Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:34

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:38

Wat Calijn verdiend via socials maakt me niet uit, dat mag maar het gaat om de donatie stroom , die is compleet onoverzichtelijk.
Ik steun al 40 jaar Brooke en die kunnen wel duidelijk aangeven water met de centen gebeurt en wat er binnenkomt.

BigOne

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:09

Oké , was in de veronderstelling dat ze het onder eigen naam deed.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:15

Ze heeft destijds aangegeven dat zij met Instagram geen geld verdienen maar met YouTube wel. Dat geld houdt zij zelf. Opzich logisch, want volgens de stichting hebben ze niemand in loondienst. En hoe kan Calijn anders een toekomst opbouwen zonder salaris, terwijl dit wel je fulltime baan is.

Overigens krijgen YouTubers ongeveer 1 euro per 1000 views. De laatste tijd zag ik maar heel af en toe een video voorbij komen met gemiddeld 15.000 views. Eerder hadden ze ruim 400.000 views per video. Ik denk dus dat deze inkomsten wat tegenvallen tegenwoordig.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:30

N0a schreef:
Ze heeft destijds aangegeven dat zij met Instagram geen geld verdienen maar met YouTube wel. Dat geld houdt zij zelf. Opzich logisch, want volgens de stichting hebben ze niemand in loondienst. En hoe kan Calijn anders een toekomst opbouwen zonder salaris, terwijl dit wel je fulltime baan is.

Dat heet keuzes maken: je kunt ook een gewone betaalde baan nemen ipv hetgeen ze nu "onbetaald" doet en de paarden er voor de hobby bij houden. Doen best veel mensen :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:35

Biks2 schreef:
Verder kan ik er niet erg wakker van liggen, ze doen op zich goed werk en mensen kiezen er zelf voor of ze doneren of niet?

Ik heb geen idee of ze goed werk doen want ik heb geen idee wat ze daadwerkelijk doen en of ze dat goed doen.

En qua keuze: mensen kunnen alleen een fatsoenlijke keuze maken als er genoeg informatie is. Dit topic geeft denk ik wel wat nuttige extra informatie, maar zonder dit topic zouden mensen dat misschien niet weten en dus geen geinformeerde keuze kunnen maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:58

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:22

Wat ik me ook af vraag, als je als adoptant een overeenkomst hebt met stichting hulp lot en dit bedrijf is niet meer actief, is dan die overeenkomst nog wel rechtsgeldig of vervalt deze dan?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:56

Babootje schreef:
N0a schreef:

Overigens krijgen YouTubers ongeveer 1 euro per 1000 views. De laatste tijd zag ik maar heel af en toe een video voorbij komen met gemiddeld 15.000 views. Eerder hadden ze ruim 400.000 views per video. Ik denk dus dat deze inkomsten wat tegenvallen tegenwoordig.

Moderatoropmerking:
Quote verwijderd.

Tiktok ben ik niet in thuis, daar ben ik te oud voor :')

Gekke vraag wellicht. Als de "verplichte" donaties niet naar de stichting worden overgemaakt. Dan moet daar toch ook belasting over betaald worden en voor de weldoener is het dan toch ook niet aftrekbaar? Dan moet iemand dat toch opgevallen zijn zou je denken.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:11

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:15

Het lijkt mij toch dat als je een youtube kanaal hebt of een tiktok account onder de naam van een "goedendoelen" stichting, dat dan de opbrengsten daarvan ook voor dat goede doel zijn.

Het kan toch niet zo zijn dat een vrijwilliger bij bv het KWF, vanuit de naam van het KWF gaat lopen posten over allemaal zaken die zij doen voor patienten, dat dan met de opbrengsten van die socials de zakken van die vrijwilliger worden gevuld? Waarom zou dit anders moeten zijn voor Calijn van PZB?

