Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:15

Huertecilla schreef:
Na het terugtrekken van het ijs is het paard NIET naar de rivierdelta van de lage landen gegaan.
Het paard is daar pas door de bekercultuur mee naartoe gekomen.

Een belangrijke reden is... insekten.
Nu valt de DB over paarden in wat drab en ´s zomers hoor je niemand over diezelfde paarden ingepakt tegen insekten.
Uit zichzelf zouden de paarden uit de oostvaardersplassen weglopen. s´Winters vanwege honger, s´zomers vanwege insekten.

Dat het paard niet zelf naar onze toenmalige rivierdelta is gekomen voordat mensen het hierheen hebben gehaald, is geen argument voor geschiktheid van onze huidige rivierdelta voor paardenhouderij.

Die rivierdelta is namelijk nogal veranderd door de eeuwen heen, mede (of vooral) door toedoen van de mens. Waar grote delen van de delta ooit (grote delen van het jaar) onder water stonden, is dat nu door aanleg van dijken, afwateringskanalen, stuwen en gemalen bijna nergens meer het geval (behalve in uiterwaarden langs rivieren). Plassen en meren zijn drooggemaakt en veengebieden afgegraven, de bijbehorende hoeveelheden insecten stevig uitgedund.
Zelfs stukken zeebodem zijn nu enigszins geschikt om paarden te houden (al is daar nog de nodige discussie over). De Oostvaardersplassen zijn zeker niet ideaal, maar het gebied is heel wat 'paardgeschikter' dan het pakweg 100 jaar geleden was :)*

Er zijn nog steeds schommelingen in de waterstand, weilanden zijn in de winter blubberiger dan in de zomer, maar zo ongeschikt als de 'oorspronkelijke' delta op sommige momenten moet zijn geweest, wordt het zelden meer.
Over het algemeen zijn de omstandigheden er nu zo constant dat het mogelijk is om in ieder geval op sommige plaatsen paarden het jaar rond buiten te houden in redelijke gezondheid. Soms met behulp van kunstgrepen als vliegendekens en schuilstallen, maar ook mét een hek eromheen en dus zonder mogelijkheden voor paarden om te vluchten voor slechtere omstandigheden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:30

oomens schreef:
Dat het paard niet zelf naar onze toenmalige rivierdelta is gekomen voordat mensen het hierheen hebben gehaald, is geen argument voor geschiktheid van onze huidige rivierdelta voor paardenhouderij.

Het is slechts een indicatie over ecotoop en de noodzaak van aanpassingen.
De link naar de webpagina geeft meer perspectief :)*

Met een stuk open verharding, windbeschutting e.d. is een ´s zomers niet te insektvergeven stuk land prima geschikt te maken voor een groepje paarden.

Met scheren voor mensen´sport´, met spijkers ijzers ondertimmeren en meesttijds-stalling wordt het allemaal een stuk problematischer.

Zoals je op dit topic kan lezen laat de ruiter vooral de eígen belangen de criteria voor het paardwelzijn dicteren.
Wat het páárd als diesoort voor eisen stelt is geen criterium, laat staan het uitgangspunt.
Door deze diametraal met het welzijnsbelang van het paard conflicterende positie van de ruiterij gaat dat vanuit die ruiterij zelf niets worden.
Men vindt van alles in dienst van het ruiterbelang zonder énige onderbouwing gerelateerd aan de welzijnseisen door het paard.
Dit terwijl er wetenschappelijk goed onderbouwde informatie over gedrag versus huisvesting laagdrempelig beschikbaar is.
Het probleem is dat de ruiterij niets wil wat het ruíterbelang ´schaadt´.

´Een deken moét want anders wordt mijn voor sport noodzakelijkerwijze geschoren paard ziek´ is een illustratieve opmerking.
Voeg hoefijzers toe, ´blessures op de wei´ en hoppa het neuskontakt vanuit de kist is al paardvriendelijk :roll:

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:43

Huertecilla schreef:
Het is slechts een indicatie over ecotoop en de noodzaak van aanpassingen.
De link naar de webpagina geeft meer perspectief :)*

Met een stuk open verharding, windbeschutting e.d. is een ´s zomers niet te insektvergeven stuk land prima geschikt te maken voor een groepje paarden.

