EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:06

Ansie schreef:
Ik vind Gal een goede ruiter in perfectie en controle. Hij weet een gespannen paard met extreme beweging doorgaans perfect door een proef heen te loodsen. Toch voelt het een beetje als de omgekeerde wereld; een gespannen paard controleren om een dressuurproef door te komen?
Terwijl de oorsprong van de dressuur eigenlijk de aanspanning vanuit de (mentale en fysieke) ontspanning moet zijn.
Waardoor ik me afvraag of deze paarden ooit wel op die manier gereden worden. Ook wat betreft het mentale aspect. In mijn ogen gaat dat namelijk niet samen met de trainingsmethode die uitgevoerd wordt. En krijg je dus paarden waarbij je een ruiter nodig hebt die die gespannenheid, wat zich ook in de beweging uit, perfect onder controle door de proef heen moet loodsen. En daar vind ik Gal dan weer de juiste persoon voor, die dat goed beheerst.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Alle lof voor Gal hoe hij zo'n paard kan rijden, maar waarom willen we zulke extreem hete nerveuze paarden zien in de dressuur? Het is allemaal zo op het randje....
Laatst bijgewerkt door Warboel op 17-08-15 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

Billy

Re: EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:09

Omdat die het meest expressief zijn....met een doodbrave haal je nooit dezelfde uitstraling en expressie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:13

Dat snap ik, maar slaat het willen zien van die extreme bewegers en hete knapperds, niet een beetje door? Het lijkt wel of het allemaal steeds meer over the top moet..... Vond het zwaar vervelend trouwens voor Edward Gal dat hem dit overkwam maar kan me zeker vinden in het commentaar van Ansie over de dressuur in het algemeen.

Ruitermania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:14

Ik heb het live gezien en chapeau voor Edward !! Het paard leek 'relax' (voor zover een paard met zo'n topconditie 'relax' kan zijn) en het was duidelijk dat de spanning na het 'omdraaien' ineens onwijs toenam. Vervolgens met binnenrijden onwijs overdreven en stampende galop, hij probeerde halt te houden, voelde ging niet, dus ontspande en reed door. Geen gepluk, getrek, puur een ruiter die probeerde met zijn ontspanning en stille zit met kleine hulpen de ontspanning terug te krijgen.

Ja de paarden die Edward rijdt mogen mijn inziens iets meer met neus eruit, maar dit was absoluut niet zijn schuld.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:17

Ruitermania schreef:
Ik heb het live gezien en chapeau voor Edward !! Het paard leek 'relax' (voor zover een paard met zo'n topconditie 'relax' kan zijn) en het was duidelijk dat de spanning na het 'omdraaien' ineens onwijs toenam. Vervolgens met binnenrijden onwijs overdreven en stampende galop, hij probeerde halt te houden, voelde ging niet, dus ontspande en reed door. Geen gepluk, getrek, puur een ruiter die probeerde met zijn ontspanning en stille zit met kleine hulpen de ontspanning terug te krijgen.

Ja de paarden die Edward rijdt mogen mijn inziens iets meer met neus eruit, maar dit was absoluut niet zijn schuld.

Idd hier sluit ik me volledig bij aan. Behalve dan dat ik hem niet live heb gezien natuurlijk haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:17

Billy schreef:
Omdat die het meest expressief zijn....met een doodbrave haal je nooit dezelfde uitstraling en expressie

is dit de expressie die je moet willen zien?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:20

Dat is natuurlijk de discussie....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:19

Billy schreef:

Als een relaxt, cool paard nooit zulke expressiviteit zal laten zien, wat zegt dat dan? Zou een paard zich wel gelukkig en veilig voelen als ie op de toppen van zijn zenuwen getraind wordt?

En is zon paard wel wat we willen moeten zien?

Dressuur heeft geen objectieve standaard, die is wat wij ervan willen maken. En dan is de norm de afgelopen jaren wel opgeschoven naar meer expressie maar ook naar het tolereren van meer druk, minder ontspanning in de ring, meer controle.

Dit is vast omdat de sport van nu niet meer te vergelijken is met die van 20 jaar geleden, qua niveau van rijden en van paarden. Het probleem is wel dat we het over dieren hebben, die niet vragen om topsport, en die niet zélf besluiten om even pijn te lijden voor het hogere doel.

Een topsporter doet ook zichzelf pijn en gaat over grenzen heen, maar weet waarom en doet dat vrijwillig. Een paard weet never nooit dat ie nog even over de rats getrokken wordt, omdat zijn spieren daar langer van worden en hij in de ring lekker los kan worden voorgesteld. Die voelt gewoon pijn, krijgt stress en raakt in een vluchtreflex en als dat niet werkt of onderdrukt wordt, in een toestand van ondergaan. Tja daar is ie paard voor.

