'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:51

Tyrza leg eens uit LDR als blokkade oplosser ??? Welke blokkades ,dit heb ik vaker gehoord maar ik kan het niet plaatsen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:58

Om een voorbeeld te noemen met mijn eigen paard: dit paard zoekt eigenlijk van alles op om niet moe te worden, bijvoorbeeld: traag worden, zich lang maken, over de buitenschouder wegvallen, etc.

Via een bepaalde manier te trainen kun je deze dingen voorkomen. En dus ook voorkomen dat er een soort "blokkade" ontstaat.

Mijn trainster had woensdag een prachtige vergelijking: "hij zoekt steeds een deurtje om te openen. Jij als ruiter moet zorgen dat deze deurtjes dicht blijven."

Zo'n deurtje kun je zien als een soort blokkade. Een handigheid van het paard om zich te onttrekken aan het werk.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:13

Is zo'n deurtje dan alleen te dichten met LDR ? En zijn die voorbeelden die je net noemde de blokkades of komt de blokkade doordat het paard zich onttrekt aan zijn werk . Als dit laatste het geval is hoe ziet zo'n blokkade er dan uit ? Sorry voor deze lastige vragen maar ik ben heel leergierig vandaar.

QQQQ

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:55

Karl66 schreef:
QQQQ schreef:
LDR als controlemiddel dus.

Q, maar waar baseer jij je op dat een paard alles maar gelaten over zich heen laat komen. Kijk een RT en dan zie je hoe ver dat idee van de werkelijkheid afstaat.

Waar haal jij het idee vandaan, dat als een paard niet alles gelaten over zich heen laat komen, dat je dat zonder LDR niet kunt oplossen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:52

QQQQ schreef:
Waar haal jij het idee vandaan, dat als een paard niet alles gelaten over zich heen laat komen, dat je dat zonder LDR niet kunt oplossen?

Sorry Q, maar zo blijf je discussie verleggen. Het gaat er niet om op wat voor manier je hebt oplost, maar dat LDR mishandeling is die het paard gelaten over zich heen laat komen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:15

andafries schreef:
Is zo'n deurtje dan alleen te dichten met LDR ? En zijn die voorbeelden die je net noemde de blokkades of komt de blokkade doordat het paard zich onttrekt aan zijn werk . Als dit laatste het geval is hoe ziet zo'n blokkade er dan uit ? Sorry voor deze lastige vragen maar ik ben heel leergierig vandaar.

Het is heel moeilijk te omschrijven als je het paard niet ziet. Specifiek bij dit paard is dat hij niet echt flexibel en vlijtig van zichzelf is.

Mede door deze training wordt hij flexibeler (in zijn hele lijf, vergeet dus even het plaatje van die krul) en leert hij zijn hele lijf te gebruiken. Mede hierdoor kan elk beetje energie wat hij heeft en krijgt optimaal worden gebruikt.
Tevens kan je de punten die het paard niet vanzelfsprekend heeft (bv een vlug achterbeen) meer ontwikkelen.
In dit geval: dit paard wil zich snel lang maken, zich eruit drukken en een afhangend achterbeen creeeren. Dan kun je nog zoveel de neus eruit willen rijden, overgangen rijden, etc. maar het punt van losgelatenheid zal hierdoor niet uit zichzelf komen. Je moet hem helpen.

Daarom is het erg belangrijk dat het paard tijdens de nageeflijkheid op de juiste momenten in het achterbeen geactiveerd wordt. Daarbij moet ik uitkijken dat ik het niet te vroeg en niet te laat doe. Is dat wel het geval, dan heeft de activering weer een ander effect dan de bedoeling is.

Het komt dus echt neer op timing en gevoel. En dat laatste beetje extra moet het paard willen geven. Zoals gezegd: afdwingen is bij dit paard geen optie.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:19

-foutje!-

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:21

Karl66 schreef:
QQQQ schreef:
LDR als controlemiddel dus.

Q, maar waar baseer jij je op dat een paard alles maar gelaten over zich heen laat komen. Kijk een RT en dan zie je hoe ver dat idee van de werkelijkheid afstaat.

Karl66 schreef:
Sorry Q, maar zo blijf je discussie verleggen. Het gaat er niet om op wat voor manier je hebt oplost, maar dat LDR mishandeling is die het paard gelaten over zich heen laat komen.

