Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:33

Arabesk schreef:
nou hier alvast wat beelden van onze Anky (?) op 1.05 min

op normale snelheid al niet om aan te zien }:0

Gaan we weer... Die filmpjes zijn nu al 1000x voorbij gekomen op bokt. Het eerste gedeelte zitten best akelige beelden tussen, maar niet afkomstig van wedstrijden op Nederlandse bodem. Verder laat Anky in deze film niets zien om zich voor te schamen. Ze maakt Krack gewoon even scherper aan de hulpen, zorg weer dat hij zijn aandacht bij haar heeft ipv zijn omgeving zo te zien... Dat sommige no-no's hier dat niet snappen, dat een echte dressuurcrack zoals dat paard wel even iets anders is dan de gemiddelde qua temperament lauwe huis-tuin en keukenknol is waar de gemiddelde (met name bitoos fanatiekelingen) mee rondkachelen.... (ook al vinden ze zelf waarschijnlijk dat zij het temperamentvolste, moeilijkste en karaktervolste paard van de wereld hebben en dat alleen zij er uit kunnen krijgen wat het beest tot nu toe kan... Om een indicatie te krijgen van hun kunnen: slechts 3 combi's scoren boven de 60% op de proefwedstrijd, de rest komt daar niet eens aan. Met uitschieters naar beneden van 45% en 47%! En dan commentaar gaan leveren op iemand die niet alleen scores van meer dan 80% internationaal scoort! Maar ook nog eens op een niveau waarvan 99% van de mensen hier alleen maar kan dromen... Het is gewoon lachwekkend! Zoveel simpelheid op een stokje als het om dressuur gaat)

Sorry hoor... Maar ik vind die discussie echt nergens over gaan. En dan CB: jou vind ik helemaal lachwekkend. Jezelf op de borst slaan dat je zo je nek uit steekt voor de paardensport en een hoop bla-bla over paardensport, welzijn, vriendelijkheid ect. Terwijl je zelf met 45% de ring uit komt. Alle uitvluchten die je voor die dik bedroevende prestatie aandraagt ten spijt. Op mij kom je dan echt over als een complete no-no. Ik zou na zo'n afgang mijn gezicht echt niet meer durven laten zien tot iedereen het weer een beetje vergeten zou zijn.

Verder iedereen zijn ding hoor. Als je er van overtuigd bent dat bitloos prettiger is voor je paard prima, als het straks wordt toegestaan op wedstrijden: leuk voor die mensen die die overtuiging hebben en graag bitloos willen starten. Maar blijf bij je leest. Als je zelf nog geen eens een normale Z1 proef neer kunt zetten (ongeacht met welke optoming) ga dan geen commentaar leveren op mensen die allang dubbel en dwars bewezen hebben dat ze dat wel kunnen. Op mij komt dat alleen maar heel dom over.

Verder over bitloos-met bit: de vriendelijkheid is en blijft afhankelijk van de ruiterhand. Ook de neus is gevoelig als je daar met je volle gewicht aan gaat hangen (en dus een optoming gebruikt waarvoor hij niet bedoelt is). Qua dressuur blijf ik van mening dat je uiteindelijk de fine-tuning mist zonder bit, en dat het daarom rijtechnisch gezien niet echt een verrijking is voor dressuur. Leuk als daarrmee aan een vraag van een selecte groep ruiters tegemoet gekomen kan worden, maar ik zie het eventueel toestaan ervan op wedstrijden niet als een kwalitatieve verbetering (eerder een commerciele verbetering)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:37

Jasmijn; _/-\o_

Whinnylando

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:39

Ik haal dit maar weer uit mn berichtenlijstje, wordt zodadelijk toch weer gesloten met zulke reactie's....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:59

CattleBitch schreef:
Arabesk schreef:
nou hier alvast wat beelden van onze Anky (?) op 1.05 min
op normale snelheid al niet om aan te zien }:0

