Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:05

Zijn hier mensen die foto's hebben gemaakt van de mond van hun paard? En zo ja, wat kwam daar uit? Daarnaast zag ik in een of ander topic (wellicht dit?) ook foto's met zichtbare schade in de mond van U2 die zelfs iedere leek met het blote oog kan zien als de mond is opengesperd van het paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:10

Ik niet, maar ik reed al 10 jaar bitloos (rij nu niet meer). Ik heb wel een video van Ellen Ofstad bekeken, waarbij een paardentandarts de problemen bespreekt met niet correct aangemeten bit/verkeerd bitgebruik en dat ondersteund met opnames waarbij ze dus inderdaad in de mond kijken (met mondklem) en bij veel paarden schade zichtbaar is aan de binnenkant van de wang.

Dat is alleen zichtbaar met mondklem en met de focus op binnenkant wangen en er zal daar idd specifiek naar gevraagd moeten worden, omdat de focus normaal gesproken op de tanden ligt en dit dus kan worden gemist

Overigens zal het gebruik van bv een sidepull op dat moment niets meer uithalen, omdat deze dan aan de buitenkant drukt op de aangedane plekken en daarmee de eenmaal ontstane wondjes in stand houdt.
Enige oplossing is dan niet rijden totdat het volledig is genezen (of met de halsring :) )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:12

@ Suelza: Ik zou dat niet politiek correct willen noemen - die term impliceert immers dat je een harde uitspraak doelbewust verzacht. In de wetenschap zijn 'gevoeligheden' niet aan de orde. Je toont iets aan, of je behoudt twijfel.

@ Liljebo: het zal je verbazen maar de meeste schade is gevonden bij paarden die alleen met een trensje gereden werden. Dat een ijzerwinkel (s/t) meer schade oplevert dan een gewoon bitje is niet vastgesteld. Ja, ik noem bij herhaling amateurs en recreanten omdat die over het algemeen heel wat minder vaardig zijn en omdat juist onder die groep die meeste naäpers zijn - "wat Anky kan, kan ik ook" - en dus ongedoseerd het paard in de klem rijden. Je kuntde bal echt niet alleen bij de 'top' neerleggen.

Blijft m.i. het feit dat als de geraadpleegde artsen straks onder ede staan, ze naar alle waarschijnlijkheid geen van allen met overtuiging kunnen aantonen dat de bij U2 ontstane schade alleen door Koot/ Bartels veroorzaakt is.

nombrado

Re: Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:16

In een kort geding sta je niet onder ede
dat is alleen in een strafzaak......
dus je kan liegen dat je barst bij een rechtbank

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:19

Jannepauli schreef:
@ Liljebo: het zal je verbazen maar de meeste schade is gevonden bij paarden die alleen met een trensje gereden werden. Dat een ijzerwinkel (s/t) meer schade oplevert dan een gewoon bitje is niet vastgesteld. Ja, ik noem bij herhaling amateurs en recreanten omdat die over het algemeen heel wat minder vaardig zijn en omdat juist onder die groep die meeste naäpers zijn - "wat Anky kan, kan ik ook" - en dus ongedoseerd het paard in de klem rijden. Je kuntde bal echt niet alleen bij de 'top' neerleggen.

.

Graag een link naar dat onderzoek.

Begrijp mij goed... ik weet dat er voldoende recreanten zijn, die minder vaardig zijn. Het ongedosseerd 'klem' rijden zie ik echter in alle lagen en je kunt toch nauwelijks ontkennen dat een hefboomwerking aanmerkelijk meer schade zal toebrengen
(heb het hier overigens niet alleen over dressuur)

Ik leg nergens een bal neer. Ik noem alleen een eenvoudige wiskundige berekening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:22

