Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:33

Ja het verbaasd me niet, ben weleens bij die stal geweest voordat San Souci het huurde en het is me een oude bende daar. Hoe zij het verder doen weet ik niet hoor, weet alleen dat ze veel in volbloeden handelen die er niet altijd fraai uit zien. Maar ze laten wel de gebitten behandelen e.d.

Maar inderdaad, zo'n plaatje dan gaan gebruiken terwijl je zelf geen haar beter bent is nogal hypocriet. Ik zag hun eigen reactie dat het momenteel overal modderig is. Dat spreekt elkaar dan nogal tegen..

Cinnepin

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:34

Ja klopt, is ook zo

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:44

Het is helemaal geen natte herfst in Twente. Weinig regen zelfs. Modder krijg je met teveel dieren op een te kleine plek en dan ook nog op zwarte grond waar eigenlijk gras op moet staan , dan wordt alles aangestampt en alle gras kapot gelopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:02

Het is inderdaad tot nu toe echt een droge herfst!
Wij zitten op zandgrond en ik verbaas me iedere keer hoe snel het opdroogt.
Voorheen woonde ik op klei en dan merk je echt enorm verschil. Dat blijft veel langer nat.
Maar goed, met zoveel paarden op één stuk gaat het hoe dan ook toch altijd kapot.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:29

Nee hier ook geen modder, helemaal nog niet.
Je merkt wel dat door de vele regenval van afgelopen jaar het grondpeil nog steeds hoog staat.
Grote vennen in het bos die anders kleiner zijn of in de droge zomers zelfs weg.
Maar de weilanden zijn nog niet nat.
De mais gaat er hier ook nog prima overal af en dat in Peel gebied.
Het is wel zo dat als we nu flink wat regen krijgen het sneller nat zal zijn als anders.
Maar dat is nu nog niet.
Nu modder is of een weiland/paddock die enkel hoog zomer te gebruiken is. Of te veel paarden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:12

Het is echt overal verschillend hè. Als een stuk lager ligt, is het altijd snel nat. Als een paddock is vastgelopen en niet of te weinig onderhouden, kan het water ook niet meer weg. Met veel paarden is het ook logisch dat alles kapot gelopen wordt.

Hier lopen er nog 3 paarden op de wei (hebben iets meer dan 1ha met z’n 3tjes) en ze maken echt al wel sporen nu als ze een keer rennen en afremmen. We hebben geluk dat het de afgelopen weken weinig geregend heeft en de ondergrond nog wel droog is. Zoals het er nu uitziet gaan ze hier ergens volgende week wel de paddock op.

Oftewel het is overal anders want allerlei omstandigheden spelen een rol, maar met zoveel paarden is bodemonderhoud wel extra belangrijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:15

Ja omdat het overal verschillend is is niet alles geschikt voor herfst/winter/voorjaar voor paarden.
Dan zal er een goed alternatief gemaakt moeten worden wat niet nu al een blub zooi is.

Daarom schreef ik deze ook: "Nu modder is of een weiland/paddock die enkel hoog zomer te gebruiken is. Of te veel paarden."

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:21

Als ik naar hun Facebook ga dan zie ik alleen een paar logo's, hoe zien jullie de rest?
Ik ben een Facebook noob, ik gebruik dat normaal nooit

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:14

Rizette schreef:
Het is helemaal geen natte herfst in Twente. Weinig regen zelfs. Modder krijg je met teveel dieren op een te kleine plek en dan ook nog op zwarte grond waar eigenlijk gras op moet staan , dan wordt alles aangestampt en alle gras kapot gelopen.

Deel van twente is extreem nat geweest. Ze moesten half oktober niet voor niets een deel van het parcours van Boekelo schrappen en het was voor de bezoekers soms ook meer een mega blubber power race :=

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:16

manzano schreef:
Rizette schreef:

Deel van twente is extreem nat geweest. Ze moesten half oktober niet voor niets een deel van het parcours van Boekelo schrappen en het was voor de bezoekers soms ook meer een mega blubber power race :=[/quote Dan zullen ze net in diezelfde regio zitten als de Military?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:04

Ligt een beetje aan hoe hoog het stuk grond ligt. Pzb zit niet echt bij het military terrein in de buurt, daar kan je weinig uit afleiden. Ook het military terrein kent goede en slechte stukken. Over het algemeen is het een droge herfst in Twente, dit jaar zijn bijvoorbeeld alle crosswedstrijden in de omgeving doorgegaan, vorig jaar werd veel afgelast.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:01

Ja vorig jaar was extreem nat natuurlijk. Maar goed, conclusie is dus dat het lokaal nogal verschilt.
Twickel en Boekelo liggen hemelsbreed 10km van elkaar.

