Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:34

Marie_Anne schreef:
safina schreef:
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het begrijpelijk dat mensen zich zorgen maken over de situatie. Doe ik namelijk ook. Maar ik zie dat er een soort massahysterie lijkt te ontstaan en dat heel veel ongefundeerde aannames de wereld in geslingerd worden die men gewoon voor waar aanneemt zonder even kritisch na te denken over of het wel klopt. En dat mensen vooral heel erg geneigd zijn om op zoek te gaan naar info die hun beeld bevestigt en hun ogen sluiten voor info die het nuanceert. En dat lijkt me helemaal nergens goed voor. Daar komen m'n kritische opmerkingen vandaan. Niet omdat ik vind dat als dieren lijden, daar niets aan gedaan hoeft te worden ofzo.

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Ik lees iets over ophalen met een trailer en ze thuis willen zetten. Dat lijken me allemaal heel onverstandige plannen.

JewEmm, ik hoop dat je toch nog blijf posten hier, maar snap het als je dat niet wil.

Ook eens hoor! Maar ik denk dat het zo ver niet gaat komen dat mensen dit echt kunnen gaan doen.
Hoop vooral dat deze massahysterie vooral de mensen bereikt die hier daadwerkelijk invloed op hebben. Dat het in ieder geval hun ogen opent.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:35

CharmingS schreef:
Voordat mensen al hun trailer gaan aankoppelen en onderweg zijn (wat een ontzettend lief gebaar is), deze paarden zijn geen mensen of trailers gewend. Daarnaast gaat het ze helaas erg veel stress opleveren wat ze nu dus echt niet kunnen gebruiken, aangezien ze die energie echt nodig hebben op het moment :( .

Met een beetje hulp lukt dat zeker wel hoor! Hebben wij vorig jaar ook gedaan met een wilde, onaangeraakte fjord die 9 jaar in een natuurgebied had geleefd en geen halster of trailer kende. Trailer natuurgebied in gereden, vangkraal gemaakt en totaal wild paard in de trailer gekregen. Het laden duurde wel even, maar met voldoende hulp lukt dat zeker. Een verzwakt dier zal er zeker in gaan, en als daarna direct goede (dierenarts) zorg verleend wordt moet dat kunnen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:36

Cayenne schreef:
Gypsy schreef:
Charming, ik denk niet dat ze nog veel praatjes hebben om eerlijk te zijn. En anders niets wat je met een paar muisjes niet op kunt lossen. Dat dier op de onderste foto ziet er niet uit alsof het de lente gaat halen, dus wat dan erger is....

Een halfwild paard verdoofd op een trailer zetten lijkt me geen strak plan.
De ideeën zijn leuk en goedbedoeld, maar niet heel realistisch.

Wedden dat die beestjes zonder boe of ba de trailer inlopen?
We hebben ooit een paard op de vrachtwagen geladen omdat zijn weide aan het overstromen was. Het was 10 jaar geeden dat hij op de vrachtwagen geestaan had (toen de eigenaar hem kocht). Een beer van een paard en eentje met karakter ook, dus dat kon spannend worden. Nog nooit een paard zo snel weten instappen. :)
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 28-02-18 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:37

Ik hoop toch echt dat de tips om die paarden in te laden niet serieus genomen worden :\

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:38

Sclimpre schreef:
Wedden dat die beestjes zonder boe of ba de trailer inlopen?
We hebben ooit een paard op de vrachtwagen geladen omdat zijn weide aan het overstromen was. Het was 10 jaar geeden dat hij op de vrachtwagen geestaan had (toen de eigenaar hem kocht). Een beer van een paard en eentje met karakter ook, dus dat kon spannend worden. Nog nooit een paard zo snel weten instappen. :)

Je leest mijn bericht verkeerd.
Het gaat er niet om dat je hem wel of niet kunt inladen, maar wat denk je dat er met een verdoofd paniekerend paard (ook nog eens uit de vertrouwde kudde weg) in een bewegende trailer gebeurd?

Sclimpre

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:39

Niet verdoven en minstens per 2 vervoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:40

Kinke schreef:
dat geneuzel van vegetariërs/vega's wordt wel erg vervelend zo.

Zo vervelend, mensen met andere meningen :(:)

De discussie over vlees eten ja/nee is off topic, maar die over leefomstandigheden in de bioindustrie is wel on topic naar mijn mening.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:41

Gedegouteerd ben ik hierdoor, en ook door vele reacties. 'Gewoon afknallen'? Neen, ZIJ hebben deze chaos veroorzaakt, dan mogen ze het ook op een humane manier oplossen. Gewoon alle beesten castreren en een thuis zoeken voor veulens. Dierentuinen? Dierenparken? Kinderboerderij? Gewoon mensen die een paardje willen adopteren? De beesten laten verhongeren vind ik alleszins not done. Idd een Auschwitz voor dieren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:41

Bij ons vlakbij in Elst Utrecht zijn mensen beboet door de boswachter omdat ze de runderen en paarden in de Amerongse bovenpolder hooi hebben bijgevoerd. Omwonenden konden het gekerm van de vermagerde dieren niet meer aanhoren. Stond op de site van RTV Utrecht van middag. Dit is niet meer uit te leggen of goed te praten. Vergelijkbare situatie als in Flevoland. Afgesloten gebied en veel te weinig eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:48

Cayenne schreef:
Ik hoop toch echt dat de tips om die paarden in te laden niet serieus genomen worden :\

En wat is dan wel een idee? Of blijf je lekker thuis zitten voor de warme kachel?

