Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:34

Ninx schreef:
Wanneer de onbewerkte beelden beoordeeld zijn door een onafhankelijk voormalig bondscoach en een arts, zal het vast niet om knuffelen gaan.
Mensen die graag ruw te werk gaan zullen em wel knijpen. Hopelijk zet dit iets in beweging!

Voorlopig zijn namen niet genoemd. Zoals je misschien wel weet is er nog veel discussie tussen wat nu LDR is en wat Rollkur. Alles wat getrokken is niet oke. Maar alles wat achter de LL is ook niet slecht. En experts/deskundigen zijn het met elkaar niet eens. Het maar net wie je het vraagt. Dus waarschijnlijk de usual experts en daartegenover zijn er even zoveel die een ander mening hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:35

Babootje schreef:
Veronica2 schreef:
Eventjes in het algemeen: Helgstrand heeft primair bezwaar tegen het FEIT dat iemand onder valse voorwendselen in zijn bedrijf is geweest en daar ZONDER toestemming opnamen heeft gemaakt van personeel en paarden, waarvan ook een deel paarden dat toebehoort aan klanten van Helgstrand. Vervolgens zijn die ILLEGAAL verkregen beelden gemanipuleerd en bewerkt met als doel om zijn bedrijf, hem en zijn personeel in een kwaad daglicht te stellen. Het is een regelrechte poging tot afbraak van zijn bedrijf en ik denk dat hij volledig in zijn recht staat om daar bezwaar tegen te hebben.

Helder. Er zijn veel meer nuances in dit verhaal.

Zie je dat ook zo bij die slachthuizen waar een poos terug opnames zijn gemaakt om te laten zien hoe ze daar met dieren omgaan :)?

Er is helemaal niks bewezen over gemanipuleerd en bewerkt. Helgstrand mocht de rauwe beelden zien. Hij wilde dat niet. Sja...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:36

_San87_ schreef:
Er is helemaal niks bewezen over gemanipuleerd en bewerkt. Helgstrand mocht de rauwe beelden zien. Hij wilde dat niet. Sja...

Serieus? Ga je dat nu beweren? Of heb je gewoon niet goed gelezen?
"Vervolgens heeft TV 2 Helgstrand in de gelegenheid gesteld geselecteerde opnames te zien, maar hij heeft geweigerd. Hij heeft ook geweigerd geïnterviewd te worden in verband met de documentaire en zal het alleen overwegen als hij de onbewerkte banden krijgt."
Laatst bijgewerkt door Babootje op 22-08-23 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:38

Babootje schreef:
Ninx schreef:
Wanneer de onbewerkte beelden beoordeeld zijn door een onafhankelijk voormalig bondscoach en een arts, zal het vast niet om knuffelen gaan.
Mensen die graag ruw te werk gaan zullen em wel knijpen. Hopelijk zet dit iets in beweging!

Voorlopig zijn namen niet genoemd. Zoals je misschien wel weet is er nog veel discussie tussen wat nu LDR is en wat Rollkur. Alles wat getrokken is niet oke. Maar alles wat achter de LL is ook niet slecht. En experts/deskundigen zijn het met elkaar niet eens. Het maar net wie je het vraagt. Dus waarschijnlijk de usual experts en daartegenover zijn er even zoveel die een ander mening hebben.

Gelukkig gaat het daar niet alleen over……

open monden en buiken zijn gelukkig altijd not done…….

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:40

_San87_ schreef:
Veronica2 schreef:
Eventjes in het algemeen: Helgstrand heeft primair bezwaar tegen het FEIT dat iemand onder valse voorwendselen in zijn bedrijf is geweest en daar ZONDER toestemming opnamen heeft gemaakt van personeel en paarden, waarvan ook een deel paarden dat toebehoort aan klanten van Helgstrand. Vervolgens zijn die ILLEGAAL verkregen beelden gemanipuleerd en bewerkt met als doel om zijn bedrijf, hem en zijn personeel in een kwaad daglicht te stellen. Het is een regelrechte poging tot afbraak van zijn bedrijf en ik denk dat hij volledig in zijn recht staat om daar bezwaar tegen te hebben.

Zie je dat ook zo bij die slachthuizen waar een poos terug opnames zijn gemaakt om te laten zien hoe ze daar met dieren omgaan :)?

Dit wilde ik ook al aankaarten. Of de verzorgingstehuizen waar misstanden aan het licht zijn gebracht, of bedrijven etc. etc.

