Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:58

Gelukkig is de verhuurdersheffing afgeschaft zodat corporaties weer kunnen gaan investeren. (Overigens is het ook een sigaar uit eigen doos, want er wordt via andere regeltjes weer genoeg uit die pot geplukt).
Maar het duurt jaren eer de schade die door de kabinetten Rutte is aangericht te herstellen. Het is echt een gevalletje mismanagement, maar dat geldt natuurlijk ook voor andere slechte beslissingen zoals het privatiseren van de zorg, het OV en de energiesector.

Het duurt jaren om woningen te bouwen. Niet alleen omdat het ontbreekt aan geschikte locaties maar ook omdat de procedures die moeten worden doorlopen lang duren.

Mijn kind van 24 woont ook nog thuis. Onmogelijk om een woning te krijgen.
Vervolgens worden de ouders weer via de belastingdienst geplukt omdat ze een "huisgenoot" in huis hebben. Deze huisgenoot betaalt geen bijdrage in de huur omdat die spaart om een huis te kunnen kopen, omdat je tegenwoordig fors moet overbieden. Het is een en al ellende op de huizenmarkt.

Er zijn ook lichtpuntjes. Er zijn veel plannen om versneld flexwoningen te bouwen. In eerste instantie voor vluchtelingen. Dit zal verlichting geven van de druk op de huizenmarkt. Maar deze plannen liggen er ook voor studenten en starters op de woningmarkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:04

Er staan al flex woningen.... noemen ze ook wel camping.
Net als die van Gillis die dicht is.
Laat daar het rijk dat wel openen voor vluchtelingen/ arbeidsmigranten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:08

DuoPenotti schreef:
Boeren hebben niet zoveel arbeidsmigranten, tuinders wel. Transport bedrijven ook.

En er is een tekort aan wegen
te kort aan huizen
Te kort aan huisartsen
te kort aan zorg
te kort aan drinkwater
te kort aan elektriciteit
of...teveel aan mensen?

Een teveel aan mensen idd. En als tuinders het grootste probleem zijn dan eerst daar maar in snijden. Bloemen kun je niet eten en het scheelt weer een bak aan arbeidsmigranten die je niet van onderdak hoeft te voorzien.

Misschien pretstudies schrappen en meer medici opleiden want het is idd bizar dat huisartsenpraktijken moeten sluiten terwijl er juist veel meer mensen zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:19

Heeft iemand dit ook gelezen?
Over dat de regels in Brussel worden bepaald, maar dat dus niet zo is zoals het nu wordt voorgespiegeld?
Originele bericht op FB bij Annie Schreier:

Annie Schreijer
14 juni om 10:27 ·
Een emotionele vergadering van de EP-landbouwcommissie over het Europees landbouwbeleid en de omstreden Nederlandse stikstofplannen gistermiddag (13 juni 2022). Ook mijn EP-collega’s uit andere lidstaten toonden zich geraakt door wat in Nederland veehouders dreigt te worden aangedaan onder het mom van stikstofreductie.
De Europese Commissie bevestigde dat de stikstofplannen een nationale keuze en nationale besluitvorming zijn, terwijl er vooral behoefte is aan harde geverifieerde data en metingen voorafgaand aan beleid. Wat betreft de Europese Commissie (directoraat-generaal landbouw en plattelandsontwikkeling) moet men stoppen te polariseren tussen duurzaamheid en productiviteit. Er moet volgens de topambtenaar van DG AGRI (namens de Europese Commissie aanwezig) daarom juist véél meer op innovatie en technologie (best beschikbare technieken)
worden ingezet om duurzame landbouwproductiviteit te bevorderen en voedselproductie door onze boeren te behouden. “Er is flexibiliteit voor lidstaten binnen het Europese juridische kader om te kiezen voor de ene of andere soort maatregelen.”

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:17

Precies dat, er zijn teveel mensen hoe je het nu wend of keert...

Nou dat klinkt als goed geluid in ieder geval uit de Europese Commissie, innovatie, technologie en gewoon een andere manier van boeren is imo ook waar het heen moet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:35

Oejjj...

Het CDA in de bocht.
Na jaren van wegkijken barst de bom.
Ja, wat doe je dan...?
Citaat:
Annie Schreijer
14 juni om 10:27 ·
Een emotionele vergadering van de EP-landbouwcommissie over het Europees landbouwbeleid en de omstreden Nederlandse stikstofplannen gistermiddag (13 juni 2022). Ook mijn EP-collega’s uit andere lidstaten toonden zich geraakt door wat in Nederland veehouders dreigt te worden aangedaan onder het mom van stikstofreductie.