Ja hoor da's Anky. Ik heb haar een vorig jaar mailtje gestuurd, of ze wist dat ze als dierenmishandelaar op de Nevzorov DVD stond. Nooit antwoord gehad, haha. Ze weet het dus wel!
Ach, onze lieve Anky, uitvindster van de inmiddels talloos veel gepeste paarden met de aansnoerneusriem... Wie zooiets uitvind, kan in mijn ogen nooit meer iets goed doen! Geen 100 gouden medailles. Trouwens, mijn nichtje zit in het gouden hockeyteam en heeft Anky nu enkel OS meegemaakt. Ze kent geen grotere opgeblazen kikker als Anky zegt ze... Medailles mooi weer afpakken!

Persoonlijk vind ik dat dit stukje meer over jou zegt dan over Anky Cattlebitch...
Ik heb Anky 1x gesproken, toen was ze gewoon vriendelijk en heel toegankelijk, geen kapsones.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:14

VivaLaVida schreef:
als ik zonder hoofdstel rij rijd ik ook écht zonder hoofdstel en stuur puur op zit en been..

Dan kan je geen samengestelde signalen geven bijvoorbeeld bij halve- en hele ophouding; dat is wel het essentiële voor/van voor onderscheid ervan.
Evenmin correct (van neuspunt tot staartwortel gelijkmatig op de imaginaire cirkel) stelling rijden.
De samengestelde component hoeft niet meer te zijn dan ´toutch-the-hair´.

Wederom zakt dit topic echter in het drijfzand van gebruipsverwarringen en off-topic reacties.

Het onderwerp is proefwedstrijd bitloos FEI klassieke ringdressuur.

De kern daarvan is:
- bitloos
- klassiek ringdressuur

Van het evenement is door de superfilmpjes ervan veel te leren.
Het is prima om ´the tug of war´ erbij te halen MITS je GOED begrijpt hoe (be)leren wérkt en dus snapt wat het ís die tug of war.
Het Anky-filmpje is bruikbaar ter illustratie van hoe een mechanische hackamore of ander P+ optoming werkt in de communicatie. Het ´naderend tot nul´ van P+ en R- aanleunen&nageven is het kernstreven van Klassieke dressuur :)*
Het filmpje heeft de valkuil dat het snel tot dwaalsporen leidt omdat het ook een aantal andere dressuurproblemen van klassiek laat zien. Anky doet gewoon wat haar man bedacht heeft om binnen de regels aan het plaatje te voldoen. Dat geeft het failliet van de huidige ringdresuur aan en is geen referentiepunt voor paardgerichte dressuur noch voor goed paardrijden dus vergeet dat verder voor wat dít topic betreft.

Een goed en laagdrempelig NL-talig boek over ´the tug of war´ is R&R van de onlangs overleden Ernest van Loon.
Dat is een goed boek ook voor bitloos piloten omdat het over de essentie van het spel van aanleuning&nageeflijkheid gaat en naadloos aansluit bij de wetenschappelijke kennis over (be)leren.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:23

FahyaFemke schreef:
dit zijn de eerste
http://picasaweb.google.com/Sjolvir/200 ... Wedstrijd#

En ook ik ergerde me enorm aan dat boompje
maar kans dat paard zou schrikken tijdens proefje als boom om hoog gezet werd was ook groot
en kans dat ze daarna weer zeggen van ja bij de eerste combinatie lag hij al om dus dan is het niet eerlijk... ja kweet t niet :+.

Hoe meer van die variabele factoren langs/in de ring hoe beter.
Het voegt objectiverende criteria voor de jury toe.
Gaat het om een proef in de mate van opleiding van de combinatie of wat???
Dat een los stekkertje van een jurymonitor al een probleem is geeft alleen maar aan hoe ver de ringdressuur los is van paardrijden :)*

Perfect onderwerp omdat het exact zo van toepassing is op volgens hetzelfde dwaalspoor op P+ bitloos beleerde en gereden paarden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:40

Even de kernen van basisbegrippen.

