Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:30

Maar Pipo, omdat een ruiter dus de sport in wil, heeft het paard maar te slikken dat er niet aan zijn basisbehoeftes wordt voldaan? Mag je van een paard verlangen dat hij, omdat jíj (niet persoonlijk aangesproken voelen ;) ) wil presteren in de 'sport', hij dus maar genoegen moet nemen met in z'n eentje een uurtje in een zandbakje staan, volgestopt worden met krachtvoer en weinig ruwvoer en verder op stal?
Kijk, dat je je paard scheert en dekens op doet omdat hij zich anders lek zweet, allemaal prima. Maar waarom niet de basisbehoeftes van een paard combineren met jouw ambities? Kan het een niet zonder het ander? Kun jij niet een heet sportpaard onder de dekens stoppen ín de wei met andere paarden? Een paard is niet van glas, en ook in de stal kunnen nare dingen gebeuren.

Noah2006, maar jíj (niet persoonlijk aangesproken voelen ;) ) kiest ervoor, al wonende in de randstad, om een paard te kopen/houden. Dan onthoud je hem dus bewúst van zijn basisbehoefte van weidegang en contact met andere paarden. Voor jóuw plezier.

Note: Ik wil hier helemaal niemand beschuldigen met mijn gebruik van je/jij/jouw, of iemand persoonlijk aanspreken. Het typt alleen wat makkelijker dan "de ruiter" "de eigenaar", het immers al laat ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:31

Pipo schreef:
Ik denk dat we ons allemaal wel moeten realiseren dat we allemaal paarden hebben voor ons plezier. En uiteraard moet het dier zo goed mogelijk verzorgt worden. Maar ik lees nogal wat rancune richting de wedstrijdruiter.

Ninx, jij hebt je paard waarschijnlijk omdat je dol op paarden bent.

Ik heb ze, omdat ik dol op paarden ben EN op de paardensport. Omdat mensen die in de sport rijden met de paarden de dingen wat anders doen dan jij, betekent niet dat ze minder verstand ervan hebben, ze maken alleen andere keuzes.

Maar bijna niemand rijdt in de sport.... Er zijn alleen maar duizenden ruiters die hobby-matig ieder weekend op concours gaan...
De profs, dus mensen wiens boterham er vanaf hangt, zullen daar anders mee om gaan...
Alle hobby-ruiters moeten hun bezigheid op de juiste waarde schatten: een hobby....

Evengoed zijn er genoeg artikelen terug te vinden van ruiters op hoog niveau wiens paarden lekker de ruimte krijgen.

_Noah

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:33

Nee ik kies ervoor om een paard te houden en een halfuur met de auto te rijden naar een goede pensionstal, ipv een pensionstal hier om de hoek waar de paarden als haringen in een ton zitten. Díe bedrijven moeten aangepakt worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:34

[quote="Sammie"]Ninx.. Ik denk dat er wel meer redenen zijn om je paard niet bij een ander te zetten. Ja er zijn egoistische redenen zoals angst voor een blessure. Dat kan ook een reden om helemaal niet aan buiten/losgooien te doen. Dat is het risico van het vak vind ik zelf, dan kun je beter motorcoureur worden..Dan heb je niet met dieren te maken. Maar ergers kan ik mij wel voorstellen dat je als Gp ruiter daar niet op zit te te wachten.. (op blessures en daarom het risico verkleint)
Maar er zijn meer redenen. Op stal staat een (oudere) merrie die sloopt (!) elk paard die erbij in de wei staat. Het maakt niet uit wat voor paard, klein groot, dominant. Ze pakt 'm. Ze drijft het dier in een hoek en schopt 'm helemaal verrot. Zou je dat het tweede paard aanwillen doen met zo'n wet?/quote]

Hoeveel GP ruiters zitten er tussen die 700.000? 10 misschien?
Bijna iedereen rijdt hobbymatig wedstrijdjes, schat het op de juiste waarde en gun je paard een fijn leven naast jouw hobby.

Een slimme staleigenaar kan een goede indeling maken op basis van karakters... en wanneer dat niet eens mogelijk is (wat vrijwel nooit voorkomt, maar ok) kun je natuurlijk verschillende 'kampjes' creëren.

