Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:49

Moderatoropmerking:
willen jullie er bij het plaatsen van berichten alstublieft om de woordkeuze denken, berichten met speculatie moeten wij vaak verwijderen of aanpassen. Graag ervaringen uit eigen hand of geformuleerd als eigen mening. Dank namens het team

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:41

Rizette schreef:
We kennen de verhouding niet, het kunnen ook 70 betaalde pensionpaarden zijn toch?

Vorige week 22 paarden 'ter adoptie' op Facebook, deze week 4 shetjes er bij. Dan hebben ze nog een 'mascotte' lopen. Dat zijn de zichtbare dieren.

Het is bekend dat er een aantal zijn die nooit meer weg gaan. En dat zij zelf ook wat te rijden heeft.

Dan houdt je de rest over, opknappers, eigen paarden, pension paarden. Dat is niet duidelijk en hoeft ook niet. Maar grootste deel pension paarden zal niet kloppen.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:17

Ze hebben toch geen pension paarden staan?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:47

Pensioen wordt er waarschijnlijk bedoeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 03:46

Natuurlijk zijn het veel paarden, maar op heel veel maneges staan of stonden minstens zoveel paarden op enkele ha's. Ik heb gewerkt en les gegeven op maneges die 40 tot 80 paarden hadden staan en 7000m2 tot 2,5ha.
Toen wij zelf naar bedrijven keken, kwamen we zelfs tegen dat er dan 1,5ha was, 30 stallen en nog vergunning om uit te breiden.

Het maakt ook wel behoorlijk uit met hoeveel man je dan staat te werken om het schoon te houden en de paarden de juiste zorg te bieden. En of je alles met de hand doet of machines hebt scheelt ook.

Qua aantal is de doorstroming niet goed, maar ik snap wel dat het lastig kan zijn. Als ze een zielig verhaal plaatsen, staan er genoeg reacties; breng maar naar mij, of mag ik die? Dat zouden wij niet serieus nemen, maar je moet er wel voor waken dat paarden bij zulke mensen terechtkomen.
Elk paard moet goed verzorgd worden, maar als je net een paard hebt opgevangen en opgeknapt, neem je geen risico dat het weer slecht terecht kan komen.

Maar hoe voorkom je dat? Er zijn zat mensen die een weidemaatje zoeken of een coach paard, paard voor een stapritje etc. De kosten en constructie houdt die mensen tegen. Dat weten ze, aangezien ze meelezen, al even en toch veranderen ze daar niks aan.

Er zijn ook echt paarden die beter af zouden zijn bij een meer ervaren persoon of met meer 1 op 1 aandacht bijv. en toch doen ze niks met de aanbiedingen om een paardje dan elders te plaatsen. Natuurlijk krijg je dan minder of geen geld, maar het paard kost je dan ook geen tijd en geld........

Zoals ze nu bezig zijn moeten ze echt oppassen niet zelf het probleem te worden, want ook dat zie je vaker, dat mensen dieren opvangen en het dan teveel voor ze wordt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 08:15

Pensioenpaarden in pension.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 08:23

superpony schreef:
Natuurlijk zijn het veel paarden, maar op heel veel maneges staan of stonden minstens zoveel paarden op enkele ha's. Ik heb gewerkt en les gegeven op maneges die 40 tot 80 paarden hadden staan en 7000m2 tot 2,5ha.
Toen wij zelf naar bedrijven keken, kwamen we zelfs tegen dat er dan 1,5ha was, 30 stallen en nog vergunning om uit te breiden.

Het maakt ook wel behoorlijk uit met hoeveel man je dan staat te werken om het schoon te houden en de paarden de juiste zorg te bieden. En of je alles met de hand doet of machines hebt scheelt ook.

Qua aantal is de doorstroming niet goed, maar ik snap wel dat het lastig kan zijn. Als ze een zielig verhaal plaatsen, staan er genoeg reacties; breng maar naar mij, of mag ik die? Dat zouden wij niet serieus nemen, maar je moet er wel voor waken dat paarden bij zulke mensen terechtkomen.
Elk paard moet goed verzorgd worden, maar als je net een paard hebt opgevangen en opgeknapt, neem je geen risico dat het weer slecht terecht kan komen.

Maar hoe voorkom je dat? Er zijn zat mensen die een weidemaatje zoeken of een coach paard, paard voor een stapritje etc. De kosten en constructie houdt die mensen tegen. Dat weten ze, aangezien ze meelezen, al even en toch veranderen ze daar niks aan.

Er zijn ook echt paarden die beter af zouden zijn bij een meer ervaren persoon of met meer 1 op 1 aandacht bijv. en toch doen ze niks met de aanbiedingen om een paardje dan elders te plaatsen. Natuurlijk krijg je dan minder of geen geld, maar het paard kost je dan ook geen tijd en geld........

