Paul Schockemöhle: geen andere ruiter op Totilas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Paul Schockemöhle: geen andere ruiter op Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:22

@ Mindfields: Heel fijn dat U dat eens aanhaalt. Er wordt zo gemakkelijk veroordeeld. Heel vaak op basis van de (beperkte) kennis, wordt een hard vonnis geveld. Die "beperkte kennis" op zich, vindt ik niet verwijtbaar, maar ik vind wel dat menigeen zichzelf eens zou mogen afvragen of hij/zij wel voldoende van iets afweet om er een hard oordeel over te vellen. Men zou ook door een vraag te stellen een kwestie aan de orde kunnen stellen. Vakkundige Uitleg laat meestal verschillende kanten zien van een gegeven/verschijnsel/probleem etc.
Dank U wel

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:57

Suzanne F. schreef:
De vraag is alleen of je er ook mee op wedstrijden wilt verschijnen. Lekker thuis rondrijden lijkt me super maar die druk die Matthias voelt.... ik zou niet in zijn schoenen willen staan. Het is namelijk nooit goed. Gaat het goed, dan is dat logisch want Toot is gewoon super. Gaat het minder dan ligt het aan Matthias.

Dat is toch een beetje de valkuil van de MAR die erg jong en naif is en hongerig naar succes. Daar wordt hij nu flink voor gestraft. Het zal mij n iets verbazen dat wanneer MAR van te voren wist dat dit zo moeilijk zou worden hij er nooit aan zou zijn begonnen. PS heeft wel meer ruiters gevraagd voor Toot, allen hebben daarvoor vriendelijk bedankt.
Maar aan de andere kant, ik weet wel zeker dat wanneer EG in dezelfde schoenen als MAR had gestaan hij geen kans voorbij had laten gaan om op die leeftijd al zo'n geweldig paard te kunnen rijden.

Dat gezeur van Arnd dat Toot een beetje weg staat te kwijnen in Duitsland en wat men Edard en Nicole wel niet aan gedaan heeft door dit paard bij hen weg te halen vind ik echt zo kinderachtig en onsportief. Ik snap dat Arnd heel dik is met kamp Harskamp dus hij zal de klaagzangen wel wekelijks aanhoren. Maar dit wordt bijna een soort van rattengate-soap als destijds met Rob de Nijs en Belinda Meuldijk waarin Arnd de rol van Martijn van den Berg inneemt. Ik vind het allemaal te zot voor woorden. Er zijn genoeg ruiters die hun toppers moeten afstaan omdat het fin. niet meer verantwoord is het paard aan te houden. Pas als je 100% eigenaar bent bepaal je zelf, het is ook niet voor niets dat Anky al haar topper voor 100% in eigendom heeft.

Ik hoop dat EG nu eens wat sportiever doet en in de toekomst zijn belangen goed laat behartigen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:28

Volgens mij is juist EG de enige die zich op geen enkel moment negatief heeft uitgelaten over MAR. Hij heeft hem succes gewenst en tja, dat hij zegt nog niet te kunnen kijken (ongeacht of het nu goed of slechts gaat) naar MAR als ze rijden, kan ik niet onsportief noemen. Maar ik hoop wel dat hij hiervan geleerd heeft. Het is alleen maar de vraag of hij een tweede kans krijgt om op dat niveau te komen. Wat dat betreft geeft de opkomst van een Valegro en Uthopia goede hoop. Als die Britten goede paarden kunnen vinden, moeten wij dat toch ook kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:26

Mylittlejoy, het is zeker ook niet onsportief dat de harskampjes het niet over hun hart konden verkrijgen om spontaan MAR te feliciteren met zijn zilveren medaille?

Abacab, 100% +:)+ .

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:52

Lovely schreef:
Mylittlejoy, het is zeker ook niet onsportief dat de harskampjes het niet over hun hart konden verkrijgen om spontaan MAR te feliciteren met zijn zilveren medaille?

