Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zipje71

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:22

Norway_girl schreef:
Ik zeg ook jeuk Ja

Ik zie toch ook regelmatig dit soort foto`s voorbij komen: Afbeelding en ook waneer mijn eigen paard jeuk heeft of last van vliegen heeft, staat hij meer dan 5 minuten met zijn hoofd tussen zijn benen te kratsen.

ik mis de L uit LDR

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:23

Ik mis de zijwaartse buiging in dit geheel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:31

en ik de humor Vork

Die foto van ed met die beschrijving vind ik ronduit belachelijk. (die engelse uitleg dus he) dat is zeuren om te zeuren. Scheve mond Zo staat Pret van tijd vijf minuten als ze jeuk heeft aan haar borst, en dan nog afwisselend wat dieper en minder diep ook Ja

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:35

zipje71 schreef:
Norway_girl schreef:
Ik zeg ook jeuk Ja

Ik zie toch ook regelmatig dit soort foto`s voorbij komen: Afbeelding en ook waneer mijn eigen paard jeuk heeft of last van vliegen heeft, staat hij meer dan 5 minuten met zijn hoofd tussen zijn benen te kratsen.

ik mis de L uit LDR

Neemt niet weg dat ik vind dat een paard toch degenlijk wel die lenigheid weet te vinden en het niet altijd om dwingen hoeft te gaan.

Ik vind deze qoute dan ook helemaal goed Ja

Kendra schreef:
@tessyke : En daarmee kom je weer bij het hart van de discussie: is topsport met paarden geoorloofd? Ik vind van wel, ben er nog steeds van overtuigd dat ergens de vrije wil aanwezig is, dat je alleen kan vragen van een paard, en dat je met eisen echt niet tot GP niveau komt, in wat voor tak dan ook. We hebben de paarden dusdanig gedomesticeerd en geselecteerd dat ze dat blijkbaar voor ons willen doen. Of je dan klassiek rijdt of anders, maakt in mijn ogen niet zoveel uit. Het gaat er om dat je je er bewust van bent dat je het uiterste van een paard vraagt en daarom ook een grote verantwoordelijkheid hebt voor zijn welzijn. Een soort 'eerlijke deal' dus.
edit:spelfout

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:38

Mmmm... ben ook niet zo heel erg gecharmeerd van die hyperdepyptruckjes van Anky, maar waar ik wel benieuwd naar ben is het rijden van Albert Voorn; ik heb hem tijdens clinics gezien en vond hem symphatiek rijden, met zijn theorieen kon ik ook wel wat maar Kiwiko schrijft anders over hem; jammer dat alleen Anky's gymnastische talenten worden aangehaald, was anders imo intressantere duscussie geweest. Knipoog

Wel pleit het voor hem, dat hij haar zo recht-door- zeer er op aan spreekt.

Die Anky verheerlijking, gebasseerd op twee medailles vind ik beetje naief. Bloos

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:41

detour schreef:
Mmmm... ben ook niet zo heel erg gecharmeerd van die hyperdepyptruckjes van Anky, maar waar ik wel benieuwd naar ben is het rijden van Albert Voorn; ik heb hem tijdens clinics gezien en vond hem symphatiek rijden, met zijn theorieen kon ik ook wel wat maar Kiwiko schrijft anders over hem; jammer dat alleen Anky's gymnastische talenten worden aangehaald, was anders imo intressantere duscussie geweest. Knipoog

Wel pleit het voor hem, dat hij haar zo recht-door- zeer er op aan spreekt.

Die Anky verheerlijking, gebasseerd op twee medailles vind ik beetje naief. Bloos

Hoezo naief? Je hebt het over de gouden plakken nietwaar?