3 stukken verharding (ook ivm schoonhouden, want voerplaatsen), windbeschutting voornamelijk zuid en west ivm regen (moet wel vervangen en geeft dan ook meer schaduw), open dus altijd briesje, vriendje. Doe het dus niet zo slecht. Nu nog dooi voor aanpak paddock en wind/schaduwscherm. Paddock zal geld gaan kosten ivm noodzaak veel zand en moet machinaal (dus iemand inhuren) verhardingen zijn gratis tegels via MP, hoogstens 20/30 euro aan benzine gekost en er ligt iets van 70m2 totaal. Scherm is zomeeteen paar palen (ook 30 euro of zo), pallets (gratis) en paar blikken eiken beits (a 5 euro bij action) . Groot deel is mits goed opletten en zelf wat kunnen (of willen leren) ook voor kleine beurs goed te doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:52

Huertecilla schreef:
Zoals je op dit topic kan lezen laat de ruiter vooral de eígen belangen de criteria voor het paardwelzijn dicteren.
Wat het páárd als diesoort voor eisen stelt is geen criterium, laat staan het uitgangspunt.
*knip*
´Een deken moét want anders wordt mijn voor sport noodzakelijkerwijze geschoren paard ziek´ is een illustratieve opmerking.
Voeg hoefijzers toe, ´blessures op de wei´ en hoppa het neuskontakt vanuit de kist is al paardvriendelijk :roll:

Is dit puur een ruiterij-probleem of is dit eigenlijk de algemene tendens van '(huis)dieren houden'? Van zodra een dier uit zijn oorspronkelijke omgeving gehaald wordt en er een menselijk nut aan vast geknoopt wordt, dan komt idd dat menselijk nut op de eerste plaats. Zelfs oorspronkelijk wilde dieren moeten plaats ruimen voor menselijk nut.

Om deze tendens dus alleen maar in de schoenen te schuiven van de hobbyist-paardenhouder is verregaand en onjuist.
Het enige wat wij dan kunnen doen is een zo goed mogelijk evenwicht vinden tussen menselijk nut en dierenwelzijn. Pogingen tot idealisering maken deel uit van een utopie, een onmogelijke werkelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:58

Anoniem schreef:
Ik heb een speciale verrassing voor russel en de andere tere zieltjes :D

Kijk hier maar even:

http://i43.tinypic.com/34pjr5i.jpg

Hij heeft net 4 ml gehad, ik wil namelijk ook proberen uit te sluiten dat hij mischien wel een loopje heeft ontwikkeld doordat zijn hoeven jarenlang chronisch te lang waren en hij dus niet normaal kon afwikkelen. Als hij pijn heeft zal hij nu dus beter gaan lopen, zo niet dan heeft hij een loopje ontwikkeld. De komende vriesdagen blijft hij dit middel krijgen als blijkt dat hij pijn heeft.

Nu blij????
:P

Deze pijn heeft niets met deze vrieskou te maken hoor...hoop dat je zijn zolen ook blijft checken..

Overigens kunnen paarden de bloedtoevoer naar hun voeten verminderen bij extreme koude...zal voor shet wellicht wel schelen in de pijn...Nu zal hij helemaal niet meer voorzichtig lopen omdat hij geen pijn voelt, maar straks des te hevig...hoop voor je het beste op deze manier...

Mijn aanpak is het niet op deze manier...maar kennelijk denk je nog steeds de wijsheid in pacht te hebben. Teer zieltje heb ik niet..noem het beter verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:01

jonur schreef:
Je ziet het ook vaak bij paarden die lange tijd ergens vast hebben gezeten (wervels edg) en daardoor iets hebben aangeleerd zoals bij sommige paarden bijten bij aansingelen of bokken bij opstijgen door een verkeerd zadel. Kan maanden/jaren duren voor ze door hebben dat het akelig gevoel weg is en ze weer normaal kunnen bewegen en dat gedrag niet meer vertonen.

Tja dat is tijdelijk, tot ze ontdekken dat ze zich niet meer hoeven te beschermen..dan gaan ze weer normaal lopen. Paarden leren door ervaringen en dan voornamelijk door negatieve ervaringen...

verdoven is juist een geliefd middel om te kijken hoe ze lopen zonder pijn.

Maar een loopje bij hoefbevangenheid om te testen of hij wel of geen pijn heeft, dat is helemaal nieuw voor mij....dus kennelijk is pijn bij hoefbevangenheid iets wat willekeurig is..Maar als dier al eeuwig pijn aan voeten heeft, zal hij wel flinke overbelasting op gewrichtsbanden en pezen hebben ontwikkeld om zichzelf te ontzien..kunnen ze ook raar van gaan lopen ja.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:06

jasmijn78 schreef:
joyce B schreef:
Ik hoop Jasmijn78, dat je snapt waarom ik de inhoud van die site besproken heb...
Het gaat om een kritische noot over de info.

