Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:51

Meneer Arie heeft inmiddels genoeg aandacht gehad - dus.. don't feed the troll en we gaan weer fijn verder met onze eigen speculaties - veel leuker! :)F

maximuss

Re: Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:54

Ik hoop wel dat ze na de eventuele rechtszaak het rapport van Merelbeke openbaar maken, lijkt me heel interessant. ..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:22

De rechtbankzittng - zo die al ooit gaat plaatsvinden - is openbaar. En ik krijg wekelijks de landelijke vonnissen in de bus.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:16

Jannepauli schreef:
De rechtbankzittng - zo die al ooit gaat plaatsvinden - is openbaar. En ik krijg wekelijks de landelijke vonnissen in de bus.

klopt inderdaad je kan overal kijken.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:41

Jannepauli schreef:

Even weer een serieuze vraag: kan je ook ergens zien of er al daadwerkelijk een klacht is ingediend die voor de rechter moet komen?? Want daar ben ik heel benieuwd naar.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:57

er is aangifte gedaan. dus voordat je dan echt een rechtzaak hebt ben je een hele tijd verder dus dit gaat nog wel een tijdje duren

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:32

@jannepauli: krijg je dan ook toegang tot de stukken?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:53

je kan gewoon het hele verhaal aanhoren en als de stukken getoond worden zie je die ook als je daar zit. je zal niet zelf het dossier kunnen inzien

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:18

En betreft het een "aangifte" in het kader van civiel recht of strafrecht?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:59

als het puur tussen lonneke en bartels/koot gaat dan is het civiel. Gaat het OM achter Bartels/koot aan voor de mishandeling dan is dat strafrechtelijk

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:01

bliver schreef:
als het puur tussen lonneke en bartels/koot gaat dan is het civiel. Gaat het OM achter Bartels/koot aan voor de mishandeling dan is dat strafrechtelijk

Ja, en is dus bekend welke van de twee het wordt?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:03

sowieso civiel en misschien als het OM het ernstig genoeg vind ook strafrechtelijk maar die kans acht ik klein eigenlijk. Maar dat is nog niet bekend er is net pas aangifte gedaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:08

maximuss schreef:

Nee, stukken die in een proces worden ingebracht zijn niet openbaar voor buitenstaanders. Ook achteraf niet. Je kunt er hooguit wat van meekrijgen als de stukken tijdens de zittting toegelicht/besproken worden.

Ik denk dat het wel bij civiel recht zal blijven. Vergeet niet dat een paard voor de wet geen levend wezen is, het is een 'zaak' . Mishandeling van een dier wordt dan ook gezien als vernieling, niet te vergelijken met mishandeling van een mens. Voor mensen kan een zaak in strafrecht behandeld worden, niet voor een dier .. hoe emotievol wij deze dieren ook beschouwen.

Hoe langer ik erover nadenk vrees ik dat hier bij dit alles maar één partij gaat welvaren, en dat zijn de advocaten. Het zou wel eens een langdurige bodemprocedure kunnen worden met nihil uitkomst. Een claim op schadevergoeding zal nauwelijks te honoreren zijn en zeker niet met dollartekens. Zo bijzonder was het paard tenslotte niet - je kunt toch niet zeggen dat hier een toekomstig wereldkampioen rondliep. Neem daarnaast het feit dat geen arts méér kan doen dan laten zien dat er schade is aan de kaak bv) maar daarmee is nog helemaal niks aangetoond dat dit veroorzaakt zou zijn door mishandeling. Het is ook niet te dateren.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:17

Jannepauli schreef:
maximuss schreef:

Nee, stukken die in een proces worden ingebracht zijn niet openbaar voor buitenstaanders. Ook achteraf niet. Je kunt er hooguit wat van meekrijgen als de stukken tijdens de zittting toegelicht/besproken worden.

Ik denk dat het wel bij civiel recht zal blijven. Vergeet niet dat een paard voor de wet geen levend wezen is, het is een 'zaak' . Mishandeling van een dier wordt dan ook gezien als vernieling, niet te vergelijken met mishandeling van een mens. Voor mensen kan een zaak in strafrecht behandeld worden, niet voor een dier .. hoe emotievol wij deze dieren ook beschouwen.

Hoe langer ik erover nadenk vrees ik dat hier bij dit alles maar één partij gaat welvaren, en dat zijn de advocaten. Het zou wel eens een langdurige bodemprocedure kunnen worden met nihil uitkomst. Een claim op schadevergoeding zal nauwelijks te honoreren zijn en zeker niet met dollartekens. Zo bijzonder was het paard tenslotte niet - je kunt toch niet zeggen dat hier een toekomstig wereldkampioen rondliep. Neem daarnaast het feit dat geen arts méér kan doen dan laten zien dat er schade is aan de kaak bv) maar daarmee is nog helemaal niks aangetoond dat dit veroorzaakt zou zijn door mishandeling. Het is ook niet te dateren.

denk ik ook. Het zal misschien nog uit kunnen draaien op een schikking als beide partijen klaar zijn met langdurig gedoe.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:50

Jannepauli schreef:
maximuss schreef:

Ik zou kiezen voor de term Beschadiging, want Mishandeling van een dier is wel strafrechtelijk vervolgbaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:09

Wat dat laatste betreft, heb je gelijk Adrian.
Maar dan moet er wel sprake zijn van opzet, doelbewust handelen om schade aan te brengen, c.q. getuigenissen die de mishandeling kunnen bevestigen.

Ook daar zal Mw Engels een zware dobber aan krijgen - ze zal dan toch moeten aantonen dat de gedaagde personen doelbewust het dier mishandeld hebben. De trainingspraktijken ( of je nu voor of tegen bent) zijn al decennia lang gemeengoed, geaccepteerd en toegepast dus een rechter zal niet opeens denken 'gut wat zielig' - en tegen de norm in gaan.