Hmm, omdat het aangrijppunt van de hefboom van een stang niet vast is, is de wiskunde nog helemaal niet zo eenvoudig eigenlijk...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:26

pft...nou, voel het verschil maar eens van het rijden met een stang, of met een dubbel gebroken trensje. Daar zit wel degelijk verschil in!
Stang en trens is helemaal een mond vol ijzer, dus zal de druk nog groter zijn.
Het is van stang gebruik, nooit de bedoeling geweest om daar extreem veel aan te hangen wat je nu overal ziet.
zet er nog een kinketting onder en de neusriem super strak? en het verhaal is compleet.
Paard kán zijn mond niet eens open doen om onder de druk uit te komen.
Leer ruiters eerst maar eens zonder handjes rijden....;-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:28

Nee, heel eenvoudig is het niet, maar er is wel onderzoek naar geweest. Ik kan het helaas niet meer vinden, maar het valt zelfs zonder onderzoek nauwelijks te ontkennen dat er sprake is van hefboomwerking. De neus- en kinriem spelen bij de mate van inwerking een belangrijke rol. Hoe strakker aangehaald, hoe sterker de werking. (niet alleen op het bit, overigens)

Het is jammer dat ik dat onderzoek niet meer terug kan vinden, maar ik denk dat het met wat logisch verstand ook wel duidelijk is, zonder exacte cijfers. Maar dan heb ik het dus niet alleen over stang en trens, maar ook over andere bitten met hefboomwerking.

Helaas worden deze idd ook in recreatie gebruikt. En zeker niet altijd even deskundig. Daar ben ik het zeker mee eens.
Maar het is eenvoudiger om met een dergelijk bit schade aan te brengen dan met een eenvoudige trens-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:20

nombrado schreef:

Insinueer jij nou, dat de artsen zouden kunnen liegen ?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:25

Electra63 schreef:
nombrado schreef:

:?
je staat niet onder ede!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:25

Als verdachte mag je altijd liegen...en liegen is iets wat een "normaal" gebruik is....eerlijke mensen zoek je met een lampje....

Meineed is ook niet iets wat nooit voorkomt, en alleen als bewezen kan worden dat VD onder ede liegt, kan men wat...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:30

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:33

Jannepauli schreef:
Zojuist nog eens een onderzoeksrapport gelezen van drie artsen/chirurgen/professoren van Gent; hoe opmerkelijk is het niet dat men daar niet met keiharde oordelen komt over eventuele schade veroorzaakt door bitgebruik. Men houdt daar veel meer slagen om de arm en noemt het 'waarschijnlijk' of 'mogelijk' maar niet 100% bewezen. .

Het ene onderzoek is ook het andere onderzoek niet, Jannepauli. En de ene schade aan de kaak ook de andere niet. Ben benieuwd of je bij dat onderzoeksrapport dat jij hebt gelezen ook de bijpassende rontgenfoto's hebt gezien. Bij de ene schade zal misschien idd een slag om de arm worden gehouden, terwijl bij de andere het mogelijk duidelijker ligt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:40

nombrado schreef:
Electra63 schreef:

:?
je staat niet onder ede!

Of je nu onder ede staat of niet, een arts spreekt een eed uit als hij beëdigd wordt......... ik ga er daarom vanuit dat de DA kijkt naar het belang van het dier en niet liegt, zeker niet in een rechtszaak.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:44

Een verdachte mag liegen, een getuige niet.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:45

pien_2010 schreef:
Oh ik wist niet dat ik mee deed aan een wedstrijd := .

Verklaring van NOmbrado over Heuschmann klopt.

Mijn instructrice was bij die desbetreffende Clinic, vertelde ze me. Paard was zwaar LDR gereden en onttrok zich aan alle hulpen of anders gezegd denderde overal doorheen. Hij is toen de eerste minuten LDR begonnen (tegen zijn zin in) en na paar minuten was de ongehoorzaamheid over en na 15 minuten had hij het paard goed aan het lopen. Mijn instructrice (Duits klassieke instructrice) vertelde dat alleen van het eerste gedeelte de foto's zijn gemaakt en geplaatst en niet meer toen het wel goed ging. Tijdens de clinic legde hij precies uit waarom hij begon zoals hij begon. Maar naar haar zeggen had hij beter niet op dat paard kunnen klimmen want daardoor kregen mensen de kans om hem te beschadigen.

