Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meliiSsatjje

Re: Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:07

De bak in met die dierenmishandelaar!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:08

Lijkt mij ook niet. Ik vind de manier waarop deze hoefsmid dit jonge paard behandeld heeft, op geen enkele manier te rechtvaardigen!!! Of een paard nou 'vervelend' was of niet. Weg met die vent!!! Boos!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:24

Citaat:
Ik vind het erg jammer dat de LID moeite doet om verontruste bokkers op de hoogte te houden, en dat er dan nog eens extra getwijfeld moet worden.

Waar denk je nu eigenlijk dat aan getwijfeld wordt?

Niet aan het feit dat die vent fout bezig was...Maar ook de LID is niet onfeilbaar en zeker niet verheven boven kritiek: niets en niemand is dat.
Wel heel voorkomend van ze dat ze via jou bokt inlichten, Cayenne, dat is gewoon heel vriendelijk van ze.

Overigens is kluisteren op zich niets mis mee, indien het vakkundig en op het juiste moment wordt ingezet, kan het in sommige gevallen de veiligheid van mens en dier vergroten.

Fotos van kluisteren met opgebonden been heb ik nog niet gevonden.

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:54

als ik vanavond goed geluisterd heb is het eind maart ongeveer gebeurd zal mogen ff de precieze datum vragen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:04

runningkawa schreef:

Tja, in dit soort praktijken geloof ik dus absoluut niet . Maar ik zal wel een watje zijn, volgens velen. Jammer dan Tong uitsteken , ik vind het 3x niets als je een paard dit aandoet. Ik geloof meer in het je paard goed aanleren, hem vertrouwen geven dan hem dwingen op zo'n manier. Verdrietig
Bovendien, hoe kun je een paard zo bekappen? Kan me er niets bij voorstellen? Zie alleen maar iets heel naars voor me, krijg er echt een hele nare smaak van, gatver. Misselijk

nientjuh16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:12

Boos! die kerel mag niet meer bij paarden komen, en ze moeten zijn diploma's enz. afnemen.

mijn pony's zijn super makkelijk zolaang je maar vriendelijk bent!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:15

Ik ben ook voor het aanleren van voetjes geven, wie niet
Maar er komt een paard op een handelsstal recht van de wei, zo in omgang gaat hij wel, maar als je zijn voetjes wilt pakken mept hij hard, gewoon omdat hij het niet kent.
Paard heeft hoeven met scheuren tot ver naar boven, moet dus echt gedaan worden.
Weken/maanden oefenen zit er gewoon niet in voor het welzijn van het paard.
Praam helpt niet, sedalin ook niet altijd, paarden die daar doorheen breken zijn nog veel gevaarlijker dan zo.

En als de smid dan rustig is, niet scheld en vloekt en zo het been wel omhoog krijgt (trekken het wel hoger) paard probeert te meppen maar merkt dat niet gaat en geeft zich over.
En de smid kan ineens bekappen.

Wint geen schoonheidsprijs, maar ik heb het een paar keer gezien, maar de paarden konden het daarna beter hebben dat men aan de voetjes kwam. Omdat ze hadden ervaren dat het eigenlijk niet zo eng was en geen pijn deed.
Dus trauma's er aan over houden...mmmm, valt imo mee.

Maar nogmaals als laatste redmiddel en gewoon uit rust en het paard met het hoofd gewoon los

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:21

Cayenne schreef:
Ik vind het erg jammer dat de LID moeite doet om verontruste bokkers op de hoogte te houden, en dat er dan nog eens extra getwijfeld moet worden.

Ik heb al jaren twijfels over de dierenbescherming en als je de topics van de afgelopen jaren leest zijn er heel veel mensen meer die twijfelen over de dierenbescherming en hun kennis over verschillende diersoorten en zeker over het wezen paard.

Hier wordt nu ineens gedaan alsof de dierenbescherming meer kennis in huis heeft over paarden dan wie dan ook en er absoluut niet aan hun versie getwijfeld mag worden.

Ik twijfel dus aan het hele verhaal en weiger iemand te beschuldigen, wat tevens ook inhoudt dat ik niemand vrijspreek.
Het zal niet de eerste keer zijn dat de dierenbescherming ernstig de fout in gaat en zeker ook niet de laatste keer.

Het verbaasd me dat in dit topic iedereen ineens de dierenbescherming zo hoog in het vaandel heeft staan....