Er moet actie ondernomen worden!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:08

Hilary schreef:
8nnemiek schreef:
Als er nu eens iemand met een drone over het gebied zou vliegen om te filmen.. Als ik in de buurt had gewoond dan had ik dat direct gedaan.

Dan moet je eerst een vergunning aanvragen bij de Provincie:
Rijksoverheid https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -met-drone schreef:
Vergunning voor vluchten boven Natura 2000 gebieden

Voor vluchten boven Natura 2000 gebieden (beschermde natuurgebieden) heeft u een vergunning nodig. U kunt deze aanvragen bij de provincie.

Nee, in Flevoland is geen natura 2000 vliegverbod volgens de drone kaart :)
De groene gebieden zijn natura 2000 gebieden met vliegverbod:
https://www.vliegjedroneveilig.nl/kaart/

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:14

en SBB helpt wel de otters door gaten in het ijs te maken zodat ze kunnen jagen op vis en niet dood gaan van de honger

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:17

Nou ja, dan doen ze in ieder geval nog wat. Maar dat ze weigeren de grazers te helpen lijkt mij inmiddels echt een prestigekwestie geworden en dat is triest. Dat er binnen SBB dan ook niemand is die daar tegen in opstand komt...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:18

Als je iets verder inzoomt, zie je dat het gebied groen gekleurd is. Je mag er dan dus niet vliegen.
Citaat:
Groen: Natura 2000-gebied waar een droneverbod is ingesteld

Het idee van vliegen met een drone om te kijken vind ik overigens wel goed, ware het niet dat je de beesten er mee opjaagt...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:23

knollentuin schreef:

Zo'n soort antwoord heb ik ook op mijn melding gekregen
Citaat:
Goedendag.

U heeft via politie.nl een meldformulier ingevuld over de dieren in de Oostvaardersplassen.
Wij kunnen deze niet in behandeling nemen om onderstaande redenen.
Meldpunt 144 kan meldingen opmaken over verwaarlozing van gehouden dieren. De dieren in de Oostvaardersplassen worden niet gehouden en om deze reden kunnen wij niet meer doen dan U doorverwijzen naar Staatsbosbeheer.

Informatie kunt u vinden op: https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... t-geen-zin

Dieren in een natuurgebied zijn wilde dieren. Bij vogels en vissen lijkt dat vanzelfsprekend, maar het geldt ook voor de paarden, runderen en edelherten in de Oostvaardersplassen. Ze zijn niet van de Nederlandse Staat en niet van Staatsbosbeheer. Ze worden niet 'gehoed' of 'gehouden', zoals landbouwdieren en huisdieren. In 2007 heeft het Haagse Gerechtshof dit bevestigd.
Provincie Flevoland is verantwoordelijk voor het beleid wat gevoerd wordt en Staatsbosbeheer gaat over het beheer van dit natuurgebied,

Wij verzoeken u vriendelijk niet op deze mail te reageren, reacties op deze mail worden door ons niet in behandeling genomen.

Met vriendelijke groet,

Meldpunt 144

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:30

Hilary schreef:
Als je iets verder inzoomt, zie je dat het gebied groen gekleurd is. Je mag er dan dus niet vliegen.
Citaat:
Groen: Natura 2000-gebied waar een droneverbod is ingesteld

Het idee van vliegen met een drone om te kijken vind ik overigens wel goed, ware het niet dat je de beesten er mee opjaagt...

Nee, de groene kleur betekent alleen dat het een natura 2000 gebied is, maar alleen in gebieden met een groen vlak erover mag je niet vliegen. De overheid gaat hier niet over, maar de provincie, dus de regels zijn per provincie en per gebied verschillend.
Op de sbb site staat: “Verder mag er niet gevlogen worden in de no-fly-zones rondom vliegvelden en de gebieden die om andere redenen zijn afgesloten. Voorbeelden daarvan zijn diverse Natura2000 gebieden in delen van het land. De provincies gaan hier over.”
Het is dus niet zo dat álle natura 2000 gebieden verboden zijn. De no-fly-zones in Zeeland boven de n2000 gebieden zijn zelfs een tijd geleden deels teruggedraaid naar alleen de broedplekken.
Van wat ik op drone sites lees mag het gewoon bij ovp.. dus zou iemand een drone hebben en in de buurt wonen.. :D

Het opjagen valt heel erg mee. Er wordt daar regelmatig met heli’s en kleine vliegtuigen laag over gevlogen, en een drone maakt niet zo gek veel geluid. Beetje afstand houden en de dieren kijken er niet eens van op.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:33

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:35

Amy schreef:
Cayenne schreef:

En wat is dan wel een idee? Of blijf je lekker thuis zitten voor de warme kachel?