1. Ethisch verantwoorde dressuur:
- op basis van R+ (belonen) en P- (niet geven van beloning)
- met signaalcontact naderend tot nul tussen aanleuning en nageven

2. Klassiek = aan de teugel aan het bit.

3. FEI klassieke ringdresuur:
- met bit dus inherent op basis van P+ (onprettig toevoegen) en R- (onprettig weghalen)

Druk dit af, lijst het in en hou het bij/naast kennisvergaren over (be)leren en rijden.
Op die manier kan je zowel de Steinbrecht rijtechnisch begrijpen en anno nu toetsen als de brieven van Federico Caprilli, R&R, Solinski, De Kunffy etc.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:42

Huertecilla schreef:
VivaLaVida schreef:
als ik zonder hoofdstel rij rijd ik ook écht zonder hoofdstel en stuur puur op zit en been..

Dan kan je geen samengestelde signalen geven bijvoorbeeld bij halve- en hele ophouding; dat is wel het essentiële voor/van voor onderscheid ervan.
Evenmin correct (van neuspunt tot staartwortel gelijkmatig op de imaginaire cirkel) stelling rijden.
De samengestelde component hoeft niet meer te zijn dan ´toutch-the-hair´.

Als je eerst je paard fatsoenlijk los rijdt loopt ze vanzelf met stelling als jij m de volte op stuurt..

Huertecilla schreef:
Wederom zakt dit topic echter in het drijfzand van gebruipsverwarringen en off-topic reacties.

hc

Nou en, wij hadden hier een discussie.. niks mis mee ;)

Citaat:
Ethisch verantwoorde dressuur:

- met bit dus inherent op basis van P+ (onprettig toevoegen) en R- (onprettig weghalen)

Kan iemand mij dit uitleggen (Behalve HC dan) in ABN??

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:53

Dan schijn je op zijn site te moeten kijken.
Persoonlijk vind ik dat teveel moeite. Als iemand op een openbaar forum niet verstaanbaar wil zijn is het voor mij niet interessant..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:00

VivaLaVida schreef:
Als je eerst je paard fatsoenlijk los rijdt loopt ze vanzelf met stelling als jij m de volte op stuurt..

Zoek eens op wat stelling ís.
De helderste uitleg is nog steeds die door Müseler. In het NL heet(te) zijn werk ´Te Paard´.

Is wel illustratief dat kennis noodzaak is, verder op zich off-topic.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:03

Billy schreef:
Persoonlijk vind ik dat teveel moeite. Als iemand op een openbaar forum niet verstaanbaar wil zijn is het voor mij niet interessant..

Toch zijn het dingen waar je je eigenlijk in zou moeten verdiepen als ruiter om je hulpgeving te begrijpen, wat je ermee doet, hoe je het zou moeten doen en wat voor mogelijkheden je hebt om te "dresseren". Niet voor HC doen dus, maar voor jezelf!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:04

Huertecilla schreef:
VivaLaVida schreef:

De helderste uitleg is nog steeds die door Müseler. In het NL heet(te) zijn werk ´Te Paard´.

hc

Ben benieuwd wat Museler daarover zegt, zou je het willen quoten? Het boek is nl. niet beschikbaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:07

Billy schreef:

Daar staat een beknopte samenvatting.
Ook kan je de bronnen ervan vinden.
Mijn site geeft je verkort kiezen naar een stuk basiskennis.
De bronnen zijn zonder meer vollediger, diepgaander, beter.

Als je dat niet interessant vindt, houdt voortgang op.
Het is ieders eigen verantwoordelijkheid kennis wel/niet te vergaren.
Het ´vervelende´ bij paardrijden is dat het welzijn van het paard het je verplicht.
De ruiter is de zwakste schakel :)*

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:09

horseyfries schreef:
Ben benieuwd wat Museler daarover zegt, zou je het willen quoten? Het boek is nl. niet beschikbaar.