Acties zoals deze moeten nou eenmaal, anders kunnen we niet blijven evalueren of wij als mens goed of slecht bezig zijn. Of dat nou met paarden is, varkens of onze eigen ouderen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:49

Maar acties zoals deze waarbij iemand al undercover eigenlijk achter de schermen bewust daar bezig is met bewijzen zoeken dat er misstanden plaats vinden en dan vervolgens juist de dingen die niet volgens boekjes gaan films. Zo wordt een bedrijf of persoon heel zwart in beeld gebracht terwijl het vaak kleine moment opname zijn. Dit soort acties zijn niet de juiste weg.

Ik vind het terecht dat er gezecht wordt dat dit onrechtmatig is. Ga dan eerst met de onbewerkte beelden naar hun toe en bespreek wat je er fout ziet gaan. Maar ga daar niet aan lopen sleutelen om het hele gebeuren nog dramatischer te maken. Als het doel is om misstanden aan het licht te brengen dan behoeft dat geen bewerking maar toon je de ruwe beelden en probeer je niet geld en kijkcijfers binnen te harken door anderen aan de grond te nagelen.

De kijkers zien bewerkte beelden. Onecht dus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:53

Babootje schreef:
_San87_ schreef:

"Vervolgens heeft TV 2 Helgstrand in de gelegenheid gesteld geselecteerde opnames te zien, maar hij heeft geweigerd. Hij heeft ook geweigerd geïnterviewd te worden in verband met de documentaire en zal het alleen overwegen als hij de onbewerkte banden krijgt."

Ja, ze hebben hem aangeboden de filmpjes te bekijken. Natuurlijk niet het volledige programma en alle onderzoeken, dat is nog niet klaar als ik de media moet geloven.

Citaat:
Mr Nørgaard added that TV2 has offered Andreas Helgstrand the possibility of watching the “relevant section of the clandestine recordings without us filming him watching it.”
Bron: H&H

Ik zie geen reden waarom TV2 hem de tapes moet sturen. Hij kan de illegale opnamen bekijken bij TV2, wilde dat niet, dan houdt het op. De relevante selectie lees ik als de beelden waarop te zien is wat voor wonden het betreft, en hoe deze zijn aangebracht, wat er gezegd is door wie.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-08-23 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:54

BeFunny schreef:
Maar acties zoals deze waarbij iemand al undercover eigenlijk achter de schermen bewust daar bezig is met bewijzen zoeken dat er misstanden plaats vinden en dan vervolgens juist de dingen die niet volgens boekjes gaan films. Zo wordt een bedrijf of persoon heel zwart in beeld gebracht terwijl het vaak kleine moment opname zijn.dit soort acties zijn niet de juiste weg.

Ik vind het terecht dat er gezecht wordt dat dit onrechtmatig is. Ga dan eerst met de onbewerkte beelden naar hun toe en bespreek wat je er fout ziet gaan. Maar ga daar niet aan lopen sleutelen om het hele gebeuren nog dramatischer te maken. Als het doel is om misstanden aan het licht te brengen dan behoeft dat geen bewerking maar toon je de ruwe beelden en probeer je niet geld en kijkcijfers binnen te harken door anderen aan de grond te nagelen.

Niet bewerkt maar ge-edit. Zoals alles op televisie. Anders kijken we 25 uur lange integraal gemaakte opnamen.

Ik begrijp wat je bedoelt, en in een ideale wereld zouden er onafhankelijke partijen zijn die dit soort zaken aan de kaak stellen zonder mensen publiekelijk aan het kruis te nagelen.

Maar goed. Dit soort programma’s werken nu eenmaal zo.
Zonder Alberto Stegeman werden die gehandicapte mensen nog steeds iedere dag mishandeld.
Die mensen werden ook niet 24 uur per dag mishandeld. Ook dat waren momentopnamen, en die beelden zijn getoond.
Dat maakt het toch niet minder ernstig?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:12

Ninx schreef:
Babootje schreef:

Een de zweepstriemen kunnen ook geen incident zijn?
Als in het beleerproces een paard "terug" is en je weet dat steigeren en omklappen het gevolg kan zijn. Dan moet ie vooruit. Met het kaliber hengsten die er staan kan ik me dat voorstellen. En dan helpen zachte handschoentjes echt niet. Dan moet het paard gewoon vooruit. Anders wordt het gevaarlijk
Zweepstriemen op de bil of een gebroken rug? Keuze is niet heel moeilijk. Is dat dierenmishandeling als het een functie heeft? (Paard gaat vooruit) Als je zonder reden blijft doorslaan, ja natuurlijk wel. Maar hoe ga je dat dan meten/laten zien? Ik geloof echt niet dat al die stalruiters die daar werken en op goed niveau zijn geschoold zomaar zonder reden een paard een paar striemen op zn bil bezorgen.