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 23:37

Ik snap zeer zeker wat je bedoeld ThePast03, ik twijfel absoluut niet aan hun verhaal, maar moet wel eerlijk zeggen, geloof dat ik dat ook al eerder aangehaald had, vroeger was de LID om te huilen, sommige dieren hadden hun zo hard nodig en werd teniet gedaan als je als jong meisje destijds belde met een melding, werd destijds niet serieus genomen helaas en zo waren er een aantal meer dingen. Moet hier wel bijzeggen, gok zomaar dat de LID wel degelijk bij een hoop dingen wilde optreden, maar dat de wet dit onmogelijk maakte. Zolang er water en eten was dan was het prima, hopelijk veranderd dat gauw en zullen er strengere regels komen. Denk dat het voor de mensen van de LID dan ook veel bevredigender werken is op die manier te kunnen handelen.

EDIT: LID hoog in het vaandel hebben is niet het geval, maar wel ontzettend blij dat er niets in twijfel wordt genomen en er serieus werk van gemaakt is om onderzoek te doen naar de waarheid van dit verhaal en de conclusie en bevindingen bleken waar..wat als er niets aan gedaan was, had die man straks nog meer slachtoffers kunnen maken..daarmee hoog in het vaandel hebben? Ja, eindelijk gebeurd er eens wat en wordt er gehoor gegeven.
Laatst bijgewerkt door Amy77 op 01-08-07 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:37

ThePast03 schreef:
Ik twijfel dus aan het hele verhaal en weiger iemand te beschuldigen, wat tevens ook inhoudt dat ik niemand vrijspreek.
Het zal niet de eerste keer zijn dat de dierenbescherming ernstig de fout in gaat en zeker ook niet de laatste keer.

Ik ben het met je eens. Ik denk ook dat deze smid net pech heeft gehad dat het dier neerging. Er zijn vast meerdere mensen/smeden die dit doen waarbij het paard niet neergaat. Dan spreekt niemand erover.
Ik weet zeker dat dan in de ogen van de DB iedere smid een mishandelaar is.
Maar daar zullen wel weer reacties van komen Knipoog
Ik vind wel dat een smid te ver gaat als hij een dier op zijn kop slaat met een hamer.

Nog even over de foto's die er zouden zijn, niemand heeft deze nog gezien (toch?) en ik twijfel dan ook sterk aan het feit dat ze er wél zouden zijn...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 23:41

De zaak is een delict geworden heeft me gezegd en daar zullen zeer zeker bewijzen voor nodig zijn, anders neemt de politie het al niet eens over en kan het proces verbaal ook nog eens vernietigd worden bijwijze van, dus geen politie, geen zaak denk ik...
over de bewijzen maak ik me geen zorgen, wel over de afloop van deze 'zaak'.

hihi Lady F, ik denk niet dat men de DB, hoefsmeden als mishandelaars zien, anders worden er niet zo vaak hoefsmeden op pad gestuurd bij iemand die zn paard verwaarloosd en daar een hoefsmid als eis bij gesteld wordt.

mii_rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:51

HALLO IK BEN LINDA
IK WIL FF TEGEN IEDEREEN ZEGGEN DIE HIER OPKIJKEN
DAT HET UITSTEKEND GOED GAAT MET HET PAARD
HIJ LOOPT WEER LEKKER IN DE WEI ROND TE GRAZEN
DUS ER IS NIKS AAN DE HAND DUS MAAK JE MAAR GEEN ZORGEN
IK WEET NIET WAT ER GAAT GEBEUREN MET DE HOEFSMIDT MAAR DAT MAAKT ONS OOK NIKS UIT DE BAAS VAN DE PAARDEN DIE REGELD HET WEL
SORRY DAT DE BAAS ER NIET BIJ KON ZIJN WAT WE HEBBEN MEERDE PAARDEN WAAR WE MEE BEZIG WAREN
DE HOEFSMID DOET HET ALTIJD ALEEN MEESTAL BEN IK ER WEL BIJ ALEEN OP DIT MOMENT NIET
DUS
GROETJES LINDA OP DEN DRIES

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:37

Blij om te horen dat het paard het goed maakt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:43

runningkawa schreef:
Ik ben ook voor het aanleren van voetjes geven, wie niet
Maar er komt een paard op een handelsstal recht van de wei, zo in omgang gaat hij wel, maar als je zijn voetjes wilt pakken mept hij hard, gewoon omdat hij het niet kent.
Paard heeft hoeven met scheuren tot ver naar boven, moet dus echt gedaan worden.
Weken/maanden oefenen zit er gewoon niet in voor het welzijn van het paard.
Praam helpt niet, sedalin ook niet altijd, paarden die daar doorheen breken zijn nog veel gevaarlijker dan zo.

En als de smid dan rustig is, niet scheld en vloekt en zo het been wel omhoog krijgt (trekken het wel hoger) paard probeert te meppen maar merkt dat niet gaat en geeft zich over.
En de smid kan ineens bekappen.

