Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:48

Het is maar goed dat ik thuis werk want ik zit hier hardop te grinniken :')

Daihio: zo'n dingen gebeuren hier ook maar in het geheel niet bewust :')

Apple heeft een jongetje, hier hebben we een meisje :))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:48

Ik geloof dat ze heir geleerd hebben dat ze dan lekker niets hoeven te doen als ik aan het hannesen ben :D

Ik ga de paarden er nu van verdenken dat zij het expres in de knoop doen :j >;)
Apple schreef:
Volkomen offtopic maar inderdaad, hier ook heel normaal :D :D

Ik ben ook niet handig met longeerlijn, longeerzweep endergelijke. Paard valt nog net niet in slaap als ik weer eens alles uit de knoop moet halen :))

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:49

fransje23 schreef:
"Ze zijn zoals ze zijn" is wel wat kort door de bocht.
Ja, ieder paard heeft zijn eigen persoonlijkheid en fysieke mogelijkheden en daar moet je het mee doen.
De ene zal altijd ril blijven terwijl een ander stoïcijns is. De ene is snel en de andere doet het liever rustig aan.
Maar omdat goed te zien moet je een paard wel langere tijd kennen en vooral doorzien zonder je eigen ideeën te projecteren.

Elisa2 schreef:
Maar..als het mis gaat met zadelmak maken en doorrijden daarna dan is het soms wel iets wat terug kan blijven komen dus ik ben er voorstander van dat het in een keer goed gebeurd.

Het kan inderdaad maar een keer en moet goed maar het is ook geen hogere wiskunde.
Geduld, rust en een goede vertrouwensband met je paard doen veel.
Het gaat meestal mis als het te snel gaat.

Natuurlijk is dat kort door de bocht. Als je een uitspraak als dat gaat nuanceren zet hij minder aan tot denken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:59

Een vraagje voor de klungelaars onder ons: Zuchten jullie paarden soms ook als je weer eens bezig bent met jezelf uit de knoop halen? _O-

Hier zijn ze ook gewend dat als ik bezig ben dat ze moeten uit kijken als ze in een straal van 5 meter van me zijn. _O- En als ze per ongeluk een touw tegen hun hoofd krijgen van het hooinet omdat ik dat ergens overheen gooi of de achterkant van de mestvork dan gaan ze hier gewoon een beetje verder van me weg staan. _O- Ze zijn begripvol. :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:03

Ayasha schreef:
Een vraagje voor de klungelaars onder ons: Zuchten jullie paarden soms ook als je weer eens bezig bent met jezelf uit de knoop halen? _O-

Hier zijn ze ook gewend dat als ik bezig ben dat ze moeten uit kijken als ze in een straal van 5 meter van me zijn. _O- En als ze per ongeluk een touw tegen hun hoofd krijgen van het hooinet omdat ik dat ergens overheen gooi of de achterkant van de mestvork dan gaan ze hier gewoon een beetje verder van me weg staan. _O- Ze zijn begripvol. :))

De gevestigde garde wel. Wij hebben sindsdien 2 pensionpaarden erbij en die moeten dat nog leren :+
Daar bots ik dus nog regelmatig aan tijdens het uitmesten als ik me omdraai en een slinger met de (plastic!) drollenwipper geef _O-

Apple schreef:
Volkomen offtopic maar inderdaad, hier ook heel normaal :D :D

Of het offtopic is weet ik niet. Juist met dit soort acties krijg je brave recreatiepaarden die niet zo snel onder de indruk zijn van het gestuntel van het wezen 'mens' :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:03

Haha volgens mij kan ze zelfs met haar ogen rollen :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:04

Ik gooide beenbeschermers altijd onder paard door naar goede kant. 1e keer bij jonge paarden vlogen de vonken er vanaf. 1e keer tegen hem aan gooien ook. Of zweetdeken eraf halen of opgooien toen ik erop zat ging ook jiet goed. Maar omdat ik zo lomp was dat hij dagelijks iets tegen zich aan kreeg ging dat wel weg.

