Daihio: zo'n dingen gebeuren hier ook maar in het geheel niet bewust

Apple heeft een jongetje, hier hebben we een meisje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Apple schreef:Volkomen offtopic maar inderdaad, hier ook heel normaal![]()
![]()
Ik ben ook niet handig met longeerlijn, longeerzweep endergelijke. Paard valt nog net niet in slaap als ik weer eens alles uit de knoop moet halen
fransje23 schreef:"Ze zijn zoals ze zijn" is wel wat kort door de bocht.
Ja, ieder paard heeft zijn eigen persoonlijkheid en fysieke mogelijkheden en daar moet je het mee doen.
De ene zal altijd ril blijven terwijl een ander stoïcijns is. De ene is snel en de andere doet het liever rustig aan.
Maar omdat goed te zien moet je een paard wel langere tijd kennen en vooral doorzien zonder je eigen ideeën te projecteren.Elisa2 schreef:Maar..als het mis gaat met zadelmak maken en doorrijden daarna dan is het soms wel iets wat terug kan blijven komen dus ik ben er voorstander van dat het in een keer goed gebeurd.
Het kan inderdaad maar een keer en moet goed maar het is ook geen hogere wiskunde.
Geduld, rust en een goede vertrouwensband met je paard doen veel.
Het gaat meestal mis als het te snel gaat.
Ayasha schreef:Een vraagje voor de klungelaars onder ons: Zuchten jullie paarden soms ook als je weer eens bezig bent met jezelf uit de knoop halen?
Hier zijn ze ook gewend dat als ik bezig ben dat ze moeten uit kijken als ze in een straal van 5 meter van me zijn.En als ze per ongeluk een touw tegen hun hoofd krijgen van het hooinet omdat ik dat ergens overheen gooi of de achterkant van de mestvork dan gaan ze hier gewoon een beetje verder van me weg staan.
Ze zijn begripvol.
Apple schreef:Volkomen offtopic maar inderdaad, hier ook heel normaal![]()
Ayasha schreef:Maar zo krijg je inderdaad wel handelbare paarden.Ik denk dat veel mensen, zeker met sensibele paarden, ook wel eens te voorzichtig worden want "hij is sensibel". Ja, da's mooi, maar door daar dan heel voorzichtig mee te zijn worden ze veelal juist erger...
fransje23 schreef:Ayasha schreef:Maar zo krijg je inderdaad wel handelbare paarden.Ik denk dat veel mensen, zeker met sensibele paarden, ook wel eens te voorzichtig worden want "hij is sensibel". Ja, da's mooi, maar door daar dan heel voorzichtig mee te zijn worden ze veelal juist erger...
Dit!
Fluwelen handschoenen zijn lang niet altijd goed.
Het leven zit vol onverwachte dingen, en klungelige bazen. Hoe meer ze hebben geleerd daarmee om te gaan, hoe beter.
fransje23 schreef:Ja, maar lijkt mij geen reden om het niet te doen. Zolang de rest van de situatie het toe laat.
Als jezelf op een plek staat waar bij een heftige oeh in gevaar komt zou ik het niet doen
Apple schreef:Inderdaad "pick your battles", zowel voor mens als paard houden we het wel veiligOndanks onhandig geklungel
![]()
En dan komt de paardentandarts een keer per jaar langs. Checkt nog even 'goh, krijgen die van jou echt zo weinig verdoving?' en 'wat laten ze vol vertrouwen de behandeling toe'. Yups![]()
De jongste heeft nu overigens een klein traumaatje van de wasplaats. Wij hebben twee wasplaatsen tegenover elkaar. Hij stond daar een keer terwijl tegenover hem een paard werd afgespoten en dat ging met wat stress gepaard van zowel paard als eigenaresse waarbij het paard zijn hoofd stootte.
Met als gevolg dat de jongste het nu eng vind als een ander paard wordt afgespoten. Zelf afgespoten worden is geen enkel probleem
996981 schreef:''Ze zijn zoals ze zijn''.
Dat is wat een gerenommeerd paardenman ooit tegen mij zei. Toen was ik nog van mening dat je een paard wel degelijk kan maken of breken. Als je maar genoeg je best doet qua management, opvoeding en qua rijderij kun je ze maken zoals je wilt.
Daar ben ik op teruggekomen. Ja, je kunt ze onwijs veel leren. Meestal gaat dat ook lang goed, maar mijn ervaring is dat ze aan het einde toch zijn zoals ze zijn. Het primaire wezen van een paard, met zijn eigen karakter en daarbij instinct is niet te veranderen.
Wat je wel kan doen, is een vanaf de geboorte helpen zijn karakter te vormen. Maar ook dan heb je geen garantie
Ayasha schreef:fransje23 schreef:Deze reacties zijn dus precies waardoor mensen onzeker worden.
Maar zoals ik zeg geduld, rust en een vertrouwensband doen veel. Maar ik was consequent zijn vergeten.
Maar wat wil je dan? Dat we zeggen dat er geen gevoel nodig is en dat je het prima kan als je vier boeken gelezen hebt en een paar manege paarden?
Dan gaat die paardenmarkt niet beter worden voor mensen die brave paarden zoeken.
Je kan gewoon niet alleen op basis van theorie een paard zadelmak maken en inrijden. Want niet elk paard doet het goed op "eerst voorwaarts" in tegenstelling tot wat de grote meerderheid je wil doen geloven om maar één voorbeeld te noemen.
Avalanche; Ik herken mezelf in jou!Hier staan alle paarden ook gewoon rustig te wachten tot ik uit de knoop ben als ik longeer.
Needless to say dat ik niet graag longeer.
![]()