Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:37

xmarliez schreef:
Klassiek werkt wel degelijk bij LDR gereden paarden, er gaat alleen veel tijd in zitten zoals in iedere Klassieke opleiding en in de top dressuur is tijd geld. En als je een paard van 15 miljoen moet rijden dan kun je het paard niet 5 jaar uit de sport halen (zo denken hun in iedergeval, dus weer eigenbelang) en daarna het paard tonen. Kortom, ze gunnen het de tijd niet.
Dit paard kun je echt wel correct opleiden en de hele LDR houding er uit rijden maar dat gaat heel lang duren.

Ik vraag mij af, of jij ervaring hebt met LDR-gereden-paarden of klassiek gereden paarden van dit niveau? Heb jij ervaring met een paard opleiden en/of rijden op dit niveau?
Dat soort dingen vraag ik mij altijd af, als ik gezellig aan het meelezen ben :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:37

cherie78 schreef:
Maar hier heeft Totilas toch geen boodschap aan?

Ik denk nog steeds dat Totilas wel "klassiek" omgevormd zou kunnen worden.
Helemaal terug naar de basis etc.

Maar dan is de investering in Totilas natuurlijk wel om "zeep" en geen blinkende medaille meer

xmarliez schreef:
cherie78 schreef:
Wat ik dan weer echt "hilarisch" vind, is dat ook de "klassieke" methode niet meer blijkt te werken bij paarden die LDR gereden zijn (geweest)
Dat er al veel langer over nagedacht is, door de exploitanten van Totilas, om toch de LDR-methode te gaan gebruiken, was al duidelijk door artikelen een tijdje geleden om te gaan trainen bij Sjef Janssen.

Een medaille blonk teveel en niet te vergeten de investering die gedaan is.

Wellicht een soort Unicef voor paarden gaan oprichten?

Klassiek werkt wel degelijk bij LDR gereden paarden, er gaat alleen veel tijd in zitten zoals in iedere Klassieke opleiding en in de top dressuur is tijd geld. En als je een paard van 15 miljoen moet rijden dan kun je het paard niet 5 jaar uit de sport halen (zo denken hun in iedergeval, dus weer eigenbelang) en daarna het paard tonen. Kortom, ze gunnen het de tijd niet.
Dit paard kun je echt wel correct opleiden en de hele LDR houding er uit rijden maar dat gaat heel lang duren.

Dat schreef ik toch :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:52

Als je er geen ervaring in hebt, hoe kan je dan oordelen?
Maar, ik ga weer op de meeleesstand, ik vind dit soort topics altijd een beetje gelul in de ruimte. :D

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:55

Kortom, paardensport is niet meer paardensport, het is mensensport waar het paard een onderdeel van is, het gaat om ONS, om de eer, om het geld en vooral om de status.[/quote]

juist! en de enige die uiteindelijk de rekening betaalt is het paard......

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:02

NEEN NEEEN NEEEEEEN, Electra, je hebt het weer helemaal niet begrepen |( !!!! Juist als je geen ervaring hebt kun je het best oordelen en veroordelen, je wordt dan door niets gehinderd ;) .

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:05

Kadankovitch schreef:
NEEN NEEEN NEEEEEEN, Electra, je hebt het weer helemaal niet begrepen |( !!!! Juist als je geen ervaring hebt kun je het best oordelen en veroordelen, je wordt dan door niets gehinderd ;) .

Komt er ook weer een kijken/oordelen :D
Maar Electra, we hebben toch al een zeer prettige PB conversatie :D dus je zult het zien allemaal :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:08

Kadankovitch schreef:

Sorry, dat vergeet ik iedere keer. ;) Ik probeer ook niet te reageren in dit soort topics en het meer als vermakelijk leesvoer voor de zondag te beschouwen, maar dat lukt niet altijd. :D
Ik hoop op fantastische OS in London en dat de beste combinatie mag winnen. *\o/* Eén ding is zeker: het zal geen bokker zijn met olympisch goud :D :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:27

zeur zeur zeur, :z :Z ik word er zo moe van. Totilas mad 3 x per week springen, hij vermaakt zich best.

constatering veel topdressuurpaarden bereiken een hoge leeftijd, terwijl veel recreatiepaarden helaas gemiddeld 8 jaar worden. Zo slecht zal de training dus niet uitwerken op hun lijf.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:42

Tja, als er contacten liggen met Sjef...

