Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 08:51

Hier is het hooi gisteren in het pak gegaan, hooi, voordroog, kuil hoe je het ook wilt noemen! 10 grote in plastic verpakte balen, ben blij toe want nu weet ik zeker dat ik voldoende heb om het jaar door te komen. *\o/* Strohok ligt ook vol dus laat de winter maar komen, alles voldoende op voorraad nu.

meggiemeg

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:22

Van mij mag het mooie weer nog wel even aanblijven hoor, laat die winter maar wachten tot de kerst ;)
Wij hebben gister nog bericht gehad van onze vaste leverancier, hij heeft nog kunnen hooien met het mooie weer afgelopen week, opbrengst van dit jaar is wel bijna de helft minder als andere jaren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:53

Cassidy schreef:
Ik denk alleen niet dat de hooiprijzen gaan zakken als er deze week nog even wat extra's wordt binnengehaald...

Het is ook geen weer om te hooien :(:) Het is nog te lang nat van de dauw waardoor je nooit een goede kwaliteit hooi zult krijgen. Hier in de omgeving hebben ze ook hooi geperst en iedereen vraagt zich af hoe goed hun brandverzekering is ;) De kans dat het gaat broeien is zo groot omdat het niet goed droog kan zijn :(:)

Dus de prijzen worden alleen maar hoger... Heb al prijzen gehoort van meer dan 300 euro per ton :wow:

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:02

Pfff.......die van mij eten het nu helemaal niet, ondanks dat het geweldig hooi is (geen stof, ruikt lekker en nee.....heb het zelf niet geproefd :D ).
Ze hebben nog zoveel gras, dus dat geeft de voorkeur ;)

Ik heb nu nog zoveel hooi liggen dat ik de winter ook makkelijk door kom. Maar ben wel benieuwd hoe de prijzen zich verder gaan ontwikkelen!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:21

Ik heb mijn wintervoorraad al binnen in mei hadden we 225 kleine baaltjes geperst en daar ben ik nu mee begonnen met voeren en 3 weken geleden hebben we de 2e snede eraf gehaald en dat hebben we in grote ronde balen geperst 20 stuks dus ik kom de winter wel door.
Ben rond de 850 euro kwijt aan maaien, schudden en persen maar als ik hoor dat je 300 euro p/ton kwijt ben pfff wat een prijzen zeg

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:26

Ja dan vraag ik me inderdaad ook af waarom de prijzen zo hoog liggen, als je kijkt naar wat de kosten zijn van het maaien, schudden en persen en de prijzen waartegen ze verkocht worden :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:28

Iedereen roept maar over tekorten maar als ik zie wat er vorige week ook weer geoogst is aan voordroog / kuil, en aan stro afgelopen week... Het stro is misschien minder mooi maar neemt wel goed vocht op. Heb baaltjes hooi voor 3,50 het stuk, eerste snee. Ga volgende week nog 30 pak halen want de boer die het verkocht vertelde dat mensen nu al komen terwijl dat voorheen in november pas het geval was. Denk dus dat het verstandig is om nog meer te halen voor het op is. Moet het dan alleen bewaren in de trailer maar dat is dan maar zo. In het hok heb ik nog 25 pak hooi en ik heb nog 48 midi baaltjes kuil van zo'n 50 kilo, hopelijk is dat genoeg om de winter door te komen met paard, jaarling en 2 shetters.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:30

Winddancer schreef:
Ja dan vraag ik me inderdaad ook af waarom de prijzen zo hoog liggen, als je kijkt naar wat de kosten zijn van het maaien, schudden en persen en de prijzen waartegen ze verkocht worden :?

Een kennis van mij handelt een beetje in fourage maar door de tekorten aan hooi en stro wordt er ook veel uit het buitenland gehaald en die transportkosten liggen vrij hoog ......... dat kan een reden zijn.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:33

Dat zou inderdaad kunnen, maar dan kun je dus eigenlijk zelf rechtstreeks het dan uit het buitenland kunnen halen. Ben je goedkoper uit dan met een tussenpersoon.

Daarbij heb ik ook mensen gehoord die super tevreden waren, hadden zo vaak dit jaar kunnen oogsten, het dubbele van normaal. Waar ligt dit dan aan? Verkeerd beheer?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:52

Rianneke schreef:
Het is ook geen weer om te hooien :(:) Het is nog te lang nat van de dauw waardoor je nooit een goede kwaliteit hooi zult krijgen.