Dan moet jij wat duidelijker aangeven waar je het over hebt als je het over gelaten hebt.

Zeker niet elk paard laat LDR gelaten over zich heen komen. De meeste geven duidelijke signalen van protest, die echter niet door iedereen worden opgepikt. Ook als ze wel worden opgepikt worden ze genegeerd of afgestraft. Sommigen schikken zich er vroeger of later in, anderen blijven het protest volhouden - dit hangt af van het karakter van het paard en de 'handigheid' van de ruiter.

Bij ons op stal geeft sinds kort een "dure" instructrice iemand les, daarbij zit ze zelf veel op dat (jonge) paard. Is iemand die zelf op niveau rijdt, en het is een getalenteerd paard. Direct na opstappen volgt een typisch voorbeeld van hele foute LDR: totaal nutteloos, op z'n kop gereden, over de schouder wegvallend (onee: flexen). Zelfs een absolute leek die niks met paarden heeft viel het op dat dit niet goed KON zijn (hij wilde gaan vragen wat ze aan het doen was ). Dit paard heeft genoeg talent om achter zelfs in die toestand nog redelijk door te blijven lopen. Regelmatig protest is goed te zien: Als ie even een gaatje vind om omhoog te komen doet ie dit en sprint ie er vandoor, tot ze 'm weer in de houtgreep heeft.
Nee, dit is zeker niet wat bedoelt zal worden met "goede LDR", maar wel iemand rijdend op een niveau waarop men er hier vanuit zal gaan dat "men wel weet wat men doet" en dus ook verantwoord LDR zal kunnen toepassen.
De eigenaresse vind er blijkbaar niets vreemd aan, ziet in het protest waarschijnlijk dat ie "stout" is of het "wat moeilijk" vind. Gelukkig voor het paard is zij zelf niet in staat om haar instructie te kopieëren... (en hij loopt daardoor met haar véél vrijer, voorwaartser, soepeler en tevredener).

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:19

Lieve Q, dat wat deze instructeur doet heeft ook niks met LDR te maken, maar meer met het paard onder je houden

dat bedoel ik dus, LDR is heel, heel wat anders dan een jong onstuimig dier onder je proberen te houden.

Weet je wat jij eens moet doen, je moet zelf eens op dat paard stappen en laten zien hoe het dan wel moet althans ervoor proberen te zorgen dat je het dier onder je houd.

Dat is dus geeeeeeeen LDR...... zucht

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:19

KiWiKo schreef:
Lieve Q, dat wat deze instructeur doet heeft ook niks met LDR te maken, maar meer met het paard onder je houden

dat bedoel ik dus, LDR is heel, heel wat anders dan een jong onstuimig dier onder je proberen te houden.

Weet je wat jij eens moet doen, je moet zelf eens op dat paard stappen en laten zien hoe het dan wel moet althans ervoor proberen te zorgen dat je het dier onder je houd.

Dat is dus geeeeeeeen LDR...... zucht

Kiwiko, leer lezen voor je gaat klagen, ik heb ook nooit beweerd dat het "goede LDR" was, heb duidelijk gezegd dat dit onder "foute LDR" viel. Het trieste vind ik dat iemand op dat niveau toch echt beter zou moeten weten.

Dit paard is overigens niet heel onstuimig of gevaarlijk, eerder super braaf. Instructrice denkt dat ze LDR rijdt, eigenaresse vindt het geweldig en betaald er dik voor...

Ik zou geen enkel probleem hebben om op dat paard te stappen.
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 25-03-06 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:21

Foute LDR IS geen LDR

dus klepel klok verhaal.

Ik zou zeggen stap op en laat het zien

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:23

KiWiKo schreef:
Foute LDR IS geen LDR

dus klepel klok verhaal.

Was in reactie op het al dan niet iets gelaten over zich heen laten komen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:25

Dus jouw voorbeeld heeft niks met LDR te maken??????

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:29

KiWiKo schreef:
Dus jouw voorbeeld heeft niks met LDR te maken??????

Daar denkt die instructrice anders over...

Het voorbeeld ging erom, om een voorbeeld te geven van een paard dat duidelijk protesteert, maar wordt genegeerd door de ruiter (en eigenaar). Dit was in reactie op een opmerking van Karl. In die context moet het dan ook gezien worden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:33

joh, kan jij in de kop van de instructeur kijken.......... ???

heb je uberhaupt wel eens met die mevrouw gesproken?

