Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:04

Ik heb het idee dat we het hier met zijn allen behoorlijk eens zijn. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:06

dejavu schreef:
Ik heb het idee dat we het hier met zijn allen behoorlijk eens zijn. :D

Dat idee had ik net ook toen ik op het toilet zat! Hahaha!
Evengoed blijven er nog vele Bokkers over die het er niet mee eens zijn, maar die laten zich niet zien vrees ik...
Nog een lange weg te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:09

Noah2006 schreef:
Ook zijn er veel manages waar paarden de hele dag op stal staan, waarom doet de db daar niks aan? Die stimuleren de 'onwetende mens' om paard te rijden en zouden juist een voorbeeld moeten geven hoe paarden leven.
De manege waar ik begon stonden 40 stoffige paardjes in hun stal de hele dag maar rondkjes te lopen.Weiland? dat kennen ze niet eens!

Ik heb gewerkt in dat wereldje. En daar heb je gelijk in. Ik ken welgeteld 1 manege waarbij de manege paarden dagelijks van weidegang konden genieten.
Weet ook goed dat de handelaar die de paarden leverde ook altijd klaagde dat die beesten daar zo oud en gezond werden, hij kon der weinig aan verdienen.

Inderdaad in het manege wereldje mogen de paarden veel meer naar buiten. Al is het maar 3 uur per dag, dat is al een hele verbetering op wat ze nu krijgen. En die beestjes werken er erg hard voor.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:10

Sammie schreef:
Zoals ik al zei.. Dat kan bij deze merrie niet.. Echt niet. Dat is het doodvonnis tekenen van diegene die erbij gezet wordt.. Ze hebben het geprobeerd, diverse keren. Ze trapt ze gewoon verrot.

Uitzondering op de regel, laten we die niet bespreken hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:13

Het voordeel trouwens van manegepaarden/ponys in de kudde buiten laten lopen, is dat ze hun terrotoriumdrift in de wei uitvechten en niet in de pukkenles met 6 jarige kindjes op hun rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:43

Nou Berdien, ik woon toevallig middenin Amsterdam en ik heb nog nooit op een stal gestaan waar geen weiland bij was. Bovendien heb ik leren rijden op een manege in Amsterdam-Sloten waar we voor de les eerst de ponies uit de wei moesten vissen en daarna weer terugzetten. Zwartje en Jolly braken altijd los, weet ik nog.
Er zijn trouwens momenteel ongeveer 60 GP ruiters in NL. Dan stel ik voor de Ninx die allemaal even gaat controleren in hun buiten-zet-beleid :). Telefoonnummers zijn allemaal wel op internet te vinden, dus nodig jezelf maar even uit :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 02:01

Ik weet er iig één waar ze buiten komen.

Overigens hebben de paarden bij GP ruiters elke dag flinke training plus minstens een half uur stapmolen. Als ik zo uitga van de gemiddelde recreatieruiter dan komt zo'n paard nooit in de stapmolen en wordt ook nog niet elke dag gereden, heel ander verhaal dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 02:07

Nou, ik ken er ook een paar waar de GP paarden elke dag buiten lopen en waar geen molen is :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 02:09

Ook in de winter? Dat lijkt me dan weer zeldzamer.
Maar ik bedoel maar; een half uur tot een uur stapmolen is ook al flink beweging. Als je ze buiten zet stappen ze niet een uur lang stevig door dus als het puur op de beweging vast zit is een stapmolen beter. En in de molen hebben ze ook nog wat sociaal contact, enige nadeel is dat ze niet echt 'speeltijd' hebben maar sommigen maken er gewoon een feestje van hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 02:11

Molen voor naast het werk vind ik prima hoor, maar het moet geen vervanging worden voor diverse dagen per week.
En ja, die GP paarden komen in de winter ook buiten :j. Ze bestaan dus wel :D.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 02:12

Ow, bij wie dan?

Mackenzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 04:11

Ik denk ook dat het voor paarden en ponies het fijnst is al ze elke dag ruime tijd in kudde verband buiten kunnen.
Zelf hebben wij bij huis ongeveer 4 hectare land dus ruimte genoeg hoewel een gedeelte niet echt geschikt is voor paarden houden. De paarden hebben een stal met daarvoor een soort van klein erf van beton waar ook de hooischuur en mesthoop aan grenst. Aan beide kanten van het erfje is een hek dat naar een van de twee weilanden leidt. Een van die hekken staat 24 uur per dag open. Ik wissel de weilanden om zodat beide weilanden de gelegenheid hebben uit te rusten.
Onze paarden en ponies kunnen dus altijd kiezen. Eigenlijk staan ze zelden op stal. Wel vaak op het erfje onder het schuildak als het regent. In de stal zelf gaan ze echter zelden. Alleen in de zomer overdag als het echt warm is.
Ik zet ze soms op stal als het echt rot weer is (storm enzo). Is meer voor mezelf dan voor de paarden denk ik. Ik kan niet slapen als ik denk aan die beestjes in de storm :) Of dan sluit ik het hek naar het weiland.
Of paarden echt behoefte hebben aan menselijke contact als ze ook met soortgenoten een kudde vormen weet ik niet. Mijn paardjes komen wel op me af als ik kom maar ik ben natuurlijk ook de persoon die voer mee neemt dus dat is deels ook tactisch natuurlijk. Ik heb wel het idee dat ze aandacht leuk vinden. ze vinden het fijn om te kroelen of als ik ze poets. Dus op zich heeft mijn aandacht wel een toegevoegde waarde.
Ik rij nu het meest op een ijslander en hij vindt het altijd geweldig als we samen naar het bos gaan.
Echter ik denk dat ze het ook wel zonder menselijk contact zouden redden.

