Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:21

Mijn buren zouden niet willen dat ik hier in ons postzegeltuintje mn paard ga houden.. Tong uitsteken
Maar al die stadsmensen die naar het platteland verhuizen moeten niets hebben van een slordige afrastering of de eventuele stank..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:22

piezze schreef:
Misschien nog snelheidslimieten op ruiterpaden? kan er ook nog wel bij.

Dan mag ik alvast gaan sparen.... Haha!

Citaat:
Denk dat er ook wel veel buren lief genoeg zijn om dat voor de ambtenaar te doen

Ja hoor, we hebben een aantal mensen in de buurt die nu al de rentmeester helpen door door te geven dat er teveel paarden op het landje staan. Ook al is het voor een half uurtje omdat er een kennis te paard is komen aanwaaien. De volgende dag stond meneer voor het hek. Of we vier paarden hadden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:24

piezze schreef:
Ja KiWiKo, Bokt is een bron van vermaak eigenlijk haha best een leuk topic dit maar het wordt wel stil eigenlijk nu, zou alles al gezegd zijn over dit onderwerp?
"

nee hoor, er wordt nu alleen gericht op de problematiek ingegaan en de keerzijde van de medaille besproken........ en dan wordt het vrij snel vrij stil Lachen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:26

oke, dan moet je als bemiddelaar het gesprek de juiste kant op buigen misschien? Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:27

Laat maar komen, geen problemen met de keerzijde
En de stallen waar ik voorheen stond ook niet, die hadden deze punten gewoon op orde Lachen
En ja zand grond in de peel is ook nat Lachen Daar hadden ze ook drainage liggen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:30

Ik heb er ook geen problemen mee hoor Knipoog Lachen ik verdien leuk, en mijn paard staat goed Lachen en als ik twee keer zoveel moet betalen per maand aan mijn paard, dan ga ik minder vaak uit eten Lachen

voor mij geen problemen Lachen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:31

Nou probeer ons kleiweiland maar geschikt te krijgen om ze in de winter erop te laten lopen, daar kan geen drainage tegenop. Ze zullen het in de winter gewoon met de bak moeten doen. Des te meer lol hebben ze in de zomer als ze weer mogen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:32

Had iedereen die luxe maar.. zucht.. Maargoed ik ben ook nog maar student, dus mag eigenlijk ook niet klagen.. Tong uitsteken

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:33

Die van mij komt in de winter ook alleen maar in de paddock, ook vanwege de kleigrond. Maar is een bak of paddock zoveel slechter dan weide?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:36

ligt eraan met wie je op dat moment in discussie bent Lachen Lachen

Ik vind het allemaal prima Lachen Lachen als het dier er maar uit komt, of dat nou op het land is of in de paddoc......... maakt mij niet uit Lachen

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:37

Was gewoon even benieuwd.. Lachen want ik hoor vaak mensen zeggen dat een paddock te min is.. Maar ik vind ook als je paard maar lekker buiten komt..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:49

detour schreef:
Nadya schreef:
Ik wilde net zeggen.... De beste stuurlui staan aan wal? Haha!
Ik geloof niet dat degenen die zo tegen dit artikel zijn, jarenlange studie gedaan hebben hiernaar. Knipoog

IDD!!!

Kennelijk zijn de mensen die anti zijn tegen dit artikel- degenen die gewoon niet willen inzien wat een schade het paard mentaal aangericht kan worden (en fysiek, gaat samen) - en zullen, ze daardoor in dat opzicht hun viervoeter tekort doen; dat paarden geen stereotypide gedrag vertonen wil niet zeggen dat ze dan maar per definitie happy zijn! Knipoog

De weg erheen is al lijdzaam genoeg...

Ja mijn paard is echt vreselijk zielig. Ach gut Was 2,5 jaar toen ik hem kocht, had alleen nog maar op de wei gestaan in zijn leven en had al slijtage aan de tandjes van de weidepaaltjes vastpakken...
(en ja, een OO Seven...)
Verder interesseert het me weinig dat hij luchtzuigt hoor, als dat hem gelukkig maakt moet hij het maar doen. Maar best irritant als mensen niet verder willen kijken dan 'dan staat het beest de hele dag op stal'.

Daar heb ik geen jarenlang onderzoek voor nodig, daarvoor kijk ik gewoon naar mijn eigen paardje Vork Hij doet nooit gek, heeft nog nooit gebokt en is nog nooit op hol geslagen, maar zijn heetheid en stress moet hij wel uiten en daarvan zijn de afgekloven weidepaaltjes wel getuige.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:18

Op zich zou het wel interessant zijn om binnen een populatie paarden, waarvan aangenomen mag worden dat ze ongeveer voor hetzelfde doel geschikt zijn, en daardoor ook ongeveer op gelijke wijze gehouden worden (bijv. KWPNners) te bekijken of bepaalde vaderdieren meer kinderen met een afwijking vertonen.