Met plezier. Ik weet uit mijn hoofd dat het vanaf pagina 71 staat.
Moet nú even naar het gemeentehuis.
Geef vanavond zijn paragraaf erover. Als scannen lukt (wil het boek niet beschadigen) heb je gelijk de illustraties erbij.

hc

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:12

Goh, ik kijk; zie dat er gisteren een aantal pagina's zijn bij gekomen en denk: leuk :j !
Nu heb ik het gelezen en denk: jemig, wat een ge.eik., daar gaan we weer |( !

De deelnemers worden als een stelletje idioten afgeschilderd, die (op slowmotion beelden) niet kunnen rijden want daar is iedere scheet zichtbaar op. Vervolgens wordt ons even zeer duidelijk gemaakt dat we geen paarden hebben alla Anky en zo dus ook niet kunnen rijden. We hebben immers de 60% niet eens gehaald....
Nou, het verwachtingspatroon van het publiek + heel oordelend bokt is weer eens verkeerd. Want ik geloof dat niemand van de deelnemers, die gedachten überhaupt zelf had/heeft, gezien het soort paarden en ruiters die er mee deden (waar niets mis mee is).

We zijn allemaal BASISruiters (op 1 na dan misschien).. met dito paarden.
En we weten nu allemaal wel dat we voor geen hout kunnen rijden, onze paarden niets waard zijn(volgens vele op bokt dan) MAAR wij hebben wel het lef gehad om mee te doen aan dé bitloze proefwedstrijd vd KNHS!
En dan zijn we terug on-topic :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:12

ik haal mijn stipje weg bij dit topic.
zo is er geen drol aan natuurlijk
gaat helemaal nergens heen zo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:14

@evelienepien: overdrijven is ook een vak zeg! Er komen heel wat positieve opmerkingen voorbij, en door dit soort teksten te plaatsen lever je zelf ook niet bepaald een positieve bijdrage...

Ik heb nog niet alle filmpjes gezien, maar ik heb er genoeg gezien die ik in ieder geval heel netjes vond. En of je het nu leuk vindt of niet... je kunt er heel goed de inwerking van de optoming mee zien. Precies waarvoor het filmen in eerste instantie bedoeld is :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:14

Huertecilla schreef:
Billy schreef:

Daar staat een beknopte samenvatting.
Ook kan je de bronnen ervan vinden.
Mijn site geeft je verkort kiezen naar een stuk basiskennis.
De bronnen zijn zonder meer vollediger, diepgaander, beter.

Als je dat niet interessant vindt, houdt voortgang op.
Het is ieders eigen verantwoordelijkheid kennis wel/niet te vergaren.
Het ´vervelende´ bij paardrijden is dat het welzijn van het paard het je verplicht.
De ruiter is de zwakste schakel :)*

hc

Nee, de leraar is de zwakste schakel...
Je kunt nog zoveel kennis hebben, maar wil of kun je het niet op begrijpelijke wijze overbrengen aan degenen die je iets wilt leren dan ben je een slechte leraar. Je leerlingen zullen niks van je opsteken....
Het boek van Müseler heb ik in miijn collectie...fijn boek.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:18

Wendy schreef:
@evelienepien: overdrijven is ook een vak zeg! Er komen heel wat positieve opmerkingen voorbij, en door dit soort teksten te plaatsen lever je zelf ook niet bepaald een positieve bijdrage...

Ik heb nog niet alle filmpjes gezien, maar ik heb er genoeg gezien die ik in ieder geval heel netjes vond. En of je het nu leuk vindt of niet... je kunt er heel goed de inwerking van de optoming mee zien. Precies waarvoor het filmen in eerste instantie bedoeld is :)

Misschien is het handiger voor je als je eerst alles doorleest (dus ook alle topics, die al gesloten zijn enzo) en dan kun je kijken of je nog steeds vind dat ik overdrijf????