Toch bleef hij op bepaalde dingen wel extreem reageren en dat is er nooit uitgegaan. Singel/zadel bijvoorbeeld, elke verandering daarbij. Dus gedeeltelijk werd hij erg braaf omdat het zo vaak gebeurde, anderen dingen werd hij braaf omdat ik me aanpaste aan hem en hem kon helpen de emmer leeg te laten lopen. Dus was hij niet braaf maar ik :+

Huidige kijkt nergens van op. Ik smijt regelmatig per ongeluk iets tegen haar aan en ze zucht eens een keer of doet een pas opzij als ik bezig ben

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:04

Ja hoor, hier ook :j

Er wordt nog net niet met de ogen gerold inderdaad :)) er is wel een 'heb je haar weer' blik

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:05

Ik merk daarin wel verschil tussen ruin en merrie.
Terwijl de ruin gewoon een stap opzij gaat zonder te zuchten en verder vreet, wordt er door de merrie eerst dramatisch met de ogen gerold, daarna die blik inderdaad, een diepe zucht en de stap opzij met de oren op standje chagrijnig _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:08

ik heb ook de neiging om dingen naar hun plek te gooien, ook over de paarden heen.... Het zegt vast veel over mijn richtingsgevoel dat mijn paarden bij voorbaat al "bukken" als ze wat zien vliegen. _O-

Man ik ben blij dat ik niet de enige ben die soms zou zweren dat haar paarden met hun ogen rollen!! Sam kan je ook echt aan kijken met een "wtf" blik. :)) Rêve doet eerder " :roll:"
Dat stapje opzij ook... Veelal zonder echt op of om te kijken. :') Ze ontwikkelen een soort 6e zintuig lijkt het. :))

Maar zo krijg je inderdaad wel handelbare paarden. :j Ik denk dat veel mensen, zeker met sensibele paarden, ook wel eens te voorzichtig worden want "hij is sensibel". Ja, da's mooi, maar door daar dan heel voorzichtig mee te zijn worden ze veelal juist erger...

Opvallend is ook dat mijn paarden veel bewuster zijn van mijn aanwezigheid (omdat ze weten dat er potentieel vliegende voorwerpen zijn.) dan van mijn man zijn aanwezigheid (die veelal probeert om normaal te doen in de buurt van de paarden. :)) )
Mijn man wilde me zo eens pesten door zo'n oranje kegel voor Sam te gooien terwijl we aan het rijden waren omdat hij verwachtte dat Sam zou schrikken. Sam zuchtte eens en liep door. En mijn man stond van " -O- "
Sam dacht "is dat alles wat je hebt? Die idioot op mijn rug raakt van tijd. "

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:42

Ayasha schreef:
Maar zo krijg je inderdaad wel handelbare paarden. :j Ik denk dat veel mensen, zeker met sensibele paarden, ook wel eens te voorzichtig worden want "hij is sensibel". Ja, da's mooi, maar door daar dan heel voorzichtig mee te zijn worden ze veelal juist erger...

Dit!

Fluwelen handschoenen zijn lang niet altijd goed.
Het leven zit vol onverwachte dingen, en klungelige bazen. Hoe meer ze hebben geleerd daarmee om te gaan, hoe beter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:46

Maar ook dan merk je dat paard waar je de eerste keer al de tuinslang onder het lijf door kunt trekken en de ander die na de 50e keer nog steeds een ooeeeeeh :wow: momentje heeft

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:11

Ja, maar lijkt mij geen reden om het niet te doen. Zolang de rest van de situatie het toe laat.
Als jezelf op een plek staat waar bij een heftige oeh in gevaar komt zou ik het niet doen :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:16

Oh nee zeker geen reden om het niet te doen.
Maar zo merk je wel duidelijk dat karakter verschil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:21

fransje23 schreef:
Ayasha schreef:

Dit!

Fluwelen handschoenen zijn lang niet altijd goed.
Het leven zit vol onverwachte dingen, en klungelige bazen. Hoe meer ze hebben geleerd daarmee om te gaan, hoe beter.

Met de kanttekening dat je daarvoor wel op de timing moet letten. Er zijn momenten dat je het beter kan laten. Dat is een stukje aanvoelen. Ik heb momenten dat ik neurotisch gedrag gewoon negeer en verder doe met wat ik bezig was maar ik heb ook momenten dat ik rekening houd met de stress. :)
Er zijn dingen waarbij ik hem ook gewoon zijn zin geef. :') "pick your battles" zeg maar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:33

Inderdaad "pick your battles", zowel voor mens als paard houden we het wel veilig :-) Ondanks onhandig geklungel :D

En dan komt de paardentandarts een keer per jaar langs. Checkt nog even 'goh, krijgen die van jou echt zo weinig verdoving?' en 'wat laten ze vol vertrouwen de behandeling toe'. Yups :j

De jongste heeft nu overigens een klein traumaatje van de wasplaats. Wij hebben twee wasplaatsen tegenover elkaar. Hij stond daar een keer terwijl tegenover hem een paard werd afgespoten en dat ging met wat stress gepaard van zowel paard als eigenaresse waarbij het paard zijn hoofd stootte.