}> :D Iedereen mag toch filmpjes insturen voor advies naar het Anky Education Center? :D }>

Hoeft Sjef niet lijfelijk aanwezig te zijn en kan ie toch aanwijzingen geven :')

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:47

xmarliez[/quote]
Dit paard kun je echt wel correct opleiden en de hele LDR houding er uit rijden maar dat gaat heel lang duren.[/quote]

Dan is het wel een beetje dom van Paul S om 10/15 miljoen uit te geven aan een paard wat LDR is gereden en dan een klassiek geschoolde ruiter er mee te laten rijden. En dan verwachten dat ze in de prijzen kunnen rijden. Ze hadden dus allebei (PS en Mar) moeten weten dat ze eerst 5 jaar lang het paard om moeten scholen naar klassiek voordat ze weer in de prijzen kunnen rijden. Dat hun die kennis niet hebben die jij wel hebt. Zou er toch eens een mailtje naar toe sturen. Je behoedt ze misschien wel voor nog zo'n kostbare fout. Ze zullen je dankbaar zijn :?

Dribbel

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:49

En ineens waren er 23 pagina's :D

Ik vond het een fijne proef, misschien wat overhaast, maar niet onprettig om naar te kijken. Verder blijf ik het een leuk paard vinden. Compact met veel spier. Een soort bodybuilder.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:50

:9k Echt vermakelijk dit topic

Citaat:
Juist als je geen ervaring hebt kun je het best oordelen en veroordelen, je wordt dan door niets gehinderd

Leerzame conclusie

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:58

Suzanne F. schreef:
Misschien reed hij apart los omdat hij stiekem toch het laag-diep-rond principe is gaan toepassen?? :+

Je hebt gelijk, ik las het net en dat vinden veel mensen niet leuk en dus willen ze geen pottenkijkers. Helaas. En ik maar denken dat het is omdat hij ff wil concentreren bij het warmrijden omdat er veel druk op hem zit.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:01

Wat ben ik blij voor Totilas, je kan duidelijk zien dat hij nu een team aan het worden is met Matthias.
Hij heeft zijn expressie en power weer terug en voelt zich nu meer zeker onder Matthias, hij wordt begrepen.
De uitgestrekte draf vind ik beter dan ooit, meer grip, lossigheid en kracht.
Natuurlijk zijn er wat afwerkingspuntjes in de proef, maar dat komt vanzelf wel.
Totilas is gewoon weer terug, ik had het niet gedacht en vond het heel erg zonde voor het paard, die totaal onzeker was geworden in de baan, maar het is de oude Totilas weer.
Dat het beeld iets anders is, is natuurlijk ook te begrijpen het is ook een andere ruiter, maar ik denk dat Matthias zich de stijl van Edward wat aan is gaan meten, kijk alleen maar naar zijn tenen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:31

Maar als ik dan toch een kritische noot op deze proef moet geven: als je op muziek van Michael Jackson rijdt verwacht ik toch wel een moonwalk. Die was ie vergeten denk ik.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:38

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om met respect naar je medegebruiker op Bokt en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren in plaats van op de persoon. Vanaf hier worden berichten die niet aan dit verzoek voldoen verwijderd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:45

Anne_GTI schreef:

Citaat:
Juist als je geen ervaring hebt kun je het best oordelen en veroordelen, je wordt dan door niets gehinderd

Leerzame conclusie

Daar kan ik me goed in vinden...

@xMarlies: Wat je je eigen ervaring en achtergrond? komt jouw kennis en info alleen van de klassieke/anti kant?
Als je denkt dat toppaarden gedrilde machines zijn en topruiters die LDR rijden zowel gasgeven als remmen tegelijk, dan heb ik het idee dat je het nog niet helemaal begrepen hebt... Juist een Anky (en ook Edward) is altijd heel duidelijk met of gas geven, of remmen, maar niet tegelijk, want dan geef je tegenstrijdige hulpen...

Heb de kur nog niet kunnen bekijken.
Vond de losrijdfoto's die zo extreem waren niet prettig, maar dat vind ik ook niet bij onze eigen ruiters, hoewel ik niet specifiek iets heb tegen LDR rijden, zie er het nut zeker van in, maar staat me wel tegen als er met kracht en tot in het extreme wordt getrokken en het echt wordt afgedwongen...

