Diefstal paard na 9 jaar ontdekt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MOHGirl

Re: Diefstal paard na 9 jaar ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:09

Je-Zus, stop hier gewoon mee gaat helemaal nergens over, het ging hier om een hele emotionele zaak, en dat geruzie eromheen moet nu stoppen, is echt heel onvolwassen.
Ben blij voor Kelly dat ze haar paard terug heeft, hun hebben in die jaren veel meer opgebouwd (een hechte band paard en ruiter)dan haar 1ste eigenaren (fokker en veulen)
Voor de fokkers ook verschrikkenlijk, ik zou er niet aan moeten denken als mijn twentertje gestolen zou worden en als het gebeurd zou zijn en zijn al zoveel jaren over heen en vind hem weer, en weet da thij het zo ontzettend goed, dan zou ik hem natuurlijk diep in me hart terug willen maar zou er vrede mee hebben hoe het dan nu is.
Dat geruzie eromheen slaat nergens op.
Have a nice day on bokt (k)

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:58

En ik altijd maar denken dat Nederlanders zo een toffe mensen waren. }>

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:31

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 20-04-25 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:50

Jokari het is zeker niet serieus bedoelt ik heb namelijk veel nederlanders als vrienden en dat zijn allemaal heel toffe mensen!! En zoals je zegt genoeg irritante Belgen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:37

Hallo allemaal en heb dit even gevolgd. een diefstal is een in-trieste zaak voor alle gedupeerde partijen. Als iemand een van mijn kinderen zou stelen, zou ik ook in alle staten zijn. Ook na 20 jaar zou ik de criminelen tot op het gaatje vervolgen.

Iemand die ter goeder trouw een gestolen paard koopt is slachtoffer van diezelfde criminelen en moet gewoon keihard meehelpen om de criminelen voor het gerecht te brengen of tenminste duidelijk aan de schandpaal te nagelen.

Ik denk dat je de band van een fokker met de kinderen van zijn fokkersbrein niet mag onderschatten. Kijk eens rond op F&A en kraamstal. Vaak een jaar (of jaren van te voren) wordt er gedacht over welke combinatie er gedaan moet worden. Dan moet je nog eens 11 maanden nagels bijten om te kijken wat er komt en dan staat er iets dat ook nog meevalt ook. Dat kijk je een jaar aan, waarop een immoreel figuur je geesteskind uit de wei rukt, zonder enig pardon. Vreselijk gewoon.

Net zo goed weet ik dat je een band kan hebben met een gekochte pony, die zeker niet onderschat mag worden. Als blijkt dat je lievelingsdier en misschien zelfs beste vriend op onrechtmatige manier bij de vorige eigenaar is gekomen en je daardoor bang bent je beste vriend kwijt te raken, is dat even goed een ramp.

Voor de laatste eigenaar: ben blij dat je paard uit zo'n goed nest komt en dat de fokker zo'n waarde hecht aan je dier. Geef alle medewerking om de criminelen voor het gerecht te krijgen. Denk dat iemand onrechtmatig met jouw geld in zijn handen loopt. En denk ook maar dat die figuur veel meer onschuldigen heeft gedupeerd.

Voor de fokker: kijk inderdaad goed hoe je paard behandeld wordt en probeer samen met de huidige "eigenaar" (tja, je hebt het beest nooit laten gaan, dus voel je jezelf nog steeds eigenaar). Ben dankbaar dat de huidige eigenaar naar je toekwam, zo weet je in ieder geval dat het dier nog leeft. Probeer desnoods af te spreken of er iets te overleggen valt over eventuele nafok. En probeer samen het spoor na te lopen.

Persoonlijk denk ik dat dit juist het enige is waar chippen enigszins nuttig voor is. Daarbij zou er een plicht zijn waar iedereen kan aantonen waar een paard gekocht is, ook van reeds verkochte paarden. Zo kan je het probleem van de tussenhandel te lijf gaan. Namelijk, op die manier kan je gewoon de persoon aanpakken die zijn/haar papieren niet in orde heeft en de zaak dus opgelicht heeft.

mikey36

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:44

joost wat zeg jij dat prachtig. ik zou het zelf niet beter hebben kunnen neerzetten.
ik hoop dat vanaf hier op een dergelijk niveau kan verder gegaan worden in dit toppic.

