Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:58

KiWiKo schreef:
als je gewoon technisch correct rijd dan gaat je paard niet kapot van het rijden hoor Ninx :D :D als je je paard op de voorhand uit elkaar de rondte in laat sloffen is die vrij snel kapot, evenals je je paard in de krul trekt en nooit meer van die volte afkomt....... dan rij je hem ook kapot :)

zoals je weet worden de meeste beroemde topsporters heel gezond oud, en die paarden weten wat werken is :)

Tuurlijk.... RUST ROEST zullen we maar zeggen.
Ik denk dat je een paard ook prima kunt belasten... maar correct belasten, met de juiste dressuurmatige ondersteuning om het dier te helpen zijn lichaam 'gezond' te gebruiken onder de ruiter.
Mijn 'punt' zit em juist in het feit dat waarschijnlijk het overgrote deel vd ruiterbevolking hier niet zo bewust mee bezig is, deels door gebrek aan kennis, deels door gebrek aan vaardigheden (beetje talent helpt wel), deels door overdreven bewijsdrang...
Juist door die groep vraag ik me soms af of het nog wel 'door de beugel' kan.
Geen van ons zal alles tot in perfectie uitvoeren en de droom zijn van ieder paard, maar als het streven daar is en je met je 'hart en verstand' rijdt ben je al een heel eind op weg lijkt me.

KiWiKo

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:13

Ik denk dat je dat heel goed ziet Ninx.............. ik kan niet anders dan je hier helemaal gelijk in geven. en hierbij gooi ik alle stromingen ruiters op een hoop

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:16

KiWiKo schreef:
Ik denk dat je dat heel goed ziet Ninx.............. ik kan niet anders dan je hier helemaal gelijk in geven. en hierbij gooi ik alle stromingen ruiters op een hoop

Ja hoor, natural, normaal, traditional en abnormal, met of zonder bit en boomloos en met boom.... geen verschil.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:42

Onkunde is inderdaad het grootste probleem in de paarde sport
Want vaak is het geen onwil.
Maar moet ik dan stoppen omdat mijn buurman niet over voldoende kennis beschikt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:59

Ik gok zo dat niemand in deze discussie zich nou echt direct zorgen hoeft te maken :D

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:08

Dat zou ik niet te snel zeggen,
het probleem met veel regeltjes is dat ze knap onzinnig zijn maar dat ze je wel veel last bezorgen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:32

Over of het ethisch is om paarden te gebruiken om te rijden, te trekken of andere manier aan het werk te zetten...

Ik denk dat het ethisch wel verantwoord is dat dieren worden gebruikt om mee te werken. Mensen moeten ook werken voor de kost, vaak 8 uur per dag of langer, met soms lichamelijk zwaar en slopend werk (niet voor niets zoveel uitgerangeerde mensen met lichamelijke slijtage en geestelijke problemen) en vaak moet er dan thuis ook nog het een en ander worden gedaan. Mensen vinden hun werk ook niet altijd leuk, maar moeten werken om te kunnen overleven en hopelijk wat financiele ruimte te hebben om ook nog leuke dingen te doen. (sport/hobby/ontspanning)
Als je kijkt hoeveel mensen moeite hebben hun gezin draaiende te houden, dan denk ik dat paarden het vaak erg goed hebben. Ze krijgen eten en drinken, mogen over het algemeen meerdere uren per dag naar buiten met soortgenoten en er zijn paarden die helemaal niets hoeven behalve de hele dag rondscharrelen in een kudde en hun eten bijelkaar sprokkelen, spelen, slapen etc. net als in de natuur. Dat ene uurtje werk, of misschien 2 uurtjes, met wat getut van een baasje eromheen (wat de meeste paarden helemaal geen ramp vinden) lijkt mij een prettiger leven dan dat van een gemiddeld gezin in de bijstand...

Tuurlijk is het dan wel je verantwoordelijkheid om goed voor zo'n dier te zorgen, er op tijd en dokter (of fysio) bij te halen en jezelf goed te laten begeleiden bij het rijden zodat je het paard zo goed mogelijk in staat stelt zijn werk te doen, en dat je hem daar zo min mogelijk bij hindert.