Abacab, 100% +:)+ .

Ik heb het niet over de harskampjes, maar over Edward alleen. Wat HP op z'n Facebook zette was ook niet sportief. Maar Edward heeft zich hier in de media buiten gehouden. En hebben ze bewust alleen MAR niet gefeliciteerd of hebben ze de anderen ook niet gesproken? Ik heb daar te weinig van meegekregen om er wat over te zeggen. Maar ik vind het niet bij voorbaat onsportief.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:40

Vergeleken bij wat er op Bokt allemaal is neergepend heeft Edward Gal zich zeer verstandig gedragen. Want ieder woord dat wordt uitgesproken (ik zou haast zeggen: door wie dan ook) in deze kwestie wordt minstens 10 keer beoordeeld, geinterpreteerd, veroordeeld, bediscussieerd, .....

Ik zie de reacties al als Gal Rath wel had gefeliciteerd:
- Wat geweldig, zo sportief die Edward....
- Ik vond het wat overdreven
- Denk je dat hij het echt meende
- Edward doet nooit iets wat ie niet meent
- Toch, die blik in zijn ogen...
- Ach welnee, hij keek tegen de zon in
- Maar het regende
- Dan keek hij tegen de regen in
- Volgens mij waren het tranen
- ....................

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:42

nogal een vreemde uitspraak dat Kamp harskamp onsportief is omdat ze rath niet feliciteerde..
feliciteerd Rath Gal ook? Of deed hij dat toen Gal Toot nog had?
Vind het een beetje krom, niet feliciteren heeft niks met wel/niet sportief zijn te maken.
En als je de proef niet hebt gezien, of het heel erg vond tegenvallen oid.. tjah.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:47

mylittlejoy schreef:
Maar Edward heeft zich hier in de media buiten gehouden.

Als top-sporter dien je ook een professioneel team achter je te hebben. Dat modder smijten op FB is idd niet door EG zelf gedaan maar dat werd wel gedaan door mensen uit zijn team. En dan nu weer zo'n colum van Arnd.......wat wil hij daar nu mee bereiken, ik begrijp het niet.

Team Harskamp is superieur als het gaat om het trainen, verzorgen en het welzijn van de paarden, daarvoor niets dan hulde. Maar zodra het gaat om het behartigen van zakelijke belangen, omgaan met media aandacht en tegenslagen, gedragen ze zich kneuterig en onprofessioneel. Dat je het niet kunt opbrengen om de nieuwe ruiter van je paard in het openbaar te feliciteren met het behaalde resultaat noem ik onsportief.

Het is niet de schuld van MAR dat Toot verkocht is. Het is iets tussen EG en Cees Visser waarbij Visser wilde cashen en 'daarmee niet wilde wachten tot na de OS.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:02

Dus Edward is nu ook al verantwoordelijk voor wat Arnd schrijft? Volgens mij is Arnd een grote jongen die zelf bepaald wat hij schrijft en is het dus niet Edward die verantwoordelijk daarvoor is.

Wat betreft die kinketting, als ik een paard was zou ik toch liever wat druk achter mijn oren hebben dan mijn tong en lagen geplet hoor.... Dus of dat nu zoveel onvriendelijker is om die kinketting heel los te laten waag ik toch te betwijfelen, paarden met een heel gevoelige mond reageren over het algemeen beter op een losse kinketting, en paarden met een harde mond zijn beter te hanteren met de kinketting een gaatje strakker, en dat is niet voor niets!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:11

Abacab schreef:
Suzanne F. schreef:
De vraag is alleen of je er ook mee op wedstrijden wilt verschijnen. Lekker thuis rondrijden lijkt me super maar die druk die Matthias voelt.... ik zou niet in zijn schoenen willen staan. Het is namelijk nooit goed. Gaat het goed, dan is dat logisch want Toot is gewoon super. Gaat het minder dan ligt het aan Matthias.

Dat is toch een beetje de valkuil van de MAR die erg jong en naif is en hongerig naar succes.