Mijn peerd kan ook behoorlijk protesteren zeker als het hem even wat lastiger gemaakt wordt....... issie net even teveel menneke voor.

van de week kreeg hij hem een keer op rechts, vond hij dat hij maar als ongeleid projectiel moest gaan........ Yep parkeer ik even zijn hoofd tussen zijn voorbenen voordat ik tegen de bakwand aan ga.

Denk Q dat jij zelf maar eens op het voorbeeld paard moet gaan zitten.............

en die kop even ergens parkeren heeft helemaal, helemaal niks met LDR te maken............

Tyrza legt heel goed uit wat nou WEL LDR is, wat LDR inhoud en waar LDR op inspeeld........ lees haar posts eens

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:24

Ik ben het met KiWIKo eens dat 'foute LDR' gewoon géén LDR rijden ìs. Je kunt het net zo goed 'fout klassiek rijden' noemen...
Heeft die instructrice er letterlijk bij gezegd dat ze het paard LDR aan het rijden was..? Of was ze inderdaad het paard even aan het parkeren i.v.m. haar eigen veiligheid? Misschien is het paard bij zijn baasje braver omdat zei hem minder aan het werk zet, of gewoon omdat hij beter aan haar gewend is en even tegen stribbeld als er iemand anders op zit..? Dat is redelijk normaal hoor.
Het kan zijn dat je gelijk hebt Q, maar ìk ben nog niet overtuigd hoor. Ik vind hetgeen ik net noemde aannemelijker....

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:34

Denk wat Tyrza met blokkades bedoelt dat de spier zich niet wil laten strekken en samenstrekken maar blijft in die houding die het op dat moment het beste uitkomt. Dat lokt dus een blokkade uit, want een paard wat goed loopt zal soepel zijn en soepel zijn kan alleen als spieren kunnen samentrekken en uitrekken. Als die spier dat niet kan, is er een blokkade. Die kan je dus opheffen door deze te stimuleren met rek en strek oefeningen weg te halen. Als die blokkade weg is, zal de spier weer soepel zijn en dus mee kunnen werken in de totale werking van alle spieren in zijn lichaam. Daarbij durf ik zelfs te beweren dat een paard zonder blokkades 100% gezond is, want dat weerspiegelt de gezondheidstoestand van het hele paard.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:55

QQQQ schreef:
Dan moet jij wat duidelijker aangeven waar je het over hebt als je het over gelaten hebt.

Zeker niet elk paard laat LDR gelaten over zich heen komen. De meeste geven duidelijke signalen van protest, die echter niet door iedereen worden opgepikt. Ook als ze wel worden opgepikt worden ze genegeerd of afgestraft. Sommigen schikken zich er vroeger of later in, anderen blijven het protest volhouden - dit hangt af van het karakter van het paard en de 'handigheid' van de ruiter.

Bij ons op stal geeft sinds kort een "dure" instructrice iemand les, daarbij zit ze zelf veel op dat (jonge) paard. Is iemand die zelf op niveau rijdt, en het is een getalenteerd paard. Direct na opstappen volgt een typisch voorbeeld van hele foute LDR: totaal nutteloos, op z'n kop gereden, over de schouder wegvallend (onee: flexen). Zelfs een absolute leek die niks met paarden heeft viel het op dat dit niet goed KON zijn (hij wilde gaan vragen wat ze aan het doen was ). Dit paard heeft genoeg talent om achter zelfs in die toestand nog redelijk door te blijven lopen. Regelmatig protest is goed te zien: Als ie even een gaatje vind om omhoog te komen doet ie dit en sprint ie er vandoor, tot ze 'm weer in de houtgreep heeft.
Nee, dit is zeker niet wat bedoelt zal worden met "goede LDR", maar wel iemand rijdend op een niveau waarop men er hier vanuit zal gaan dat "men wel weet wat men doet" en dus ook verantwoord LDR zal kunnen toepassen.
De eigenaresse vind er blijkbaar niets vreemd aan, ziet in het protest waarschijnlijk dat ie "stout" is of het "wat moeilijk" vind. Gelukkig voor het paard is zij zelf niet in staat om haar instructie te kopieëren... (en hij loopt daardoor met haar véél vrijer, voorwaartser, soepeler en tevredener).