Met als gevolg dat de jongste het nu eng vind als een ander paard wordt afgespoten :roll: . Zelf afgespoten worden is geen enkel probleem :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:38

fransje23 schreef:
Ja, maar lijkt mij geen reden om het niet te doen. Zolang de rest van de situatie het toe laat.
Als jezelf op een plek staat waar bij een heftige oeh in gevaar komt zou ik het niet doen :+

Dat is wel de reden waarom ik dus wel met opzadelen altijd op dezelfde manier bezig ben gegaan. Want die reactie werd nooit veilig.ja op dat moment kon dat zo lijken maar ergens kwam er een ontploffing waarbij paard blind was voor omgeving. Stenen maakte jiet uit, ramen zou hij doorheen springen, andere paarden of mensen ook.

Dus op alle vlakken deed ik gewoon mijn ding, behalve alles wat met zadels of singels te maken had. (Zeg ik nu heel stoer nadat ik overlopen ben door dat paard, stuitje gebroken heb gehad en tijdelijke verlamming :') allemaal andere momenten)
Ik geloof dus in 99 procent van de gevallen in ze moeten maar wennen, maar ook dat er gevallen zijn waar dat nooit gaat gebeuren...

Maar datzelfde paard liep wel buitenritten, wedstrijden en alles wat ik verzon. Niet zonder zadel, dus durfde ik niet aan :')
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-10-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:40

Pick your battles idd :') die slang om af te spuiten wel, dat opzadelen en opstappen niet haha

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:42

Opstappen is ook net zo'n ongelukkig moment. Als ruiter kan je op zo'n moment ook vrij weinig. Dus als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:54

Apple schreef:
Inderdaad "pick your battles", zowel voor mens als paard houden we het wel veilig :-) Ondanks onhandig geklungel :D

En dan komt de paardentandarts een keer per jaar langs. Checkt nog even 'goh, krijgen die van jou echt zo weinig verdoving?' en 'wat laten ze vol vertrouwen de behandeling toe'. Yups :j

De jongste heeft nu overigens een klein traumaatje van de wasplaats. Wij hebben twee wasplaatsen tegenover elkaar. Hij stond daar een keer terwijl tegenover hem een paard werd afgespoten en dat ging met wat stress gepaard van zowel paard als eigenaresse waarbij het paard zijn hoofd stootte.

Met als gevolg dat de jongste het nu eng vind als een ander paard wordt afgespoten :roll: . Zelf afgespoten worden is geen enkel probleem :+

_O- _O-

Eentje hier zijn we mee aan het werk. Die heeft door de pensionbazin leren vechten bij het afspuiten. Sam staat los met af spuiten maar toen we op wedstrijd eens wilde af spuiten was het paard voor hem paniekerig aan het doen. Sam vond dat een teken. Niet alleen heb ik het die dag met de spons aan de trailer moeten doen. Op die stal gaat hij niet, nooit, NEVER nog die spuitplek op. :roll:
Andere stallen en thuis : geen probleem, hij staat los. Daar: hij valt nog liever dood. :+
Tja. Dan kan je gaan vechten en mogelijk meer verpesten of je verlies nemen gezien het ook weet niet zo’n groot probleem is (we komen daar amper.) en je aanpassen. In zijn hoofd/wereld is er vast een hele goede reden voor.

Tandarts is hier wel een ding. Al heeft de huidige veel minder problemen met hem. Sam heeft al pijn (en dus angst) als hij denkt dat het ongemakkelijk zou kunnen zijn dus dat soort dingen zijn moeilijk. Rêve boeit het dan weer niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:56

996981 schreef:
''Ze zijn zoals ze zijn''.

Dat is wat een gerenommeerd paardenman ooit tegen mij zei. Toen was ik nog van mening dat je een paard wel degelijk kan maken of breken. Als je maar genoeg je best doet qua management, opvoeding en qua rijderij kun je ze maken zoals je wilt.

Daar ben ik op teruggekomen. Ja, je kunt ze onwijs veel leren. Meestal gaat dat ook lang goed, maar mijn ervaring is dat ze aan het einde toch zijn zoals ze zijn. Het primaire wezen van een paard, met zijn eigen karakter en daarbij instinct is niet te veranderen.

Wat je wel kan doen, is een vanaf de geboorte helpen zijn karakter te vormen. Maar ook dan heb je geen garantie

Daar zit wel een flinke kern van waarheid in.