mike

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:58

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 20-04-25 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:05

Ik denk dat we alleen nog een manier moeten vinden om de belgische regering te overtuigen van het verplichten van chip of dna en paspoort.
Ik heb mijn paarden laten chippen , gewoon om inderdaad iets in handen te hebben omdat ik alleen het factuur zo magertjes vond.
Ik denk ook dat we het buro of wat dan ook overtuigd moeten krijgen dat er bij gestolen honden en paarden ,direkt gestolen verschijnt als hun chip nr.verschijnt.
Wie heeft er ideeën?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:11

Je hoeft de belgische regering niet te overtuigen.... die weten dat al, maar moet nog doorgevoerd worden.... Idem voor Duitsland Haha!
Als je belang hebt kan ik de stukken (dmv links) erbij zoeken .....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:35

Persoonlijk denk ik dat het belangrijker is om de wetgeving omtrent overschrijving van paarden aan te scherpen. Chippen alleen lost dit probleem niet op. Mensen kunnen nog steeds "vergeten" waar ze een paard gekocht hebben. Daar hoort een straf op te staan. Als die straf niet komt, maar er wordt wel gechipt, dan lost chippen helaas niets op.

Nog even een toevoeging: die wet moet aangenomen door de EU, niet door lidstaten afzonderlijk. Dat lost niets op. Voor de wet moet je dus inderdaad in Brussel zijn, maar niet alleen bij de Belgische regering.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:38

Dan ga je al richting de registratie van motorvoertuigen en dus overschrijving op een postkantoor

Als mensen weten dat een paard gechipt hoort te zijn icm paardenpaspoort.... is dat eigenlijk een goedkope methode om diefstal tegen te werken... Immers mogen er geen paarden verhandeld worden zonder paspoort, en dmv het transpondernummer is te achterhalen waar het dier vandaan komt/kwam.

En als een dief de moeite neemt in te breken om het paspoort te bemachtigen .... dan houd niets hem of haar tegen.

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:10

met de voorstellen die joost aangeeft zijn verschillende mensen bezig om te proberen iets dergelijks erdoor te krijgen. (oa. adri en aanhang) wat echter zeer fustrerend is, is dat er veel tegenwind gegeven word. die tegenwind komt, hoe raar het ook klinkt, van fokkers, handelaren en zelfs mensen die hetzelfde doel willen bereiken. (doel: betere mannier om paarden te registreren)

alane: in belgië is het paardenpaspoort niet verplicht. in nederland wel. dus in belgië kunnen paarden gewoon verhandeld worden. het is zelfs even makkelijk als een kilo appels verkopen.

vandaar dat er mensen zijn die zich inzetten om een betere regelgeving te vinden die oa. diefstallen minder aantrekkelijk maken. met je laatste zin heb je gelijk, als je enkel een paspoort en een chipnummer hebt, zou een dief enkel moeten inbreken, de paspoorten jatten en hij is in orde. daarom plijt de groep die achter adri staat ervoor om een paspoort los van de afstammingspapieren, in combinatie met een dna te doen, waarbij een chip een extratje kan zijn dat op het paspoort vermeld staat.
als een paard geregistreerd staat met een dna en een chip, dan kan de chip nog verdwijnen (is erin gestoken, dus kan er ook, weer uitgehaald worden) maar een dna blijft wel zitten.

stel dat deze voorstellen al in voegen zouden zijn, en deze nacht word een paard gepikt met paspoort, dan doet de eigenaar vandaag aangifte dat zijn dier gestolen is.
het paard word vandaag verder verkocht en de nieuwe eigenaar wil vandaag of morgenvroeg het paspoort laten overzetten. dan komt er in het groot op het scherm dat dit een gestolen paard betreft. deze diefstal kan dan extra aangetoont worden indien de chip in het paard teruggevonden word.

er zal natuurlijk nog altijd gerommeld kunnen worden met paarden, maar het zal al een pak minder makkelijk worden dan dat het er nu aantoe gaat.

als je er vriendelijk om vraagt wil ik je graag de lijst met voorstellen doorsturen, en ik ben best bereid om te discuteren over bedenkingen omtrent deze voorstellen. want er kunnen altijd dingen zijn die over het hoofd gezien worden.

groetjes mieke

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:20

Ardennen: Het paardenpaspoort is europees verplicht, dus ook voor België.
Het is al veel langer verplicht maar de doorvoering mbv regels en wetten laten sommige landsregeringen op hun beloop.
Of dit nu komt door een afwachtende houding, omdat men niet weet hoe de identificatieregeling ingevult moet worden weet ik niet.