Dat mensen dit gebeuren met hem en de Fries proberen goed te praten snap ik echt totaal niet. En dan nog zeggen dat hij beter niet op het paard had kunnen klimmen omdat mensen dan de kans kregen om hem te beschadigen? Wat dacht je van dat hij beter niet op het paard had kunnen klimmen zodat hij het paard geen pijn hoefde te doen? :') Mooi voorbeeldje van hoe mensen ergens met een gekleurde bril naar kunnen kijken......

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:15

Gulpje, ik ga niet meer in op je post want daar is al uitgebreid over gediscussieerd dus ik zou zeggen even door lezen. Van goed praten is helemaal geen sprake zoals je verderop in dit topic ook kunt lezen!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:18

nombrado schreef:

Jaja, je bent kennelijk niet goed op de hoogte. Meineed wordt gepleegd wanneer een getuige opzettelijk niet de waarheid spreekt, nadat de eed of de belofte is afgelegd. Dat kan zowel in een strafzaak als in een civielrechtelijk proces voorkomen en ook als getuigen een verklaring onder ede voor een bijzondere onderzoekscommissie moeten afleggen, zoals in Nederland bijvoorbeeld bij een parlementaire enquête.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:21

Als Bartels geen zaak/stappen jegens de aantijgingen van LE wenst te ondernemen, is het vrij waarschijnlijk dat het op een onderlnge schikking uitkomt (ook om verdere publiciteit vanuit Bartels te vermijden).
We zullen het zien of het doofpotje of uitvechten wordt....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:00

Nee zo waarschijnlijk is dat niet. Dat maak jij ervan. Het is hun goed recht om geen verdere stappen te ondernemen en LE nog eens goed te laten nadenken of ze hier mee verder wil gaan. Dat wil niet zeggen dat er een schikking gemaakt wordt in geval ze dat wel doet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:06

nombrado schreef:
horseyfries schreef:
Hoe weet jij dat U2 LDR getraind werd? Heb je het gezien?

Als de mensen dat niet kunnen beoordelen die het wél hebben gezien, dan lijkt het me dat iedereen die hem NIET heeft gezien in training al helemaal de mond moet houden volgens jou, want die zijn helemaal niet in staat om te oordelen dan.....

goed kijken, waar de knik in de hals zit!
Dit valt onder de noemer valse knik, die wordt erin getrokken, niet een juiste aanleuning die er vanachter naar voren ingereden wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=C_f8-6MxXWE
Gezien de mooie evenwichtige bouw van dit paard, was het geen probleem geweest onder de juiste rijder GP oefeningen aan te leren.

Vind jij dit filmpje nu echt een bewijs dat dit paard LDR gereden? Weet je eigenlijk wel wat dat is, LDR?

Je laatste statement is een heel rare. Wat is er zo mooi en evenwichtig aan deze bouw en waarom zou alleen de bouw een voorwaarde zijn voor Grand Prix oefeningen aan te leren? Hoe kom je aan deze wijsheid? Heb je zelf überhaupt één paard opgeleidt tot Grand Prix dat je dit zo stellig weet te zeggen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:12

pien_2010 schreef:
Jannepauli schreef:
.
Een ander opmerkelijk detail is dat bij ieder paard dat met bit gereden wordt, er wel een mate van schade aan te tonen is, ja, dus ook bij de brave amateurs, de recreanten en niet alleen bij de dressuurders, menners, dravers en polopaarden.
Slechts de paarden die nog nimmer een bit in de mond hadden waren 'schadevrij'..