Weet ik, mijn post was slechts een aanvulling ;)

Mijn post eigenlijk ook.... ;)

Anoniem

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:24

Jasmijn, je vergeet nog verschijnselen als zandkoliek omdat mensen coute que coute de paarden buiten wil hebben op een weiland dat daar niet geschikt voor is of een paddock waar de paarden de hooitjes uit de blub mogen vissen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:27

Tendance schreef:
Arabesk schreef:
Mensen zijn gewoon teveel gewend aan het beeld van keurig gekamde paardjes die zomer én winter in korte vacht staan. Het beeld van wat 'normaal' is, is tamelijk vertroebeld in NL

Een paard, dat gebruikt wordt voor de sport, die laat je niet met een dikke vacht staan, om hem dan iedere dag dik in het zweet te laten lopen, niet meer droog te krijgen en dan ziek te laten worden.
Er zijn naar mijn idee nog te veel mensen, die over een paard denken als zijnde het een wild dier.
Onze paarden, die gefokt zijn door ons als mensen, die zouden zich in de vrije natuur helemaal niet meer redden.
Mijn paardje staat er altijd keurig gekamd bij, omdat ik het zelf een prettig idee vind, dat ik iedere dag mijn paard bijlangs loop om hem te controleren op wondjes en dergelijke.
Een schoon netjes gekamd paard is beter te controleren, dan 1 met dreads, waar de viezigheid in zit.

Het grootste probleem is dat we het uiterlijk van het dier wel aangepast hebben, maar dat dat nog niets zegt over de behoeftes die het paard heeft om zijn natuurlijke gedrag te kunnen ontplooien...

En zeker bij het moderne sportpaard, dat een over het algemeen een grote bewegingsdrang/temperament heeft, is het opsluiten in een box dus iets wat zowel tegen soorteigen gedrag, als tegen individuele behoeften indruist.

Dat is bepaald ironisch.

Paardhouden is geen onderdeel meer van het maatschappelijk leven, waarin dieren een vervoersmiddel en landbouwwerktuig waren, ze houden is een keuze, en ik vind dan ook dat de middeleeuwse ethiek niet meer past in deze tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:14

russel schreef:
jonur schreef:
Je ziet het ook vaak bij paarden die lange tijd ergens vast hebben gezeten (wervels edg) en daardoor iets hebben aangeleerd zoals bij sommige paarden bijten bij aansingelen of bokken bij opstijgen door een verkeerd zadel. Kan maanden/jaren duren voor ze door hebben dat het akelig gevoel weg is en ze weer normaal kunnen bewegen en dat gedrag niet meer vertonen.

Tja dat is tijdelijk, tot ze ontdekken dat ze zich niet meer hoeven te beschermen..dan gaan ze weer normaal lopen. Paarden leren door ervaringen en dan voornamelijk door negatieve ervaringen...

verdoven is juist een geliefd middel om te kijken hoe ze lopen zonder pijn.

Maar een loopje bij hoefbevangenheid om te testen of hij wel of geen pijn heeft, dat is helemaal nieuw voor mij....dus kennelijk is pijn bij hoefbevangenheid iets wat willekeurig is..Maar als dier al eeuwig pijn aan voeten heeft, zal hij wel flinke overbelasting op gewrichtsbanden en pezen hebben ontwikkeld om zichzelf te ontzien..kunnen ze ook raar van gaan lopen ja.....

Weet je wat, haal hem maar op, jij bent vast veel beter voor hem :)

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:42

zo irritand dat mensen zo overdreven reageren altijd. Niet om het een of het ander, maar als je gefrustreerd bent over iets, is het een beetje oneerlijk iemand anders daarvoor naar beneden te halen. Bij ons op stal staat de een zonder en de ander met deken buiten en weetje, er is er geen een dood neergevallen van ellende. Paarden zijn helemaal niet zo kieskeurig, volgens mij. Een dagje minder naar buiten kan ook geen kwaad en een keertje wat langer buiten staan is ook niet slecht. Dus een 'kooi' of 'een paard vol klitten' vind ik een beetje overdreven..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:49

randalinpony schreef:
Paardhouden is geen onderdeel meer van het maatschappelijk leven, waarin dieren een vervoersmiddel en landbouwwerktuig waren, ze houden is een keuze, en ik vind dan ook dat de middeleeuwse ethiek niet meer past in deze tijd.