Waarom? Omdat je door het uitsluiten van de omgevingsvariabelen(of theoretisch zoveel mogelijk) zou kunnen aantonen/uitsluiten dat erfelijkheid een rol speelt.
Niet alleen binnen een ras, maar binnen een lijn of familie.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 06-12-07 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:18

wat ik nu aan het doen ben? Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:20

Wordt allang gedaan randalina Lachen

zeker de fokkers, die houden alles bij......... dit wordt niet gepubliceerd in een of ander boek, blad of wat dan ook.........

maar ik kan je verzekeren dat elke fokker precies weet welke eigenschappen welke merrie en welke hengst doorgeeft

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:20

of je nou jarenlange studie doet of je kennis uit de praktijk hebt je weet nooit echt wat een paard denkt of vindt (of happy is) en ik denk dat de meeste bokkers hier echt wel het beste voor hebben met hun beestje en zorgen dat het niks tekort komt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:21

ken het onderzoek nog niet.
Ergens op het net te vinden?:)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:24

KiWiKo schreef:
maargoed als ik wil sporten met mijn paard heb ik toch echt een accomodatie nodig waar ik goed en geregeld kan trainen........ je kan een training niet 6 weken stil leggen omdat de enige buitenbak compleet onbegaanbaar is......... of dat je met 20 paarden in EEN bak moet rijden. Helaas moet men ook hun auto kwijt kunnen.......... althans ik wel Lachen

Dus ik wil graag een binnenbak, een buitenbak, een spuitplaats en een parkeerplaats als accomodatie....... omdat ik graag wil sporten Knipoog

Ik sta op een privéstal met weiland, boxen en een buitenbak. Klaar punt. En ik kan prima sporten, ook 's avonds. Paarden staan de hele dag buiten.

Wat je zegt over onbegaanbare buitenbak, je kunt tegenwoordig supergoede bodems laten aanleggen, waar je zelfs bij enorme regenval nog droog op kunt rijden.

Het is misschien even zoeken maar een oplossing is er wel hoor.

Net twee paarden gereden in de regen, heerlijk die wind door mn haar. Waxhoed op mn kop, waterdichte jas en gaan met die banaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:27

Ik heb de pest aan in de regen rijden.

Maar dat heb ik ook aan paddocks schoonscheppen, mesthopen opsteken en voeren in de regen. Haha!
Damn, wat een rotdag. Clown

Ik heb met deze paarden ook tijdelijk op een accomodatie met binnenhal gestaan, waar mijn paarden alleen soms even buiten konden, als de enige longeerbak niet bezet was.

Daar leek mijn merrie net een neuroot. Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:29

Mindfields schreef:
KiWiKo schreef:
maargoed als ik wil sporten met mijn paard heb ik toch echt een accomodatie nodig waar ik goed en geregeld kan trainen........ je kan een training niet 6 weken stil leggen omdat de enige buitenbak compleet onbegaanbaar is......... of dat je met 20 paarden in EEN bak moet rijden. Helaas moet men ook hun auto kwijt kunnen.......... althans ik wel Lachen

Dus ik wil graag een binnenbak, een buitenbak, een spuitplaats en een parkeerplaats als accomodatie....... omdat ik graag wil sporten Knipoog

Ik sta op een privéstal met weiland, boxen en een buitenbak. Klaar punt. En ik kan prima sporten, ook 's avonds. Paarden staan de hele dag buiten.

Wat je zegt over onbegaanbare buitenbak, je kunt tegenwoordig supergoede bodems laten aanleggen, waar je zelfs bij enorme regenval nog droog op kunt rijden.

Het is misschien even zoeken maar een oplossing is er wel hoor.

Net twee paarden gereden in de regen, heerlijk die wind door mn haar. Waxhoed op mn kop, waterdichte jas en gaan met die banaan.

ik sta op een stal met 2 binnenbanen, 3 buitenbanen, stapmolen, paddoc, spuitplaatsen, kantine EN LAND Lachen Lachen Goed mag je ook voor betalen, dat moge duidelijk zijn.........

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:34

Mijn paardjes staan thuis. Echt een droom die uit komt, en alleen wei hebben ze! Een uitloop met zand en een groepsstal van 45m2 maar daar staan ze eigenlijk nooit! Nee hoor gewoon met hun kont geparkeerd naar de regen. En gelukkig dat ze zijn buiten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:38

zullen we weer terugkeren naar de keerzijde en hoe dat opgelost moet worden?

Iedereen is het er wel over eens dat een paard op het land moet.......

maar hoe gaan we dat (zeker financieel voor de eigenaren) realiseren

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:42

Misschien moet de achterban eens aan de bel trekken, nu welzijn zo hot hot hot is?

Kan de Partij voor de Dieren mooi ijveren voor wettelijke mogelijkheid van een schuilstal per perceel, aanleg paddocks eenvoudiger maken.
(Doen ze nog wat nuttigs Clown )

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:43

Ja idd hoe gaan we dat aanpakken met zijn allen?
Ik kan alleen maar voor mijn eigen paardjes zorgen.
Zou anders zeggen breng ze hierheen plek zat! Maar das ook geen optie. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:47

piezze schreef:
Nou probeer ons kleiweiland maar geschikt te krijgen om ze in de winter erop te laten lopen, daar kan geen drainage tegenop. Ze zullen het in de winter gewoon met de bak moeten doen. Des te meer lol hebben ze in de zomer als ze weer mogen.

Ik schreef toch ook niet dat die stallen alles op de wei hadden staan? Lachen

Ik vind een bak of paddock niet te min.
Als ze maar lekker ff zelf hun ei kwijt kunnen en kiezen wat ze willen
Rennen rollen spelen, of staan suffen in het winter zonnetje samen met een maatje Lachen

Maar alleen maar gecontroleerde beweging
Kan toch niet leuk zijn Lachen