Daarom is dit nieuws voor ieder van ons zo belangrijk. Ik heb onmiddellijk toen ik dit nieuws hoorde van U2 de jaarlijkse tandarts beurt afgesproken voor mijn paarden en met hulp van een vriendin in de mond gekeken van beiden of alles ça va is. De mondjes blijken er heel goed uit te zien volgens de tandarts en ik hoef me niet ongerust te maken gelukkig.
Het is altijd zo gemakkelijk naar anderen te wijzen maar wat hier op het erf gebeurd is natuurlijk voor mijn paarden vele male belangrijker dan elders en alleen ik kan goed voor ze zorgen. Vandaar dat het goed zou zijn als iedereen de hand in eigen boezem steekt en gelijk paard controleert en laat controleren. Kijk ik kan wel denken dat ik met een zachte hand rijdt, maar alleen een ander die deskundig is en die objectief is, kan dat beoordelen door in de mond te kijken.

Nou dan is er toch nog wat goeds uit dit topic gekomen. Ik hoop wel dat het merendeel van de mensen in dit topic net als mij al jarenlang de tandarts elk half jaar laten komen en daar niet eerst dit topic voor nodig was....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:15

Jannepauli schreef:
nombrado schreef:

Jaja, je bent kennelijk niet goed op de hoogte. Meineed wordt gepleegd wanneer een getuige opzettelijk niet de waarheid spreekt, nadat de eed of de belofte is afgelegd. Dat kan zowel in een strafzaak als in een civielrechtelijk proces voorkomen en ook als getuigen een verklaring onder ede voor een bijzondere onderzoekscommissie moeten afleggen, zoals in Nederland bijvoorbeeld bij een parlementaire enquête.

vermoedelijk wordt in deze zaak gewoon de schriftelijke verklaringen van de da meegenomen!
meer niet.
Mocht dan de rechter toch deze als getuige willen horen? dan kunnen ze hem oproepen. (en daar balen ze van, want dat zijn ze verplicht) Ze kijken dus wel heel goed uit, hoe ze iets omschrijven en beschrijven. Vandaar de diplomatieke benaming.
Ik neem aan dat dit geen strafzaak is ;) . Maar een civiel rechterlijk proces.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:21

horseyfries schreef:
Vind jij dit filmpje nu echt een bewijs dat dit paard LDR gereden? Weet je eigenlijk wel wat dat is, LDR?

Je laatste statement is een heel rare. Wat is er zo mooi en evenwichtig aan deze bouw en waarom zou alleen de bouw een voorwaarde zijn voor Grand Prix oefeningen aan te leren? Hoe kom je aan deze wijsheid? Heb je zelf überhaupt één paard opgeleidt tot Grand Prix dat je dit zo stellig weet te zeggen?

1 e vraag, nogmaals, kijk naar de valse knik in de hals...die komt er niet vanzelf in namelijk.
2e vraag, ja, dat weet ik, en is de grootste onzin ooit verzonnen (met geen respect voor het lichaam van het dier)
3 e vraag. Dat is gewoon heel logisch wetenschappelijk te verklaren a/d hand van de bouw van een paard. Kwestie van goed kunnen kijken. En een goed paardenman ziet dit.
4e, meeste van de oefeningen wel jah. Meerdere paarden. Ook les gehad op goed klassiek gereden GP paarden.
Nogmaals. U2 heeft een goede evenwichtige bouw, die met de JUISTE ruiter alle GP oefeningen zou kunnen beheersen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:27

nombrado schreef:
nombrado schreef:

vermoedelijk wordt in deze zaak gewoon de schriftelijke verklaringen van de da meegenomen!
meer niet.
Mocht dan de rechter toch deze als getuige willen horen? dan kunnen ze hem oproepen. (en daar balen ze van, want dat zijn ze verplicht) Ze kijken dus wel heel goed uit, hoe ze iets omschrijven en beschrijven. Vandaar de diplomatieke benaming.
Ik neem aan dat dit geen strafzaak is ;) . Maar een civiel rechterlijk proces.

Maar waarom begon jij over liegen? In de schriftelijke verklaring zullen geen leugens staan? Of denk jij van wel?