Excessen daargelaten, en met het welvaartspeil van de minima/illegalen en zwervers in nederland in het achterhoofd, geloof ik dat we het hebben over pietluttige dingen...
Als de paarden hun basisbehoeften als beweging, huisvesting, eten, water en sociale contacten hebben, kunnen we onze energie weer steken in het verbeteren van de situatie van mensen in ons eigen landje die het soms nog slechter hebben dan het gemiddelde huisdier hier...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:24

@ JoyceB: grappig... zo heb ik er nog nooit tegenaan gekeken... maar je hebt gelijk, wij mensen ploeteren ook heel wat af!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:35

Arabesk schreef:
ipv weidegang lijkt me paddockgang+ruwvoer ook een goede optie

Waarom concessies doen? Omdat anders jouw manier van paardenhouden ook niet goedgekeurd wordt door de DB? Kan je uit ervaring vertellen dat wanneer je eenmaal je paarden in een echte wei hebt gehad je nog een stapje extremistischer zult worden en ook de paddocks af zult keuren :+

Hieruit blijkt maar weer dat iedereen het paardenhouden vanuit zijn eigen visie beziet en men er van uit kan gaan dat de meeste mensen hun best wel doen met hun dieren, op hun eigen manier ...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:50

Dat is inderdaad het hele lastige aan deze 'zaak', iedereen heeft er een mening over. En daarnaast speelt het gevoel ook nog mee.
Natuurlijk heeft iedereen het beste met zijn edele viervoeter voor. Vraag: is dat goed genoeg? Of 'draven' we door (zie post JoyceB) en zou het voldoende zijn als je de basisvoorzieningen opneemt (voeding, schuilplaats, gezondheidszorg en dergelijke) in een wet en de DB (of een andere toezichthoudende club) wat meer mogelijkheden verschaft? En moeten we er verder maar van uitgaan dat het wel goed komt, de meerderheid van de paarden het relatief goed heeft in Nederland en er voldoende andere zaken zijn om onze energie en tijd aan te besteden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:54

Craignethan schreef:
Arabesk schreef:
ipv weidegang lijkt me paddockgang+ruwvoer ook een goede optie

Waarom concessies doen? Omdat anders jouw manier van paardenhouden ook niet goedgekeurd wordt door de DB? Kan je uit ervaring vertellen dat wanneer je eenmaal je paarden in een echte wei hebt gehad je nog een stapje extremistischer zult worden en ook de paddocks af zult keuren :+

Hieruit blijkt maar weer dat iedereen het paardenhouden vanuit zijn eigen visie beziet en men er van uit kan gaan dat de meeste mensen hun best wel doen met hun dieren, op hun eigen manier ...

Mmm, deels zal dat inderdaad kloppen.... Tenminste, veel mensen zetten hun dieren hier deels op de paddock omdat de weiden te rijk zijn.... Dan zou je de lijn die jij aangeeft kunnen doortrekken en zeggen: verhuis het paard dan naar een 'arme' wei (minder voedzaam) , of neem het paard niet wanneer je het geen 'geschikte' weide kunt bieden.
Maar goed, daarmee zijn er heel wat mensen die hun paarden dan niet meer zouden kunnen houden op basis van half weide/ half paddock. Want als enkelen kiezen voor 24/7 een rijke weide, dan kun je veel dieren helaas opvegen.....

Lastig, lastig, lastig.... Maar ik ben met je eens dat een paddock 24/7 absoluut niet hetzelfde biedt als een mooi ruime weide...

ps: vanmiddag had ik visite... een jongen die opgegroeid is tussen de paarden en wiens moeder heel veel landelijk jureert... Hij gaf aan dat zowel hij als zijn moeder zo misselijk waren geworden van de enorme hoeveelheden paarden die stukgereden werden, dat eigenlijk het hele concept 'paardrijden' ze steeds meer tegen ging staan... Tja, ik heb ook mijn twijfelmomenten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:59

Citaat:
Excessen daargelaten, en met het welvaartspeil van de minima/illegalen en zwervers in nederland in het achterhoofd, geloof ik dat we het hebben over pietluttige dingen...
Als de paarden hun basisbehoeften als beweging, huisvesting, eten, water en sociale contacten hebben, kunnen we onze energie weer steken in het verbeteren van de situatie van mensen in ons eigen landje die het soms nog slechter hebben dan het gemiddelde huisdier hier...

