Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:44

superwoman schreef:
Ninx schreef:
Verder gaat het er id eerste plaats om dat paarden in de wet opgenomen worden als zijnde iets meer dan een 'gebruiksvoorwerp'.
In geval van excessen kan men nu niet tot nauwelijks optreden... dat moet echt veranderen!
Een paard is koektrommel, maar heeft wel dezelfde rechten... dat kan niet waar zijn toch???!!!

idd, maar dan over alle dieren...
btw is daglicht idd wel een goede voor de nodige basis ;)
uurtjes naar buiten is imo niet te controleren...

Controle zal lastig gaan...
Je kunt ook niet iedereen pakken die door rood rijdt, maar het is duidelijk dat het niet mag en de meeste mensen houden zich daaraan.
Hopelijk werkt dit in grote lijnen ook zo met de nodige 'buitentijd' voor alle paarden.
Hoe het nu gaat kan in ieder geval niet.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:46

Craignethan: paarden hebben in Nederland evenveel rechten als een fiets! En de DB en andere controleren instanties mogen weinig, daar moet dan wel iets in veranderen. Daar ben je waarschijnlijk wel een wet voor nodig vrees ik! ;)
Ik denk niet dat men de sport zou willen gaan verbieden, ik las dat er ongeveer 800.000 mensen dit beoefenen!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:48

chiplezer op de buitendeur,zit die chip niet geheel nutteloos in het paard.

Klopt Alet74,een dier valt onder een ding.Als je het kapot slaat mishandel je het niet maar verniel je het. En de koningin rijdt ook paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:48

Craignethan schreef:
@ superwoman: ik zit hier op leemgrond ;) Paarden staan 's nachts binnen, overdag mogen ze zelf kiezen: weide of paddock. Weide trekt in de zomer wel weer bij. Nu heb ik wel het grote voordeel dat ik enorme paarden heb met enorme hoeven, die trappen het land minder kapot dan kleinere paarden met kleinere hoeven (raar maar waar :D ).

ik denk dat de ruimte en faciliteiten die jij heb voor 2 paarden, al een groot pluspunt is om het enigsinds haalbaar te maken....imo ben je een uitzondering ;) grote stallen zullen dat nooit voor elkaar kunnen krijgen, terwijl ze zomers wel de paarden naar buiten kunnen doen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:49

Dat is bekend (kom wel eens bij de kapper ;) ). Maar wat bedoel je daar verder mee? Hebben we dan een voorvechtster van paardenrechten aan het Hof?

kazary

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:51

Ik moet leren eens lege regels te plaatsen.
Dat zij paard rijd en ik daardoor verwacht dat rijden niet snel verboden gaat worden.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:53

Ik denk dat die andere 800.000 minus 1 er ook wel toe doen hoor! Maar zij zal ook wel het nodige in de melk te brokkelen hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:55

Ninx schreef:
Controle zal lastig gaan...
Je kunt ook niet iedereen pakken die door rood rijdt, maar het is duidelijk dat het niet mag en de meeste mensen houden zich daaraan.
Hopelijk werkt dit in grote lijnen ook zo met de nodige 'buitentijd' voor alle paarden.
Hoe het nu gaat kan in ieder geval niet.

Controle op buitentijd is imo onmogelijk in tegenstelling tot een rood stoplicht waarbij je mensen op heterdaad kunt betrappen.
Meer voorlichting zou denk ik op z'n plaats zijn, al zou je nu ook al genoeg moeten tegenkomen in bladen en internet. Dan ook nog de voorlichting van een goede instelling, want veel van de mensen van de DB neem oa ik niet serieus. - ben ze nog nooit tegen gekomen trouwens-zie alleen dat ze geregeld te laat ingrijpen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:58