En dat jij er een aantal netjes vond, is natuurlijk super *\o/* maar je zal zien, als je alles hebt gelezen, dat iedere deelnemer inmiddels al zoveel "negatiefs" over zich heen heeft gehad, dat je misschien mijn reactie wel begrijpt :o

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:28

Billy schreef:
Nee, de leraar is de zwakste schakel...
Je kunt nog zoveel kennis hebben, maar wil of kun je het niet op begrijpelijke wijze overbrengen aan degenen die je iets wilt leren dan ben je een slechte leraar. Je leerlingen zullen niks van je opsteken....
Het boek van Müseler heb ik in miijn collectie...fijn boek.

Je kunt als leraar alleen iets leren aan mensen die daadwerkelijk willen leren, dus het begint bij de wil van de leerling om te leren. Pas dan komt de kwaliteit van de leraar om de leerling te boeien en iets over te brengen aan de orde. Als de leerling niet in het lokaal zit en spijbelt kun je nog zo'n geweldige leraar zijn.... het gaat niet veel helpen!
Als je dat boek hebt wil je dan even quoten wat erin staat als omschrijving voor "stelling"?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:36

Nee, een goede leraar praat niet bewust over de hoofden van zijn leerlingen heen, die maakt het begrijpelijk en zorgt dat ze snappen dat hij bedoelt. De leerlingen zitten toch in de klas omdat ze geïnteresseerd zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:39

Huertecilla schreef:
VivaLaVida schreef:

hc

Ik weet wat stelling is ;)
Ik rijd er elke dag mee :D

Alleen dan niet over straat naar de super ;)

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:40

*stille meelezer meldt zich
en wil allereerst even laten weten diep respect te hebben voor de ruiters die aan de proefwedstrijd hebben meegewerkt. Ik kan me goed voorstellen dat er behoorlijke druk op jullie schouders rustte, het is niet zomaar wat om op basis van jouw prestatie een beslissing van de KNHS te kunnen beïnvloeden.
Ik rijd zelf niet bitloos, maar ben altijd blij dat er buiten de geeffende paden wordt gekeken. *\o/*
Hoe meer discussie hoe beter, zolang we ons verstand maar blijven gebruiken.

Huertecilla schreef:
Even de kernen van basisbegrippen.

1. Ethisch verantwoorde dressuur:

Druk dit af, lijst het in en hou het bij/naast kennisvergaren over (be)leren en rijden.
Op die manier kan je zowel de Steinbrecht rijtechnisch begrijpen en anno nu toetsen als de brieven van Federico Caprilli, R&R, Solinski, De Kunffy etc.
hc

Je verzuimt de kern van Klassieke Dressuur neer te pennen. Als ik het boek van Steinbrecht lees, dan zou ik hem ook scharen onder FEI KRD. Hij geeft in zijn boek namelijk heel duidelijk aan dat je werkt dmv P+ en R- , lees zijn uitleg over SB maar.
Als jij het zo stelt is het enige verschil tussen FEI KRD en KD dat de figuren op zich wat belangrijker zijn geworden (het uitvoeren van een gevraagde oefening stipt op de gevraagde manier/plaats/tijd).

Wie is er dan bezig met ethisch verantwoorde dressuur in jouw ogen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:41

Billy schreef:
Nee, een goede leraar praat niet bewust over de hoofden van zijn leerlingen heen, die maakt het begrijpelijk en zorgt dat ze snappen dat hij bedoelt. De leerlingen zitten toch in de klas omdat ze geïnteresseerd zijn?

Als ze geïnteresseerd zijn zoeken ze op wat bepaalde termen willen zeggen als hij zegt waar ze het kunnen vinden... :D

Definitie stelling???

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:43

horseyfries schreef:
Definitie stelling???

Koop het boek maar, mij commandeer je niet...