Ik vind het helemaal niet naief als je gewoon nagaat dat een paard wat het volgens zeggen zo "slecht" zou hebben tch zo`n gouden proef neerzet. Mijn paard steekt zijn middenvinger op als ik roekenloos aan zijn bek ga rukken en daarna een proef zou willen rijden.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:43

Albert is "bekeerd". Hij geeft in de clinics ook zelf toe dat hij in het verleden de paarden op een verkeerde (niet paardvriendelijke) manieer heeft gereden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:43

die van mij ook hoor norway_girl. Als ik die in haar bek zou rukken komt ze overeind Scheve mond

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:45

bierdoppen plakken op tape en dan het been bandageren,zodat als het paard een balk raakt het pijn doet,en dan de bandages er afhalen ,tot bloedens toe......dat waren in de jaren '80 de manieren van de heer voorn(en vele anderen)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:46

En wees nou toch even realistisch, dit paard: Afbeelding

heeft toch duidelijk minder verzet en angst in de ogend an heel deze hebben:

Afbeelding
http://i36.photobucket.com/albums/e48/G ... 1216122280
http://i36.photobucket.com/albums/e48/G ... 1216122326
http://i36.photobucket.com/albums/e48/G ... 1216122346

En hierbij heb ik er ook voorbeelden bij gepakt van de "betere" Noorse sport, want "topsport" heb ik bij dit soort plaatjes geen woorden voor over. Dan zie ik liever aan paard van Anky met krul neigingen en een rustig ogen hoofd, dan dat ik dit zie.
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 15-07-08 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:47

geerke schreef:
bierdoppen plakken op tape en dan het been bandageren,zodat als het paard een balk raakt het pijn doet,en dan de bandages er afhalen ,tot bloedens toe......dat waren in de jaren '80 de manieren van de heer voorn(en vele anderen)

De pot verweit de ketel nietwaar? Maar ik heb Anky`s paarden niet met bloed in de bekkies voorbij zien komen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:56

ik heb het alleen over de springsport,dat heb ik helaas van dichtbij mogen meemaken,ik denk trouwens dat sjef er een stuk minder zachte methodes op nahoudt dan anky...
ik heb bij dressuur weleens bloed zien vloeien hoor,alleen niet bij anky..

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:01

Bij de dressuur zie je idd vaak genoeg bloed ik de bekkies idd, maar ik heb het nu even over Anky Ja

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:41

Norway_girl schreef:
En wees nou toch even realistisch, dit paard: Afbeelding

heeft toch duidelijk minder verzet en angst in de ogend an heel deze hebben:

Afbeelding
http://i36.photobucket.com/albums/e48/G ... 1216122280
http://i36.photobucket.com/albums/e48/G ... 1216122326
http://i36.photobucket.com/albums/e48/G ... 1216122346

En hierbij heb ik er ook voorbeelden bij gepakt van de "betere" Noorse sport, want "topsport" heb ik bij dit soort plaatjes geen woorden voor over. Dan zie ik liever aan paard van Anky met krul neigingen en een rustig ogen hoofd, dan dat ik dit zie.

En vanwege dit soort beelden gaan dus nu stemmen op paardensport dan maar helemaal te verbieden!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:05

Dan kan je beter zulk soort methodes verbieden! Zou zonde zijn van de paardensport om alles te verbieden!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:15

@ Don_Marcello; het is dus wel aan 'ons' om te laten zien dat er ook een heleboel positieve kanten zitten aan die sport, ook voor het dier - anders gaat het wel de verkeerde kant op.
En vanuit het paard/paardenwelzijn beredeneerd, moet je toch wel goed je best doen om te bedenken waarom paardensport nou zo geweldig is.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:25

silfie35 schreef:
Dan kan je beter zulk soort methodes verbieden! Zou zonde zijn van de paardensport om alles te verbieden!

En dan de rest wel in die bekken laten zagen?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:33

En alle andere schadelijke methodes!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:36

silfie35 schreef:
En alle andere schadelijke methodes!