Maar als het heel nat is geweest (in de zomer veel wateroverlast geweest daar) en je laat het niet fatsoenlijk opdrogen, maar de paarden blijven er op lopen dan is het natuurlijk bagger.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:41

Maar hun paarden kunnen dan niet naar binnen of enkele wel ?
Lijkt me niet zo fijn om in de modder te liggen ‘s nachts

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:50

Er zijn paarden die op stal staan maar 80 stallen hebben ze niet. Een deel staat dus buiten.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:07

Buiten is niet erg zolang ze maar kunnen schuilen of droog liggen dat bedoelde ik eigenlijk

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:17

Vraag me echt af hoe ze erbij komen om bij een andere stal te gaan kijken hoe de paarden er daar bij staan? Of is het gebaseerd op een filmpje van iemand anders?

Nu ken ik degene van vroeger van de betreffende stal en die verwaarloosd echt niet willens en wetens paarden. Misschien wat ouderwets qua opvattingen? Maar goed ik ben nooit geweest op de locatie waar ze nu zit.

En als we het over modder en stront gaan hebben? _O- iets met een splinter en een balk?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:21

shirleyp schreef:
Ligt een beetje aan hoe hoog het stuk grond ligt. Pzb zit niet echt bij het military terrein in de buurt, daar kan je weinig uit afleiden. Ook het military terrein kent goede en slechte stukken. Over het algemeen is het een droge herfst in Twente, dit jaar zijn bijvoorbeeld alle crosswedstrijden in de omgeving doorgegaan, vorig jaar werd veel afgelast.

Klopt.
Ik heb vroeger bij iemand gereden die letterlijk om de hoek zat van de huidige locatie van PZB. Dat terrein was in de winter gek genoeg drama. Veel modder, wellicht een slecht doorlatende laag onder het zand ofzo. In ieder geval niet geschikt om het jaarrond 24/7 veel paarden op te laten lopen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:26

MarjanB schreef:
Vraag me echt af hoe ze erbij komen om bij een andere stal te gaan kijken hoe de paarden er daar bij staan? Of is het gebaseerd op een filmpje van iemand anders?

Nu ken ik degene van vroeger van de betreffende stal en die verwaarloosd echt niet willens en wetens paarden. Misschien wat ouderwets qua opvattingen? Maar goed ik ben nooit geweest op de locatie waar ze nu zit.

En als we het over modder en stront gaan hebben? _O- iets met een splinter en een balk?

Foto komt uit een filmpje van een expension klant van die stal...gejat dus

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:20

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 13-11-24 03:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:06

Achterom schreef:
shirleyp schreef:

Klopt.
Ik heb vroeger bij iemand gereden die letterlijk om de hoek zat van de huidige locatie van PZB. Dat terrein was in de winter gek genoeg drama. Veel modder, wellicht een slecht doorlatende laag onder het zand ofzo. In ieder geval niet geschikt om het jaarrond 24/7 veel paarden op te laten lopen.

Daar is natuurlijk van alles aan te doen. Je ziet vaak dat de grond omgezet wordt en gele zand boven. Drainage er in / ophogen daarvoor zijn plenty mogelijkheden. Probleem blijft dat je enorm veel onderhoud hebt om zoveel paarden op een klein stukje te proppen ook al heb je het goed voor elkaar. En daarvoor moeten de paarden er uit maar als er geen ruimte is kunnen ze nergens naartoe. Dus dan kom je in een steeds grotere bende terecht. En de paarden hebben ook geen leven als ze geen ruimte hebben zeker degene onder in rang mogen blij zijn als ze geduld worden .

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:07

DuoPenotti schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd.

Die overkapping heeft verharding toch? Daar kunnen ze evenmin liggen.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 13-11-24 03:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:09

Maar de stallen staan daar ook open. Als die schoon zijn zou het kunnen. Al heeft een lagere in rang nog geen rust, maar in theorie zou het kunnen.

En sommige bokkers gaven aan dat het rubber was, dat nodigt ook weer meer uit to liggen. Maar natuurlijk niet in de zeik.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 05:08

Moderatoropmerking:
Algemene mededeling:
We hebben een heel aantal berichten moeten verwijderen vanwege een verzoek van PZB omtrent het delen van hun content en eventuele copyright en auteursrechten die hier mee gemoeid zijn. Dit waren zo veel berichten dat we niet iedereen persoonlijk op de hoogte kunnen stellen.
Bij deze het verzoek om geen screenshots te delen van facebook en/of de website, hier zit namelijk copyright aan vast. Mocht je iets willen bespreken of delen hier is het gebruik van een link een veiligere optie.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:44

Muiz schreef:
Algemene mededeling:
We hebben een heel aantal berichten moeten verwijderen vanwege een verzoek van PZB omtrent het delen van hun content en eventuele copyright en auteursrechten die hier mee gemoeid zijn. Dit waren zo veel berichten dat we niet iedereen persoonlijk op de hoogte kunnen stellen.
Bij deze het verzoek om geen screenshots te delen van facebook en/of de website, hier zit namelijk copyright aan vast. Mocht je iets willen bespreken of delen hier is het gebruik van een link een veiligere optie.[/mod]

Huh.. ze delen zelf ook fotos van die andere stal? :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:45

Ik snap deze mededeling ook niet helemaal. Ze plaatsen zelf zonder toestemming foto's van een andere stal? :o?