Camera legt gruwelijke taferelen Canadese slachthuizen vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IngeBrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:17

Inmiddels ook fimpjes op youtube gezien...... bah...

Maarre.... nu hebben we het hier over de paarden die dit overkomt (het is tenslotte een paardenforum)
Je wil dan toch ook niet weten wat ze met andere dieren doen die geslacht worden.....

Slachten, op welke manier dan ook, is en blijft een gruwelijk einde voor welk dier dan ook, voor ons de paarden in het
bijzonder.

Zelfs hier in nederland wil het ook wel misgaan met het schietmasker. Maar het duurt geen minuten voor ze het dier uit zijn lijden
verlossen. Ondanks dat....... ik hoop dat mijn paard (nu 27 jaar oud) op een dag gewoon niet meer wakker wordt, of dat ik haar in het ergste geval, door de dierenarts in moet laten slapen. In geen geval zal ze de angst van dat masker of het pistool op haar hoofd mee maken. Dat is zeker.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:30

IngeBrand schreef:
Slachten, op welke manier dan ook, is en blijft een gruwelijk einde voor welk dier dan ook, voor ons de paarden in het
bijzonder.

ben ik niet helemaal met je eens hoor.
Zoals het bij van Veen in Nijkerk gaat is het zeker niet gruwelijk.
Voor het paard is het een snel en humaan einde en daar hebben ze ook nog nooit misgeschoten.

over andere slachthuizen kan ik niet oordelen, want ik ben er nooit geweest, maar ik zou mijn paard met een gerust hart aan van Veen durven toevertrouwen.

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:40

danneke80 schreef:
IngeBrand schreef:
bijzonder.

Voor het paard is het een snel en humaan einde en daar hebben ze ook nog nooit misgeschoten.

over andere slachthuizen kan ik niet oordelen, want ik ben er nooit geweest, maar ik zou mijn paard met een gerust hart aan van Veen durven toevertrouwen.

Ben je er iedere keer bij als er paarden worden geschoten dan? Er zal ook heus wel eens een mis gaan hoor, denk niet dat ze daar heilig zijn..

Nummus

Re: Camera legt gruwelijke taferelen Canadese slachthuizen vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:42

Ozzyke: Vast niet. Het gaat overal wel eens mis. Maar ik gok dat ze die paarden dan niet 10 minuten laten creperen voor ze nog eens schieten. En ik heb die filmpjes bekeken: er zat erg weinig ruimte tussen elk nummer waar het foutging daar in die Canadese slachthuizen. ZO vaak zou iets niet fout horen te gaan als ze weten wat ze doen.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:44

Ninx schreef:
De realiteit is dat de snelheid waarmee gewerkt moet worden om al die gretige monden van al die dikke gretige mensen met hun hand op de knip (het mag niks kosten!) dit soort ellende in de hand werkt.
Je kunt dieren niet op een diervriendelijke wijze houden/ slachten wanneer ze onderdeel zijn van zo'n onmogelijke industrie.
@Ninx: Ik ben het in grote lijnen zeker met je eens, maar ik begrijp niet waarom je er zo nodig dikke mensen van moet maken in jouw post. Béétje generaliserend ;)

Ontopic en in het algemeen: dit zijn zeker gruwelijke praktijken... Een schietmasker is misschien een optie maar zou het niet zo zijn dat dat problemen oplevert omdat veel paarden die naar zulke slachthuizen gaan, waarschijnlijk geen paarden zijn die veel in de hand zijn geweest? Dat het dan erg moeilijk is om een schietmasker accuraat toe te passen, als een paard weinig mensen gewend is en zich daardoor moeilijk aan het hoofd laat benaderen?

Iedereen vindt deze methode (natuurlijk) schokkend en zielig, maar vanavond ligt er bij veel mensen weer gewoon een stuk vlees van voor hen onbekende herkomst op hun bord. Als ik zo wat mensen hierover iets vraag, blijkt dat er veel mensen zijn die er geen enkel idee van hebben op welke manier hun karbonaadje of kipfilet uiteindelijk op hun bord terecht is gekomen en ze wíllen dit in veel gevallen ook niet weten... Ik zou er groot voorstander van zijn als mensen die graag vlees willen eten, daarvoor hun eigen opgefokte dier (kip, koe, geit, varken, paard...) zelf zouden moeten (laten) slachten en bij láten doen, ook zelf daarbij aanwezig zouden moeten zijn. Ik denk dat er dan ineens heel veel vegetariërs bij komen.