Dat vraag ik mij af want MAR wilde helemaal niet rijden, maar zijn vader heeft hem gezegd dat hij MOEST rijden. Meerdere mensen zijn daar getuige van geweest. En ik vermoed zo eens, dat dit niet de eerste keer was dat hij aangegeven heeft niet te willen rijden.

Die jongen wordt behoorlijk onder druk gezet. Ik zou ook zeker niet in zijn schoenen willen staan.

En wellicht, wellicht heeft MAR in het begin een inschattingsfout gemaakt door Totilas te willen rijden, jong en ambitieus en dan de beschikking kunnen krijgen over 's werelds beste dressuurtalent. Tja, noem het jong en onbezonnen? Maar wellicht lag het wel niet bij MAR maar is er van huis uit gewoon een topper aangekocht, om zoonlief 'te helpen' naar de top. Hij zal niet de eerste zijn, van wiens ouders een bepaalde droom hebben en waarbij ze kindjelief gebruiken, danwel misbruiken om hun droom waar te maken. Wie zal het zeggen...

Ik heb het in ieder geval te doen met die jongen en het zou mij niets verbazen als hij uiteindelijk met Totilas stopt (en die kans zit er dik in, want die jongen bezwijkt gewoon onder al die druk die hem opgelegd wordt) dat je hem nooit meer terug ziet in de ring. Gewoon kapot gemaakt met geld... Heel triest...

Kendra schreef:
Vergeleken bij wat er op Bokt allemaal is neergepend heeft Edward Gal zich zeer verstandig gedragen. Want ieder woord dat wordt uitgesproken (ik zou haast zeggen: door wie dan ook) in deze kwestie wordt minstens 10 keer beoordeeld, geinterpreteerd, veroordeeld, bediscussieerd, .....

Ik zie de reacties al als Gal Rath wel had gefeliciteerd:
- Wat geweldig, zo sportief die Edward....
- Ik vond het wat overdreven
- Denk je dat hij het echt meende
- Edward doet nooit iets wat ie niet meent
- Toch, die blik in zijn ogen...
- Ach welnee, hij keek tegen de zon in
- Maar het regende
- Dan keek hij tegen de regen in
- Volgens mij waren het tranen
- ....................

Eens...

horseyfries schreef:
Dus Edward is nu ook al verantwoordelijk voor wat Arnd schrijft? Volgens mij is Arnd een grote jongen die zelf bepaald wat hij schrijft en is het dus niet Edward die verantwoordelijk daarvoor is.

Wat betreft die kinketting, als ik een paard was zou ik toch liever wat druk achter mijn oren hebben dan mijn tong en lagen geplet hoor.... Dus of dat nu zoveel onvriendelijker is om die kinketting heel los te laten waag ik toch te betwijfelen, paarden met een heel gevoelige mond reageren over het algemeen beter op een losse kinketting, en paarden met een harde mond zijn beter te hanteren met de kinketting een gaatje strakker, en dat is niet voor niets!

Dan moet je mij nu toch eens uitleggen hoe een paard aan zo'n harde mond komt?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:26

Als je je eens verdiept in de bouw van de kaken dan zul je zien dat het ene paard bijzonder scherpe lagen heeft met een puntige kam (bijv. Arabieren hebben dit bijna altijd) en het andere paard heeft bijzonder platte lagen met een heel ronde kam (vaak de wat zwaardere rassen). Hierdoor verschilt het per paard hoe gevoelig ze van nature zijn, het ene paard kan niets verdragen, het andere heel veel.
Natuurlijk is het uiteindelijk aan de ruiter om het paard te leren op kleine ophoudingen wél te reageren, maar dat natuurlijke verschil is er wel degelijk. Maak er maar eens een gewoonte van om paardenmonden open te doen, tong eruit te halen en de lagen te voelen. Je zult versteld staan van de verscheidenheid. En heel vaak zul je dan zien dat de vorm van de lagen terug te voeren is op de gevoeligheid in de mond.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:26

horseyfries schreef:
Als je je eens verdiept in de bouw van de kaken dan zul je zien dat het ene paard bijzonder scherpe lagen heeft met een puntige kam (bijv. Arabieren hebben dit bijna altijd) en het andere paard heeft bijzonder platte lagen met een heel ronde kam (vaak de wat zwaardere rassen).