Q, ik reageerde daar op een post waarin gezegd werd dat paarden alles en dus ook LDR edelmoedig over zich heen laten komen, maar dat terzijde.

Ik ga er voor het gemak wel even vanuit dat deze instructrice LDR toepast op dit paard ook al is het op een foute manier. Toch heeft dit er niks mee te maken dat goed uitgevoerde LDR mishandeling voor een paard is. In dit geval zeg je zelf dat het een jong paard is, dat betekent dat die nog lang niet ver genoeg getraind kan zijn om LDR lichamelijk al aan te kunnen. Dus is het in mijn ogen eerder een protest tegen het overvragen dan tegen LDR an sich.

En je hebt gelijk als je zegt dat niet elk paard LDR aankan en daar dan tegen zal protesteren. Net zoals niet elk paard de GP oefeningen aankan en daar tegen in verzet zal komen. In beide gevallen gaat het weer om overvragen.

De reden waarom paarden zoals die van Tyrza niet in verzet komen is omdat ze het aankunnen en er dus ook geen reden hebben om in verzet te komen, anders zou hij dat wel doen, zie je eigen voorbeeld.

Dus het verhaal dat een paard het maar gelaten of edelmoedig over zich heen laat komen is dus een mythe.

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:17

weer fout!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:18

Het punt dat ik met dat verhaal wilde maken is, dat er genoeg mensen zijn die de signalen van een paard niet (willen) oppikken. Bij veel paarden kan je door stug vol te houden het verzet doorbreken. Dit heeft met harmonie niks te maken.

De instructrice uit het voorbeeld was 'm niet "even aan het parkeren": Na een tijd stil te hebben gestaan (kletsen met de eigenaar), ging ze aanstappen. Eerst werd ie met de kin op de borst ingesteld, daarna werd weggestapt en daar moest ie de hele tijd blijven. Schrijnendste vind ik dat iemand die op hoog niveau rijdt dit zo doet en propageert.

GP oefeningen vergelijken met LDR is appels met peren vergelijken. De correcte uitvoer van de GP oefeningen is het logische resultaat van een opleiding volgens het skala, al zal niet elk paard met elke ruiter dit niveau (kunnen) bereiken. LDR is geen logisch gevolg uit het skala.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:59

Q, het gaat niet over veel paarden, het gaat over paarden die op een correcte manier met behulp van LDR getraind worden.

Ik vergelijk geen GP oefeningen met LDR, ik heb het over verzet omdat een paard iets lichamelijk niet aankan.

Q, jij vindt LDR mishandeling van een paard is. Als bewijs hiervan blijf je voorbeelden van verkeerd uitgevoerde LDR aanhalen. Daardoor heb jij in die gevallen weliswaar gelijk, maar het enige wat jij daarmee bewijst is dat slecht trainen kan resulteren in dierenmishandeling. Alleen dat is een open deur waar iedereen het hier wel over eens is.

Als jij jouw stelling wilt onderbouwen dan lijkt het me zinniger dat je dat aan de hand van paarden die correct middels LDR getraind worden doet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:13

Karl66 schreef:
Q, het gaat niet over veel paarden, het gaat over paarden die op een correcte manier met behulp van LDR getraind worden.

Om hoeveel paarden gaat het dan eigenlijk, volgens jou?
Karl66 schreef:
Q, jij vindt LDR mishandeling van een paard is.

Nee, ik vind LDR rijden, gewoon geen goed paardrijden.
Karl66 schreef:
Als jij jouw stelling wilt onderbouwen dan lijkt het me zinniger dat je dat aan de hand van paarden die correct middels LDR getraind worden doet.

Als ik opmerkingen hebben over bijv. foto's of andere beelden van GOED LDR gereden paarden op wedstrijden, dan is dat ook niet goed. Als ik mijn bezwaren onderbouw met uitleg vanuit de theorie, ook dan is het niet goed.