Maar gaat het er nu net niet om dat veel paarden ondanks ons welvaart land dit niet hebben? Beweging als alleen rijden, longeren of stapmolen, is dat wel gezond? Huisvesting als alleen een stal zonder uitloop, of juist alleen maar een weide zonder schuilstal? Sociale contacten als stal paard?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:06

Precies Kazary, daar gaat het om! Als zelfs de minister wil dat er dingen op papier worden gezet om de welzijnsproblemen aan te pakken, dan betekent dit dat er problemen zijn.
Ik denk dat het niet goed is voor een paard als het alleen 'sportieve' beweging krijgt en verder tussen vier muren staat zonder sociale contacten met andere paarden. Er valt veel te verbeteren!
Het merendeel van de ruiters doet zijn best om netjes te rijden, maar als je verder weinig inhoudelijke kennis hebt over je paard dan kun je veel verknallen. Dan maakt het volgens mij niet uit of je ZZ-L dressuur rijdt of recreatief door de bossen crosst.
Zoals je als ouder van een kind je verdiept in je kind zou je dat als paardeneigenaar/ruiter ook moeten doen. Je paard (en je kind ook als het jong is) kan je niet vertellen als er iets niet goed voelt. Nou ja, dat kunnen ze wel, maar als jij de signalen niet herkent, schiet het ook niet veel op.
Cursussen zou in mijn ogen een goede zaak zijn. Of iets vergelijkbaars met het consultatiebureau voor kinderen, zodat men de vinger een beetje aan de pols houdt. Zou zo niet weten hoe dat er uit zou moeten zien hoor, maar zoiets zie ik dan voor me.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:10

Is een paard een huisdier of een gebruiksdier?

@ Ninx: wat ik met mijn stukje bedoel is dat 'men' graag een ander 'veroordeelt' als die het anders doet dan wat jij kan/wil. En dat 'men' graag in zijn eigen straatje l*lt ;)
Iemand die geen andere mogelijkheid heeft dan zijn paard in een stal houden zal zeggen dat het dier het daar prima naar zijn zin heeft, iemand die alleen een paddock + schuilgelegenheid heeft zal zeggen dat dat de minimale eisen moeten zijn.

Ik ben in de bevoorrechte positie dat ik een grote (3,5 ha.) schrale wei heb voor 2 paarden, een zandpaddock, een bestraat plein met schuilgelegenheid en 2 grote ruime stallen. Hebben mijn paarden het ideaal? Naar mijn idee wel :D Is iemand anders die zijn paarden op een andere manier houdt daarom minder? Nee, niet als hij zijn best doet om het voor het paard zo fijn mogelijk te maken!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:17

Is een paard niet een huisdier wat we gebruiken? Het is in ieder geval wel een ander soort huisdier dan een hond of een konijn.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:21

Alet74 schreef:
Is een paard niet een huisdier wat we gebruiken? Het is in ieder geval wel een ander soort huisdier dan een hond of een konijn.

Er zijn ook mensen die hun hond alleen voor de sport (welks soort sport dan ook) hebben ;) En zat mensen die 3 x per dag hun hondje aan de riem in de stad uitlaten en verder niks doen, of mensen die een konijntje in een hokje houden en 3 x per dag een knuffel geven ...

Dus kun je me uitleggen wat er precies anders is, behalve het verschil in grootte? ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:24

Nu je dat zegt heb ik wel zoiets van, er mogen ook wel regels komen voor het houden van andere huisdieren. Zoals een hond niet alleen en een konijn ook een hok van een aantal m2 groot.
Maar heel eerlijk is dat nog minder uitvoerbaar dan een plan van paarden.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:28

kazary schreef:
Nu je dat zegt heb ik wel zoiets van, er mogen ook wel regels komen voor het houden van andere huisdieren. Zoals een hond niet alleen en een konijn ook een hok van een aantal m2 groot.
Maar heel eerlijk is dat nog minder uitvoerbaar dan een plan van paarden.

Het zou wel goed zijn voor de werkgelegenheid :D *Ziet zichzelf al als controleur bij elk huis aanbellen om te kijken hoe de parkiet en kat gehouden worden* ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:31

Haha, in Amerika redelijk normaal als animal cop. Lijkt me wel een leuke baan. (als je tegen dierenleed kunt)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:32

Craignethan: lastige vraag hoor! ;) Had het vanuit mijn gevoel erbij opgeschreven, maar nu je het zo opschrijft van konijnen in een hok, hondjes die alleen worden uitgelaten, vraag ik me ook wel even af wat het verschil is. Door de grootte kun je het niet in huis houden, vaak niet eens bij huis. Maar als je zo willen zou je het in een schuur achter je huis kunnen houden en that's it...hmm.... Nu ik er verder over nadenk, denk ik dat het toch een huisdier is. En vanwege zijn formaat kunnen we er meer mee dan met de gemiddelde hond of cavia.
Soms wordt het ook t.b.v vlees gehouden, maar dat laat ik hier maar even buiten beschouwing.