@IngeBrand: ik was er ook bij in Nijkerk en de paarden hebben geen angst voor het slachtpistool hoor. Dus daarom zou je het niet hoeven laten, maar het is gelukkig een vrije keus in ons land :)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:52

Ozzyke schreef:
danneke80 schreef:

bijzonder.

Ben je er iedere keer bij als er paarden worden geschoten dan? Er zal ook heus wel eens een mis gaan hoor, denk niet dat ze daar heilig zijn..[/quote]

ik ben er 1 keer geweest en heb het daar aan de slachter gevraagd.
verder heb ik gezien hoe er daar geschoten wordt, en derhalve kwam het antwoord reeel op me over.
dus neem ik aan wat hij gezegd heeft.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:53

oeps... verkeerd gequote.
ik reageerde op Ozzyke.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:28

Heb in het begin wel een reactie gegeven, maar weet iemand hoe het met biologisch vlees zit?

Worden die gewoon naar de reguliere slachthuizen gebracht en op dergelijke wijze behandeld/mishandeld?
Hoe zit het met het veetransport van biologisch vlees?

(ik eet biologisch vlees omdat ik denk dat het dierenwelzijn dan redelijk goed is, maar hoe het transport en de slacht bij biologisch vlees geregeld zijn weet ik eerlijk gezegd niet)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:32

Ze worden allemaal op dezelfde manier behandeld en vervoerd voor zover ik weet.
Gelukkig gaat het er in NL wat netter aan toe, maar ook hier zijn ze niet heilig. Vooral de kippeninductrie hier is VRE-SE-LIJK. Dat gaat er echt niet vriendelijker aan toe dan die paardenslachterijen in Canada..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:36

Moderatoropmerking:
Ik heb het inderdaad een beetje onduidelijk opgeschreven, maar ik bedoelde precies wat Fiffill schreef, je mag het over het slachten hebben van paarden (en niet alleen in Canada), en niet uitgebreid over de Haaienvinnen in medicijnen, de schildpadden in de soep en weet ik wat er nog meer voor afschuwelijk dierenleed in de wereld is. Ik zal mijn eerste opmerking ook even verduidelijken.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:59

laetitia schreef:
(ik eet biologisch vlees omdat ik denk dat het dierenwelzijn dan redelijk goed is, maar hoe het transport en de slacht bij biologisch vlees geregeld zijn weet ik eerlijk gezegd niet)
Ik ook, maar toen hoorde ik laatst dat die dieren alleen maar ander voer krijgen ipv 'normaal' vlees...

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:01

Majo schreef:
laetitia schreef:
Ik ook, maar toen hoorde ik laatst dat die dieren alleen maar ander voer krijgen ipv 'normaal' vlees...

die dieren krijgen toch ook meer ruimte?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:25

laetitia schreef:
Heb in het begin wel een reactie gegeven, maar weet iemand hoe het met biologisch vlees zit?

Worden die gewoon naar de reguliere slachthuizen gebracht en op dergelijke wijze behandeld/mishandeld?

Nou Lae, biologisch vlees wordt in Nederland (volgens mij) op dezelfde manier geslacht. Die zijn al meerdere keren beschreven (schietmasker etc.) maar als je het nog eens wil weten kan ik het wel herhalen. Het zijn gewoon humane manieren van slachten (mits de wet wordt gevolgd) dus hoef je niets aan te veranderen (alleen bij die kippen! grrr).

Het verschil bij het biologisch vlees zit hem inderdaad in het voer dat ze krijgen en dat ze net iets meer buiten komen, maar omdat de bio-industrie ook al bepaalde buitenloopwetten moet naleven wordt het verschil volgens mij steeds kleiner. Verder zit het hem in het beleid (wat voor stallen, bodembedekking, omgang met de koeien, kalfjes erbij laten of niet, medicijnen geven als ze ziek zijn, wat doen we met de melk qua productiebevordering etc.).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:05

Fitch schreef:
Juangi schreef:
Waar staat dan iets over het Canadees slachten?