Welk mom...?

En ja, ik vind het ook geen kleinigheidje.
Het is een dreun.

En het is een dreun omdat Gerrit Braks en opvolgers wegkeken, dus ik vind het krokodillentranen.

Citaat:
De Europese Commissie bevestigde dat de stikstofplannen een nationale keuze en nationale besluitvorming zijn, terwijl er vooral behoefte is aan harde geverifieerde data en metingen voorafgaand aan beleid.

Ja, en...?

Dus hoeft het niet??? Rechterlijke uitspraken???
Twijfel zaaien tov het RIVM en nog twintig jaar doormodderen?

Citaat:
Wat betreft de Europese Commissie (directoraat-generaal landbouw en plattelandsontwikkeling) moet men stoppen te polariseren tussen duurzaamheid en productiviteit.

Graag...!!!!

Citaat:
Er moet volgens de topambtenaar van DG AGRI (namens de Europese Commissie aanwezig) daarom juist véél meer op innovatie en technologie (best beschikbare technieken) worden ingezet om duurzame landbouwproductiviteit te bevorderen en voedselproductie door onze boeren te behouden.

Graag.
Knappe koppen uit Wageningen die duurzame landbouw helpen.
Dat werd anno 1980 daar niet geleerd, maar we leven in 2022 en Wageningen kan dit meer dan uitstekend.

(In Nederland produceren voor export of doorvoeren is per definitie niet duurzaam.)

Citaat:
“Er is flexibiliteit voor lidstaten binnen het Europese juridische kader om te kiezen voor de ene of andere soort maatregelen.”

Vast wel.
Suggestie dat het niet hoeft...?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:03

Maar als het echt om de stikstof gaat, waarom mogen boeren dan niet blijven?
Vorige week in het Debat vd plas en paternotte, er is een bewezen systeem. Dat reductie met 70% kan laten dalen.
Maar willen ze niet eens naar kijken. Dan klopt er toch iets niet?
Waarom moeten ze perse verdwijnen.
En net zoals met die boer in 1 vandaag. Als ik stop met boeren verkoop ik de grond niet. Terwijl de belanghebbende, zei, dat was wel de bedoeling.
Waarom wil de regering niet een compromis sluiten?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:50

Citaat:
Gister werd ons tijdens het debat over de stikstofproblematiek voorgehouden dat het zo slecht gaat met de natuur. Zo slecht omdat er de laatste 20 jaar veel te weinig gebeurd is. We zijn het slechtste jongetje van de klas.
CLO, het Compendium voor de Leefomgeving publiceert 22 juni 2022 onderstaand bericht. Centraal Bureau voor de Statistieken, Planbureau voor de Leefomgeving, RIVM en de Wageningen Universiteit zijn verenigd in het CLO. Niet de minste lijkt me…
“Van de Nederlandse soorten die onder de Europese Habitatrichtlijn vallen nemen er meer toe dan af. Bij de broedvogels van de Vogelrichtlijn houden vooruitgaande en achteruitgaande soorten elkaar iets meer in evenwicht.”
Het andere overzicht geeft aan wat er de afgelopen jaren in de verschillende landen is gerealiseerd.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl108511

Afbeelding

Ik quote hier een bericht dat Helma Lodders vandaag op Facebook zette. Het lijkt mij dat Nederland het helemaal zo slecht niet doet qua natuur, en ook de vermindering van de uitstoot is erg positief.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 23:18

elnienjo schreef:
Maar bouw verziekt ons landschap,we moeten inzetten op het stoppen van immigratie om massabouw te voorkomen.

Helemaal mee eens .
Is zelfs de eerste stap imo

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:19

Ja stel dat dat zou kunnen, minder mensen hier binnen laten, maar wat zijn daarvan gevolgen?
Te weinig (tand)artsen, bouwers, verzorgers, medewerkers in de tuinbouw, schoonmakers, horecamedewerkers, enz. voor de huidige manier van leven. Dus dan zouden wij met zijn allen een lager peil van consumeren en welvaart moeten accepteren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:26

Misschien moeten onze Nederlandse universiteiten stoppen met het aanbieden van nutteloze pretstudies en stimuleren dat er meer mensen voor een medische opleiding kiezen. Van buiten Nederland zou ik er niet op rekenen dat er veel hoogopgeleid personeel binnen komt. Hooguit hardwerkende arbeidsmigranten in de land- en tuinbouw. En aangezien die sector wordt uitgefaseerd, heb je die mensen hier ook niet meer nodig. In de horeca zullen we toch ook liever een local zien die onze taal spreekt neem ik aan en in de verzorgende sector al helemaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:27

Je kan mensen alleen op werkvergunning binnen laten.
Ja dan zijn ze nog altijd hier en hebben huisvesting nodig, maar ze zijn niet voor altijd hier binnen.
Bij geen werk of crimineel gedrag kan deze vergunning ook ingetrokken worden.
Andere landen doen dat al 50 jaar of zo niet langer...