Gal is dan weer een ruiter met zoveel gevoel in zijn pinken, dat ie net dat spelletje gewoon waanzinnig beheerst: een extreme knol net op het randje rijden, alles eruit halen wat erin zit.

Gal is niet mijn favoriete ruiter en zal dat nooit worden, om wat er al genoeg is geschreven hierboven. Maar je kan niet ontkennen dat hij een vakman is. :)

Maar terug naar dit ene gebeuren: ieder paard, zelfs een oeroude manegepony, kan ergens van schrikken en dan nog even niet van plan zijn de situatie weer te vertrouwen. Ieder paard kan dan spanning maken, hoe goed getraind ook, hoeveel vertrouwen in de ruiter ook als er in een dergelijke setting iets engs gebeurt. En tja, Gal had geen tijd om even met vlaggen, zeiltjes en paraplus aan schriktraining te doen, het moest NU gebeuren.
En dat er dan op een tong wordt gebeten... Kan gebeuren binnen die situatie.

Erg jammer voor Gal dat dit net nu gebeurde. Dus tja, dat vind ik gewoon zonde voor hem en ik vind dat hij in de omstandigheden echt super nog het paard erdoorheen loodste.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:37

Wat de expressie aangaat, weet niet of het daar nou zo alleen om gaat. Maar wat wel een feit is en wat je hoognodig hebt is een paard dat er 3 dagen lang aan blijft trekken in die zware proeven en dat doen zulke paarden. Je ziet aan Valegro bijv. dat die de 3e dag moe oogt. Donderdag liep Undercover gewoon een superproef, dus het kan gewoon. Edward zei ook dat hij alleen op het losrijdterrein achterbleef en dat daardoor al wat spanning opbouwde. Zat paarden die dat ook hebben. Ik heb een volbloedmerrie gehad die dan ook als een gek ging stuiteren, dan kon ik er niet eens meer vanaf. Ik weet niet of iemand hier dat ook kent, maar er niet op kunnen komen is wat, maar er niet af kunnen komen is ook niet alles :) Het lontje brandde al vanaf het losrijdterren en de bom barstte naar wat ik zag eigenlijk toen hij krap moest omdraaien naast het hekje van de ring. Weet niet of dat hij het minimaal raakte?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:50

mylittlejoy schreef:
Ik heb het gister gekeken, hij zegt zelf letterlijk dat Undercover op z'n lip heeft gebeten. Ik heb het een keer gehad met een paard, die zat zich zo op te fokken en beet toen net op het randje van de onderlip. Bloedde als een rund, maar het was een heel klein wondje. Ik kan me voorstellen dat dat hier ook gebeurd is.

Hij zegt trouwens ook dat het niet alleen het applaus was. Bij de prijsuitreiking donderdag was er voor Undercover teveel bombarie, waardoor hij van slag is geraakt. Toen hij binnenkwam zaterdag, was er nog luid applaus en rumoer voor Hans-Peter. Normaal gesproken zou Undercover daar niet zo op reageren, maar door alle heisa van de prijsuitreiking bouwde hij zaterdag met het applaus teveel spanning op. De interviewer vraagt dan nog of hier niet op te trainen is, en dan zegt Edward dat dat erg moeilijk gaat, omdat je de setting thuis niet kan nabootsen. Thuis rijdt hij altijd met muziek aan, maar daar is Undercover heel rustig. Edward wil wel kijken of hij bij komende wedstrijden en hopelijk volgend jaar Rio een ander paard voor de prijsuitreiking kan gebruiken omdat Undercover er gewoon erg slecht tegen kan.

Tot zover de kleine samenvatting van het filmpje.

Heel erg hartelijk dank!

Wat expressie betreft en beetjes meer in het algemeen: Dat wordt niet gevraagd in dressuur. Waarom zou je je daar op toeleggen als dat als gevolg heeft dat je een lastig te rijden paard hebt?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:55

Je draait het om, het gevolg is niet een lastig paard te rijden, in dit geval is het paard
van nature erg heet maar heeft veel talent en daardoor accepteer je dat karakter en probeer je er het beste van te maken. Net als dat er luie en drukke mensen zijn, zijn er ook luie paarden en hete paarden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:58

Ruitermania schreef:

Hij was al erg gespannen bij het binnenkomen van het hoofdstadion, maar leek het te kunnen handelen, verder ben ik het met je eens.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:08

Starbreeze schreef:
Wat heeft het paard 'bij de kop pakken' te maken met dressuur? Want zo reed hij dus rond en veel hier hebben respect voor hoe hij rond rijdt? Ja respect dat je op zo'n bom durft te gaan zitten, maar imo zou een perfecte proef losgelatenheid en ontspanning moeten laten zien. Dan hoeft een paard zich ook niet van de stress op de tong te bijten. Als het bloed daar al van is.