@ Noah2006: jouw knol staat wel lekker buiten toch? Dus jij hebt het getroffen en hebt daar ook bewust naar gezocht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:36

Noah2006 schreef:
Helemaal geen rancune richting wedstrijd ruiter, want er zijn heus wel manieren je paard én goed te laten lopen én een fijn leven te geven.
Natuurlijk houden wij paarden voor de sport en omdat we er dol op zijn, dan vind ik dat wij ze een fijne plek en verzorging moeten bieden.
.

Noah het grootste gedeelte van de sportruiters zorgt voor een goed leven. Echter haalt Ninx erbij dat ze wel weten waar de juiste setjes te koop zijn, maar geen verstand ervan hebben. Dat vind ik onzin, het een gaat niet samen met het ander. Er zijn genoeg mensen die van uiterlijk houden maar prima voor hun paard zorgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:37

Zoals ik al zei, ik bedoelde niet jouw specifiek Noah2006, maar mensen in de randstad die er voor kiezen om een paard te kopen/houden en hem daar te stallen waar hij 23/7 in een stal staat en een uurtje naar buiten in de paddock mag.
Het excuus van "ja maar ik woon bij A'dam en er is hier dus geen ruimte" vind ik dus ook.. nou ja, het moge duidelijk zijn wat ik er van vind :))

Natuurlijk zijn die er Pipo, maar er zijn er helaas ook genoeg die er bewust voor kiezen om hun paard 23/7 op stal te hebben. Je komt ze vaak genoeg tegen op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:41

Ninx schreef:
[

Maar bijna niemand rijdt in de sport.... Er zijn alleen maar duizenden ruiters die hobby-matig ieder weekend op concours gaan...
De profs, dus mensen wiens boterham er vanaf hangt, zullen daar anders mee om gaan...
Alle hobby-ruiters moeten hun bezigheid op de juiste waarde schatten: een hobby....

Evengoed zijn er genoeg artikelen terug te vinden van ruiters op hoog niveau wiens paarden lekker de ruimte krijgen.

Jij maakt het heel zwart wit. Sport is sport, dus hobbymatig wedstrijd rijden is ook sport.

Hoezo krijgen die volgens jou de ruimte niet? Jij zegt letterlijk: ze zijn druk met de setjes en de slof, maar verder nadenken doen ze niet.
Dat vind ik nogal zwart wit.

Als ik hier in de omgeving kijk, en dan praat ik over sportstallen met amateurs zoals ik. Dan heeft iedereen zijn paard in groepsverband in de wei lopen een uurtje of 5 per dag. Ook ik Berdien ;) Dit zijn allemaal fanatieke sportruiters met setjes en soms met slof ( Ok beide heb ik dan weer niet) die heel bewust de hele week zo plannen dat hun paarden meerdere keer de stal uitkomen, met vriendjes in de wei lopen, genoeg afwisseling krijgen dmv buitenritten en een sprongetje.

Juist de groep eronder, die weinig met de sport hebben maar af en toe een ritje op een paard willen maken, dat is de groep welke het probleem zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:42

Berdien schreef:
Maar Pipo, omdat een ruiter dus de sport in wil, heeft het paard maar te slikken dat er niet aan zijn basisbehoeftes wordt voldaan? Mag je van een paard verlangen dat hij, omdat jíj (niet persoonlijk aangesproken voelen ;) ) wil presteren in de 'sport', hij dus maar genoegen moet nemen met in z'n eentje een uurtje in een zandbakje staan, volgestopt worden met krachtvoer en weinig ruwvoer en verder op stal?
;)

Je maakt heel veel aannames in je bericht Berdien. Dat staat er namelijk allemaal niet.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:42

Precies Berdien, dat is dus geen excuus, dan kunnen ze beter geen paard aanschaffen of het paard verder weg stallen.Daarom was het een betere zet geweest een campagne te maken gericht op bepaalde pensionstallen.
Het heeft natuurlijk geen zin om mensen over 1 kam te scheren, maar waarschijnlijk bedoelt Ninx het type mens wat haar paard voor de leuk en tutterij houdt en verder weinig aandacht schenkt aan de verzorging die het dier werkelijk nodig heeft.

rumon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:43

ik vind het erg goed dat ze zo'n campagne beginnen......ik ben vrachtwagenchauffeusse en ik rij door heel nederland en zie heel erg vaak.....elke keer weer als ik er langs rijd.......paarden helemaal alleen in een weiland staan........zielig in elkaar gedoken in een hoekje van verveling........ik vind dat echt niet kunnen...paarden zijn nou eenmaal kuddedieren en horen niet alleen ergens te staan....al koop je een schaap/bok/geit/shetje erbij...dan hebben ze in ieder geval gezelschap in de wei!!!!!
Mocht je zulke dingen trouwens tegen komen ergens.....kan je altijd de dierenbescherming bellen en daar melding van maken hun gaan daar dan werk van maken!!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:43