Nu spreek ik even voor mezelf maar hier ben ik het niet mee eens, hier lag het hooi s'middags kurkdroog op het land, natuurlijk bleef de dauw er langer in dan in de zomer maar met de temperaturen van de afgelopen week werd het in de middag echt wel droog hoor! Ik ben niet bang voor slecht hooi, integendeel.

Waarom de kosten zo hoog zijn? Het is al eerder gezegd maar de meeste willen er niet aan maar er is véél minder geoogst dan andere jaren daarbij rekenen de meeste alleen maar de kosten van maaien, schudden en persen maar een boer en/of loonwerker zit met veel meer kosten waar de niet boeren géén idee van hebben. Belastingen, mileu heffingen, huur van land, het sproeien van het land van het voorjaar, diesel prjzen etc etc en dan vraag ik me iedere keer weer af als ik deze kortzichtige berichtje lees.....waarom mag iedereen geld verdienen behalve een boer of loonwerker? In de supermarkt gaat alles ook in prijs omhoog, de dieselprijzen zijn sky high, alles wordt duurder maar een boer moet alles maar tegen kostprijs leveren !! :n

Nee het is geen verkeerd beheer maar ondanks dat we allemaal in Nederland wonen is er nogal een verschil geweest wat regenval betreft per provincie, hier in Drenthe hebben we van de zomer maar 1x kunnen hooien, waarom...omdat we hier tot onze enkels in het water stonden. ;)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:02

Bassenqua schreef:
Nee het is geen verkeerd beheer maar ondanks dat we allemaal in Nederland wonen is er nogal een verschil geweest wat regenval betreft per provincie, hier in Drenthe hebben we van de zomer maar 1x kunnen hooien, waarom...omdat we hier tot onze enkels in het water stonden. ;)

Dat klopt inderdaad :j . Hier in het Zuiden is nauwelijks wat gevallen, boeren hebben veelal 4x kunnen oogsten, terwijl dat normaal hooguit 2 keer was.

Alles wordt duurder dat klopt, maar daar hoor je mensen ook over, niet alleen over hooi en/of stro. Zorgpremie gaat bv. volgend jaar ook weer met tientjes omhoog.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:07

bij ons is het lesgeld met 2 euro per les omhoog gegaan
en de stalling 25 euro duurder geworden

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:07

joenohoe schreef:
Iedereen roept maar over tekorten maar als ik zie wat er vorige week ook weer geoogst is aan voordroog / kuil

Volgens mij ging het topic vooral ook over de tekorten aan hooi .
En die opbrengst is zeer zeker minder dan andere jaren , onze hooiboer heeft zelfs al 2 jaar minder hooi opbrengst
dan andere jaren en dan praten we over bijna de helft minder .
Van kuil/voordroog ben ik geen fan , en ben zeer zeker blij dat we voor onze paarden genoeg hooi hebben
om de winter door tekomen en ook nog voor een redelijke prijs .
De boeren hebben hier ook nog gemaaid , maar overal zie je folie pakken liggen , geen hooi dus .

@Winddancer ...hier net zo hoor , er word bijna geen hooi gegeten ze knagen nog liever aan het lekkere gras .

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:19

ditano schreef:
@Winddancer ...hier net zo hoor , er word bijna geen hooi gegeten ze knagen nog liever aan het lekkere gras .

Ja, dus voorlopig blijft het hooi nog fijn opgeslagen hier :j

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:07

Mijn fjord en shet gaan 's avonds de paddock op. Overdag staan ze in het gras, maar ze staan 's avonds toch wel te dringen om de paddock op te mogen. Ze vinden het hooi toch wel erg lekker wat daar klaar ligt. Ik heb wel tot december nog gras, scheelt me toch een keer extra hooi voeren per dag.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:11

Die twee van mij hebben nog volop gras, denk ook niet dat ze het ooit bijgehouden zullen krijgen. Ze hebben een hectare aan grasland voor hun tweetjes en 24/7 de beschikking erover. Werkt super moet ik zeggen. De Quarter was normaal gesproken ook altijd blij als hij naar stal mocht, maar nu kan hij zelf in en uit lopen en constant de beschikking over voer en is hij een heel stuk rustiger.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:45