Zoals ze nu bezig zijn moeten ze echt oppassen niet zelf het probleem te worden, want ook dat zie je vaker, dat mensen dieren opvangen en het dan teveel voor ze wordt.

PZB plaatst zelf foto´s van eigen bedrijf met paarden die in de mest staan met minimaal strooisel en/of met modder aan de benen tot de knieen. Dat zien mensen die het bedrijf bezoeken ook. En een aantal van ons hebben die foto's ook gezien. Ze zijn zelfs hier geplaatst geweest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 08:36

Maar zulke maneges zijn ook niet meer van deze tijd.
En niet voldoende leefruimte gaat echt in de toekomst wel een ding worden op veel plaatsen.
Zie het voorpagina nieuws maar.
En pzb heeft dat dan getackeld door ze wel samen te hebben staan. Maar de volgende stap van en/of dier en recht en onze regering is het aantal m2 per paard waar ze op staan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:14

DuoPenotti schreef:
En niet voldoende leefruimte gaat echt in de toekomst wel een ding worden op veel plaatsen.
En pzb heeft dat dan getackeld door ze wel samen te hebben staan. Maar de volgende stap van en/of dier en recht en onze regering is het aantal m2 per paard waar ze op staan.

Ik ben alleen maar voor!
Buren hebben 7 fjorden op een kavel van 2000m2 en daar staat hun huis, garage, tuin en stal ook op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:25

Bedenk goed wat je zegt..want met het volbouwen van Nederland met huizen en de steeds strengere regels zal dat in de praktijk gaan betekenen dat paarden houden in Nederland over een heel aantal jaar bijna onmogelijk wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:44

Ik denk wel dat de onzekerheid over de nabije toekomst mensen wel een beetje tegenhoudt om verplichtingen aan te gaan en het kopen of adopteren van een paard uitstellen. Dat kan ook verklaren waarom het herplaatsen moeizamer gaat bij PZB.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 13-12-24 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast in overleg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:00

Elisa2 schreef:
Bedenk goed wat je zegt..want met het volbouwen van Nederland met huizen en de steeds strengere regels zal dat in de praktijk gaan betekenen dat paarden houden in Nederland over een heel aantal jaar bijna onmogelijk wordt.

zoals alle vee.

Dus ja dat gaat er aan komen dat dit voor paarden ook zo gaat zijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:51

Ik zag dat er recent een wolven aanval is geweest op schapen in Enter, niet zo ver van Ambt Delden.
Ben benieuwd of ze al wat aan wolfwering hebben gedaan voor alles dat buiten staat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 08:38

Op 3-12 staat een melding zelfs in Ambt Delden (1 schaap), nog niet bekend of het ook echt een wolf is geweest.

Vind het wel een terechte vraag, vooral omdat een groep van die dieren buiten staat, op een relatief klein bestek.

Maar goed, wolfwerende afrastering kost klauwen vol geld, en er zijn genoeg filmpjes, waarin je de wolf er als nog overheen ziet gaan. Ophokken tijdens de donkere uren is in deze tijd van het jaar ook bijna niet te doen, staan ze van 17 tot 8 binnen.

Weet iemand of een wolvenaanval rond bepaalde tijden plaats vind?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:46

Twente is nog niet zo erg als drenthe.

Maar als die er komt en dan ook een roedel ergens komt bij hun.

Dan zullen ze er echt wel wat aan proberen te doen.

Financiël is datvoor elk paarden bedrijf of particulier hartstikke duur (of zelf onbetaalbaar).

Ik zie nog genoeg zonder omheining buiten lopen en echt alles binnen achter dichte deuren is ook lastig.

En dan de tijd om alles te vervangen nog niet eens meegerekend.

Ik ben ook wel bang dat ze straks ook echt nee moeten gaan zeggen tegen paarden.
Het is zo duur geworden om paarden te hebben.
Laatst bijgewerkt door Polly op 13-12-24 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: speculatie verwijderd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:01

Rizette schreef:
PZB plaatst zelf foto´s van eigen bedrijf met paarden die in de mest staan met minimaal strooisel en/of met modder aan de benen tot de knieen. Dat zien mensen die het bedrijf bezoeken ook. En een aantal van ons hebben die foto's ook gezien. Ze zijn zelfs hier geplaatst geweest.

Ja, dat heb ik gezien.

Bedoel alleen te zeggen dat er op veel plekken teveel paarden staan en het niet een vieze bende hoeft te worden. Hoeveel mensen je in dienst hebt en je materiaal etc kan een groot verschil maken om het netjes bij te houden. OOK als er teveel paarden lopen.