Pipo schreef:
Noah2006 schreef:
Helemaal geen rancune richting wedstrijd ruiter, want er zijn heus wel manieren je paard én goed te laten lopen én een fijn leven te geven.
Natuurlijk houden wij paarden voor de sport en omdat we er dol op zijn, dan vind ik dat wij ze een fijne plek en verzorging moeten bieden.
.

Noah het grootste gedeelte van de sportruiters zorgt voor een goed leven. Echter haalt Ninx erbij dat ze wel weten waar de juiste setjes te koop zijn, maar geen verstand ervan hebben. Dat vind ik onzin, het een gaat niet samen met het ander. Er zijn genoeg mensen die van uiterlijk houden maar prima voor hun paard zorgen.

In die post vind je niets terug over wedstrijdruiters... dan heb je niet goed gelezen.
Mijn aanklacht ligt hem in het feit dat het deels nu wordt afgeschoven op 'onwetendheid'... maar men geniet kennis van van alles en nog wat m.b.t. paarden, maar de basisbehoeften? Euh... nee, daar zijn we niet mee bekend...
Ik geloof erin dat er moedwillig de andere kant op gekeken wordt door een grote groep mensen; men wil niet te ver rijden, men wil een binnenbak, men wil in de Randstad wonen EN een paard MAAR niet ver hoeven reizen, men wil EN EN EN... en dat gaat nu eenmaal niet.

Een paard nemen betekent dat je keuzes moet maken in het belang van dat dier.... helaas dringt dat tot een relatief kleine groep door.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:44

Of je nu alleen in het bos hobbelt, of je nu wedstrijden rijdt, of je nu alleen met het dier wandelt of in een string voltige doet.... een paard MOET het jaar rond naar buiten (minimaal 5 uur) en gezelschap hebben van soortgenoten....
Klip en klaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:45

Ninx schreef:
Hoeveel GP ruiters zitten er tussen die 700.000? 10 misschien?
Dat maakt niet uit hoeveel het er zijn. Ik zeg enkel dat ik mij kan voorstellen dat je als GP ruiter niet zit te wachten op een blessure waardoor je paard minstens 6 maanden uit de roulering is en in het ernstigste geval de sport niet meer in kan. Of dat er nu 1, 10 of 100'den zijn. Ik begrijp wel dat ze dit liever niet hebben. Overigs.... de paarden van deze ruiters komen er meer uit en krijgen méér beweging dan de zogenoemde hobbywedstrijdruiters. De paarden bij de GP ruiters worden aan de hand gestapt, in de stapmolen, aan de hand gegraast, gestapt en gereden.. De hobbywedstrijdruiters hebben die tijd niet en delen het dus anders in. Maar goed.. dat doet niet ter zake want het doet er echt niet toe of er nu 10 of 100 profruiters zijn. Ze zijn er. Punt.
Citaat:
Een slimme staleigenaar kan een goede indeling maken op basis van karakters... en wanneer dat niet eens mogelijk is (wat vrijwel nooit voorkomt, maar ok) kun je natuurlijk verschillende 'kampjes' creëren.

Wat bedoel je hiermee? Ik begrijp dit gedeelte niet.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:46

op onze pensionstal willen we geneens paarden die de hele dag en elke dag binnen moeten staan omdat ze zogenaamd blessures krijgen, trouwens die paarden worden ook alleen maar bozer en gaan ook na een tijdje bijten en happen hoor als alle andere wel lekker op het land mogen en ja als je paard mok heb of niet goed is oke dan mag ie natuurlijk wel binnen blijven, maar niet omdat de eigenaar bang is omdat het paard een blessure kan krijgen, kan je netzo goed geen dier nemen er zitten altijd risico's aan. En je paard voelt zich wel veel beter als ie lkkr z'n eigen ding kan doen buiten in de wei.
bij ons staan trouwens 3 paarden alleen op de wei omdat de eigenaren bang zijn dat het paard een blessure krijgt als het gaat spelen met een ander paard..
ze staan wel naast elkaar dus ze zien wel soortgenoten maar toch..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:48

