Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
N0a schreef:Ze heeft destijds aangegeven dat zij met Instagram geen geld verdienen maar met YouTube wel. Dat geld houdt zij zelf. Opzich logisch, want volgens de stichting hebben ze niemand in loondienst. En hoe kan Calijn anders een toekomst opbouwen zonder salaris, terwijl dit wel je fulltime baan is.
Biks2 schreef:Verder kan ik er niet erg wakker van liggen, ze doen op zich goed werk en mensen kiezen er zelf voor of ze doneren of niet?
Babootje schreef:N0a schreef:Ze heeft destijds aangegeven dat zij met Instagram geen geld verdienen maar met YouTube wel. Dat geld houdt zij zelf. Opzich logisch, want volgens de stichting hebben ze niemand in loondienst. En hoe kan Calijn anders een toekomst opbouwen zonder salaris, terwijl dit wel je fulltime baan is.
Overigens krijgen YouTubers ongeveer 1 euro per 1000 views. De laatste tijd zag ik maar heel af en toe een video voorbij komen met gemiddeld 15.000 views. Eerder hadden ze ruim 400.000 views per video. Ik denk dus dat deze inkomsten wat tegenvallen tegenwoordig.Moderatoropmerking:Quote verwijderd.
N0a schreef:Gekke vraag wellicht. Als de "verplichte" donaties niet naar de stichting worden overgemaakt. Dan moet daar toch ook belasting over betaald worden en voor de weldoener is het dan toch ook niet aftrekbaar? Dan moet iemand dat toch opgevallen zijn zou je denken.
Citaat:Wat me uit het vragenrondje opviel is dat er voor de adoptiepaarden (inmiddels bruikleenpaarden, de tekst is op de website nog niet aangepast) verschillende overeenkomsten op verschillende rechtspersonen staan.
Willen de bokkers die hier een paard in bruikleen hebben van PZB eens kijken op hun overeenkomst met wie ze deze hebben gesloten? Ben benieuwd.
assie schreef:N0a schreef:Gekke vraag wellicht. Als de "verplichte" donaties niet naar de stichting worden overgemaakt. Dan moet daar toch ook belasting over betaald worden en voor de weldoener is het dan toch ook niet aftrekbaar? Dan moet iemand dat toch opgevallen zijn zou je denken.
Ik begrijp uit alle communicatie dat de verplichte donatie geen donatie is maar een onkostenvergoeding.
Deze is dus sowieso niet aftrekbaar (in de aangifte IB van de schenker). En ook niet belast voor de schenkbelasting (bij de ontvanger)
De kleinere bedragen blijven doorgaans onder de vrijstelling van 2274,- per jaar per donateur en daar hoeft ook geen schenkbelasting over te worden betaald.
Wordt er overgemaakt aan een ANBI dan is het aftrekbaar in de aangifte inkomstenbelasting van de donateur (mits boven de drempel).
Wordt er overgemaakt aan een niet ANBI, dan niet.
Een balans is een onderdeel van d'r jaarrekening. In de jaarrekening over 2020 die hier in het topic staat kun je zien wat er dit jaar bij PZB is binnengekomen. Ook kun je zien dat er niets met het geld is gedaan. Daar kan een Belastingdienst uiteraard vragen over stellen. Maar als er een goed/onderbouwd verhaal tegen over staat, dan voldoe je aan je ANBI verplichting.
amber15 schreef:assie schreef:Ik begrijp uit alle communicatie dat de verplichte donatie geen donatie is maar een onkostenvergoeding.
Deze is dus sowieso niet aftrekbaar (in de aangifte IB van de schenker). En ook niet belast voor de schenkbelasting (bij de ontvanger)
De kleinere bedragen blijven doorgaans onder de vrijstelling van 2274,- per jaar per donateur en daar hoeft ook geen schenkbelasting over te worden betaald.
Wordt er overgemaakt aan een ANBI dan is het aftrekbaar in de aangifte inkomstenbelasting van de donateur (mits boven de drempel).
Wordt er overgemaakt aan een niet ANBI, dan niet.
Een balans is een onderdeel van d'r jaarrekening. In de jaarrekening over 2020 die hier in het topic staat kun je zien wat er dit jaar bij PZB is binnengekomen. Ook kun je zien dat er niets met het geld is gedaan. Daar kan een Belastingdienst uiteraard vragen over stellen. Maar als er een goed/onderbouwd verhaal tegen over staat, dan voldoe je aan je ANBI verplichting.
Correct me if I'm wrong, maar als ik goed heb meegelezen, maak je een donatie naar PzB in werkelijkheid over naar een rekening van de bv of één van hun andere stichtingen die geen anbi zijn. Dat zou dus betekenen dat je denkt geld over te maken naar een anbi, maar puntje bij paaltje is dat niet zo en is je donatie dus ook niet aftrekbaar?
Dat zou kwalijk zijn.
amber15 schreef:Correct me if I'm wrong, maar als ik goed heb meegelezen, maak je een donatie naar PzB in werkelijkheid over naar een rekening van de bv of één van hun andere stichtingen die geen anbi zijn. Dat zou dus betekenen dat je denkt geld over te maken naar een anbi, maar puntje bij paaltje is dat niet zo en is je donatie dus ook niet aftrekbaar?
Dat zou kwalijk zijn.