Ik heb geen snars verstand van de juridisch en belastingtechnische kanten van dit soort dingen, maar ik snap wel iets van fatsoen. Een onder naam van een stichting met socials je eigen zakkenvullen is verre van fatsoenlijk.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:58

Wat ik niet begrijp: omdat PZB een ambi stichting is moeten ze een jaarrekening publiceren om inzicht te geven wat er met de donaties gedaan wordt. Hier zien we dan een balansrekening, is dat hetzelfde als een jaarrekening? en daar zien we niks in terug van welke donaties er binnen komen en wat er met dat geld gedaan wordt. Als dit een correcte jaarrekening is, waarom vraagt de organisatie van ambi hier dan om, als er toch niks aan af te lezen valt?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:11

N0a schreef:
Gekke vraag wellicht. Als de "verplichte" donaties niet naar de stichting worden overgemaakt. Dan moet daar toch ook belasting over betaald worden en voor de weldoener is het dan toch ook niet aftrekbaar? Dan moet iemand dat toch opgevallen zijn zou je denken.

Ik begrijp uit alle communicatie dat de verplichte donatie geen donatie is maar een onkostenvergoeding.
Deze is dus sowieso niet aftrekbaar (in de aangifte IB van de schenker). En ook niet belast voor de schenkbelasting (bij de ontvanger)

De kleinere bedragen blijven doorgaans onder de vrijstelling van 2274,- per jaar per donateur en daar hoeft ook geen schenkbelasting over te worden betaald.
Wordt er overgemaakt aan een ANBI dan is het aftrekbaar in de aangifte inkomstenbelasting van de donateur (mits boven de drempel).
Wordt er overgemaakt aan een niet ANBI, dan niet.

Een balans is een onderdeel van d'r jaarrekening. In de jaarrekening over 2020 die hier in het topic staat kun je zien wat er dit jaar bij PZB is binnengekomen. Ook kun je zien dat er niets met het geld is gedaan. Daar kan een Belastingdienst uiteraard vragen over stellen. Maar als er een goed/onderbouwd verhaal tegen over staat, dan voldoe je aan je ANBI verplichting.

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:53

Citaat:
Wat me uit het vragenrondje opviel is dat er voor de adoptiepaarden (inmiddels bruikleenpaarden, de tekst is op de website nog niet aangepast) verschillende overeenkomsten op verschillende rechtspersonen staan.
Willen de bokkers die hier een paard in bruikleen hebben van PZB eens kijken op hun overeenkomst met wie ze deze hebben gesloten? Ben benieuwd.

Hulplot BV, KvK 58920323 is degene met wie je de bruikleenovereenkomst afsluit.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:06

assie schreef:
N0a schreef:

Ik begrijp uit alle communicatie dat de verplichte donatie geen donatie is maar een onkostenvergoeding.
Deze is dus sowieso niet aftrekbaar (in de aangifte IB van de schenker). En ook niet belast voor de schenkbelasting (bij de ontvanger)

De kleinere bedragen blijven doorgaans onder de vrijstelling van 2274,- per jaar per donateur en daar hoeft ook geen schenkbelasting over te worden betaald.
Wordt er overgemaakt aan een ANBI dan is het aftrekbaar in de aangifte inkomstenbelasting van de donateur (mits boven de drempel).

Een balans is een onderdeel van d'r jaarrekening. In de jaarrekening over 2020 die hier in het topic staat kun je zien wat er dit jaar bij PZB is binnengekomen. Ook kun je zien dat er niets met het geld is gedaan. Daar kan een Belastingdienst uiteraard vragen over stellen. Maar als er een goed/onderbouwd verhaal tegen over staat, dan voldoe je aan je ANBI verplichting.

Correct me if I'm wrong, maar als ik goed heb meegelezen, maak je een donatie naar PzB in werkelijkheid over naar een rekening van de bv of één van hun andere stichtingen die geen anbi zijn. Dat zou dus betekenen dat je denkt geld over te maken naar een anbi, maar puntje bij paaltje is dat niet zo en is je donatie dus ook niet aftrekbaar?
Dat zou kwalijk zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:23

Dat is zeker kwalijk als dat idd het geval is Amber

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:54

Ja dat zei ik gisteren ook al..... ze maken namelijk zelfs "promotie" op hun website voor met een link naar een rekenmodule voor je belastingvoordeel: https://www.anbigift.nl/paardzoektbaas/ ... stuNRmoR7c

Maar dan moet je dus wel je geld overmaken naar de stichting en niet naar de BV.
Als je naar de doneerpagina gaat kan je eigenlijk helemaal niet zien waar het heen gaat.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:50

amber15 schreef:
assie schreef:

Correct me if I'm wrong, maar als ik goed heb meegelezen, maak je een donatie naar PzB in werkelijkheid over naar een rekening van de bv of één van hun andere stichtingen die geen anbi zijn. Dat zou dus betekenen dat je denkt geld over te maken naar een anbi, maar puntje bij paaltje is dat niet zo en is je donatie dus ook niet aftrekbaar?
Dat zou kwalijk zijn.