Ik denk dat de paarden in groepen gezet kunnen worden die bij elkaar passen, zodat ze elkaar hersens niet inslaan. ;)
*reactie op sammie

Sammie

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:50

Zoals ik al zei.. Dat kan bij deze merrie niet.. Echt niet. Dat is het doodvonnis tekenen van diegene die erbij gezet wordt.. Ze hebben het geprobeerd, diverse keren. Ze trapt ze gewoon verrot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:50

Ninx schreef:
Of je nu alleen in het bos hobbelt, of je nu wedstrijden rijdt, of je nu alleen met het dier wandelt of in een string voltige doet.... een paard MOET het jaar rond naar buiten (minimaal 5 uur) en gezelschap hebben van soortgenoten....
Klip en klaar.

Nee hoor, als het de hele dag zeikt van de regen, dan MOETEN ze niet naar buiten, vinden ze geen zak aan namelijk. Dan worden ze gereden en gaan ze fijn een paar uurtjes in de binnenbak.

Je lult altijd zoveel dat je alles doet voor je paard en wat hij fijn vind. Nou die van mij vinden het niet fijn om met zeikweer buiten te staan en dat laten ze heel duidelijk merken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:51

Ook zijn er veel manages waar paarden de hele dag op stal staan, waarom doet de db daar niks aan? Die stimuleren de 'onwetende mens' om paard te rijden en zouden juist een voorbeeld moeten geven hoe paarden leven.
De manege waar ik begon stonden 40 stoffige paardjes in hun stal de hele dag maar rondkjes te lopen.Weiland? dat kennen ze niet eens!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:51

Sammie schreef:
Ninx schreef:

Wat bedoel je hiermee? Ik begrijp dit gedeelte niet.

Wanneer iemand een pensionstal runt met verstand van zaken, dan zorg je dat je de juiste groepen indeelt.
Paarden moeten ook langzaam kunnen wennen aan de nieuwelingen, even een draadje ertussen dus eerst.
Wij hebben ook 1 paniekmerrie... en af en toe een nieuweling, en daarom zijn er naast de twee reusachtige weilanden ook nog 6 landjes om paarden te laten wennen of in een kleiner groepje of tweetal te laten staan wanneer dat beter klikt.

Dat gaat al jaaaaaaren goed... en dan hebben we het over wedstrijd- en hobbyknollen....

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:52

Sammie schreef:
Zoals ik al zei.. Dat kan bij deze merrie niet.. Echt niet. Dat is het doodvonnis tekenen van diegene die erbij gezet wordt.. Ze hebben het geprobeerd, diverse keren. Ze trapt ze gewoon verrot.

Dan zou jouw merrie toch op een afgelijnt stuk weiland kunnen staan, maar dat ze wel de andere paarden ziet?probleem opgelost lijkt mij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:53

Pipo schreef:
Ninx schreef:
Klip en klaar.

Nee hoor, als het de hele dag zeikt van de regen, dan MOETEN ze niet naar buiten, vinden ze geen zak aan namelijk. Dan worden ze gereden en gaan ze fijn een paar uurtjes in de binnenbak.

Je banketstaaf altijd zoveel dat je alles doet voor je paard en wat hij fijn vind. Nou die van mij vinden het niet fijn om met zeikweer buiten te staan en dat laten ze heel duidelijk merken.

Prima toch? Dan doe jij dat.. gaan ze zeker niet dood van, in tegendeel. Ik doe namelijk hetzelfde....
Maar jouw paarden gaan iedere dag verder 5 uur naar buiten, dat vertel je net zelf... helemaal prima.

Er zijn paarden die het jaar rond 1 uurtje in een paddock staan, met mazzel.... dat moet niet meer kunnen.
Evenals 1 eenzaam paard in een ondergelopen stuk land...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:53

[/quote]