Superwoman: denk dat het als buitenstaander lastig is om een oordeel te geven over het werken van de DB.
Moest er laatst nog aan denken dat men het bellen van 1-1-2 aan het promoten is, mensen denken vaak 'laat maar, een ander doet het wel'. Zal het met dierenleed niet hetzelfde zijn? Als de DB nergens van weet, kunnen ze niet ingrijpen. En zelfs als ze gebeld worden, zijn hun mogelijkheden beperkt.
(Heb er zelf ook nog nooit mee te maken gehad hoor)

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:00

superwoman schreef:
Craignethan schreef:
@ superwoman: ik zit hier op leemgrond ;) Paarden staan 's nachts binnen, overdag mogen ze zelf kiezen: weide of paddock. Weide trekt in de zomer wel weer bij. Nu heb ik wel het grote voordeel dat ik enorme paarden heb met enorme hoeven, die trappen het land minder kapot dan kleinere paarden met kleinere hoeven (raar maar waar :D ).

ik denk dat de ruimte en faciliteiten die jij heb voor 2 paarden, al een groot pluspunt is om het enigsinds haalbaar te maken....imo ben je een uitzondering ;) grote stallen zullen dat nooit voor elkaar kunnen krijgen, terwijl ze zomers wel de paarden naar buiten kunnen doen.

Ik voel mij ook absoluut bevoorrecht (en het kan altijd nog beter), maar veroordeel anderen niet die hun paarden op een andere manier moeten/willen houden (in tegenstelling tot anderen in dit topic, algemeen bedoeld). Als iemand zijn pony in de achtertuin wil houden heb ik daar geen problemen mee, mits er aan een aantal algemene voorwaarden voldaan wordt. Dat ik zelf mijn paarden niet op die manier wil houden is mijn zaak ;)

En het is inderdaad heel belangrijk dat er een wet ingevoerd wordt die er voor zorgt dat dieren niet meer als ding worden gezien, maar als levend wezen. Maar dan moeten er niet gelijk allerhande wetjes aangehangen worden over hoeveel daglicht, ruimte etc dit levende wezen zou moeten hebben. Ten eerste is dit niet te controleren, ten tweede zou ik dan veel liever zien dat zaken als broodfokkers en dierenwinkels die exotische dieren verkopen eens aangepakt zouden worden (maar dat is een hele andere discussie :+ )

Waarom ik me met deze discussie bemoei is voornamelijk dat ik me dooderger aan mensen die met vingertjes, wat, hele handen wijzen naar anderen, maar zelf niet voldoen aan de zaken die de DB nu op een rijtje heeft gezet. En dus vinden dat dat ene regeltje dan niet op hun van toepassing is :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:03

Alet74 schreef:
Superwoman: denk dat het als buitenstaander lastig is om een oordeel te geven over het werken van de DB.
Moest er laatst nog aan denken dat men het bellen van 1-1-2 aan het promoten is, mensen denken vaak 'laat maar, een ander doet het wel'. Zal het met dierenleed niet hetzelfde zijn? Als de DB nergens van weet, kunnen ze niet ingrijpen. En zelfs als ze gebeld worden, zijn hun mogelijkheden beperkt.

Volgens mij mogen ze niet snel ingrijpen ;)
Met dierenleed is het vaak zo dat mensen geen ruzie willen met de buren.... dat kan namelijk ook heel lastig zijn en is imo begrijpelijk. Zéker als je toch belt en er wordt niks aan gedaan of er kan niks aan gedaan worden. Mensen die niet inde buurt wonen zullen idd niet zo snel bellen denk ik,aangezien ze verwachten dat en ander dat al heeft gedaan óf dat het dier misschien wel onder behandeling van een D.A is...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:07

Craignethan schreef:
[Waarom ik me met deze discussie bemoei is voornamelijk dat ik me dooderger aan mensen die met vingertjes, wat, hele handen wijzen naar anderen, maar zelf niet voldoen aan de zaken die de DB nu op een rijtje heeft gezet. En dus vinden dat dat ene regeltje dan niet op hun van toepassing is :P

ik vind eigenlijk dat er al teveel regeltjes zijn en regels die ik mis zijn die tegen dierenleed (in de vorm van 'sex' etc)
Mensen die hun dieren nu niet geven wat ze nodig hebben, doen dat met de extra regeltjes ook niet. Zo zie ik dat iig!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:09

