Inn schreef:Ik denk dat iedereen beter eens vermeld met welke trailer en auto ze rijden bij hun bericht, misschien is het dan beter te doorgronden of de ene combinatie niet gevoeliger is dan de andere.
Ik heb eens een aanrijding gehad, een tegenligger die mijn trailer raakte op het spatbord. Onze Fautras (Amerikaans systeem) trailer bewoog nauwelijks en ook in de auto voelde we niks enkel door het geluid wisten we dat we geraakt waren. Toen ik een Henra trailer in leen had toen mijn Fautras in herstelling was, voelde ik duidelijk dat die veel minder baanvast lag en bewoog als een paard wat onrustig was, idem met windstoten. Ik vervoer verschillende paarden en sommige voel je niet anderen staan voordurend te bewegen zodat het lijkt dat je telkens stootjes krijgt. En ik heb onlangs een klapband gehad, dit leek ook even op een paard dat niet stilstond maar door het rondvliegende rubber dat ik in de spiegel zag wist ik wat er aan de hand was. Dus je kan niet oordelen als je de volledige situatie niet kent. Het is en blijft wel een drama vooral voor de betrokkenen en toeschouwers. Maar dit is een ongeluk, als je ziet hoe paarden soms op transport gaan voor de slacht in sommige landen daar gaat het wel eens heel beestig aan toe.
Ik ben ooit eens gestopt toen nog met mijn vrachtwagen omdat het ineens te stil was, normaal ging dat paard altijd onrustig te keer en die stilte was abnormaal. Toen bleek dat het schot tussen beide paarden op de grond lag. Soms voel je instinktief dat er iets mis is.
Ik heb paarden die in noodsituaties lijken te verstijven en heel rustig blijven mijn hengst is zo, en andere die voor het minst panikeren.
Wij zijn gewoon om heel veel in de spiegels te kijken hier is het immers altijd heel druk. Daar is 3km in vergelijking wat hier enkele meters is op wegen waar weinig of zelfs geen verkeer is, dan ben je veel minder gewoon om in de spiegels te kijken. Een wedstrijd waar je 100km moet voor rijden is voor de meesten hier al ver, daar zijn dat dikwijls meerdere dagreizen dus vermoeidheid kan ook onoplettendheid veroorzaken.
helemaal mee eens.... mensen die met een normale gezinsauto een trailer trekken voelen alles... is ook zo!!! maar met een enorme dodge ram of jeep wrangler voel je zowat niks... ik ook niet terwijl mijn ruin van rond de 500 kilo stond te steigeren in de trailer...