UWV weet bijvoorbeeld ook van fraude en de "grote vakantie" van Polen maar wil daar ook niets aan doen.
Misschien gewoon geen recht op WW geven, of hooguit een maand.
Dat klinkt misschien niet eerlijk, maar de Polen die naar huis gaan, geen 4 sollicitaties in de 4 weken doen en toch betaald thuis zitten is ook niet eerlijk. En komt best veel voor.

Daarnaast zijn er maar weinig tandartsen en artsen uit het buitenland die hier ook kunnen werken.
Het gaat dan inderdaad veel om tuinbouw enz.
Waar de Nederlander er 15 jaar geleden uit geknikkerd werd want die waren met een min loon te duur....
Ook daar sliep onze regering.

Wanneer slapen ze eigenlijk niet?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:30

Inderdaad; alleen nog maar mensen binnen laten op expatbasis. Zijn ze uitgewerkt dan gaan ze weer terug naar eigen land. Geen gezinnen die hier mee komen vergrijzen.
Beetje zoals Dubai ook cabincrew werft voor Emirates. Die meiden kunnen met een mooie zak belastingvrij geld terug naar huis na een paar jaar buffelen.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:37

elnienjo schreef:
Misschien moeten onze Nederlandse universiteiten stoppen met het aanbieden van nutteloze pretstudies en stimuleren dat er meer mensen voor een medische opleiding kiezen. Van buiten Nederland zou ik er niet op rekenen dat er veel hoogopgeleid personeel binnen komt. Hooguit hardwerkende arbeidsmigranten in de land- en tuinbouw. En aangezien die sector wordt uitgefaseerd, heb je die mensen hier ook niet meer nodig. In de horeca zullen we toch ook liever een local zien die onze taal spreekt neem ik aan en in de verzorgende sector al helemaal.

Sorry, maar dit is altijd een beetje zon rare opmerking. Wat vindt jij een pretstudie dan? Ongetwijfeld mijn studie van egyptologie, alleen heb ik hier heel goed kritisch leren nadenken en werk ik nu als archeoloog en historicus en werk ik tevens met 2e wereldoorlog explosieven zodat de bouw verder kan. Ik ben dus maatschappelijk gezien hartstikke relevant (ik zorg immers dat mensen straks in een huis kunnen wonen) en dat allemaal met een pretstudie..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:41

Daar ben ik het mee eens, mensen alleen binnen laten op expat basis (met uitzondering van het tijdelijk opvangen van echte vluchtelingen) en de gevolgen van minder mensen? nou dan heb je ook minder mensen die een beroep doen op zorg, voedsel, huisvestiging etc. dus in theorie kun je dan ook af met minder personeel voor al die zaken. Het zal vooral economisch lastig zijn/ worden omdat men dan minder kan uitbreiden etc. maar dat is juist weer gunstig voor het klimaat.

Ik denk dat het vooral allemaal "anders" moet...soort hervormingen en andere waarden ipv dat alles alleen maar om geld en macht moet draaien.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:29

Ehh, mijn opmerking om geen mensen binnen te laten was een grapje... Dat kan helemaal niet, mensen uit de Europa hebben gewoon het recht hier te werken en dan ook te wonen. En reken maar dat we die nodig hebben in de huidige economie. (Het grote tekort aan tandartsen in Nederland wordt steeds vaker opgevangen door tandartsen uit onder meer Duitsland, België, Spanje en Portugal. Waren er in 2001 nog 366 buitenlandse tandartsen aan het werk. Nu zijn dat er ruim 1460 van de 8670, oftewel 18 procent.) Dus ja, dat kan uitstekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:31

josien_m_ schreef:
Ehh, mijn opmerking om geen mensen binnen te laten was een grapje... Dat kan helemaal niet, mensen uit de Europa hebben gewoon het recht hier te werken en dan ook te wonen. En reken maar dat we die nodig hebben in de huidige economie. (Het grote tekort aan tandartsen in Nederland wordt steeds vaker opgevangen door tandartsen uit onder meer Duitsland, België, Spanje en Portugal. Waren er in 2001 nog 366 buitenlandse tandartsen aan het werk. Nu zijn dat er ruim 1460 van de 8670, oftewel 18 procent.) Dus ja, dat kan uitstekend.

