Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
suleilitha schreef:Nee, Sanne, als je wat kennis hebt van fokkerij, weet je dat dat bloed ondertussen zodanig is verspreid dat je praktisch de hele KWPN=stapel zou moeten elimineren om er vanaf te komen. Het is wel zo dat een onbelast paard wat genetisch is belast het waarschijnlijk niet zal krijgen, maar dat is een ander verhaal.
Verder is het wel degelijk puur erfelijk. Alleen al gezien het feit, dat het o.m. bij Friese paarden niet voorkomt.
sanne83 schreef:met zachthoevig bedoel ik niet dat ze zachte hoeven hebbenZe schijnen beter aangepast te zijn om om zachte ondergrond te leven, wat ze dus hier in nederland een voorsprong geeft qua hoeven.
maar goed, het is niet echt interessant of friezen wel of niet HKO krijgen, de erfelijkheidsfactor van HKO is bepaald en het is niet puur erfelijk.
@lovely:
HKO is moeilijk te diagnostiseren, meestal alleen met rontgen, heeft natuurlijk als nadeel dat je vaak te laat bent. benige veranderingen zijn meestal geen goed teken![]()
Ik pleit er dan ook voor om meer aandacht te besteden aan preventieve mogelijkheden.
Lovely schreef:Ik zal je helpen, je komt er meestal achter als je paard kreupel is en je in het kreupelheidsonderzoek foto's laat maken. In een buigproef kun je de gevoeligheid al zien en de kroonrand is vaak al verdikt als er teveel aan de hand is in de binnenkant van de hoef. Maar laten we wel wezen, hoe en wanneer wil je dan preventief ingrijpen? Elke maand de katrollen op de foto laten zetten om te zien of er al cystes zitten? Zodat je in ieder geval geen minuut te laat bent met het constateren van de degeneratie? Ik denk dat de klinieke voor je in de rij staan om dat te mogen doen.
sanne83 schreef:Lovely schreef:Ik zal je helpen, je komt er meestal achter als je paard kreupel is en je in het kreupelheidsonderzoek foto's laat maken. In een buigproef kun je de gevoeligheid al zien en de kroonrand is vaak al verdikt als er teveel aan de hand is in de binnenkant van de hoef. Maar laten we wel wezen, hoe en wanneer wil je dan preventief ingrijpen? Elke maand de katrollen op de foto laten zetten om te zien of er al cystes zitten? Zodat je in ieder geval geen minuut te laat bent met het constateren van de degeneratie? Ik denk dat de klinieke voor je in de rij staan om dat te mogen doen.
uhm, nee, waar gaat deze discussie nou overbetere bekappingen, beter onderzoek naar balans in de hoef en daardoor het voorkomen van piekbelasting in een bepaald gedeelte van het been.