Het is de botsing tussen de achterhaalde ethiek en de 21ste eeuwse maatschappij welke nu eíndelijk eens problemen voor de paardhouders/ruiters op lijkt te gaan leveren *\o/*

Dat de botsing niet helemaal in de goede richtingen gaat is voorspelbaar en allemaal de eigen schuld van de sector en individuele houders.

Er wordt al 30 jaar op gewezen dat de ethiek niet bij de tijd is, de erosie van kennis zelfs al eerder.
Het toen structureel wordende paardenleed is 20 jaar geleden als probleem gesignaleerd en meer dan 10 jaar terug door het ministerie in een concrete opdracht verwoord.
NIETS heeft de ruiterij gedaan.
Ja, agressief doen tegen degenen die opbouwende en voorlichtende informatie geven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:08

randalinpony schreef:
Paardhouden is geen onderdeel meer van het maatschappelijk leven, waarin dieren een vervoersmiddel en landbouwwerktuig waren

Wel, niet in mijn geval; zonder paarden krijg ik mijn schapen niet van het hoogland...

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:22

Huertecilla schreef:
Dolores08 schreef:
...dus ja het is erg moeilijk aan het worden en er moeten compromissen gesloten worden.

Waarom ´moet´ dat.
Compromissen met het welzijn van jouw paard omdat jij paard moét rijden?? :?

Even voor de correcte orde:
Paardrijden is geen récht.
Dierenwelzijn wel.

Prioriteiten volgens 21ste eeuwse bio-ethiek:
1. Welzijn van het paard volgens de vijf vrijheden ingevuld conform de ethologie van het gedomesticeerde paard.
2. Ruiterbelang.

Als je geen geschikt terrarium kan inrichten, kan je geen groep(je) landpaardjes houden.

Ik bedoel compromissen ivm het teveel aan mensen, dat wij ook geen ideaal leven lei(ij)den omdat meeste mensen zich genoodzaakt voelen om maar lekker door te fokken en kindertjes op deze aarde te droppen en er ook voor ons steeds minder aangenaam aan toe gaat. Ik had het even niet over paarden. Als je paarden houdt, ben ik ook van mening dat je ervoor zorgt dat er aan al hun basisbehoeften voldaan wordt, in een rustige, natuurlijke omgeving. Ruiterbelang is inderdaad bijzaak, paarden zijn namelijk niet gemaakt om op te rijden.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:05

Gini schreef:
Anoniem schreef:
Tja, jammer genoeg zijn er altijd mensen die dingen verkeerd en/of anders opvatten dan ze bedoeld worden. Heb je ook met de bijbel...

Ow nee, zo makkelijk vind ik mag je er ook niet onderuit komen (als website zijnde). Paardnatuurlijk is een zeer grote site. Ik heb idd al meermaals opgemerkt dat de site zeer zwart/wit is en dat kan zeer verkeerd opgevat worden.
Als er dan wantoestanden ontstaan (paarden hulpeloos in de modder, paarden die zich de longen uit het lijf trillen,....) vind ik niet dat je het als "verdediger" van de site mag stoten op 'de andere' die het natuurlijk heel verkeerd begrepen heeft. Neem dan ook je verantwoordelijkheid! Als je als site pretendeert de waarheid in pacht te hebben, dan moet je deze waarheid ook zo duidelijk en begrijpelijk mogelijk overbrengen.
Niet "alle goede ideeën komen van mij, wanneer het misloopt is het jouw probleem" gaan spelen, dat is niet eerlijk.

Tja, het wordt op de site allemaal wel heel erg zwart/wit voorgesteld en zwart-wit denken is nu eenmaal uit den boze als je met paarden bezig bent. De site is té extreem en schept een verkeerd beeld door telkens maar op dezelfde feiten door te dreunen (om bij het clubje te behoren, dus niet in eerste plaats om het welzijn van het paard). Als je weet waar je mee bezig bent vat je alles op met een grote korrel zout (al dan niet van de Himalaya _O- ), maar ook ik heb daardoor fouten gemaakt ten koste van m'n paarden omdat ik toen niet beter wist (een paard 24 u per dag op de weide laten met een schuilstal, ene is licht hoefbevangen geworden. Volgens paardnatuurlijk moet je eerst een test laten doen en pas ontwormen als de test zegt dat het paard wormen heeft. Paard had geen wormen volgens de test, ik had niet ontwormd, achteraf bleek dat het paard wel wormen had, via een andere test. Paard is ziek geweest....Nu ontworm ik regelmatig en alles is weer goed gekomen.
Misschien kan de diereninspectie de site aanmanen om iets duidelijker te zijn dan ze nu zijn voor de mee-lezers.
De naam alleen al is een contradictio interminis, paardnatuurlijk in Nederland _O-
Laatst bijgewerkt door Dolores08 op 03-02-12 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:51