Er moet actie ondernomen worden!

Nou, wat let je? Ik wacht in spanning je verslag af.

Als ik op FB en Twitter berichten voorbij zien komen dat mensen ze als projectje willen kopen en doorverkopen. Dan vind ik dat niet slim nee.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:42

damian23 schreef:
Kan er niet met spoed een ontheffing bij GS worden aangevraagd?
Maar eh... Heckrunderen en Koniks staan er niet tussen, ook niet in artikel 3.20 tweede lid.
Dus die boetes zijn volgens mij onterecht.
Foutje in de wet? Het is ook de wet natuurbescherming. De wetgever heeft al geen rekening gehouden met Koniks en Heckrunderen als zijnde natuur.

Artikel 3.32
1 Het is verboden in het wild levende edelherten, damherten, reeën of wilde zwijnen en dieren van de soorten, genoemd in artikel 3.20, tweede lid, bij te voeren.
2 Gedeputeerde staten kunnen ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in het eerste lid, indien sprake is van:
a. bijzondere weersomstandigheden, of
b. een tijdelijk natuurlijk voedseltekort en het welzijn van de dieren in het geding is
.

En de dieren vermeld in 3.20 zijn
Wild als bedoeld in het eerste lid zijn in het wild levende dieren van de volgende soorten:

a. fazant (Phasianus colchicus);

b. wilde eend (Anas platyrhynchos);

c. houtduif (Columba palumbus);

d. haas (Lepus Europaeus);

e. konijn (Oryctolagus cuniculus).

Dus zou er idd in beroep gegaan kunnen worden tegen boetes.
Maar ik vraag me af of Natura 2000 gebieden dezelfde regelgeving hebben.
Wij inventariseren broedvogels in Natura 2000 gebied, ik ga het navragen bij een van onze contactpersoon (en tevens voormalig medewerker van SBB).
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 28-02-18 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:47

Cayenne, hoe denk je dat de wilde Mustangs in de VS vervoerd worden nadat ze gevangen zijn? Die moeten ook gewoon de wagen op hoor.

Beter actie ondernemen dan die beesten nodeloos laten lijden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:50

Als er penny's op af komen die denken met een ongecontroleerd voedingsbeleid op goedkope wijze een pony te kunnen 'redden', dan vind ik dat net zo zorgelijk. Dan belanden deze dieren van de regen in de drup.

En ja, ik ben ook tegen deze verhongeringspraktijken, maar om nu als kippen zonder koppen naar de Oostvaardersplassen te rijden en lukraak beesten in te laden lijkt me ook geen strak plan.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:15

Ik lees nu al mensen praten over het voeren van krachtvoer of mais :7 want dat is lastiger weg te halen door SBB.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:17

Het aanbieden om de dieren op te vangen zou een mogelijke oplossing kunnen bieden voor de problemen in dit gebied. Natuurorganisaties in Nederland willen graag volhouden dat het wilde dieren zijn die niet te domesticeren zijn om hun natuurbeleid goed te praten. Dit is gewoonweg niet waar en er zijn legio mogelijkheden behalve afschot. Het gaat mij erom, alternatieve oplossingen te bieden behalve de hongerdood of afschot. Die zijn er namelijk, maar worden niet gehoord.

Als kind (ben 35) herinner ik me dat je vanuit de trein loerde of je een beest zag in de OVP, als je geluk had zag je er 1. Die dan net boven het metershoge riet en gras uitstak. Ook in de winter.
Vorig jaar zat ik in dezelfde trein en zag nonstop grote kuddes dieren en er lagen veel kadavers. Als ik nu de trein neem, kijk ik liever helemaal niet meer.

Het gebied is te vol, er heerst wanbeleid, dieren lijden en sterven massaal en dat moet op zowel bestuurlijk niveau (provincie) als op uitvoerend niveau (SBB) aangepakt worden. We leven nog steeds in een democratie, toch? Er zijn veel protesten, hopelijk wordt er ook geluisterd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:18

Dan voer je de dieren ook dood.
Dat kunnen hun darmen helemaal niet aan.
Daarnaast warmen ze daar niet van op, daar hebben ze echt de vezels van grof hooi of stro voor nodig op dit moment

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:22

bruintje123 schreef:
Dan voer je de dieren ook dood.
Dat kunnen hun darmen helemaal niet aan.
Daarnaast warmen ze daar niet van op, daar hebben ze echt de vezels van grof hooi of stro voor nodig op dit moment

Helemaal mee eens, beetje jammer dat niet iedereen mijn argumenten wilt begrijpen maar sterk uit emotie wilt handelen. :o