Tja....

Misschien moeten we gewoon concluderen dat bedrijfsmatig werken met zulke grote aantallen paarden met winstoogmerk mishandeling in de hand werkt.
Door tijdsdruk, stress, de onmogelijkheid dieren rustig op te leiden en sociaal op te laten groeien.

Veel excessief gedrag komt voort uit management, en veel management is gericht op maximaal rendement.

Misschien zou het niet zo'n slecht idee zijn dat ponyhobbelen louter een gezellige geitenwollensokken activiteit is en dat iedereen die veel geld wil verdienen of het ego wil poetsen zich bezighoudt met mechanische zaken.... die kunnen immers niet lijden.

Dat vind ik kul, ken meerdere professionele stallen van inside out. En ja, er zijn een paar rotte appels maar ook een heleboel goede. Ken daarnaast ook genoeg particulieren, waarvoor exact hetzelfde opgaat. Het ligt allemaal aan de persoon die het doet.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:17

_San87_ schreef:
Babootje schreef:

Ja, ze hebben hem aangeboden de filmpjes te bekijken. Natuurlijk niet het volledige programma en alle onderzoeken, dat is nog niet klaar als ik de media moet geloven.

Citaat:
Mr Nørgaard added that TV2 has offered Andreas Helgstrand the possibility of watching the “relevant section of the clandestine recordings without us filming him watching it.”
Bron: H&H

Ik zie geen reden waarom TV2 hem de tapes moet sturen. Hij kan de illegale opnamen bekijken bij TV2, wilde dat niet, dan houdt het op. De relevante selectie lees ik als de beelden waarop te zien is wat voor wonden het betreft, en hoe deze zijn aangebracht, wat er gezegd is door wie.

Ze wilden hem in de studio de beelden laten zien, waarop Andreas zou moeten reageren. Ik doe dan de aanname, dat dat geen ruwe beelden zijn.

Die aanname is gestoeld op het feit dat als je Andreas bv beeldmateriaal laat zien van een carnavalswagen die langs komt, paard schrikt, loopt bijna over de begeleider heen, begeleider geeft een flinke tik, dan laat je alleen dat laatste stukje op TV zien. Dan is het raar als Andreas het over een carnavalswagen heeft terwijl de kijkers geen idee hebben waar hij het over heeft.

De andere kant van het niet zien van de ruwe beelden voordat er vragen over gesteld worden, is dan hij vast en zeker niet voor alles hoogstpersoonlijk verantwoordelijk is. Dan is het wel zo netjes om te checken bij de betreffende medewerker naar het hoe of wat. Om de medewerker te kunnen beschermen, wat zijn taak is als werkgever, maar ook om een goede onderbouwde reactie te kunnen geven.

En tot slot, als ze de beelden aan Andreas laten zien voor de uitzending dan zullen die beelden niet op magische wijze veranderen. Tenzij hij kan toveren maar dat denk ik niet. Er zit dus imo geen enkel nadeel aan.

En voor alle duidelijkheid, hij heeft enkel om de ruwe beelden gevraagd van de opnames daar. Maar deze discussie is in het begin van het topic ook al gevoerd :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:21

Je leert zo wel wat mensen kennen zeg...

Ik heb echt wel eens een ferme tik verkocht.
Ook wel eens in de mond gehangen of met een spoor geport.
En dat was dan ook meestal niet gewoon in de bak. Maar met buitenrit.

Maar het eerste wondje moet toch nog komen. En de eerste striem ook.

En dat soort ruiters heeft dan toevallig net die met dat dunne huidje...
En als het dan die enkeling is hoef je dat toch niet te verdoezeld. Dat is toch uit te leggen.

En nee ik reed geen hormoon bommen.
Maar met de berg ervaring die die mensen hebben hoeven daar ook geen striemen en wonden van te komen.
En echt die heb je niet zomaar bij meerdere dieren. Dan is er meer loos.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:24

Veronica2 schreef:
Ninx schreef:
Eenvoudige vraag: hoe kun je mishandeling dan wel aantonen?

Nog simpeler: waarom moet dat?

Omdat er plekken zijn waar mishandeling - van mens en dier - voorkomt helaas.

Ben je zelf gefilmd met verborgen camera? Of ben je daar misschien bang voor? Of hoor je graag bij de beweging "wir haben es nicht gewußt"?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:24

DuoPenotti schreef:

En als het dan die enkeling is hoef je dat toch niet te verdoezeld. Dat is toch uit te leggen.