Ik ben het met je eens sw, dat zeg ik ergens boven je ook zo ongeveer :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:10

De DB kan niet echt ingrijpen en daardoor is het dus ook zo dat heel veel nare dingen met dieren dus nog steeds gewoon gebeuren, zoals de broodfok die al duzend keer aangehaald is en bijvoorbeeld de handel in dieren via winkels, enzovoort. Mede daarom neem ik deze nieuwe publicitaire actie van DB niet zo serieus, die is imo niet bedoeld om de dieren te helpen alswel een middel is om leden te werven. Laat ze een keertje iets waarmaken :).

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:17

Alet74 schreef:

hmmm, de DB moet altijd gaan kijken als ze een melding krijgen. Jammer genoeg krijgen ze ook veel onzin meldingen.
Ik heb er zelf nl. wel mee te maken gehad, ik heb controle gehad want ik zou twee magere paarden hebben.
Verder heb ik er na de inspectie nooit meer wat van gehoord, maar de inspecteur heeft mijn verhaal beluisterd en de paarden goed verzorgd bevonden.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:39

hmm ik heb zelf een tijd bij de db gewerkt en daardoor merk je dat er gewoon mensen zitten zonder enige kennis van een dier groot of klein maakt niet uit .
De cursusen die gegeven worden leveren niet tot nauwlijks voldoende kennis op om ermee door te gaan laat staan er iets van te zeggen.

Hier komen de verwaarslozings meldingen binnen in de meldkamer dierenbescherming en die gaan door naar een inspectuer van de regio .
deze gaat kijken en foto's maken , mits die een eigenaar weet e vinden kan die de eigenaar erop aanspreken of verhaal halen .

Daarna word het doorgespeeld naar de LID , en na 4 a 5 keer een waarschuwing moeten ze alsnog een hele pocedure gaan starten waar ook maanden over heen gaan , en dan is het vaak al telaat voor de dieren in kwestie .

Hier heb je gelukkig 1 inspecteur die verstand heeft van paarden , maar de rest ..... ik hou me hart vast .
Ben er ook uitgestapt omdat er mensen bij kwamen die het verstand niet hebben van dieren houden zeker niet van vee ....
niet dat de ambu daar iets aan kan en mag doen , maar toch het idee dat er zoveel mensen zijn die zo weinig weten ...

Als je als tandarts aan het werk gaat moet je er toch ook voor geleerd hebben ?

maar goed .

Craignethan ik zie dat jij in duitsland vertoeft .
Daar zijn wij vorig jaar ook wezen kijken daar heb jehet Qua land en ruimte veel beter en goedkoper voor elkaar als wij in nederland .
wij hebben er zelf ook aangedacht want voor het geld waar wij hier een 3 kamer huis voor kopen heb je daar een boerderij met uitzicht op de bergen en minimaal 2 ha land erbij .
Enkelt de werkgelegenheid is er wankel en weinig anders hadden we het wel geweten !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:52

Craignethan schreef:
Arabesk schreef:
ipv weidegang lijkt me paddockgang+ruwvoer ook een goede optie

Waarom concessies doen? Omdat anders jouw manier van paardenhouden ook niet goedgekeurd wordt door de DB? Kan je uit ervaring vertellen dat wanneer je eenmaal je paarden in een echte wei hebt gehad je nog een stapje extremistischer zult worden en ook de paddocks af zult keuren :+

Hieruit blijkt maar weer dat iedereen het paardenhouden vanuit zijn eigen visie beziet en men er van uit kan gaan dat de meeste mensen hun best wel doen met hun dieren, op hun eigen manier ...