Ik heb 2 redelijke uitersten staan. Beide zijn prima gebruikspaarden. Kunt er alles mee wat je mag verwachten van een 'recreatiepaard' en wel meer (zijn gewoon doorsnee KWPNers trouwens). Maar ze blijven wel echt wie ze zijn. De één vervalt dus snel in 'als je het niet zeker weet ga ik me lekker niet druk maken en in een spaarstand' en de ander vervalt onmiddellijk in 'paniek de wereld is gevaarlijk en ik kan het niet aan-shutdown'. Dat gaat er nooit uit.

Als mens heb je daar best invloed op. Heb de allerbraafste hier ook wel een heel maf zien doen met een te onzeker iemand. Maar dat zou trainbaar moeten zijn. Beetje begeleiding bijschakelen en die heb je weer terug in zijn normale staat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:22

Wat ik vooral belangrijk vind is niet per sé het schrikachtige er uit halen, maar wel hoe ze er mee omgaan.
Mijn paarden mogen best schrikken, het zijn geen robots. Maar ze moeten wel leren dat er voor elke scheet vandoor kletteren echt niet de bedoeling is. Ik leer ze te kijken naar het enge. Vinden ze het écht heel spannend, stap ik af. Maar ik leer nu ook mijn jaarling aan om te kijken en niet meteen weg te rennen.
Dus eigenlijk train je de reactie op het enge, niet dat er niets engs is. Maar: hoe ga ik hiermee om?
Het afvloeien. Het vertrouwen in dat als ik zeg dat het haar niet op gaat vreten, dat ze dat dan ook gelooft zeg maar.

En dan nog zal ieder paard daar wisselend in zijn. Ik kan ook echt niet met van die rilkikkers die flippen van alles dat net even anders is. Ik heb zo'n merrie gereden en die voelde dat feilloos aan. Daar ben ik wat keren afgestapt als ze weer snurkend met een nek als een giraf dansend en springend door de bak ging en ik spreekwoordelijk in mijn broek poepte :+
Ik was mijn western gereden koudbloedje gewend, die echt wel ril en onzeker was, maar die ik super kon lezen. Bij die rillerige, bloederige KWPN merrie die ik alleen voor zwangerschapsverlof van een vriendin reed was dat heel anders.
Maar zoals dat met een merrie kan: wij hebben een goed gesprek gehad en wat compromissen gesloten. :+
Kijken mag, snurkend en dansend aan de kletter gaan naar de andere kant van de bak niet. Toen ik dat voor mezelf en haar duidelijk had, was het goed en een super fijn dier om te rijden. Met wat rilkikker spatjes, dat wel. Maar dat hoorde er nu eenmaal bij. En hoe leuk en lief ze ook was, ik was toch blij dat ik haar weer kon terug geven na geboorte en hersteltijd :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:32

Dat bedoel ik. Beide zijn poepbrave paarden.

Tot de ruiter het niet kan/ de match er niet is.
Of als 'de shit echt the fan hits'. Dan komt de ware aard altijd weer naar boven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:02

Ayasha schreef:
fransje23 schreef:
Deze reacties zijn dus precies waardoor mensen onzeker worden. :)

Maar zoals ik zeg geduld, rust en een vertrouwensband doen veel. Maar ik was consequent zijn vergeten.

Maar wat wil je dan? Dat we zeggen dat er geen gevoel nodig is en dat je het prima kan als je vier boeken gelezen hebt en een paar manege paarden?
Dan gaat die paardenmarkt niet beter worden voor mensen die brave paarden zoeken.
Je kan gewoon niet alleen op basis van theorie een paard zadelmak maken en inrijden. Want niet elk paard doet het goed op "eerst voorwaarts" in tegenstelling tot wat de grote meerderheid je wil doen geloven om maar één voorbeeld te noemen.

Avalanche; Ik herken mezelf in jou! _O- Hier staan alle paarden ook gewoon rustig te wachten tot ik uit de knoop ben als ik longeer. _O- Needless to say dat ik niet graag longeer. :)) :))

Met jullie eens wbt het zadelmak maken en doorrijden, imo wordt het juist onderschat terwijl als je een paard daar een goede basis in mee geeft dan kunnen ze daar altijd op terugvallen en is de kans op een fijn leven voor dat dier ook een stuk groter. Dus als mensen hier onzeker van worden vind ik dat alleen maar fijn want dat is beter voor de meeste paarden. En dat vergroot voor die dieren ook de kansen om fijne recreatiepaarden te worden tzt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:21

Vraag is of het paard als je hem weg brengt om te beleren per definitie een goede basis mee gaat krijgen.
Bij wat ik zo om mij heen zie, en heb gezien, is dat zeker niet zo..