Krijg het idee dat men hier gewoon niet over wilt discusieren, niet wil horen, zien of weten. Wat niet weet, wat niet deert, immers?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:12

Karl66, je bent nogal Tyrza-minded, vind jij dat TYrza correct LDR rijdt?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:51

Dus als ik het goed begrijp is LDR ervoor om blokkades tegen te gaan .Een paard dat dus traag wordt , zich lang maakt , over het buitenschouder weg valt etc. Daarmee rijdt je LDR om te voorkomen dat er een blokkade ontstaat. In de klassieke rijkunst zou je met zo'n paard een stapje terug moeten doen. Ik heb altijd zoiets van als een paard zich wil ontrekken van het werk is hij daar dus eigenlijk nog niet aan toe en doe je een stapje terug . Ik heb een beetje het idee dat men tegenwoordig snel naar een hoog niveau wil , en dat men daarvoor minder tijd heeft .

Ik vergelijk de dressuur van tegenwoordig met het turnen van jaren terug . Toen de Russen nog achter het ijzeren gordijn zaten . In die tijd zag je hele jonge meisjes (kinderen) op heel hoog niveau presteren . Wat waren die Russische meisjes ontzettend lenig (ze konden hun rug bijna dubbel leggen). Maar waren die kinderen gelukkig??? Ja diegene die gouden medailles haalden, vast wel (toen wel). Maar diegene die niet aan de top kwamen ,echt niet ! Mijn vader heeft een tijd in een sporthal gewerkt waar wedstrijden werden gehouden en hij had echt medelijden met die kinderen . En van die toppers hoor je niks meer ???

Tegenwoordig zie je dat de leeftijd weer omhoog gaat in het turnen de meisjes zien er ook weer vrolijker uit . Niet meer zulke hele strakke gezichten hebben duidelijk meer plezier in hun oefeningen. Ze zijn minder lenig dan vroeger maar je ziet meer ontspanning.

Waarom deze vergelijk met de dressuur ?Ik zie dat de leeftijd van de paarden ook omlaag gaat je ziet steeds jongere paarden op een hoog niveau. Maar willen we eigenlijk niet teveel en te snel ? Er zijn paarden waarvan de top veel lager zit dan grand prix niveau, er zijn paarden die amper de Z kunnen halen . Een paard wat niet flexibel genoeg is (over zijn lijf), kan je proberen om er zoveel mogelijk uit te halen ,zijn top te bereiken maar dat stopt bij een bepaalt niveau. En dan kun je verschillende systemen gaan bedenken om er toch meer uit te halen maar dan krijg je volgens mij blokkades.Zoals eerder werd gezegd een blokkade ontstaat als een spier zich niet wil uitstrekken en samentrekken en in een houding blijft wat op dat moment het beste uit komt.Dit heeft dus met de trainings opbouw te maken houd in dat je een spier traint en niet voldoende laat herstellen of de tijd niet geeft om te herstellen .
Ik denk dat LDR vaak toe wordt toegepast om snel naar een hoog niveau te rijden en dat het daarom ook vaak verkeerd wordt toegepast .En dat van sommige paarden teveel verwacht wordt en die verdwijnen via de achterdeur (dat gebeurt zowel LDR als klassiek) . Niet ieder mens als ieder paard is even lenig.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:00

andafries, het paard in kwestie heeft ooit LT gelopen. Heeft dus zeker aanleg voor het zwaardere werk.

Helaas is hij door de vorige eigenaar behoorlijk verreden en dat ben ik nu weer aan het oppikken. En hij vertoont veel progressie

Maar goed, steeds probeer ik met de beste wil mijn eigen situatie te schetsen. Maar toch krijg ik steeds een bittere smaak in mijn mond omdat steeds weer die vicueuze cirkel van "tegenstanders" aangeeft dat ik kennelijk verkeerd bezig ben.

Kunnen jullie je nu echt niet inleven in de omschrijvingen die ik mee geef? Denk je nu echt dat ik dan maar liever eerst mijn paard in krul trek en schijt heb aan het klassieke systeem?

Nee, ik kies voor het systeem wat bij dat specifieke paard past. En wat ik nu train, past bij het paard waar ik het over heb. En nee: het paard creeert geen blokkades, hij haalt ze juist weg. De spieren gaan zich ontwikkelen, hij is superhappy op stal, snapt wat er bedoelt wordt en staat te trappelen om aan de slag te gaan.

Dan hoef je mij echt niet te vertellen dat het dier gedwongen wordt en hij dit maar accepteert. Een paard is puur en laat echt wel merken dat hij iets niet wil/kan. Alleen het ene paard laat het duidelijker weten dan de ander. Maar dat is gewoon een kwestie van je paard kennen en open staan voor hem.