Omdat niet elke bodem in Nederland geschikt is voor weidegang het hele jaar door en paarden in natte kapotgelopen weide ook DB-voer is en in mijn ogen niet diervriendelijk. dan liever een stevige droge (waarschijnlijk dus goed gedraineerde) paddockbodem. Daarnaast is (veel) weidegang niet voor elk paard geschikt. Er zijn zelfs paarden die allergisch zijn voor gras! Vers gras is ook niet een eerste levensbehoefte, ruwvoer wel. Op steppes en in natuurgebieden was het gras ook niet het hele jaar door zo groen en sappig als hier...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:00

kazary schreef:
Citaat:
Excessen daargelaten, en met het welvaartspeil van de minima/illegalen en zwervers in nederland in het achterhoofd, geloof ik dat we het hebben over pietluttige dingen...
Als de paarden hun basisbehoeften als beweging, huisvesting, eten, water en sociale contacten hebben, kunnen we onze energie weer steken in het verbeteren van de situatie van mensen in ons eigen landje die het soms nog slechter hebben dan het gemiddelde huisdier hier...

Maar gaat het er nu net niet om dat veel paarden ondanks ons welvaart land dit niet hebben? Beweging als alleen rijden, longeren of stapmolen, is dat wel gezond? Huisvesting als alleen een stal zonder uitloop, of juist alleen maar een weide zonder schuilstal? Sociale contacten als stal paard?

En daar is dus dat onafhankelijke onderzoek naar nodig. Hoe meer onderzoek er gedaan is naar wat het minimum is wat als diervriendelijk beschouwd wordt, hoe beter het als "normaal" beschouwd zal worden. Maar nu is nog niet algemeen geaccepteerd en bepaald hoeveel uur, op hoeveel m2 eigenlijk het minimum is. Voor veel andere dieren is dat wel al bepaald. Blijkbaar komen we er op een gewone manier niet uit, door verschillen in interpretatie en achtergrond, en stukje traditie en meningen en inzichten, en moet het nu goed onderzocht worden, gestaafd met wetenschappelijke instrumenten.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:11

Joyce B: juist omdat ik op leembodem zit heb ik een paddock aangelegd. Juist omdat ik ze met nat weer liever niet in de wei zet (mijn paarden hebben behoorlijke sokken en zijn dan mokgevoelig). En ik sluit met extreme modder echt m'n wei wel af zodat ze 'gedwongen' zijn om de paddock in te gaan voor hun beweging, liggen en rollen.

Voor ik naar Duitsland verhuisde heeft mijn paard ergens gestaan waar alleen een paddock was, genoeg ruimte en ruwvoer, maar geen weide. Toen ik mijn paard daarna verhuisde naar een pensionstal met weidegang zag ik een enorme verandering bij hem, zowel lichamelijk als geestelijk. Alleen daarom zou ik liever nooit weer verhuizen naar een lokatie met (het jaarrond, daar gaat het nu om!) alleen een paddock. Wat een ander doet, moet die ander weten, leven en laten leven.

Waar het mij om gaat is dat Arabesk erg graag met haar vingertje naar anderen wijst en verteld hoe zij het allemaal zouden moeten doen, maar dat zij zelf haar paarden ook niet paardwaardig houdt. En daar valt weidegang, zelfs voor de DB onder. Oftewel, de pot verwijt de ketel etc.

En dan gaat het hier niet om die uitzonderingen, zoals ik al eerder heb gezegd ga ik er vanuit dat een ieder probeert zijn paard op een zo prettig mogelijke manier (voor het paard zowel als de eigenaar) te houden.