Moderatoropmerking:
Zojuist een off topic discussie verwijderd waarin flink op de persoon werd gespeeld in plaats van met argumenten op een bericht.
Hierbij het verzoek om eventuele ruzies uit te vechten via pb en in het topic met respect naar elkaar te discusseren over het onderwerp van dit nieuwsbericht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:56

paleoceen schreef:
Ow nee, zo makkelijk vind ik mag je er ook niet onderuit komen (als website zijnde). Paardnatuurlijk is een zeer grote site. Ik heb idd al meermaals opgemerkt dat de site zeer zwart/wit is en dat kan zeer verkeerd opgevat worden.
Als er dan wantoestanden ontstaan (paarden hulpeloos in de modder, paarden die zich de longen uit het lijf trillen,....) vind ik niet dat je het als "verdediger" van de site mag stoten op 'de andere' die het natuurlijk heel verkeerd begrepen heeft. Neem dan ook je verantwoordelijkheid! Als je als site pretendeert de waarheid in pacht te hebben, dan moet je deze waarheid ook zo duidelijk en begrijpelijk mogelijk overbrengen.
Niet "alle goede ideeën komen van mij, wanneer het misloopt is het jouw probleem" gaan spelen, dat is niet eerlijk.

Tja, het wordt op de site allemaal wel heel erg zwart/wit voorgesteld en zwart-wit denken is nu eenmaal uit den boze als je met paarden bezig bent. De site is té extreem en schept een verkeerd beeld door telkens maar op dezelfde feiten door te dreunen (om bij het clubje te behoren, dus niet in eerste plaats om het welzijn van het paard). Als je weet waar je mee bezig bent vat je alles op met een grote korrel zout (al dan niet van de Himalaya _O- ), maar ook ik heb daardoor fouten gemaakt ten koste van m'n paarden omdat ik toen niet beter wist (een paard 24 u per dag op de weide laten met een schuilstal, ene is licht hoefbevangen geworden. Volgens paardnatuurlijk moet je eerst een test laten doen en pas ontwormen als de test zegt dat het paard wormen heeft. Paard had geen wormen volgens de test, ik had niet ontwormd, achteraf bleek dat het paard wel wormen had, via een andere test. Paard is ziek geweest....Nu ontworm ik regelmatig en alles is weer goed gekomen.
Misschien kan de diereninspectie de site aanmanen om iets duidelijker te zijn dan ze nu zijn voor de mee-lezers.
De naam alleen al is een contradictio interminis, paardnatuurlijk in Nederland _O-

Ik vind het denigrerend om de site van paardnatuurlijk een "clubje" te noemen. Of is dit niet denigrerend genoeg? Mijn vraag aan boktbeheer is dan ook of deze opmerking verwijderd wordt. Ik vind het echt denigrerend. En dat mag toch niet op bokt? Je moet toch met respect met elkaar omgaan. Onder andere deze post en die posts van Russel vind ik echt belachelijk.
Dus......ik zit te wachten op reactie van bokt.

Maar zo gaat het altijd in discussies op Bokt. Dressuurmiepen, sjorren en trekken, haarballen, ophokken, 24/7 in de blub. Bekken vol met ijzer, enz. enz.

Ik vind de site PN ook erg zwart/wit, maar er staan ook waarheden en nuttige tips op, net als alles hier op Bokt. Welk topic je ook opent, het is altijd zwart/wit, zelden grijs, zelden genuanceerd. Ik doe vaak al geen moeite meer, het heeft namelijk totaal geen nut, niemand luistert echt naar elkaar en niemand staat open voor de mening van een ander.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 03-02-12 23:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:09

Al dat echte offtopic gezwets mag dan ook wel verwijderd worden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:10

Off topic berichten van na de laatste moderatoropmerking worden verwijderd.
Nu graag weer on topic, ik zou het echt jammer vinden om dit topic te moeten sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:17