Maar hoe dan ook, een paspoort is verplicht.

Als er een paard gestolen wordt en deze gelijk op de slachtbank terecht komt, dan kun je gewoon niets... Er zijn altijd wel dingen te bedenken, de zogenoemde mazen in de wet, mazen in de regelgeving en beveiliging.. daar ontkom je gewoon niet aan.
Een auto, met zijn waterdichte registratie is ook te stelen en te verhandelen...

een paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom, echter als aspirant kopers weten dat er een paspoort bij een paard hoort, dan wordt een paspoortloos paard al zeer moeilijk verhandelbaar en heeft zelfs geen fokwaarde... want ook dan heb je een paspoort nodig..

Je mag me de lijst met voorstellen wel sturen, je mag ze ook hier neer zetten of in een nieuw topic.... of als je dat prettiger vind per mail, dan pb ik je mijn mailadres wel.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:01

Ik heb de vraag voorgelegd aan een Engelse mailing lijst en ik kreeg het volgende terug:

wmp2@yahoogroups.com schreef:
Here in the USA, it is slightly different in each state, but horse theft is definitely against the law, and if caught, the thieves go to prison. Here in Colorado, as in many of the mountain and western states, we have a system of Brand Inspections under the Colorado State Brand Board, and every animal, equine or bovine must be indivudally inspected by a Brand Inspector, and have a Certificate of Brand Inspection in order to be bought or sold, or transported more than 75 miles. This makes horse theft a little more difficult, but it doesn't stop it. I think I just forwarded a stolen horse notice that was from Montgomery County in Maryland.

Once the pony gets sold and sold again, though, I have no idea how one would trace its identity. Buying stolen property is, of course, also against the law. I guess it's a question of the buyer being very careful, checking references, etc., but even so it would always be possible to unknowingly purchase a stolen pony.

Ruwe vertaling schreef:
Hier in de verenigde staten is het enigszins verschillend per deelstaat, maar paardendiefstal is zeker tegen de wet en mits gepakt gaan de dieven naar de gevangenis. Hier in Colorado, als in vele van de Mountain en Western staten, hebben we een systeem van brandmerk inspecties onder de Colorado State Brand Board, en ieder dier, paardachtig of hondachtig moet individueel geinspecteerd worden door een brandmerkinspecteur en een Cerficaat van Brandmerkinspectie hebben om gekocht of verkocht te mogen worden, of zelfs getransporteerd over een afstand van meer dan 75 mijl (120 kilometer). Dit maakt paardendiefstal moeilijker, maar niet stopt het niet. er is onlangs nog een paard gestolen in Montgomery, Texas.

Als een paard vaak doorverocht wordt, weet ik niet hoe de identiteit kan worden nagegaan. Natuurlijk is ook het kopen van gestolen eigendom tegen de wet. Ik denk dat het een zaak is van de koper die heel voorzichtig moet zijn. Referenties natrekken enz., maar zelfs dan is het altijd mogelijk om onwetend een gestolen pony te kopen.

Klinkt alsof de wetten daar gewoon strenger en duidelijker zijn. Ikzelf zou nooit een pony kopen zonder papieren, dus kan ik ook moeilijk een gestolen pony kopen, aangezien ik weet waar het beest vandaan komt. Dit tenzij de papieren vervalst zijn, maar in dat geval ben ik zeker niet de schuldige, maar de verkoper die mij een paard met een vals identiteitsbewijs heeft verkocht.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:33

tel daarbij op dat men in Nederland het paard/pony gezien wordt als een ding... bandmerken verboden is en op termijn ook in duitsland verboden zal worden....

ik denk dat in Amerika het hele beginsel anders was/is met paarden en dus ook het eigendomsrecht...

Hier in Nederland spreekt men niet alleen van de eigenaar maar ook van de houder van paarden, dus de eigenaar van een pensionstal is de houder van het paard terwijl geheel iemand anders de eigenaar is.

