KiWiKo schreef:als je gewoon technisch correct rijd dan gaat je paard niet kapot van het rijden hoor Ninx![]()
als je je paard op de voorhand uit elkaar de rondte in laat sloffen is die vrij snel kapot, evenals je je paard in de krul trekt en nooit meer van die volte afkomt....... dan rij je hem ook kapot
zoals je weet worden de meeste beroemde topsporters heel gezond oud, en die paarden weten wat werken is
Tuurlijk.... RUST ROEST zullen we maar zeggen.
Ik denk dat je een paard ook prima kunt belasten... maar correct belasten, met de juiste dressuurmatige ondersteuning om het dier te helpen zijn lichaam 'gezond' te gebruiken onder de ruiter.
Mijn 'punt' zit em juist in het feit dat waarschijnlijk het overgrote deel vd ruiterbevolking hier niet zo bewust mee bezig is, deels door gebrek aan kennis, deels door gebrek aan vaardigheden (beetje talent helpt wel), deels door overdreven bewijsdrang...
Juist door die groep vraag ik me soms af of het nog wel 'door de beugel' kan.
Geen van ons zal alles tot in perfectie uitvoeren en de droom zijn van ieder paard, maar als het streven daar is en je met je 'hart en verstand' rijdt ben je al een heel eind op weg lijkt me.