Maar met de berg ervaring die die mensen hebben hoeven daar ook geen striemen en wonden van te komen.

Stop nu met het etaleren van je eigen ervaring. Die voldoet echt niet. Ik heb van de meeste bokkers die hier reageren obv eigen ervaring in de loop der jaren (want ik zit allang op bokt en ken de pappenheimers) reageren wel gezien wat die ervaring is. En dat is echt heel erg bezijden wat met dat soort paarden op die stallen gebeurt. Prima als je er geen idee van hebt. Maar denk niet dat 1 ervaring of misschien 2 ook toepasselijk is voor het soort paarden waar we het hier over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:30

Babootje schreef:
Mkango schreef:
Knap staaltje whataboutism. Het paard dat met z'n kin op z'n borst gesjord wordt met een slof, over een hindernis gemept wordt, doorgespoord wordt of sneeën heeft in de mondhoeken, heeft echt geen boodschap aan de varkenshouderij, die ervaart op dat moment ongemak in handen van mensen en moet daartegen beschermd worden.

En rondrijden op een kreupel paard is ook niet echt diervriendelijk toch? Maar misschien heb je er een goede verklaring voor
Oké, ik hoor via verschillende kanalen dat je blijkbaar snakt naar wat aandacht van mij. Mag hoor. :) Paard is niet kreupel, maar ze loopt gewoon niet als een KWPN’er. Loopt ze (nog) op de voorhand? Ja. Mag ze actiever? Ja. Zit er soms een tactfout in? 100%. Houdt ze wat teveel vast in haar bovenlijn? Ook ja, maar raad eens, daarvoor komt er een osteopaat langs. Het is geen onbeschreven tableau waar ik op zit, maar een paard dat vanaf een leeftijd van anderhalf tot recentelijk haar lichaam heel anders gebruikt heeft. Iedereen met een beetje kennis van zaken weet dat je niet in twee dagen wonderen kunt verrichten.

Het komt goed, Bea, echt. :) En nee, mijn reactie was helemaal niet persoonlijk bedoeld. Ik wil niet zeggen dat we een wond in een mondhoek normaal moeten vinden, maar het kan een keer gebeuren. Problematisch wordt het als het structureel is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:30

Babootje schreef:
DuoPenotti schreef:

Stop nu met het etaleren van je eigen ervaring. Die voldoet echt niet.

Waarom niet.
De paar honderd kwpner's tellen niet?
Nee zoals ik al zei het waren geen hormoon bommen.
Maar wel variërend van groen uit een groep tot niets meer mee aan te vangen door wat andere ruiters er mee uitgespookt hadden.
Had er dan niet 1 tussen moeten zitten met iets van bloed dan?
Als dat daar in 1 maand tijd met meerdere aan de hand is?

Of is er dan toch wat anders aan de hand?

Edit:
Ondertussen is je bericht langer. Maar mijn bericht blijft staan.
Blijkbaar zit je niet lang genoeg op bokt om de bokkers te kennen. Dat is duidelijk...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:44

Babootje schreef:
DuoPenotti schreef:

Stop nu met het etaleren van je eigen ervaring. Die voldoet echt niet. Ik heb van de meeste bokkers die hier reageren obv eigen ervaring in de loop der jaren (want ik zit allang op bokt en ken de pappenheimers) reageren wel gezien wat die ervaring is. En dat is echt heel erg bezijden wat met dat soort paarden op die stallen gebeurt. Prima als je er geen idee van hebt. Maar denk niet dat 1 ervaring of misschien 2 ook toepasselijk is voor het soort paarden waar we het hier over hebben.

Ik heb ook weinig ervaring met kinderen of gehandicapten, maar weet ook wanneer er sprake is van mishandeling.

Je loopt nu een beetje tof te doen…. Hihihi

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:48

Ninx schreef:
BeFunny schreef:
Maar acties zoals deze waarbij iemand al undercover eigenlijk achter de schermen bewust daar bezig is met bewijzen zoeken dat er misstanden plaats vinden en dan vervolgens juist de dingen die niet volgens boekjes gaan films. Zo wordt een bedrijf of persoon heel zwart in beeld gebracht terwijl het vaak kleine moment opname zijn.dit soort acties zijn niet de juiste weg.

Niet bewerkt maar ge-edit. Zoals alles op televisie. Anders kijken we 25 uur lange integraal gemaakte opnamen.