Wint geen schoonheidsprijs, maar ik heb het een paar keer gezien, maar de paarden konden het daarna beter hebben dat men aan de voetjes kwam. Omdat ze hadden ervaren dat het eigenlijk niet zo eng was en geen pijn deed.
Dus trauma's er aan over houden...mmmm, valt imo mee.

Maar nogmaals als laatste redmiddel en gewoon uit rust en het paard met het hoofd gewoon los

Maar dan is het dus de fout van de eigenaren dat zo'n paard veel te lang (op slechte hoeven?) gestaan heeft in de wei. Daarom ben ik niet voor paarden zoveel jaar buiten laten staan als ze jong zijn, ze moeten ook in de hand komen. De overgang is veel te groot. Dus eigenlijk wordt zo'n paard de dupe in mijn ogen. Lekkere kennismaking met de mens ook op zo'n manier. Nee, ik kan er echt niet bij. Ben blij dat mijn jonkie zowel lekker buiten heeft gestaan in zijn jonge jaren (net als nu) als gewoon heeft geleerd met mensen om te gaan. Dan heb je dit soort problemen helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:57

Hij werd door die handelsstal aangekocht en de vorige eigenaren hadden er idd niks mee gedaan.
Ik ben zelf een groot voorstander van de opfok en zo veel mogelijk paard laten zijn en zo min mogelijk getut, omdat dat vaak resulteerd in verwennen en lastig paarden als men niet weet hoe het moet.

Maar ik ben dus ook geen voorstander om ze los te donderen en er niet meer naar omkijken.
Gewoon elke paar maanden met rust bekappen. En dat kan als veulentje als ze nog bij de moeder lopen aanleren dat aanraking leuk is en halsterje aan en uit. Daar voetjes vraagt.
Dan weten ze hun hele leven niet meer beter en kun je zonder verder al te veel getut je paard elke paar maanden gewoon bekappen.

Maar goed, op een handelsstal komen ook wel eens andere paarden en zal de smid wel eens wat anders moeten verzinnen dan zoals we gewend zijn om te zien.
Maar nogmaals anders verzinnen is dus niet met gereedschap slaan enz

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:08

runningkawa schreef:
Hij werd door die handelsstal aangekocht en de vorige eigenaren hadden er idd niks mee gedaan.
Ik ben zelf een groot voorstander van de opfok en zo veel mogelijk paard laten zijn en zo min mogelijk getut, omdat dat vaak resulteerd in verwennen en lastig paarden als men niet weet hoe het moet.

Maar als zo'n eigenaar niet weet hoe het moet (paard opvoeden), gaat dat sowieso fout, of een paard nou jong is of al wat ouder. Tenzij ze hem wegbrengen naar een africhtingsstal, maar ik ken zoveel mensen die dat niet doen.

Ik ken veel paarden die jong al regelmatig in de hand zijn en verder vooral lekker buiten lopen en daar is niets mis mee, hoor. Als je op zo'n stal werkt, zal je de lastige gevallen wel tegen komen, ja, dat geloof ik best. Maar ik zie ze in de praktijk niet zo veel. Wel dat het na het doorrijden gigantisch fout gaat of het niet klikt met alle gevolgen van dien.

Maar goed, regelmatig bekappen is juist in die jonge jaren inderdaad heel belangrijk en ik begrijp niet dat er mensen zijn, die daar niets mee doen. Elk jong paard hoort rustig te leren zijn voeten te laten behandelen. Heb je alleen maar profijt van en geen gedoe meer bij de hoefsmid. Natuurlijk leert het ene paard het sneller dan het andere, maar dat is met alles. Rust, geduld en veel oefening is de manier en dan moet zo'n eigenaar er maar tijd insteken. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:11

Bij een jonger paard gaat dat echt veel erger fout.
Paard moet leren hoe het zit en leert meteen aan hoe hij over mensen heen kan denderen.
Bij een paard die dat allemaal al wel eens geleerd heeft is dat globaal gezien toch wel beter weer terug te leren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:15

runningkawa schreef:
Paard moet leren hoe het zit en leert meteen aan hoe hij over mensen heen kan denderen.
Bij een paard die dat allemaal al wel eens geleerd heeft is dat globaal gezien toch wel beter weer terug te leren.

Ik bedoel dat als een eigenaar een jong paard 3 of 4 jaar op het land laat staan, zonder er iets mee te doen, en hem na die jaren er uit haalt om hem zelf te gaan beleren. Als zo'n eigenaar de eerste 3 of 4 jaar al verpest, verpest hij het na die jaren ook. Snap je wat ik bedoel?

