Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Popstra schreef:Als je paard komt te overlijden door een met DNA bewezen aanval van een wolf krijg je een tegemoetkoming van 2x de taxatiewaarde van je paard. Ook worden de voorrijkosten en afvoer van het kadaver door destructiebedrijf vergoed. Er word geen eigen risico ingehouden op deze tegemoetkoming.
Bij een behandeling door een DA krijg je tegemoetkoming van maximaal de taxatiewaarde van het dier. Dit moet je allemaal aanvragen bij BIJ12 en binnen 24 uur.
Bron: de hippische ondernemer
Morganlefay schreef:Tja, paarden, pony's zijn huisdieren. Hoe banketstaaf het ook overkomt, vallen niet onder vee, vandaar dat er geen vergoeding komt.
koend schreef:In Belgie legt de overheid voor herten en zwijnen een afschotMINIMUM op. Ze Moeten MEER afschieten en de populatie doen dalen.
De reden is simpelweg dat ze berekend hebben dat ze anders teveel schadeclaims moeten uitbetalen aan landbouwers en bosbouwers.
Ik geef de wolven nog een jaar of drie voor hij teveel kost aan de overheid. Op de achtergrond regeert het geld!
sevke schreef:Op veel van mijn vragen heeft er niemand geantwoord : bv : is het welzijn van 100 duizenden landbouw-en hobbydieren dan ondergeschikt aan het welzijn van een handvol wolven?
sevke schreef:Is het nu opeens weer OK om paarden in kleine hokken op te sluiten, daar waar iedereen, dierenwelzijn inbegrepen, eerder zei van niet?
sevke schreef:Wat te doen met het feit dat wolven hier snel vertrouwd worden met de aanwezigheid van de mensen en dus helemaal niet schuw en erg brutaal worden? (Cfr mijn filmpje dat ik gisteren plaatste)
sevke schreef:Het omheiningenprobleem. Het is empirisch aangetoond dat hoge en diepe omheiningen, schrikdraad, bramen, enz geen wolven tegenhouden. Vinden jullue het dan realistisch om van onze weides reusachtige kooien te gaan maken?
Gini schreef:Denk jij dat de oplossing dan alleen ligt in het afschot? Of ligt de oplossing in meerdere factoren die ontmoedigend werken voor de wolf om achter vee aan te gaan?
Als een omheining 50% van de wolven tegenhoudt, is dat dan al niet beter? Of 75%? Moet een omheining een 100% dekkingsgraad hebben? Heeft afschot dat?
Popstra schreef:Als je paard komt te overlijden door een met DNA bewezen aanval van een wolf krijg je een tegemoetkoming van 2x de taxatiewaarde van je paard. Ook worden de voorrijkosten en afvoer van het kadaver door destructiebedrijf vergoed. Er word geen eigen risico ingehouden op deze tegemoetkoming.
Bij een behandeling door een DA krijg je tegemoetkoming van maximaal de taxatiewaarde van het dier. Dit moet je allemaal aanvragen bij BIJ12 en binnen 24 uur.
Bron: de hippische ondernemer
josien_m_ schreef:Nog eens een andere invalshoek: weet iemand of er ook onderzoek gedaan wordt naar de kuddes waarin wolven hebben gejaagd? Wat gebeurt er met de rest van de schapen of koeien en paarden na een ontmoeting met wolven? Ik ben benieuwd hoelang ze er last van hebben, paniekerig zijn, misschien hun lammeren verwerpen of andere gevolgen ervaren. Weet iemand daar wat van?