Een leuke wet voor de stille uurtjes: http://maxius.nl/richtlijn-voor-strafvo ... lozing-538

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:17

Inderdaad ik doelde ook op art.36, lid 1 GWD.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:40

Netje schreef:
arie53 schreef:
[
Jij hebt inzage in de administratie daar? De rest van je betoog is al eveneens gespeend van de feiten. Als jurist zou je weinig kans maken omdat heel je betoog is gebaseerd op aannames. Die is emotioneel wel begrijpelijk maar heeft met wettig en overtuigend niets van doen.

Jij wel??? Het is gewoon te destilleren uit de verklaringen die door Bartels zijn gegeven en bovendien jou verhaal raakt ook kant nog wal, want ook jij hebt geen enkel bewijs. Daarnaast kom ik al heel wat jaartjes bij Bartels en heb je het wel eens ergens over. Dat is het voordeel van zoveel openheid daar. Ze doen nergens geheimzinnig over, in tegenstelling tot wat jij doet: net doen alsof je iets ingezien hebt. Yeah right !

Wensing is al jaren de advocaat van Karel dus het zou mij niet verbazen als hij die dierenarts rapporten ingezien heeft.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 01:04

Soort zoekt soort verhaal :D . Maar is dat wel toegestaan dat vreemden (als in: niet betrokken bij de zaak en niet advocaat zijnde etc.) stukken inzien? Dan nog is Karel geen DA en áls hij al iets gelezen heeft, kan hij imo die stukken niet interpreteren op hun ernst. En mócht het al zo zijn, dan schaadt hij de zaak van zijn vriendje Wensink door dit soort zaken naar buiten te brengen. En daar bedoel ik mee dat hij aangeeft e.e.a. ingezien te hebben, terwijl hij er niet bij betrokken is. Tipje voor de advocaten van de tegenpartij lijkt me.... Als ik een zaak zou hebben lopen bij een advocaat (heb er geen, maar goed....) dan zou ik het niet fijn vinden dat de beste man of vrouw dossierstukken aan derden liet lezen die niets met de zaak te maken hadden.

Maar waarom heeft Karel al jaren een advocaat nodig _O- _O-?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 01:45

Netje schreef:
Maar waarom heeft Karel al jaren een advocaat nodig _O- _O-?

:D :r

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 04:28

@jannepauli en bliver: daarom dat ik zeg dat het interessant zou zijn dat na de hele zaak het medisch rapport openbaar zou worden gemaakt. Dit gebeurt idd niet automatisch.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 07:23

janderegelaa schreef:
Wensing is al jaren de advocaat van Karel dus het zou mij niet verbazen als hij die dierenarts rapporten ingezien heeft.

Ik moet zeggen dat ik dat wel een schandelijke zaak zou vinden, Karel heeft toch niets te maken met de zaak E versus B en K?
Een advocaat heeft beroepsgeheim, valt dit daar niet onder dan?! :oo

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:25

Het zou wel uitermate onprofessioneel zijn als Wensing niet-betrokkenen inzage geeft van processtukken.
Kwalijke zaak.

Art. 6 van de Advocatenwet: De advocaat is verplicht tot geheimhouding hij dient te zwijgen over bijzonderheden van de door hem behandelde zaken, de persoon van zijn cliënt en de aard en de omvang van diens belangen. De geheimhoudingsplicht duurt voort na de beëindiging van de relatie met de cliënt

en Art.46: De advocaten zijn aan tuchtrechtspraak onderworpen terzake van enig handelen of nalaten in strijd met de zorg die zij als advocaat behoren te betrachten ten opzichte van degenen wier belangen zij als zodanig behartigen of behoren te behartigen, terzake van inbreuken op de verordeningen van de Nederlandse Orde en terzake van enig handelen of nalaten dat een behoorlijk advocaat niet betaamt

Meneer Karel bewijst 'zijn' advocaat geen dienst door te suggereren dat hij inhoudelijk op de hoogte van de stukken die nog niet eens voor de rechter geweest zijn. Ik vermoed echter dat het alleen maar gewichtigdoenerij is, dat zie je wel meer bij blaaskaken.
Zefs, als je werkelijk in vertrouwen iets medegedeeld wordt ( ik kan me nauwelijks voorstellen dat een Wensing zo dom zou zijn) dan zou het meneer Karel passen z'n kaken stijf op elkaar te houden en zelfs niet eens de suggestie te wekken van 'ik weet meer dan jij'. Vind het dus opmerkelijk dat deze persoon, die onlangs ventileerde dit een onbetrouwbaar pennyforum te vinden, zich zelf nu profileert als de eerste de beste kleuter die de impact van zijn woorden niet kan taxeren. Dom!
I rest my case!
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 27-03-14 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:02

Helemaal mee eens ! Maar gaven zowel de Telegraaf als RTL Boulevard niet aan dat ze de stukken ingezien hebben?? Als dat werkelijk zo is, dan strooit de heer W dus die informatie in de rondte. Als ik de artikelen hierboven lees, dan is hij daarmee dus in overtreding?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:04

Urielle schreef:
janderegelaa schreef:

Ik moet zeggen dat ik dat wel een schandelijke zaak zou vinden, Karel heeft toch niets te maken met de zaak E versus B en K?
Een advocaat heeft beroepsgeheim, valt dit daar niet onder dan?! :oo

Ja en het zou zo ongeveer nog een groter schandaal zijn dan dit + zijn eigen pony + zijn vrouw bij HGT bij elkaar als dat feitelijk gebeurd is en het lekt uit. :n