Als je inderdaad denkt over te maken naar de stichting, maar het wordt direct in de bv gestort, dan is dat niet netjes (laat ik me subtiel uitdrukken).
Of het ook per definitie niet aftrekbaar is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Degene die doneert is namelijk te goeder trouw en ziet niet dat hij niet aan de ANBI doneert. Hij gaat in feite de overeenkomst aan met de ANBI, ongeacht waar zij het geld laten binnenkomen.
Wellicht staat daar wat over in de wet IB en/of de successiewet. Daar zou ik me dan in moeten verdiepen, maar ik ga eerst leuke dingen doen met een paard en wagen, dus wellicht dat iemand anders het antwoord wel direct weet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:56

De vraag is in hoeverre je dat kan aanvoeren als er op je afschriften duidelijk een andere naam staat.
Dan kan je wel gewoon zien dat het ergens anders heen gaat.

Heb meteen eens naar mijn incasso's gekeken van goede doelen, maar dat gaat wel gewoon naar rekeningen op naam van de betreffende stichting.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:04

Ik heb inmiddels een paar bruikleenovereenkomsten gezien:

Afbeelding

Ik heb begrepen dat deze overeenkomsten zijn aangegaan met de Stichting Hulplot (de voorganger van Paard zoekt Baas). De stichting Zinloos geweld tegen dieren voert de overeenkomst vervolgens uit.
Het adoptiebedrag moet worden betaald aan Hulp Lot BV.
3 Rechtspersonen dus in 1 overeenkomst.
Zoek je op KvK registratienummer dan kom je uit bij Paard zoekt Baas.

Het lijkt er dus op, dat Paard zoekt Baas slechts het "visitekaartje" is en verder niets doet.
PZB maakt geen kosten aan huisvesting en heeft toevallig net zoveel schulden bij de stichting zinloos geweld tegen dieren en de BV Hulplot (waarschijnlijk) als het aan donaties -/- een paar euro bankkosten binnenkrijgt.
Erg ongeloofwaardig.

Ik vind het echt zeer!! dubieus dat PZB wel de rechtspersoon is waarmee de adoptieovereenkomsten blijkbaar worden aangegaan, maar de werkzaamheden die ermee verband houden (dus huisvesting, verzorging, etc, etc.) uitbesteedt aan de stichting Zinloos geweld, etc en dat de adoptiekosten (die dus feitelijk nodig zijn om de kosten van de adoptiepaarden en PZB te dekken, worden betaald aan de BV.
Waarom dat rondpompen van geld zou je denken?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:44

Beetje veel BV'S , ,zo'n ondoorzichtige kluwen is meestal ten bate van de financien van de eigenaren van de BV toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:51

amber15 schreef:
Dat zou kwalijk zijn.

En belangrijker: een ANBI-stichting moet dus het geld besteden aan het doel waar het voor is opgehaald en daar verantwoording over afleggen, en een BV (vrijwel) niet. Dat is ook precies de reden die ze daar zelf voor geven trouwens: als je het overmaakt aan de ANBI dan mag het niet uitgegeven worden aan dingen die zij willen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:24

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:38

Maar hoe rechtsgeldig zijn die adoptie of bruikleen contracten dan werkelijk? Vage bedoening.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:41

Overigens voor degene die vragen hadden over de pensioenplekken. Deze kosten, afhankelijk van welk pakket je kiest, 300 tot 350 euro per maand. Daarvoor komt je paard op een paddock paradise van 1,8 hectare met nog 15 tot 20 soortgenoten. Tel uit je winst. Om over overbevolking nog maar te zwijgen.