Ik vind dat je een veulen al moet leren om aan de hand netjes mee te lopen en de hoefjes op te tillen. Hoef je er verder nog niets mee te doen (liever niet zelfs), maar dat zijn belangrijke zaken in de rest van zijn leven.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:18

mii_rocky schreef:
SORRY DAT DE BAAS ER NIET BIJ KON ZIJN WAT WE HEBBEN MEERDE PAARDEN WAAR WE MEE BEZIG WAREN

Was dat niet die man die de DA verteld had dat het een ongelukje was??

Of is dat ook niet waar, want dan zou ik dat ook maar even ontkrachten anders krijgt die man het ook allemaal over zich heen. Als het wel waar is, geen medelijden met de eigenaar van mij hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:22

mii_rocky schreef:
IK WEET NIET WAT ER GAAT GEBEUREN MET DE HOEFSMIDT MAAR DAT MAAKT ONS OOK NIKS UIT DE BAAS VAN DE PAARDEN DIE REGELD HET WEL
GROETJES LINDA OP DEN DRIES

Linda, ik snap eigenlijk ook niet dat je (of jullie?) zo kan reageren, maar ik zal wel heel anders in elkaar zitten Clown . Als een hoefsmid mijn paard zo behandeld heeft, kan je er vanuit gaan, dat het mij wel degelijk uitmaakt wat er met zo'n man gebeurt. Ik vind dat heel belangrijk, omdat zulke dingen nooit meer mogen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:38

Nadya schreef:
runningkawa schreef:

Ik bedoel dat als een eigenaar een jong paard 3 of 4 jaar op het land laat staan, zonder er iets mee te doen, en hem na die jaren er uit haalt om hem zelf te gaan beleren. Als zo'n eigenaar de eerste 3 of 4 jaar al verpest, verpest hij het na die jaren ook. Snap je wat ik bedoel?

Ik vind dat je een veulen al moet leren om aan de hand netjes mee te lopen en de hoefjes op te tillen. Hoef je er verder nog niets mee te doen (liever niet zelfs), maar dat zijn belangrijke zaken in de rest van zijn leven.

Iemand die er 3 jaar helemaal niet naar om heeft gekeken die gaan meestal ook niet zelf aan de slag met zadelmak maken.
Dat zijn van die lompe figuren die weiland teveek hebben, daar geen werk aan willen hebben en er een paard opknallen.
Als hij 3 is is hij meer waard en worden ze verkocht Lachen

Dat wat je schrijft over het veulen schreef ik ook al Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:03

Nadya schreef:
Als een hoefsmid mijn paard zo behandeld heeft, kan je er vanuit gaan, dat het mij wel degelijk uitmaakt wat er met zo'n man gebeurt. Ik vind dat heel belangrijk, omdat zulke dingen nooit meer mogen gebeuren.

Helemaal mee eens. Degene die ooit zoiets bij een paard van mij uit zou durfen halen, die zou voorlopig nog niet klaar met me zijn. Wellicht bedoelde ze dat het aan de eigenaar van het paard is om stappen te ondernemen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:33

CCCCorine schreef:
Nadya schreef:
Als een hoefsmid mijn paard zo behandeld heeft, kan je er vanuit gaan, dat het mij wel degelijk uitmaakt wat er met zo'n man gebeurt. Ik vind dat heel belangrijk, omdat zulke dingen nooit meer mogen gebeuren.

Helemaal mee eens. Degene die ooit zoiets bij een paard van mij uit zou durfen halen, die zou voorlopig nog niet klaar met me zijn. Wellicht bedoelde ze dat het aan de eigenaar van het paard is om stappen te ondernemen?

Geen idee wat ze bedoelde, maar het komt op mij erg raar over. Ik zou het nooit aan een ander over laten. Het is toch jouw eigen paard? Ik zou niet kunnen rusten, voordat ik wist dat zo'n man uberhaupt aangepakt zou worden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:10

ik ga met ThePast03 mee ...ik heb ooit de dierenbescherming op het erf gehad en een proces verbaal aan mijn laars omdat we in de winter de paarden lieten uitdollen in de sneeuw ..met 3 dekens op uberhaupt Clown en in de bescherming !!!! nee echt paardenverstand hebben de meeste daar niet , sorry
en verder geef ik RK gelijk , met jonge paarden , veulens en jaarlingen omgaan is een vak apart !!!
ik denk dat een heel pak mensen hier een meter of tien achteruit springt al die jonge beesten eens uithalen met voetjes tillen of gelijk loslaten ..en wees gerust dat hebben ze snel door Bloos