Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IngeBrand schreef:Slachten, op welke manier dan ook, is en blijft een gruwelijk einde voor welk dier dan ook, voor ons de paarden in het
bijzonder.
danneke80 schreef:IngeBrand schreef:Slachten, op welke manier dan ook, is en blijft een gruwelijk einde voor welk dier dan ook, voor ons de paarden in het
bijzonder.
ben ik niet helemaal met je eens hoor.
Zoals het bij van Veen in Nijkerk gaat is het zeker niet gruwelijk.
Voor het paard is het een snel en humaan einde en daar hebben ze ook nog nooit misgeschoten.
over andere slachthuizen kan ik niet oordelen, want ik ben er nooit geweest, maar ik zou mijn paard met een gerust hart aan van Veen durven toevertrouwen.
Ninx schreef:@Ninx: Ik ben het in grote lijnen zeker met je eens, maar ik begrijp niet waarom je er zo nodig dikke mensen van moet maken in jouw post. Béétje generaliserendDe realiteit is dat de snelheid waarmee gewerkt moet worden om al die gretige monden van al die dikke gretige mensen met hun hand op de knip (het mag niks kosten!) dit soort ellende in de hand werkt.
Je kunt dieren niet op een diervriendelijke wijze houden/ slachten wanneer ze onderdeel zijn van zo'n onmogelijke industrie.
Ozzyke schreef:danneke80 schreef:
Slachten, op welke manier dan ook, is en blijft een gruwelijk einde voor welk dier dan ook, voor ons de paarden in het
bijzonder.
ben ik niet helemaal met je eens hoor.
Zoals het bij van Veen in Nijkerk gaat is het zeker niet gruwelijk.
Voor het paard is het een snel en humaan einde en daar hebben ze ook nog nooit misgeschoten.
over andere slachthuizen kan ik niet oordelen, want ik ben er nooit geweest, maar ik zou mijn paard met een gerust hart aan van Veen durven toevertrouwen.
laetitia schreef:Ik ook, maar toen hoorde ik laatst dat die dieren alleen maar ander voer krijgen ipv 'normaal' vlees...(ik eet biologisch vlees omdat ik denk dat het dierenwelzijn dan redelijk goed is, maar hoe het transport en de slacht bij biologisch vlees geregeld zijn weet ik eerlijk gezegd niet)
Majo schreef:laetitia schreef:Ik ook, maar toen hoorde ik laatst dat die dieren alleen maar ander voer krijgen ipv 'normaal' vlees...(ik eet biologisch vlees omdat ik denk dat het dierenwelzijn dan redelijk goed is, maar hoe het transport en de slacht bij biologisch vlees geregeld zijn weet ik eerlijk gezegd niet)
laetitia schreef:Heb in het begin wel een reactie gegeven, maar weet iemand hoe het met biologisch vlees zit?
Worden die gewoon naar de reguliere slachthuizen gebracht en op dergelijke wijze behandeld/mishandeld?
Hoe zit het met het veetransport van biologisch vlees?
(ik eet biologisch vlees omdat ik denk dat het dierenwelzijn dan redelijk goed is, maar hoe het transport en de slacht bij biologisch vlees geregeld zijn weet ik eerlijk gezegd niet)
Fitch schreef:Juangi schreef:Waar staat dan iets over het Canadees slachten?
Ik snap het niet helemaal
Ik zal nog één keer verduidelijken wat ik bedoel: in de modopmerking stond dat we het alleen maar over 'de Canadese manier van slachten' moesten hebben. Dit begrijp ik niet. Waar 't mij om gaat is dat dit soort taferelen:
1. Niet alleen in Canada voorkomen maar ook in andere landen.
2. Dit niet de 'Canadese manier van slachten' is. Er zullen ook slachthuizen in Canada zijn waar het er minder erg of nog erger aan toe gaat.
3. Dit weinig met het land Canada te maken heeft maar meer met de Westerse samenleving.
Snap je het nu?
Nemurin schreef:Volgens mij worden kippen eerst levend opgehangen en dan geplukt etc. en voorbereid, voor de koppen er pas af gehakt worden. Heb het wel eens heel kort gezien op tv... maar vind het niks! Kan dat niet net zo humaan verzonnen worden als bij het grotere vee?
Maar ja, ik hou ook niet zo van kip. Ei wel.
Fitch schreef:laetitia schreef:Heb in het begin wel een reactie gegeven, maar weet iemand hoe het met biologisch vlees zit?
Worden die gewoon naar de reguliere slachthuizen gebracht en op dergelijke wijze behandeld/mishandeld?
Hoe zit het met het veetransport van biologisch vlees?
(ik eet biologisch vlees omdat ik denk dat het dierenwelzijn dan redelijk goed is, maar hoe het transport en de slacht bij biologisch vlees geregeld zijn weet ik eerlijk gezegd niet)
Dit gaat op dezelfde manier, maar in de meeste gevallen is er één groot verschil: de dieren worden veel minder dicht beladen (ongeveer 2/3e van de varkens die op de reguliere wijze zouden gaan, gaat op de wagen) en het slachten gaat iets langzamer. Ook worden de biologische dieren meestal als eerste geslacht zodat ze geen stress hebben als ze moeten wachten.
In het boek wat ik op de vorige pagina noemde staat een mooi verhaal over een kalkoenenboer, die geen genetisch gemanipuleerde dieren fokt. Daarom kunnen ze nog vliegen, op natuurlijke wijze seks met elkaar hebben en zakken niet door hun poten (dat kunnen kalkoenen in de bio-industrie allemaal niet!). Hij zorgde altijd dat z'n kalkoenen niet op de kop hoefden te hangen bij het slachten en dat ze rustig 's nachts in de wagen geladen werden. Ook was hij er altijd zelf bij als ze geslacht werden.
Denk dus dat er zeker wel een verschil is, maar ik ben bang dat het nou ook weer niet altijd zo mooi gaat als in dit laatste voorbeeld.
modie schreef:Fitch schreef:In het boek wat ik op de vorige pagina noemde staat een mooi verhaal over een kalkoenenboer, die geen genetisch gemanipuleerde dieren fokt. Daarom kunnen ze nog vliegen, op natuurlijke wijze seks met elkaar hebben en zakken niet door hun poten (dat kunnen kalkoenen in de bio-industrie allemaal niet!). Hij zorgde altijd dat z'n kalkoenen niet op de kop hoefden te hangen bij het slachten en dat ze rustig 's nachts in de wagen geladen werden. Ook was hij er altijd zelf bij als ze geslacht werden.
Denk dus dat er zeker wel een verschil is, maar ik ben bang dat het nou ook weer niet altijd zo mooi gaat als in dit laatste voorbeeld.
Kijk, zo kan het dus ook!!!!
Dit topic heeft mij nog bewuster gemaakt, dan ik eigenlijk al was.
Want de dieren die ons "dienen", verdienen respect!!
Niet alleen de manier van houden, hun laatste transport, maar ook hun laatste momenten.........