Hij had stress opgebouwd door het applaus in het stadium, niet doordat de ruiter hem in de houdgreep hield... Je kunt mij niet wijsmaken dat wanneer jouw paard ergens iets heel spannends meemaakt en heel hard weg wil vluchten of dreigt te ontploffen dat je het dier daar alle ruimte voor gaat geven met alle risico's van dien...

Edward zijn manier van trinen mag dan discutabel zijn, Undercover is wel steeds stabieler en minder hectisch geworden met de tijd. Blijkbaar wordt met die manier van trainen wel bereikt dat het dier meer rust en vertrouwen krijgt, al blijft het kwetsbaar en kan zoiet als een prijsuitreiking met veel bombarie een paard wel weer enorm van slag maken.

Wellicht in de toekomst geen publiek meer maar dressuur in opperst rustige omgeving zonder prijsuitreiking? Zou heel wat minder stress geven... Beste stuurlui staan vaak aan wal...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:36

joyce B schreef:
Wellicht in de toekomst geen publiek meer maar dressuur in opperst rustige omgeving zonder prijsuitreiking? Zou heel wat minder stress geven... Beste stuurlui staan vaak aan wal...

Of helemaal geen dressuur meer, dat zou ook een stuk minder stres geven :+ :j

Vraag is moet je wedstrijden aanpassen aan de paarden of de juiste paarden selecteren voor de wedstrijden?
Als een paard het niet aan kan van de stress is het ondanks de kwaliteiten misschien niet geschikt?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:40

Het paard kon het donderdag ook aan, alleen de prijsuitreiking was te veel, Edward had ook een ander paard willen rijden in de prijsuitreiking maar dat mocht in eerste instantie niet. Wat zaterdag gebeurde is gewoon pech. Wil helemaal niet zeggen dat dat de volgende keer weer zo is.

Paarden worden al zo geselecteerd voor wedstrijden, daar zijn bijv ook de PAVO en Subli cup voor. Als je de wedstrijden aan gaat passen aan het paard, dan moet je voor elk type paard aanpassen, daar is geen beginnen aan. Dat een ruiter een ander paard dan zijn wedstrijdpaard mag rijden in de prijsuitreiking zou al standaard moeten zijn.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:47

Moderatoropmerking:
Zoals al eerder is aangegeven in het topic, vragen wij jullie on-topic te blijven. Wij hebben echter heel wat off-topic berichten moeten verwijderen. Het is wellicht een idee om elders een topic te openen waarin jullie verder kunnen discussiëren over de hoge dressuursport in het algemeen. Wanneer men hier weer off-topic gaat zijn wij genoodzaakt een definitief slotje te plaatsen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:28

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:51

FriesWytske schreef:
Vind dit een heel interessant stuk. Zouden een aantal posters eens moeten lezen. Weten ze wat ze aan het doen zijn, namelijk de sport aan het kapot maken.

https://horsesportnews.wordpress.com/20 ... its-young/

Euh... ook gewoon een artikel gebaseerd op meningen.

Is er niet een discussie topic over de dressuur van nu in de top? Misschien kan daar verder gediscussieerd worden.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:49

FriesWytske schreef:
Vind dit een heel interessant stuk. Zouden een aantal posters eens moeten lezen. Weten ze wat ze aan het doen zijn, namelijk de sport aan het kapot maken.

https://horsesportnews.wordpress.com/20 ... its-young/

Ik had deze stiekem al van je gepikt uit een ander topic! En ergens anders ook gepost, vind het erg mooi omschreven. Mening van een persoon of niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:25

Persoonlijk vind ik heel veel pagina's, site's en facebook groepen behoorlijk gaan doorslaan.
Er worden nu foto's gebruikt die soms gewoon ongelukkig genomen zijn (lang niet allemaal) en die tot in den treuren de grond in worden gestampt.