DuoPenotti schreef:

Nee, zijn ze ook niet. Maar zoals ik boven al zei; het bestaat al jaren zo en dan hoeft het geen vieze bende te worden. Dat vraagt gewoon om meer mensen aan het werk zetten of beter materiaal.

Het is goed als er regels komen, maar men moet wel realistisch zijn met een overbruggingsperiode of gaan kijken naar situaties.

Als er nu een halve ha per paard verplicht wordt bijvoorbeeld, moeten we echt heel veel goede, gezonde paarden laten inslapen. Daar is dan simpelweg geen ruimte voor.

Of we moeten heel hard zijn en elk paard met een mankement sneller laten gaan. Dat geeft gezonde paarden meer ruimte en kansen.

Nu heb je een opvang voor paarden uit zgn slechte situaties, die zelf niet veel beter kunnen bieden. Er gaan nog meer paarden aan komen, dus dan krijg je echt een dweilen met de kraan open situatie.
Dan heb je dus meer opvangen nodig, maar waar halen die de ruimte, mensen en het geld weer vandaan??

En over de regels; stel dat die komen, hoe gaat dat dan voor de opvang adressen worden? Als ik hier 10 paarden zou zetten en ze vinden dat 5 teveel, moeten die wel ergens heen. De opvang voldoet dan ook niet meer aan de nieuwe regels........

Gezonde paarden inslapen wordt een groot probleem. Zou toch fijn zijn als veeartsen bijv ook hun stem laten horen.

En sws; 1 paard alleen op een halve ha is doorgaans echt niet gelukkiger dan 4 samen op diezelfde halve ha. Mits uiteraard die groep stabiel is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:06

De kans dat er een overgangsregeling komt is groter dan geen regeling.

Maar bestaat ook nog iets als gezond verstand.
Iedereen leest toch dat welzijnseisen steeds hoger op de agenda komen (eindelijk)
Dan kun je als eigenaar ook wel bedenken is deze stal dan een goede of in eigen beheer ben ik zelf goed bezig.

Wachten tot de regering ineens zegt dat gaat het worden is niet heel slim mijn inziens.

En dat gaat over iedereen in de paardenwereld niet enkel pzb

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:32

Maar niet iedereen is al met welzijn bezig. Heel veel paarden staan nog veel op stal en heel veel grote stallen hebben echt nog te weinig buitenruimte tegenover het aantal paarden.

Mijn grote baby is 2,5 en in 2025 komt een vol broertje of zusje. Hun oma werd 29 en hun oom is nu 25, dan 26. Als het ons gegund is, moeten we dus zo ver kijken. Het gaat niet om een overgang in 1,2,3 of 5jr, maar om hele paardenlevens.

Regels blijken vaak belangrijk, want mensen kunnen zelf niet altijd de juiste keuzes maken. Maar het is te vaak zo dat een bepaalde groep onrealistisch regels er door willen duwen en mensen achter een bureau teveel overnemen wat die zogenaamde experts roepen.

Daar ga je echt problemen mee krijgen. Er zijn echt meer dan genoeg plekken waar alle omstandigheden prima zijn, maar dan alleen de cijfers niet helemaal kloppen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:05

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:07

Als de wolf zich zo blijft verspreiden wordt het probleem vanzelf opgelost. (Uiteraard cynisch bedoeld).

Maar serieus, 90 paarden is toch geen doen? Hoe geef je die allemaal de juiste verzorging en aandacht? Ik kan me daar niets bij voorstellen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:37

Nogmaals dit bericht, we willen dit topic graag open houden maar als berichten geen ervaringen uit eigen hand zijn of niet worden geformuleerd als eigen mening dan is er een grote kans dat we, om juridische problemen te voorkomen, veel moeten verwijderen en dat is voor alle partijen heel vervelend

Polly schreef:
Moderatoropmerking:
willen jullie er bij het plaatsen van berichten alstublieft om de woordkeuze denken, berichten met speculatie moeten wij vaak verwijderen of aanpassen. Graag ervaringen uit eigen hand of geformuleerd als eigen mening. Dank namens het team

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:27

Moderatoropmerking:
afbeelding verwijderd

Kan iemand mij dit uitleggen
Geeft pzb de korting of krijgen zij die 5 euro

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:14

Je hebt 3,85 korting. Hoezo 5 euro?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:20

Het is 5%, geen 5 euro.
Jij krijgt 5% korting, zij krijgen 2% shoptegoed. Voor mij een reden om die kortingscode niet te gebruiken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:42

manzano schreef:
Het is 5%, geen 5 euro.
Jij krijgt 5% korting, zij krijgen 2% shoptegoed. Voor mij een reden om die kortingscode niet te gebruiken.

Dus door bij Agradi te shoppen doe je in feite verplicht een bijdrage aan PZB? Je kunt er niet voor kiezen?