Overigens vind ik niet dat een paard 24 uur per dag buiten hoeft te lopen maar een aantal uur per dag is wel het minimum.

Niemand is natuurlijk verplicht om paarden te houden dus als je het paard geen goed bestaan kan bieden kan je beter geen paard nemen. Ik heb jarenlang in de stad gewoont met weinig ruimte en dus ook geen paard want wist dat ik er niet genoeg tijd aan kon besteden en dat er geen geschikte stalling in de buurt was.

Ik ben het wel eens met mensen die zeggen dat de misstanden in de bio industrie veel groter en urgenter zijn maar daar gaat dit topic en deze campagne niet over. Omdat het minder urgent is betekent nog niet dat het geen probleem is.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:11

Sportpaarden komen op een aantal stallen die ik ken wel elke dag buiten :j. De stapmolen is nou niet bepaald vervanging voor sociaal contact, in ieder geval niet meer dan in de box. Een paar uurtjes 'echt' contact vind ik toch wel onmisbaar...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:27

>;) alweer genoeg gelezen wat er nu voor zorgt dat ik ff koppijn heb

Iemand zat te klagen van "Duhhh mogen de paarden een uurtje aan touwtje grazen, daar worden ze blij mee boehhooee"
Nou zal ff eerlijk zijn kom maar hier een ga maar een uurtje per dag grazen met mijn pony, hij zal je dankbaar zijn.
Maar ik heb helemaal geen tijd om een uur niks te doen en vervolgens nog te gaan rijden en verzorgen.

Ik weet dondersgoed wat de levensbehoeften zijn voor een paard, al moet ik eerlijk zeggen dat ie pas veranderd is IMO van de laatste paar jaar.
Vroeger toen ik klein was, stonden de paarden altijd binnen in de winter, je wist niet beter.

Ik heb mijn paard altijd in de sport gereden en wilde vroeger ook niet dat ie lang naar buiten kon, ik stond op een stal waar ze maar max 2 naar buiten mochten (zomer, kon niet weg leasde hem) vervolgens kocht ik de pony en verhuisde naar een stal waar ze de hele dag naar buiten mochten in de zomer. Van uurtje of 10.30 tot 21.00.
Maar toch door mijn berperkte ervaring en ervaring met de andere stal en omdat ik in de sport reed en omdat het gewoon was en en en instrutrice zei dit en dat...ging mijn pony van 2 uur naar 4 uur per dag.
Dit heb ik jaren vol gehouden, dacht dat dat goed was sinds een jaar of 6 mag hij hele dagen van mij in de zomer, maar nu heeft de stalhouder de weide-tijden veranderd in de zomer moeten ze voor 18.00h binnen zijn.

Ik hou van paarden en wil een eigen paard, maar de condities zijn hier niet optimaal.
Wat me er niet van weerhoudt om te stoppen, dan maar egoistisch

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:31

Goed dat dit onder de aandacht word gebracht. Sommige mensen denken nogsteeds dat een paard een fiets is met haren, en je hem alleen kan "gebruiken" als je hem nodig hebt.
Die van mij staat gelukkig met mooi weer in het land, met andere paarden. En in de winter op stal maar dan gemiddeld 2 tot 3 uur in de paddock met zn vriendjes, en daarnaast nog door mij verzorgd en/of gereden. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:56

Sammie schreef:
Je neemt nooit een kind die krijg je... En er zijn zat 12 jarigen die kinderen krijgen..Dus die vergelijking slaat geen hout...
Of had je deze nog niet gespot:
[NM] Negenjarig meisje zwanger van een tweeling
[NM] Wat vinden we hier nu van? 13 jarige jongen wordt vader..