Dit ja, dat beseffen mensen zich helemaal niet die denken blijkbaar alleen aan arbeiders in kassen/landbouw en dat soort werkzaamheden.

Er gaat straks een mega tekort zijn aan mensen overal. Want de vergrijzing is al flink ingezet.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:35

Wie gaat de kippen vangen? Wie slacht de dieren? Wie gaat ze uitbenen? Allemaal werkzaamheden die Nederlanders niet meer uitvoeren.

Een samenleving zonder immigratie bestaat niet. Zowel voor de kennis expats als de arbeidsmigranten.

En dan toch miljarden willen exporteren en zelf voor een dubbeltje op de eerste rang. Dat gaat gewoon niet samen, dat kan niet. Het is geven en nemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:37

Spenk schreef:
josien_m_ schreef:

Dit ja, dat beseffen mensen zich helemaal niet die denken blijkbaar alleen aan arbeiders in kassen/landbouw en dat soort werkzaamheden.

Er gaat straks een mega tekort zijn aan mensen overal. Want de vergrijzing is al flink ingezet.

Dat los je niet op door mensen te laten immigreren want dan maken zij en hun gezinnen ook gebruik van het sociale vangnet. Alleen door op expatbasis te werken kun je dat voorkomen.

Waarom zijn er in Nederland eigenlijk zo weinig tandartsen? Te weinig opleidingen? Te weinig animo voor? Het lijkt me toch best een winstgevend beroep.
Zelf ga ik in Belgie naar de tandarts, betere prijs/kwaliteit verhouding.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:39

Sakura789 schreef:
Wie gaat de kippen vangen? Wie slacht de dieren? Wie gaat ze uitbenen? Allemaal werkzaamheden die Nederlanders niet meer uitvoeren.

Een samenleving zonder immigratie bestaat niet. Zowel voor de kennis expats als de arbeidsmigranten.

En dan toch miljarden willen exporteren en zelf voor een dubbeltje op de eerste rang. Dat gaat gewoon niet samen, dat kan niet. Het is geven en nemen.

Nog even en de mensen met een tuin nemen zelf hun eigen kippen omdat eieren en vlees niet meer betaalbaar zijn. Dan leren we weer zelf slachten, onze grootouders deden dat tenslotte ook, dus waarom zouden wij dat niet meer opnieuw kunnen leren?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:16

Sakura789 schreef:

Nederlanders zijn verwend. Wijzen hier altijd naar asielzoekers maar een heleboel Nederlanders die profiteren van de staat zouden eens een schop onder hun dikke, luie reten moeten krijgen en aan het werk gezet MOETEN worden!!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:23

Popstra schreef:
Sakura789 schreef:

Nederlanders zijn verwend. Wijzen hier altijd naar asielzoekers maar een heleboel Nederlanders die profiteren van de staat zouden eens een schop onder hun dikke, luie reten moeten krijgen en aan het werk gezet MOETEN worden!!

Krijg een beetje vreemde vibes hiervan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:24

Nederlanders trekken aan de bel bij de vakbond als er geeist wordt dat ze tegen minder dan minimumloon langer dan 8uur/dag 6-7 dagen/week moeten werken.
Verder is dat zwaar fysiek werk zonder de juiste hulpmiddelen en niet iets wat je 40 jaar volhoudt of wat je perspectief biedt op een beter betaalde baan die je lijf wel volhoudt.
Die banen laten doen door anderen (mits nu wel onder de juiste arbeidsvoorwaarden en loon) voor een 3-5 jaar door iemand die daarna met een zakje geld in eigen land wat kan opstarten zou eerder win-win opleveren. Wij de mensen en zij de ontwikkelingssamenwerking die ook echt bij de mensen terecht komt.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:50

Danique_G schreef:
Popstra schreef:

Krijg een beetje vreemde vibes hiervan

Toch is het wel zo. Bijvoorbeeld de schoonmaaksector, hoeveel % is daar echt uit Nederland?
Hebben we wel zelf veroorzaakt door bepaalde beroepen niet meer te willen doen. Vervolgens zijn er onwijs veel thuiszittende, webshops en coaches in Nederland (oke, ik geef toe, ik ben er hier een van, maar ik zoek het, net als een hoop Nederlanders ook niet om schoonmaakster te worden)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:43

De mening is 1 ding en dat is prima, heb daar weinig problemen mee. Maar denk dat het vooral de toon is die het een beetje griezelig maakt.