Ik snap het niet helemaal :+

Ik zal nog één keer verduidelijken wat ik bedoel: in de modopmerking stond dat we het alleen maar over 'de Canadese manier van slachten' moesten hebben. Dit begrijp ik niet. Waar 't mij om gaat is dat dit soort taferelen:

1. Niet alleen in Canada voorkomen maar ook in andere landen.
2. Dit niet de 'Canadese manier van slachten' is. Er zullen ook slachthuizen in Canada zijn waar het er minder erg of nog erger aan toe gaat.
3. Dit weinig met het land Canada te maken heeft maar meer met de Westerse samenleving.

Snap je het nu? :)

Jaa, dat snapte ik al :) Maar er begon iemand over canadees slachten en toen een vergelijking. Dus ik snapte dat niet helemaal meer.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:32

Het staat wel beschreven, ook ergens rond del aatste bladzijdes :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:45

Nemurin schreef:
Volgens mij worden kippen eerst levend opgehangen en dan geplukt etc. en voorbereid, voor de koppen er pas af gehakt worden. Heb het wel eens heel kort gezien op tv... maar vind het niks! Kan dat niet net zo humaan verzonnen worden als bij het grotere vee? :(

Maar ja, ik hou ook niet zo van kip. Ei wel. ;)

Er werd door een mod duidelijk verzocht het over paarden te houden geloof ik :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:47

Fitch schreef:
laetitia schreef:

Dit gaat op dezelfde manier, maar in de meeste gevallen is er één groot verschil: de dieren worden veel minder dicht beladen (ongeveer 2/3e van de varkens die op de reguliere wijze zouden gaan, gaat op de wagen) en het slachten gaat iets langzamer. Ook worden de biologische dieren meestal als eerste geslacht zodat ze geen stress hebben als ze moeten wachten.

In het boek wat ik op de vorige pagina noemde staat een mooi verhaal over een kalkoenenboer, die geen genetisch gemanipuleerde dieren fokt. Daarom kunnen ze nog vliegen, op natuurlijke wijze seks met elkaar hebben en zakken niet door hun poten (dat kunnen kalkoenen in de bio-industrie allemaal niet!). Hij zorgde altijd dat z'n kalkoenen niet op de kop hoefden te hangen bij het slachten en dat ze rustig 's nachts in de wagen geladen werden. Ook was hij er altijd zelf bij als ze geslacht werden.

Denk dus dat er zeker wel een verschil is, maar ik ben bang dat het nou ook weer niet altijd zo mooi gaat als in dit laatste voorbeeld.

Kijk, zo kan het dus ook!!!!

Dit topic heeft mij nog bewuster gemaakt, dan ik eigenlijk al was.

Want de dieren die ons "dienen", verdienen respect!!
Niet alleen de manier van houden, hun laatste transport, maar ook hun laatste momenten.........

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:04

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties verwijderd, probeer zoveel mogelijk ontopic te blijven, dat het niet 100% bij paarden blijft, dat begrijpen we best, maar over kippen en koeien met antibiotica gaat dit topic echt niet :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:05

Solly mijn fout :P

Het verschil in prijs tussen biologisch vlees en niet biologisch vlees is trouwens erg weinig in de supermarkt waar ik het koop.

Het scheelt meestal maar 0,25 cent op 250 gram rundergehakt.
Voor die 0,25 cent extra eet ik dan ook graag biologisch.

@fitch: hoe kom je aan die informatie?
Zijn dat de regels die aan Ekogekeurd vlees hangen?

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:55

net toch even alle foto's gekeken. GVD je wordt gewoon boos en verdrietig tegelijk..
maar vooral ook heel misselijk. snap niet dat mensen op deze manier met dieren om kunnen gaan.
Hier in Ned. is het een stuk beter geregeld. Je leest ook gewoon dat er niet 1 keer geschoten wordt
voor sn diertje aan het einde komt maar gewoon ong. 4 keer.

