje uitlokking van de reacties hier hoor...
Ik kan me niet voorstellen dat jij Boots ook op zo'n manier hebt gereden..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:05

rapido schreef:

Staan ze dan niet meer stil?

Ik meen mij nog een filmpje te herinneren van een reiningproef van een bekende ruiter die optomingsloos gereden werd.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:05

Loody schreef:
sommige mensen weten nu eenmaal niet beter meer... die denken dat het allemaal gewoon is om op deze manier je paard te "trainen"...

@QH: dat jij hem jouw steun geeft vind ik wel een beetje uitlokking van de reacties hier hoor...Ik kan me niet voorstellen dat jij Boots ook op zo'n manier hebt gereden..

Ik vind het prima. Weet iedereen gelijk wat voor boter je in de kuip hebt :D

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:08

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:09

rapido schreef:

Goh, ik dacht dat juist hoe hoger het niveau, hoe minder de hulpen moesten zijn, hoe lichter het paard moet reageren :?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:10

stef schreef:
rapido schreef:

Goh, ik dacht dat juist hoe hoger het niveau, hoe minder de hulpen moesten zijn, hoe lichter het paard moet reageren :?

Ja dat klinkt logische he :D

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:12

Sorry maar ik vind dat mensen niet zo moeten zeuren,
Over de reactie van craig: ik zou ook niet al te vriendelijk reageren als ik wist dat mensen me zo aan het filmen waren om aan te tonen dat ik een dieren beul zou zijn, dat is 1.

Wie van de mensen hier heeft een paard nooit heel erg in de mond gezeten?

Ooit van zenuwen gehooord?

Voor de niet western ruiters;
En ja, in de proef spin je, jie paard 4 keer, wat zij aan het doen is is op het moment dat hij zelf uit zxijn spin wil stappen ze hem door laat gaan. Goed hij spint wel wat lang, dat is ook zo.

Over het fencing;
De bedoeling daarvan is, is dat je paard zelf moet stoppen, je gaat dus met snelheid op de wand af, geeft wel optijd de stop aan, maar daardoor leert het paard ook dat hij door moet gaan en gaat hij beter met zijn achterhand stoppen.