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:47

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:49

Inderdaad een vermakelijk topic, dit.
Maar ook interessant om de verschillende meningen rond Rath en Totilas te lezen. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:55

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:05

Anne_GTI schreef:

Citaat:

Leerzame conclusie

Inderdaad heel vermakelijk dit topic. Maar voor mij ook erg verwarrend. Ik zag namelijk dat de galopwissels beter gingen. Niet alleen beter dan eerder bij Rath, maar ook beter dan bij Edward. Die wissels om de twee waren veel rechter dan vroeger. Nu zit ik met een dilemma. Dat kan natuurlijk niet komen door het "klassieke" stuk training want ik begrijp dat het wel vijf jaar duurt om om te scholen. Maar als het door het "moderne" stuk training komt hoe is dat dan mogelijk, hoe kan slechte training een beter resultaat opleveren?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:01

Ragdollcat schreef:
Suzanne F. schreef:
Misschien reed hij apart los omdat hij stiekem toch het laag-diep-rond principe is gaan toepassen?? :+

Je hebt gelijk, ik las het net en dat vinden veel mensen niet leuk en dus willen ze geen pottenkijkers. Helaas. En ik maar denken dat het is omdat hij ff wil concentreren bij het warmrijden omdat er veel druk op hem zit.

Wat een flauwekul, geen pottenkijkers, er stonden 300 man omheen. Als niemand het had mogen zien hadden ze hem wel in een grote tent of afgesloten binnenbak laten rijden.

Het is een kwestie van tijd voordat die Duitsers door hebben dat hun klassieke manier (die ook niet altijd even vriendelijk is ) niet meer de beste resultaten geeft.

Ik snap niet dat er nog steeds mensen klagen over het vermeende mishandelen met LDR terwijl we al eeuwen dingen met paarden uithalen die geaccepteerd zijn en normaal bevonden worden. Dan vind ik LDR, als dat al mishandeling zou zijn, nog één van de minst erge.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:23

janouk schreef:
zeur zeur zeur, :z :Z ik word er zo moe van. Totilas mad 3 x per week springen, hij vermaakt zich best.

constatering veel topdressuurpaarden bereiken een hoge leeftijd, terwijl veel recreatiepaarden helaas gemiddeld 8 jaar worden. Zo slecht zal de training dus niet uitwerken op hun lijf.

Die 8 jaar is een cijfer van de verzekeringssector.. dat gaat dus alleen over paarden die het verzekeren waard waren, en veel grasmaaiers zullen daar toch niet bij zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:25

janderegelaa schreef:
Ik snap niet dat er nog steeds mensen klagen over het vermeende mishandelen met LDR terwijl we al eeuwen dingen met paarden uithalen die geaccepteerd zijn en normaal bevonden worden. Dan vind ik LDR, als dat al mishandeling zou zijn, nog één van de minst erge.

Dus dat er al eeuwen paarden mishandeld worden praat dit mishandelen goed? En dat er veel erger mishandeld wordt praat dit mishandelen goed?
Bij mij zit logica toch anders in mekaar hoor.

Maar inderdaad, een vermakelijk topic, ik ga ook weer in de meeleesmodus 8-)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:33

janderegelaa schreef:
Wat een flauwekul, geen pottenkijkers, er stonden 300 man omheen. Als niemand het had mogen zien hadden ze hem wel in een grote tent of afgesloten binnenbak laten rijden.

Het is een kwestie van tijd voordat die Duitsers door hebben dat hun klassieke manier (die ook niet altijd even vriendelijk is ) niet meer de beste resultaten geeft.

Dat er al eeuwen dingen met paarden worden uitgehaald die geaccepteerd en normaal bevonden worden, ben ik met je eens.
Veel van wat de "klassiekers" toepassen, is ook het "knechten" en onder "controle" brengen van een paard.
Net zo goed als dat het bij LDR/Rollkür gebeurd.

En bij het "losrijden" van Rath mochten er inderdaad genoeg pottenkijkers aanwezig zijn.

Veel grote namen van duitse "klassiekers" waren/zijn faliekant tegen LDR/Rollkür.
Maar ik denk niet dat PS onder de tegenstanders zit, was het niet zijn broer die als één van de eerste duitsers LDR liet zien op grote concoursen?

Maar het komt wel op een zeer goed moment, de ommezwaai van Rath naar een andere rijmethode.

Hoe zal nu het standpunt van de tegenstand zijn, nu één van de grote kanshebbers op een blingbling-medaille, door te laten zien dat LDR/Rollkür zo "slecht" nog niet is, een duitser is?
En door de jury is maar weer eens gebleken dat het blijkbaar toch echt de "moderne" manier van rijden is, die scoort.

SJ vaart hier wel bij, op verschillende manieren.