Maar laten we eerlijk wezen, in de topsport draait het vaak alleen maar om geld, of dit nu met dressuur, springen, draf en rensport is.
Moeten we dit allemaal goedkeuren? Nee dat zeg ik zeer zeker niet.
Maar kijk eens dichter om je heen, ga eens op een gewone wedstrijd kijken.
Onlangs bij een cross wedstrijd wezen kijken. Nou om eerlijk te zijn word ik daar ook echt niet vrolijk van! Als ik daar zie hoe er in de monden gescheurd word, met sporen letterlijk in de geschopt worden (was geen prikken meer te noemen) zweepslagen die er werden uitgedeeld....... In volle galop over de paden die zeker niet heel best waren (gaten van zeker 15/20 cm diep).

In dat geval zeg ik, nou dan zie ik toch liever Edward Gal tijdens zijn proeven wat meer op de rem rijden. Dat Undercover op zijn tong/lip beet is naar, en daarvoor is hij terecht uitgebeld.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:40

kiki1976 schreef:
Persoonlijk vind ik heel veel pagina's, site's en facebook groepen behoorlijk gaan doorslaan.
Er worden nu foto's gebruikt die soms gewoon ongelukkig genomen zijn (lang niet allemaal) en die tot in den treuren de grond in worden gestampt.

Maar laten we eerlijk wezen, in de topsport draait het vaak alleen maar om geld, of dit nu met dressuur, springen, draf en rensport is.
Moeten we dit allemaal goedkeuren? Nee dat zeg ik zeer zeker niet.
Maar kijk eens dichter om je heen, ga eens op een gewone wedstrijd kijken.
Onlangs bij een cross wedstrijd wezen kijken. Nou om eerlijk te zijn word ik daar ook echt niet vrolijk van! Als ik daar zie hoe er in de monden gescheurd word, met sporen letterlijk in de geschopt worden (was geen prikken meer te noemen) zweepslagen die er werden uitgedeeld....... In volle galop over de paden die zeker niet heel best waren (gaten van zeker 15/20 cm diep).

In dat geval zeg ik, nou dan zie ik toch liever Edward Gal tijdens zijn proeven wat meer op de rem rijden. Dat Undercover op zijn tong/lip beet is naar, en daarvoor is hij terecht uitgebeld.

Ben ik het dan ook wel weer mee eens :j

Maar het punt is een beetje, Edward Gal en Anky dienen wel als voorbeeld voor jonge Nederlandse ruitertjes. Ik zie hier bijna geen instructrice die een kind leert het paard van achteren uit ontspannen te laten lopen, over de rug, mooi omlaag. Het gaat hier alleen maar om die krul, soms letterlijk in de krul trekken of zagen. Ik heb me eerder wel eens afgevraagd waarom ze dat doen en waar het vandaan komt. Het enige wat ik kan bedenken is het voorbeeld wat zij o.a. op TV zien.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:52

@Thesserd: dat gebeurt omdat het een lekker snel trucje is. Niet meer en niet anders. Veel mensen willen niet meer investeren en dus helemaal back to basic gaan om het paard correct op te leiden. Ze willen alleen maar horen hoe goed ze het doen en lopen dus naar de instructie die ze dat vertelt. Helaas, maar zo gaat het wel.

Om te kunnen lessen bij iemand die je recht voor z'n raap zegt dat hoe je rijdt, niet goed is, moet je wel zelf openstaan voor dat commentaar natuurlijk. Ik heb bij mijn huidige instructeur eerst zes maanden aan de lange teugel op de hoefslag gesukkeld. Leer m maar op z'n eigen benen lopen. Waar ik vandaan kwam, waren we al bezig met appuyementen (dat dacht ik tenminste). Maar m'n paard liep niet door z'n lijf, liep niet over de rug en was absoluut niet rechtgericht. Heel confronterend, maar als ik zo'n ruiter was geweest die overtuigd was geweest van mijn eigen gelijk, was ik weggelopen naar iemand die wel binnen mijn straatje praat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:55

Thesserd schreef:
Het gaat hier alleen maar om die krul, soms letterlijk in de krul trekken of zagen. Ik heb me eerder wel eens afgevraagd waarom ze dat doen en waar het vandaan komt. Het enige wat ik kan bedenken is het voorbeeld wat zij o.a. op TV zien.

Nee, dat komt omdat juryleden in de B het al belonen als paarden op en zelfs achter de loodlijn lopen. Dat daarbij de achterhand op de maan loopt maakt niet uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:06

Jongens open aub een topic op het rijtechnische gedeelte!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:49

trysteffy schreef:
Ik zag de foto's ook. Snapte het ook even niet dacht dat ie wel vriendelijk was tegen zijn paarden met omgang met het rijden en dan nog in de rolkur.

Doet Charlotte dit ook? Of traint zei alleen echt met trens op een vriendelijke manier?

Afbeelding