Zou jij mij kunnen vertellen voor welke dieren het wettelijk bepaald is hoe zij gehouden moeten worden?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:34

Craignethan schreef:
Voor ik naar Duitsland verhuisde heeft mijn paard ergens gestaan waar alleen een paddock was, genoeg ruimte en ruwvoer, maar geen weide. Toen ik mijn paard daarna verhuisde naar een pensionstal met weidegang zag ik een enorme verandering bij hem, zowel lichamelijk als geestelijk. Alleen daarom zou ik liever nooit weer verhuizen naar een lokatie met (het jaarrond, daar gaat het nu om!) alleen een paddock. Wat een ander doet, moet die ander weten, leven en laten leven.

Zou jij mij kunnen vertellen voor welke dieren het wettelijk bepaald is hoe zij gehouden moeten worden?

als de werkgelegenheid het toeliet voor hubbie zouden we alla minuut naar duitsland vertrekken de ruimte daar is zo geweldig en betaalbaar !
kom je wel een keertje bezoekn :D

er word geen enkel dier gehouden waarvan wettelijk is bepaald hoe ze gehouden zouden moeten worden

mijn vraag waarom dan meteen beginnen bij het paard ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:35

Craignethan schreef:
Waar het mij om gaat is dat Arabesk erg graag met haar vingertje naar anderen wijst en verteld hoe zij het allemaal zouden moeten doen, maar dat zij zelf haar paarden ook niet paardwaardig houdt. En daar valt weidegang, zelfs voor de DB onder. Oftewel, de pot verwijt de ketel etc.
(...)

Maar als de pot maar hard genoeg roept, lijkt het allemaal heel overtuigend :n. Wat bij al dat vingergewijs doorgaans wordt vergeten, is dat voor elk paard een eigen individuele ideale situatie geldt, zijn eigen kloppende formule, maar daar wordt meestal niet op gelet.

Bedoel je dan hobbymatig of professioneel? Volgens mij zijn er wel voorschriften voor kippen in een legbatterij, maar niet voor paarden in een weiland ;).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:22

Lovely schreef:
Bedoel je dan hobbymatig of professioneel? Volgens mij zijn er wel voorschriften voor kippen in een legbatterij, maar niet voor paarden in een weiland ;).

En nogmaals is die legbatterij minder schadelijk voor die kippen dan dat 'scharrelgebeuren'...
Zo ook uit de mond van een scharrelkippenboerderij die vroegah een legbatterij had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:18

Sw, dat heb ik inderdaad ook wel eens ergens gelezen, maar het ging me er even dat ik me zo voor kan stellen dat daar dan weer wel regels voor zijn en misschien nog wel goeie ook.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:09

In de bio-industrie is precies bepaald hoeveel m2 een kip of varken aan grondoppervlakte minimaal moet hebben . Precies bepaald hoeveel licht en lucht er moet zijn. Hoe groot het oppervlakte van een rooster mag zijn bij varkens en hoeveel mm de spleetjes in de roosters uit elkaar mogen zitten en ga zo maar door.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:44

Lovely schreef:
Sw, dat heb ik inderdaad ook wel eens ergens gelezen, maar het ging me er even dat ik me zo voor kan stellen dat daar dan weer wel regels voor zijn en misschien nog wel goeie ook.

Maar dat gaat wel om bedrijven die leven van de dieren....
Bij pensionstallen gaat het om paarden van klanten en de klanrten kunnen kiezen waar ze hun paard neerzetten...
Voor maneges zouden ze ook iets kunnen bedenken, echter is het niet de bedoeling om bedrijven te ruineren, aangezien maneges vaak net hun 'kop boven water' kunnen houden.... Er zijn in de loop der jaren al veel regeltjes bij gekomen die veel druk leggen op de boeren en paardenhouders.
Voor maneges is het ook belangrijk om 'paardvriendelijk' over te komen, om klanten niet te verliezen. Er is imo ondertussen veel concurentie onderling. Vaak kunnen die bedrijven gewoon niet investeren, maar willen dat wel!

Ik vind die van de kippen wel een goed voorbeeld dat die regeltjes niet altijd in het belang van de dieren zijn, al zijn ze daar wel voor bedoeld _-:(