Het is altijd lastig, je wilt graag dingen goed hebben, zo ook voor huisdieren. Aan de andere kant schuilt er het gevaar in dat we erg door gaan slaan in regeltjes. Het is erg dubbel allemaal.

Ik zou geen animal cop willen worden, ik denk dat je veel dierenellende ziet, weet niet of ik daar wel tegen zou kunnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:34

Mmm, het punt is denk dat we met z'n allen een 'standaard' moeten bepalen die wenselijk is in het belang vh paard... Dat er paarden zijn die niet of nauwelijks het daglicht zien is voor mij een onverdraaglijke gedachte en het zou werkelijk niet meer mogelijk moeten zijn zulke ellende over die dieren uit te storten.

Verder gaat het er id eerste plaats om dat paarden in de wet opgenomen worden als zijnde iets meer dan een 'gebruiksvoorwerp'.
In geval van excessen kan men nu niet tot nauwelijks optreden... dat moet echt veranderen!
Een paard is koektrommel, maar heeft wel dezelfde rechten... dat kan niet waar zijn toch???!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:35

Craignethan schreef:
Is een paard een huisdier of een gebruiksdier?

beide toch?

btw kan je op sommige stukken land in de winter echt geen paarden houden, zoals op kleigrond.(uitzonderingen daar gelaten) Imo zou een paddock dan een goed alternatief zijn. Om half nederland paardloos te houden is ook zo wat!
Het is niet altijd "het eigen straatje' waar je vanuit kunt gaan... echter valt het idd wel op dat sommige dit doen. Stukje ervaring kan ook een hoop duidelijk maken (imo mist de D.B dat ;) ) paarden zijn allemaal anders en wat de 1 leuk en lekker vind, hoeft de ander niet leuk en lekker te vinden..
Maar ook medisch kun je soms een paard beter binnen of juist buiten houden, meer of minder hooi voeren, meer of minder beweging geven etc etc etc!

De basis lijkt mij haalbaar - gezond of onder D.A behandeling (incl hoefverzorging), genoeg lichaamsgewicht, water en een droge ligplaats. (dus een stukje wei ophogen indien nodig etc)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:36

Ninx schreef:
Verder gaat het er id eerste plaats om dat paarden in de wet opgenomen worden als zijnde iets meer dan een 'gebruiksvoorwerp'.
In geval van excessen kan men nu niet tot nauwelijks optreden... dat moet echt veranderen!
Een paard is koektrommel, maar heeft wel dezelfde rechten... dat kan niet waar zijn toch???!!!

idd, maar dan over alle dieren...
btw is daglicht idd wel een goede voor de nodige basis ;)
uurtjes naar buiten is imo niet te controleren...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:39

Alle levende wezens, dus ook paarden (maar ook andere huisdieren) moeten recht op welzijn en welbevinden hebben.
Standaard: medische zorg, recht op buitenverblijf, voeding en water. Wat betreft het rijden (en het fatsoenlijk en aardig houden hiervan) vraag ik me af of hoe je dit zou kunnen benoemen. De andere zaken kun je wel wat eenvoudiger benoemen, het rijden vindt op zoveel verschillen manieren plaats, hoe maak je hier een standaard voor?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:42

Paarden waren vroeger puur gebruiksdieren, honden hebben ook voor een kar gelopen. Dat laatste is nu bij de wet verboden. Stel dat de wet voor zou gaan schrijven dat we paarden ook alleen nog maar als huisdier mogen houden en dus niet mogen berijden of voor een koets zetten?

Oftewel wat mij betreft: graag eens wat minder regeltjes en wetten, maar goede voorlichting en controle/naleving van de wetten die nu al bestaan! Maak mensen vanaf het begin bewust van wat een paard precies is ( vluchtdier, bewegingsdier, kuddedier). Idem dito wat andere dieren betreft, dus geen papegaaien 60 jaar in een kooi houden, geen exotische dieren in Nederland toestaan etc.

@ superwoman: ik zit hier op leemgrond ;) Paarden staan 's nachts binnen, overdag mogen ze zelf kiezen: weide of paddock. Weide trekt in de zomer wel weer bij. Nu heb ik wel het grote voordeel dat ik enorme paarden heb met enorme hoeven, die trappen het land minder kapot dan kleinere paarden met kleinere hoeven (raar maar waar :D ).