Verder ben ik het wel met je eens.

hahaha, nou, laten we het er op houden dat het zeer onverstandig is om op die leeftijd zwanger te worden en een kind te krijgen en vaak niet gepland.
Een paard krijg je meestal niet gratis in je schoot geworpen (erfenis/schenking uitgezonderd) die moet je toch echt zoeken en kopen over het algemeen, en een krijgertje kun je altijd weigeren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:11

Manege eigenaren zijn wel de laatste die zich aangesproken voelen door zo´n campagne. Weet ook niet of IEMAND zich aangesproken voelt, want ik ken mensen die hun beesten niet goed verzorgen en die vinden dat heel normaal.

Hier hebben ze pas een serie van 5 afleveringen over paarden op TV gehad en is er een soap waarin paarden een grote rol hebben. De inpakt daarvan is tig keer groter.
Ik kan me herinneren dat de slagers begonnen te klagen omdat er eentje in een soap vergetariër werd.
Het is een machtig middel om mensen verborgen "op te voeden" in bepaald gedrag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:18

Sorry, maar ik vind "fijn aan de hand grazen" of "lekker een uurtje in de stapmolen" absoluut géén vervanging voor weidegang. Het paard kan dan alsnog niet doen waar hij zelf zin in heeft, een keertje rollen, sprintje trekken of wat. Om van gewoon sociaal contact maar niet te spreken.
En nee, ik rijd mijn paard niet elke dag nee. Keertje of drie, vier in de week. En nee, mijn paard komt niet in de stapmolen. Waarom zou ze? Ze staat 24/7 buiten, die heeft absoluut geen behoefte aan een stapmolen.

Manege eigenaren zullen zich inderdaad niet aangesproken voelen. Maar, en dat hoop ik maar, de ruiters van die manege of de ouders van de kindertjes die daar rijden, misschien dat díe na gaan denken. Dat het toch niet zo leuk is dat Elvis de hele godganse dag, jaar in jaar uit, maar binnen staat, drie uurtjes rondsukkelt en weer z'n stand (ja, ze bestaan nog!) in wordt gedrukt.
Net als hier in de buurt, er was weidegang, paarden kwamen nog wel regelmatig buiten. Nou zijn de weides vervangen voor luxe buitenbakken, springtuinen en paddocks voor de pensionpaarden. Manegepaarden worden bijna standaard met slof en sporen gereden, en komen niet meer buiten.
Triest vind ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:30

anneliesdj schreef:
Ook in de winter? Dat lijkt me dan weer zeldzamer.
Maar ik bedoel maar; een half uur tot een uur stapmolen is ook al flink beweging. Als je ze buiten zet stappen ze niet een uur lang stevig door dus als het puur op de beweging vast zit is een stapmolen beter. En in de molen hebben ze ook nog wat sociaal contact, enige nadeel is dat ze niet echt 'speeltijd' hebben maar sommigen maken er gewoon een feestje van hoor :P

Volgens mij zijn GP ruiters redelijk zuinig op hun paard en zetten ze die liever in de wei dan in de molen.
De vervanger van die molen is de groom die een uur aan de hand gaat wandelen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:34

ik vind een paddock ook geen optie voor lekker vrij bewegen, gooi de mijne 5 uur in de paddock en ik weet zeker als ik 15 min ga stappen aan de hand dat ie meer beweging heeft gehad.

Mijn stalhouder voelt zich niet aangesproken heb het hem gister gevraagd, het kan niet anders in de winter

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:36

Er is te weinig werk momenteel.
Ik wil wel BOA paardencontroleur worden. Lijkt me wel leuk.
Weer meer mensen aan het werk en de paarden worden gecontroleerd. Kunnen ze het geld beter aan uitgeven dan aan het buitenland.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:36

ik ken trouwens een mange in Charlois wilde mijn paard daar stallen kosten een vermogen en hij mocht niet in de weide want die was alleen voor de manege-paarden dus zo kan het ook >;) niet mijn optie natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:37

tita schreef:
ik vind een paddock ook geen optie voor lekker vrij bewegen, gooi de mijne 5 uur in de paddock en ik weet zeker als ik 15 min ga stappen aan de hand dat ie meer beweging heeft gehad.

Waarom doe je niet beide? Kan hij in de paddock zelf bepalen wat hij doet en voor de extra beweging stap je hem een kwartiertje. Ook nog goed voor je eigen conditie! :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:39

en wat ga je doen met al die paarden die niet volgens jullie regels leven en waar dus geen weide is, of onvoldoende paddocken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:40

Pipo schreef:
tita schreef:

Waarom doe je niet beide? Kan hij in de paddock zelf bepalen wat hij doet en voor de extra beweging stap je hem een kwartiertje. Ook nog goed voor je eigen conditie! :D

:D doe ik ook namelijk elke dag gaat ie ff de paddock in, ong 20-30 min en ik lees krant of gaat met de andere paarden aan de slag, gister stond ie er 50 min in maar leuk vond ie het niet toen ff 15 min gewandeld en moest ik naar huis gut 65 min eruit das langer dan een uur