Dat heb ik, vandaar mijn vraag :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:28

Vraag je dan naar de bekende weg?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:30

horseyfries schreef:
Vraag je dan naar de bekende weg?

Nee hoor, helemaal niet zelfs... maar goed, ernstig offtopic.

Ik zal hier geen discussie starten over paardenmonden vs mensenhanden. Ik dwaalde even af, mijn excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:56

nikilover schreef:
nogal een vreemde uitspraak dat Kamp harskamp onsportief is omdat ze rath niet feliciteerde..
Vind het een beetje krom, niet feliciteren heeft niks met wel/niet sportief zijn te maken.
En als je de proef niet hebt gezien, of het heel erg vond tegenvallen oid.. tjah.

Nou, als je op het erepodium tijdens de prijsuitreiking met je rug naar hem toe blijft staan, dan lijkt me dat toch wel op te vatten als onsportief. Feliciteren heeft alles met sportiviteit te maken en ik denk dat je het beter een keer te veel dan een keer te weinig kan doen. Beetje raar dat jij dat verband niet ziet.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:07

Lovely schreef:
nikilover schreef:

Nou, als je op het erepodium tijdens de prijsuitreiking met je rug naar hem toe blijft staan, dan lijkt me dat toch wel op te vatten als onsportief. Feliciteren heeft alles met sportiviteit te maken en ik denk dat je het beter een keer te veel dan een keer te weinig kan doen. Beetje raar dat jij dat verband niet ziet.

Eens, maar kan me voorstellen dat dit heel gevoelig ligt. Dus ja, tis wellicht niet sportief te noemen, anderzijds kan ik mij deze reactie wel heel goed voorstellen.

Dit had natuurlijk Edwards zege kunnen zijn...

Tsjaa... moeilijk hoor...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:21

Ben ik nou de enige die zich afvraagt hoe de verstandhouding Edward/Visser na de verkoop is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:24

Suelza, dan wordt het misschien tijd dat EG zich een wat professionelere houding gaat aanmeten en dat is niet hetzelfde als weinig exposure bij de pers.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:25

Lovely schreef:
Suelza, dan wordt het misschien tijd dat EG zich een wat professionelere houding gaat aanmeten en dat is niet hetzelfde als weinig exposure bij de pers.

Wellicht...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:32

Ik had me de reactie 9 maanden geleden kunnen voorstellen, een dag nadat Toot vertrokken was. Dan denk je niet rationeel na en kun je dingen doen die je later betreurt. Maar Edward heeft inmiddels ook ruim 9 maanden de tijd gehad om aan deze nieuwe situatie te wennen, en dan kun je het langzaam aan wel onsportief gedrag beginnen te gaan noemen wanneer de beleefdheden niet in acht genomen worden na het behalen van medailles.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:34

Je moet ook niet beleefd zijn als topsporter, je moet willen winnen!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:35

horseyfries schreef:

:') _O-

Maar... je hebt helemaal gelijk... Anders ga je de top nu eenmaal niet redden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:50

horseyfries schreef:

Heeft hij ook al niet gedaan.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:53

horseyfries schreef:

Zo lang je nog steeds van sponsoren afhankelijk bent voor het in bruikleen krijgen van een goed paard kun je nooit te vriendelijk en beleefd zijn naar wie dan ook. Als sporter is dat onderdeel van je PR.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:56

Lovely schreef:
horseyfries schreef:

Heeft hij ook al niet gedaan.

hij heeft vast wel willen winnen, het is alleen niet gelukt