Wat je aan haalt met vervalste papieren... zou simpel zijn dat je het af kunt schuiven, de verkoper zegt van 'heb ik niet gedaan'
Inprincipe zou je gelijk voor/tijdens aankoop contact op moeten nemen met de PUI om te kijken of het een en ander klopt, daarnaast ben je ook verplicht om die PUI schrriftelijk op de hoogte te brengen van je aankoop.....

inprincipe zal op termijn in Nederland geen paard meer zonder papieren(=paspoort) rond mogen en kunnen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:28

In Belgie is het chippen niet verplicht evenals het hebben van een paspoort niet .Er word wel al heel lang geroepen dat het gaat komen, alleen de datum waneer hebben ze er nog niet bij gezegt.
Dat handelaren en fokkers er niet blij mee zijn snap ik wel.Zo kan de belastingdienst precies controleren wat er verkocht is en wat niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:35

Het chippen moet je los zien van het paspoort..
In Nederland en eigenlijk alle landen van de EU is een paspoort al langer verplicht, echter nooit streng ingevoerd.....
de reden? geen idee, zou ik moeten gaan speculeren.

Er bestaan gewoon EU-richtlijnen die daarin voorzien dat iede paard een paspoort zou moeten hebben.....

Waarom zou de belastingdienst niet mogen controleren hoeveel paarden een handelaar verhandeld?
Ze zullen er wat meer werk mee krijgen + het gaat hun bij de invoering geld kosten, en dat bij een slechte markt.
neem bijv. Shet veulentjes werden verhandeld voor 25 euo daar komt nu in Nederland 40 euro gemiddeld bij voor een paspoort + chip... dan moet zo'n dier al 65 euro opbrengen... en dan is je meerwerk, extra andere kosten niet meegerekend...

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:36

Ik heb, nav mijn succesvolle zoekopdracht sinds kort het paspoort van het Rheinlanderstamboek. In het paspoort staat vermeld dat het
paspoort niet geldig is als bewijs van eigendom. Daarnaast heb
ik van het stamboek een eigendomsoorkonde gekregen (nadat is gebleken dat mijn paard niet gestolen was), en alleen die is
rechtgeldig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:05

Op de papieren van mijn welshjes staat ook een eigendomsverklaring.
Zelfs een overdrachtverklaring, maar die is niet geldig als eigendomsoorkonde in juridische zin.....
en tot op heden nog niet meegemaakt dat daar wat mee gedaan wordt, ingevult of niet (overdrachts/verkoopverklaring)

ik zou mij er niet te blind op staren hie in Nederland op die duitse oorkonde....

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:20

De eigendomsoorkonde is een officiëel bij de notaris herkend
document.
Het ging me er eigenlijk om nog eens te bevestigen dat het
paspoort geen eigendomsbewijs is, ook niet in Nederland.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:33

Hoi Yfande,

en hier komt een probleem. Jij hebt die eigendomsoorkonde en verkoopt je paard. Je "vergeet" de eigendomsoorkonde mee te geven met het paard. Na 10 jaar kom je aankloppen en zeggen dat het paard is gestolen?

Ik weet wel, jij zou dit niet doen, maar je zou zoiets wel kwijt kunnen raken (er zijn wel vreemdere zaken kwijtgeraakt).

Doordat de Wetgeving in de meeste europese landen zo slap is, ben je niet verplicht om die eigendomsoorkonde over te dragen. (En zeker zal er niemand zijn die weten dat ze er om moeten vragen...) En dat is dus feitelijk fout....

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:51

Ter informatie, na lang zoeken heeft Kelly in 2OO4 ontdekt dat Queen een Rheinlander is, ik heb in I995 een kopie ontvangen van de stamboekpapieren, maar werden er toen ook al eigendomsoorkonde afgeleverd ???? of is het nu recent. Ik weet dat Queen verzekerd was, maar heb nooit van de Fokkers een kopie ontvangen van de eigendomsoorkonde. De wetgeving is zo moeilijk op gebied van diefstallen, je mag de dader kennen, hij mag bekennen, en toch kan je het paard niet terugvinden omdat hij zwijgt. Het is niet te begrijpen, Swieber die nu gestolen is, heeft ook een chip in,zoals normaal alle nederlandse paarden, maar toch kunnen zij Belgie binnen, eventueel als slachtpaard, geen kontrole van chip in de slachthuizen van Belgie, bevestigd door zeker vijf slachthuizen, vreemd maar waar.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:34

joostvangestel schreef:
Hoi Yfande,

en hier komt een probleem. Jij hebt die eigendomsoorkonde en verkoopt je paard. Je "vergeet" de eigendomsoorkonde mee te geven met het paard. Na 10 jaar kom je aankloppen en zeggen dat het paard is gestolen?