Ik begrijp wat je bedoelt, en in een ideale wereld zouden er onafhankelijke partijen zijn die dit soort zaken aan de kaak stellen zonder mensen publiekelijk aan het kruis te nagelen.

Maar goed. Dit soort programma’s werken nu eenmaal zo.
Zonder Alberto Stegeman werden die gehandicapte mensen nog steeds iedere dag mishandeld.
Die mensen werden ook niet 24 uur per dag mishandeld. Ook dat waren momentopnamen, en die beelden zijn getoond.
Dat maakt het toch niet minder ernstig?

Het ligt hem voor mij aan de gehele context.

Op de manege vroeger werd mij geleerd om met zweep te rijden en veel te schoppen en te trekken aan de teugel naar links of rechts als je daar heen wilde. Goddank later ook geleerd hoe het anders kan. Maar ook ik heb later nog wel eens in een situatie bijv op de wei waar in een kudde een paard mij een trap dreigde te geven nog voor dat dat lukte een klets op de kont verkocht :j als iemand nu net dat zou filmen en uit zou zenden zonder te weten wat eraan vooraf ging wordt je uitgemaakt voor dierenbeul :j En dat is voor mij waar het om gaat.

Ik zie zo onwijs veel beelden van met name Western ruiters op Instagram waar iedereen kwijlend naar zit te kijken en die rijden met grote sporen en gebruiken die ook. En die hebben duizenden volgers. Ik kan het niet aanzien. Pak die ook maar aan want door hun lijkt dat normaal en staat gewoon op door hun zelf geplaatste beelden.

Het is makkelijk om opzoek te gaan naar misstanden er gebeurd namelijk overal wel iets. En om dus aan te tonen dat het echt fout gaat op die stal zal de gehele context gezien moeten worden.

Alberto Stegeman mag ook niet zomaar alles uitzenden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:51

Cer schreef:
prompter schreef:
Het is dus zo’n plus minus 1,5 uur aan beeldmateriaal wat ze willen uitzenden.

voor het zelfde geldt is het drie kwartier geklets per aflevering... :P

Dat en heel veeeeeeel slooo-moooo en alles 3 keer laten zien en telkens een stukje uitvergroot... een dramatisch shot van een deur, van het gebouw de muziek zwelt aan als de hooiberg in beeld genomen wordt... Zo krijg je de tijd wel vol.

prompter

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:55

Ik weet niet hoe je gequote hebt, maar die tekst over 1,5 uur is niet van mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:58

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:59

[quote="Veronic
voor het zelfde geldt is het drie kwartier geklets per aflevering... :P[/quote]
Dat en heel veeeeeeel slooo-moooo en alles 3 keer laten zien en telkens een stukje uitvergroot... een dramatisch shot van een deur, van het gebouw de muziek zwelt aan als de hooiberg in beeld genomen wordt... Zo krijg je de tijd wel vol.[/quote]

Ik denk dat je niet veel ervaring hebt met beeld.
Maar dit is een beetje onbenullig.

Prima dat je zegt ‘innocent until procent guilty’, maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag of je prima vindt dat mishandeling niet wordt aangetoond maar mag voortduren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:32

Nou ik zit best vaak naar video te kijken waar echt geen hol gebeurt … click bait is een genre … :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:53

Babootje schreef:

Het zou fijner zijn als je de "jullie hebben geen ervaring met dat soort paardenkaart" een keer in je zak houdt.
Het is namelijk een zwaktebod en geen steekhoudend argument.
Als iets niet simpel uit te leggen is ,kun je je afvragen of het goed is.

Hoe kun je als paardenliefhebber gewoon zeggen dat een paard dusdanig slaan dat de striemen erop staan nodig is in een bepaalde fase?
Nee, dan is er ergens iets verkeerd gegaan.
Als een paard daarna het gevraagde doet kun je je vraagtekens zetten of dat uit vrije wil is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:55

Vooral als je zelf nog geen zak bewezen hebt wb ervaring. All talk and no show. En dan anderen gaan verwijten dat ze geen ervaring hebben met "dat soort" paarden. (weten die beesten dat ze een unieke soort zijn eigenlijk? Verteld iemand ze dat als ze 2.5 worden? Zo van "kijk jonge, nu ben je 2.5. Nu ben je een levensgevaarlijke draak die je tot bloedens toe mag slaan als je je niet gedraagt." Want tot die leeftijd kunnen ze net als alle andere paarden in een opfok.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:05

Ik ben benieuwd of en wanneer de beelden vrijgegeven worden …