Das het probleem juist, wat is schandalig? De hobby ruiters die onbewust (of niet) sloffen strak trekken en rukken en plukken kan je ook niet verbieden te gaan rijden, nietwaar?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:38

Nee daar heb je gelijk in! Misschien zou de overheid de paardensport fiks moet subsidieren zodat iedereen die beginnend ruiter is ofzo een half jaar les moet hebben maar ik denk eigenlijk niet dt dit mogelijk is. En inderdaad word er vaak gekeken naar de mensen als Anky met hun methodes maar er zijn ook veel hobbyruiters die denken dat ze het weten en met al het geruk en gepluk hun paarden in de krul trekken en zo een voor hun ontspannen paard te hebben.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:41

ga met kiwiko mee....
voorn kan beter zijn mond houden, is ook zeker geen heilige....
ieder zijn methode, en ik kan je nu wel vertellen dat die zowel bij proff dressuur als bij prof springruiters lang altijd niet zo vriendelijk is als word voorgeschoteld.

dat anky niet op haar paard wil zitten met de prijsuitrijking ah lahh, wil de persoon die dat zegt de volgende keer zittend op dat paard de prijs ophalen?
als je weet dat je paard dat niet kan, wat ik me lichtelijk kan voorstellen met die licht ontvlambare dressuurknollen tegenwoordig, kan je beter geen ongelukken maken.

ik kies geen partij, vind het echt een komkommerdiscussie die waarschijnlijk in de winter een winterpeendiscussie word Clown

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:46

silfie35 schreef:
Nee daar heb je gelijk in! Misschien zou de overheid de paardensport fiks moet subsidieren zodat iedereen die beginnend ruiter is ofzo een half jaar les moet hebben maar ik denk eigenlijk niet dt dit mogelijk is. En inderdaad word er vaak gekeken naar de mensen als Anky met hun methodes maar er zijn ook veel hobbyruiters die denken dat ze het weten en met al het geruk en gepluk hun paarden in de krul trekken en zo een voor hun ontspannen paard te hebben.

Kijk je snapt hem Knipoog

Anky is een icoon voor veel ruiters, "wat Anky zo goed maakt maakt mij zeker ook zo goed" Niet dus. Rollkur werkt voor Anky, maar zeker niet voor ons

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:49

Rollkur mogen ze van mij verbieden. Bij Anky, bij de wannabe Anky's, bij de hobbyruiters, bij iedereen die paard rijdt. Ja

Overigens is Anky voor mij helemaal geen icoon.
Ik heb helemaal niets met dat mens (word gek van haar naam bij die kids bij ons op stal Misselijk ) en eigenlijk heb ik ook weinig met vele anderen uit dat wereldje.
Net zoals ik eigenlijk over het algemeen ook niet zoveel op heb met het 'gewone' paardenvolk. Haha!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:53

Voor Anky werkt het zeker, maar ik weet niet of het de beste manier is om een paard tot grand prix op te leiden (heb geen betere manier) dus wil daar verder niet op ingaan. Maar ik denk dat als men meer ging kijken naar de hobbyruiters die hun paard met de kin op de borst rijden en er een paar keer fiks de sporen in steken (en zo een paard krijgen dat even wegspringt, dat gebeurt bij Anky immers ook) en dat ze dan denken dat ze het hebben dat is ook iets wat zeker aangepakt mag worden!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:57

silfie35 schreef:
Voor Anky werkt het zeker, maar ik weet niet of het de beste manier is om een paard tot grand prix op te leiden (heb geen betere manier) dus wil daar verder niet op ingaan. Maar ik denk dat als men meer ging kijken naar de hobbyruiters die hun paard met de kin op de borst rijden en er een paar keer fiks de sporen in steken (en zo een paard krijgen dat even wegspringt, dat gebeurt bij Anky immers ook) en dat ze dan denken dat ze het hebben dat is ook iets wat zeker aangepakt mag worden!

Ja
De wannebe`s hebben geen enkele reden om hoe dan ook methodes toe te passen in hun training, waneer ze zelf bij wijze van nog niet eens weten wat rechtrichten is.