Mijn vriend is loonwerker in Brabant en hier is ook echt veel minder gemaaid dan andere jaren. De eerste keer maaien was ook veel later dan anders, dat scheelt al 1x maaien in het jaar. Verder kwam het gras er overal minder hoog en dik op te staan. Dus als er dan gemaaid werd, kwam er minder van het stuk land, dan er normaal af kwam. Echte tekorten dus.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:55

En je hoort uit andere gebieden weer anders, die hebben 4 keer kunnen maaien, en wat hooi aangaat is er dus over het geheel(het gemiddelde) een normale uitkomst. Stro kan men niet aan twijfelen, dat is er zeker te weinig. Dat geldt voor alle graan produkten. Maar de mensen die uiteindelijk toch een normale opbrengst hadden, profiteren mee van de stijgende prijzen. Het maaien, schudden en eventueel wikkelen was dit jaar ook niet veel duurder.

Merk hier gewoon dat de handelaren je uit horen, wat je denkt te betalen. Ze vertellen dan al, dat ze van bepaalde prijzen hebben gehoord. Zitten dan zelf wat lager, maar imo is er ook sprake van opruierij. Internet werkt meestal in je voordeel, maar nu dus ook in het nadeel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:28

luve_rozes schreef:
En je hoort uit andere gebieden weer anders, die hebben 4 keer kunnen maaien, en wat hooi aangaat is er dus over het geheel(het gemiddelde) een normale uitkomst. Stro kan men niet aan twijfelen, dat is er zeker te weinig. Dat geldt voor alle graan produkten. Maar de mensen die uiteindelijk toch een normale opbrengst hadden, profiteren mee van de stijgende prijzen. Het maaien, schudden en eventueel wikkelen was dit jaar ook niet veel duurder.

En jij hebt de afgelopen 3 maanden een dieselrekening of plastic factuur in handen gehad? Want ik geloof dat je geen benul hebt waar je over praat. OF je hebt geen auto en dus geen idee wat de gasolie prijzen zijn, OF je l*lt uit je nek. De kostprijs van balen is dit jaar echt enorm gestegen. Daarnaast is er beduidend minder gemaaid en binnengehaald dan vorige jaren. Dus laat dit soort uitspraken over aan mensen die DAADWERKELIJK in het loonwerk zitten en weten waar ze over praten.

Sorry, maar ik word erg kribbig van dit soort uitspraken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:37

Ik heb voor de gein eens de dieselprijs van 2009 opgezocht:
Deze was op 1-1-2009 0,886
Echter op 1-1-2011 1,229

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:32

Toch was het hier ook niet veel duurder dan voorgaande jaren Caira... Ben dan wel zelf geen loonwerker, maar laat het doen en zie het op de rekening niet terug...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:37

Wat betaal je dan voor persen en wikkelen de baal?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:38

De hooi en stro handel prijzen worden niet bepaald door wat opmerkingen hier op Bokt.
Daar zit een systeem achter.

Vraag, aanbod en kwaliteit bepaald de prijs.

Vergeet niet dat de opbrengst per hectare bijna de helft minder is als voorgaande jaren, dus aanbod.
Vraag is het zelfde gebleven.
Kwaliteit, heb er geen idee van of het minder of beter is.
En dan de bijkomende kosten, alle loonwerkers zijn in prijs omhoog gegaan vanwege de brandstof en minder handelingen per oogst.
Een hooiland persen en wikkelen voor 3000 kg of 7000 kg kost bijna evenveel tijd.
Maar de loonwerker rekent per baal.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:46

Caira schreef:
Wat betaal je dan voor persen en wikkelen de baal?

Rond de 7 euro. Ik heb de rekeningen van vorige jaren (was overigens niet mijn land) hier niet meer, maar was ook zoiets, dat weet ik nog wel. Het schudden en maaien kostte ons dit jaar maar 100 euro voor ongeveer iets meer dan een halve hectare. Kwamen 34 balen van 100-125 kg af...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:50

Hier is het dit jaar 7,5 voor die kleine baaltjes, maar dat was vorig jaar 7 en het jaar daarvoor 6,5. Ik ben meer benieuwd naar de uurprijzen voor loonwerk en de prijzen voor grote ronde balen.