Ik weet wel, jij zou dit niet doen, maar je zou zoiets wel kwijt kunnen raken (er zijn wel vreemdere zaken kwijtgeraakt).

Doordat de Wetgeving in de meeste europese landen zo slap is, ben je niet verplicht om die eigendomsoorkonde over te dragen. (En zeker zal er niemand zijn die weten dat ze er om moeten vragen...) En dat is dus feitelijk fout....

Hm.... zie wat je bedoelt, maar tegenwoordig lijkt het me toch dat
alle zaken die het daglicht kunnen verdragen via de bank geregeld
worden, je hebt dan het bewijs dat je het paard van die persoon
(de eigenaar dus) gekocht hebt.
Mij is toen trouwens gezegd dat als ik een paard koop en er een
reële prijs voor betaal ik ter goeder trouw gehandeld heb, daarentegen
als je een paard kopt voor 100 eurie waarvan een blinde met een kruk-
stok ervan uit kan gaan dat dit een louche handel is, dan maak je je
ook nog eens schuldig aan helen.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:38

Adri schreef:
Ter informatie, na lang zoeken heeft Kelly in 2OO4 ontdekt dat Queen een Rheinlander is, ik heb in I995 een kopie ontvangen van de stamboekpapieren, maar werden er toen ook al eigendomsoorkonde afgeleverd ???? of is het nu recent. Ik weet dat Queen verzekerd was, maar heb nooit van de Fokkers een kopie ontvangen van de eigendomsoorkonde. De wetgeving is zo moeilijk op gebied van diefstallen, je mag de dader kennen, hij mag bekennen, en toch kan je het paard niet terugvinden omdat hij zwijgt. Het is niet te begrijpen, Swieber die nu gestolen is, heeft ook een chip in,zoals normaal alle nederlandse paarden, maar toch kunnen zij Belgie binnen, eventueel als slachtpaard, geen kontrole van chip in de slachthuizen van Belgie, bevestigd door zeker vijf slachthuizen, vreemd maar waar.

Volgens mij wel, want ik heb op mijn "Eigentumsurkunde" staan:
"Zweitschrift" dat betekend dat het een notariëel herkende copie
van het origineel is, ik ben toen ook nog bij de notaris geweest
daarvoor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 16:17

yfande schreef:
Hm.... zie wat je bedoelt, maar tegenwoordig lijkt het me toch dat
alle zaken die het daglicht kunnen verdragen via de bank geregeld
worden, je hebt dan het bewijs dat je het paard van die persoon
(de eigenaar dus) gekocht hebt.
Mij is toen trouwens gezegd dat als ik een paard koop en er een
reële prijs voor betaal ik ter goeder trouw gehandeld heb, daarentegen
als je een paard kopt voor 100 eurie waarvan een blinde met een kruk-
stok ervan uit kan gaan dat dit een louche handel is, dan maak je je
ook nog eens schuldig aan helen.

En wie bepaalt die prijs?
Dat doet de verkoper tesamen met de koper.....
en wie bepaalt wat reeel is?
een grasmaaier anex shet is voor mij waardeloos.... zou e nog geen 30 euo voor over hebben..... een kenner ziet er een gestolen falabella in die 6000 euro waard is...
koop ik dan ter goeder trouw voor een reeele prijs? terwijl iederen krukstok hebbende blinde falabella liefhebber kan zien dat het een echte falabella is met een prijskaartje?

Citaat:
(4) Pferdepass und Eigentumsurkunde
Der Pferdepass und die Eigentumsurkunde gehören zum Pferd. Bei Besitzwechsel ist der Pferdepass dem neuen Besitzer auszuhändigen und bei Tod des Pferdes an die ausstellende Stelle zurückzugeben. Bei Eigentumswechsel sind sowohl Pferdepass als auch Eigentumsurkunde dem neuen Eigentümer auszuhändigen.

maw wie die oorkonde heeft is eigenaar.... met of zonder notaris

die oorkondes zijn sinds 2 jaar in gebruik.