gewoon TE ZIEK voor woorden :x :( ;(

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:02

Ik heb op die site een groot deel van de foto's gezien, van koeien, varkens, paarden, kippen, eenden en zwijnen. Ik moet zeggen wat betreft foto's (filmpjes niet !) kan ik er wel een beetje tegen, maar mishandeling e.d. vind ik afschuwelijk... Ik vond een foto van een paar varkens met echt donkerrode / paarse striemen (die duidelijk ook open waren geweest) van stok of zweepslagen toch wel het ergst, vooral omdat deze dieren nog leefden. En ook de foto's van een afgebrande varkensstal waar je de levend verbrande varkens in het puin zag liggen vond ik vreselijk.... Ik vind dit soort praktijken echt afschuwelijk, die arme dieren. Ik hoop echt dat hier flink actie tegen gevoerd gaat worden zodat dit zo snel mogelijk stopt, in alle landen en voor alle diersoorten. En die mensen die het die dieren aan gedaan hebben, mogen ze wat mij betreft afschieten, allemaal. Meer verdienen ze niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:14

Ja precies en dat is wat ik probeer duidelijk te maken, het gebeurd niet alleen in Canada, het gebeurd overal over de hele wereld met allerlei dieren, het gaat hier om wantoestanden in een slachthuis in Canada.

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het niet alleen Canada is maar er zijn meer landen die dat ook doen, met verschillende soorten dierenleden, dus het is niet alleen Canada.

Dat vaak dit soort schokkende dingen gebeuren zolang er vraag is naar goedkoop vlees en dan is het tijd is geld, hup snel werken schieten en weghalen en weer schieten en weghalen, dit om zo veel mogelijk dieren/vlees te kunnen verwerken.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:56

modie schreef:
Fitch schreef:
In het boek wat ik op de vorige pagina noemde staat een mooi verhaal over een kalkoenenboer, die geen genetisch gemanipuleerde dieren fokt. Daarom kunnen ze nog vliegen, op natuurlijke wijze seks met elkaar hebben en zakken niet door hun poten (dat kunnen kalkoenen in de bio-industrie allemaal niet!). Hij zorgde altijd dat z'n kalkoenen niet op de kop hoefden te hangen bij het slachten en dat ze rustig 's nachts in de wagen geladen werden. Ook was hij er altijd zelf bij als ze geslacht werden.

Denk dus dat er zeker wel een verschil is, maar ik ben bang dat het nou ook weer niet altijd zo mooi gaat als in dit laatste voorbeeld.

Kijk, zo kan het dus ook!!!!

Dit topic heeft mij nog bewuster gemaakt, dan ik eigenlijk al was.

Want de dieren die ons "dienen", verdienen respect!!
Niet alleen de manier van houden, hun laatste transport, maar ook hun laatste momenten.........

Zo kán het ook, maar zo gaat het helaas niet. Bovengenoemde kalkoenen kosten zo'n vier keer zoveel als hun bio-industrie broertjes. Ze hebben meer voedsel en tijd om te groeien nodig, ze krijgen geen hormonen, hebben hele weilanden en schuren vol ruimte en het kost twee keer zoveel geld om ze te slachten omdat het hele tempo van de lijn naar beneden moet. Er zijn maar een paar honderd consumenten die dat willen betalen... De andere miljoenen consumenten kiezen voor bleek genetisch gemanipuleerd vlees, volgepropt met antibiotica en opgegroeid zonder daglicht, ruimte en gezondheid. Als die nu eens overgehaald zouden kunnen worden om voor gezonde dieren, of helemaal geen dieren te kiezen... :(:)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:13

@fitch:

Eigenlijk vind ik dat de consument gewoon niets te kiezen MAG hebben.
Ik vind dat de overheid de bio-industrie volledig moet afschaffen en als mensen vlees willen eten is dat per definitie biologisch.

Vlees is nu eenmaal duur, dat was het vroegah ook. Toen werd er meestal maar 1 of 2 x per week vlees gegeten en dat was dan een traktatie.
Nu is het bijna een 'eis' van menig persoon om elke dag vlees te kunnen eten. Om aan die 'eis' te voldoen moeten de kosten laag gehouden worden met alle gevolgen van dien...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:55

Nog meer gezellig nieuws:
[VN] Ondervoede Latijnse paarden vaak verwerkt in snacks

Voor degenen die nog steeds denken dat hun kroketvulling van NL paarden komt bij een gezellige Belgische slager vandaan die ze eens goed knuffelt voordat hij ze neerschiet.
Doe ermee wat je wil, maar bedenk je dus.. nogmaals.. dat je deze ellende kunt beïnvloeden door je consumptiepatroon aan te passen.