Waarom weten ze dan wel hoe je een slof om een paard knoopt, hoe je een proefje rijdt, welke dekjes leuk op het paard kleuren, maar weten ze niet wat de eerste levensbehoeften zijn?
Ik verdenk het grootste gedeelte van deze mensen ervan moedwillig het hoofd in het zand te steken... helaas. Lees de topics er maar op na, ik ben volkomen afgemaakt toen ik zei dat ik graag zou willen dat er een wet kwam die paardeneigenaren zou verplichten minimaal 5 uur je paard buiten te hebben in gezelschap van een ander paard.
En daar zaten veel volwassenen tussen die al jaaaaaren paarden hebben en dus echt wel beter weten.
Het komt mensen echter niet goed uit, daar zit em de kneep...
Liefde voor het paard gaat maar zover als de baas wil inleveren op luxe of reistijd.[/quote]

dat is niet waar want ik ken genoeg mensen die ook in de sport rijden en hun paarden staan overdag lekker op de wei. een dressuurpaard die rijd in de z2 een springpaard die heeft gesprongen in de zz, en toen ook op de wei stond, m2 pony, ga zo maar door. mijn pony's rijd ik ook in de sport, mischien niet in de zz ofzo maar dat komt niet omdat ze buiten staan dus wat wil je nou???

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:57

@ninx Het is geen paniekmerrie. En zolang er een draadje tussen zit is er niks aan de hand. Dat gaat allemaal prima. Je gaat er vanuit dat dat dus nooit geprobeerd is? Dat is dus wel zo.. Zolang er een draadje tussen zit, niks aan het handje. Ze bijt of trapt ook niet over/door het draad heen. Maar haal je de draad weg dan gaat het misschien een kwartier goed en 10 minuten later heb je één paard die helemaal in de puinpoeder ligt.
Staat trouwens ook een ruin op stal en die doet precies hetzelfde...
De rest staat wel in groepen en die kunnen het prima met elkaar vinden. Vrijwel alles kan samen in de wei/paddock. Maar die merrie staat alleen.. die ruin ook.. Uit veiligheid voor de andere paarden. Op stal staan ze met open trailies.. op de wei kunnen ze elkaar ook zien.. Ze staan gewoon rustig te eten, gillen niet of wat dan ook. Maar zet er geen paard bij.. tenzij je er graag vanaf wilt...

@noah het is mijn merrie niet, maar zo staat ze inderdaad wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:00

R0oszs schreef:

dat is niet waar want ik ken genoeg mensen die ook in de sport rijden en hun paarden staan overdag lekker op de wei. een dressuurpaard die rijd in de z2 een springpaard die heeft gesprongen in de zz, en toen ook op de wei stond, m2 pony, ga zo maar door. mijn pony's rijd ik ook in de sport, mischien niet in de zz ofzo maar dat komt niet omdat ze buiten staan dus wat wil je nou???[/quote]

Wat ik wil? Dat men niet iets leest wat er niet staat...
Ik heb namelijk niet gezegd dat uitsluitend mensen die eens een wedstrijdje rijden hun paard altijd binnen hebben staan, in tegendeel... veel van de betere ruiters die ik ken (welke op hoog niveau presteren) hebben hun paarden veel buiten.
Het is niet terug te vinden in mijn post...
Er is wel terug te vinden dat mensen kennis hebben vergaard over van alles en nog wat, maar niet over basisbehoeften... that's all.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:02

Sammie schreef:
@ninx Het is geen paniekmerrie. En zolang er een draadje tussen zit is er niks aan de hand. Dat gaat allemaal prima. Je gaat er vanuit dat dat dus nooit geprobeerd is? Dat is dus wel zo.. Zolang er een draadje tussen zit, niks aan het handje. Ze bijt of trapt ook niet over/door het draad heen. Maar haal je de draad weg dan gaat het misschien een kwartier goed en 10 minuten later heb je één paard die helemaal in de puinpoeder ligt.
Staat trouwens ook een ruin op stal en die doet precies hetzelfde...
De rest staat wel in groepen en die kunnen het prima met elkaar vinden. Vrijwel alles kan samen in de wei/paddock. Maar die merrie staat alleen.. die ruin ook.. Uit veiligheid voor de andere paarden. Op stal staan ze met open trailies.. op de wei kunnen ze elkaar ook zien.. Ze staan gewoon rustig te eten, gillen niet of wat dan ook. Maar zet er geen paard bij.. tenzij je er graag vanaf wilt...

@noah het is mijn merrie niet, maar zo staat ze inderdaad wel.

Prima toch? Je hebt altijd uitzonderingen....
Soms omdat het een pismerrie is, soms omdat het nooit goed gesocialiseerd is, etc... Maar goed, dan moet je ermee dealen en zorgen dat het veilig blijft.

We hebben het landelijk echter over duizenden paarden die zonder van dergelijke dwingende redenen OF altijd binnen staan, OF altijd alleen staan... dat moet niet kunnen.