De website van Paardnatuurlijk wordt hier genoemd, maar als ik daar op kijk dan kom ik daar toch wel heel veel denkbeelden tegen die niet echt aansluiten op de praktijk van alle dag. Neem maar als voorbeeld de suggestie dat op rotsbodem vegetatie voorkomt. Het is niet relevant en omdat vegetatie op rotsbodem nooit afdoende kan zijn om een paard dat in het werk staat in leven te houden denk ik dat Paardnatuurlijk door op deze manier hun denkbeelden te communiceren geheel en al de plank mis slaat en het daarom moeilij k is om Paardnatuurlijk serieus te nemen als betrouwbare bron van informatie. Wellicht is het voor een enkeling behulpzaam, maar voor de normale ruiter die leuk sport met zijn/haar paard is er weinig bruikbare informatie te vinden. Als Paardnatuurlijk het als doelstelling heeft om het grote paardenpubliek te bereiken en te informeren, dan adviseer ik een andere aanpak waarbij meer aandacht is voor de praktijk en vooral het haalbaar stellen van de adviezen met een sterke hint naar de realiteit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:23

Lovely schreef:
De website van Paardnatuurlijk wordt hier genoemd, maar als ik daar op kijk dan kom ik daar toch wel heel veel denkbeelden tegen die niet echt aansluiten op de praktijk van alle dag. Neem maar als voorbeeld de suggestie dat op rotsbodem vegetatie voorkomt. Het is niet relevant en omdat vegetatie op rotsbodem nooit afdoende kan zijn om een paard dat in het werk staat in leven te houden denk ik dat Paardnatuurlijk door op deze manier hun denkbeelden te communiceren geheel en al de plank mis slaat en het daarom moeilij k is om Paardnatuurlijk serieus te nemen als betrouwbare bron van informatie. Wellicht is het voor een enkeling behulpzaam, maar voor de normale ruiter die leuk sport met zijn/haar paard is er weinig bruikbare informatie te vinden. Als Paardnatuurlijk het als doelstelling heeft om het grote paardenpubliek te bereiken en te informeren, dan adviseer ik een andere aanpak waarbij meer aandacht is voor de praktijk en vooral het haalbaar stellen van de adviezen met een sterke hint naar de realiteit.

Ja, ik heb er ook niet zoveel mee. Wilde paarden, natuurlijk bekappen, de ecotoop en de rivierdelta. Ik leef liever in het nu. Ik heb geen wild paard. Op mijn paard wordt gereden. Ik heb geen weiland aan huis in de stad, dus hij staat in pension (45 km verder), met zoveel mogelijk weidegang, maar nu ff niet. O en hij draagt een deken, want ik wil geen extreem zwetend paard en hij heeft ijzers, zodat we kalkoenen kunnen indraaien bij wedstrijden op gras. Maar hij is verder niet zielig hoor. ;)

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:26

Lovely: dan adviseer ik een andere aanpak waarbij meer aandacht is voor de praktijk en vooral het haalbaar stellen van de adviezen met een sterke hint naar de realiteit.
Hier ben ik het helemaal mee eens, en hierop doelde ik ook in mijn laatste (verwijderde??!!!?) bericht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:28

Misschien moeten Gemeenten onder druk worden gezet, om vergunningen af te geven voor schuilstallen. Zodat paarden die 24/7 buiten worden gehouden, i.i.g. een schuilmogelijkheid hebben. Verder afschaffen/verbieden van prikkeldraad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:29

Oh jeeee en t r a i n je dat paard ook??? Want helaas mis ik dat aspect vaak bij mensen, groepen, websites en verzorgings-instructie boekjes met de natuurlijke inslag. Het kan natuurlijk allemaal prima bij paarden of pony's die niks doen en dan het liefst met de wat sobere rassen. Maar zodra je een paard ook fysiek gaat belasten met werk vind ik dat je serieus alle factoren in je mix af moet stemmen op de persoonlijke behoeften van dat paard.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:31

Lovely schreef:
Oh jeeee en t r a i n je dat paard ook??? Want helaas mis ik dat aspect vaak bij mensen, groepen, websites en verzorgings-instructie boekjes met de natuurlijke inslag. Het kan natuurlijk allemaal prima bij paarden of pony's die niks doen en dan het liefst met de wat sobere rassen. Maar zodra je een paard ook fysiek gaat belasten met werk vind ik dat je serieus alle factoren in je mix af moet stemmen op de persoonlijke behoeften van dat paard.

Ik krijg altijd de indruk dat de aanhangers van paardnatuurlijk zonder zadel, bit en ijzers rijden, dus trainen lijkt mij een tegenstelling.