Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:46

Als er echt 80 paarden op 3.5 hectare staan, dan kun je strooien wat je wil, maar dat wordt hoe dan ook toch een bende. Op zo'n ruimte kun je echt niet zoveel paarden houden, dat is ook gewoon sneu voor de paarden. Waarom zoveel paarden opvangen/kopen als je daar geen ruimte voor hebt? Zo komen ze naar mijn idee, van de regen in de drup...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:04

Elin_ schreef:
superpony schreef:
Als je op een gegeven moment weet hoe vies je stal wordt op zoveel paarden na x aantal uren, moet je daar gewoon ene oplossing voor vinden. Minder paarden, vaker uitmesten, bodembedekking erin of erbij of veranderen etc etc.

.

Dit heb ik ook geopperd. Ondanks eerst wat tegengas, kreeg ik uiteindelijk van Henk de reactie 'dat zijn inderdaad opties'. Ik had daarna niet echt het gevoel dat ik er nog over door moest / kon gaan, dus dat er oplossingen zijn weten ze en erkennen ze wel.

Ja, dat is een probleem.

Maar bedoelde er vooral mee dat mensen snel in de verdediging gaan dat het logisch is na een nacht, maar als het elke ochtends zo is, moet het werkbaar zijn om dat snel op te ruimen.

Ook heb ik weleens de reactie gelezen dat zoveel paarden het slecht hebben en ze al nee moeten verkopen. Maar ook dat is een keus, zoals vaker geschreven hier. Je kan voor de slechtste gaan en die opknappen en verkopen of ze dmv donateurs een goede oude dag aanbieden, maar erbij kopen is een andere tak en daar moet je echt ruimte en mankracht voor hebben.

Paardenfann4 schreef:
Als er echt 80 paarden op 3.5 hectare staan, dan kun je strooien wat je wil, maar dat wordt hoe dan ook toch een bende. Op zo'n ruimte kun je echt niet zoveel paarden houden, dat is ook gewoon sneu voor de paarden. Waarom zoveel paarden opvangen/kopen als je daar geen ruimte voor hebt? Zo komen ze naar mijn idee, van de regen in de drup...

En toch zijn er echt stallen die ook 80 paarden hebben en zelfs soms minder buiten ruimte. Dan komen paarden minder buiten, heb je meer ( goed) personeel nodig etc. Heb op 2 stallen gewerkt met meer dan 80 paarden en dan worden er keuzes gemaakt, maar is het vooral flink aanpoten met een team.

Ik weet ook niet wie bij hun de pp heeft aangelegd, maar als dat professioneel is gedaan, zou het vaak goed droog moeten blijven omdat men kijkt naar ondergrond, hoogte verschillen, waar water heen wil etc.
Maar voor 80 paarden alleen al genoeg hooiplekken aanbieden is echt een grote uitdaging. En dan heeft men gewoon vragen; 1x per dag voeren? Wat en hoeveel dan? Zeker als je paarden hebt die dus wat mankeren, mager zijn etc.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:17

Dat er meer stallen zijn die enorm veel paarden op een klein stukje houden, wil niet zeggen dat het oké is. Ik heb bijna 1.5 hectare super droge zandgrond waar paarden het hele jaar in de wei kunnen lopen. Je moet er alleen geen 10 paarden op zetten, 4/5 is hier de max en dan heb je geen modder en met elke dag wei uitmesten staat er ook nooit een in de stront. Er zou echt een wetgeving moeten komen dat je niet meer dan zoveel dieren op een aantal M2 mag houden. Ik zie hier ook genoeg die 4 paarden op 2000 M2 grond houden, het is een dikke drekbende ook op zandgrond. Op zo'n manier zou ik nooit paarden willen houden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:42

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de regels voldoet.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 08-11-24 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie bericht

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:47

Je ziet in sommige pp's ook heel veel paarden staan.
dat is maar net wat je moet willen.
Als het droog kan en de paarden kunnen goed eten...de groep is vrij stabiel.
En 1 keer voeren kan wel, als je alle bakken en netten vol stampt.
Maar wat laat dat filmpje zien, een helemaal leeg hooinet

Maar bij wat kneusjes bij elkaar is het toch ook weer anders lijkt mij.

@Paardenfann4
Als er een wet komt met hoeveel koeien er maar per hectare mogen staan dan gaan de paardenhouders er denk ik snel achteraan.
En dan komen veel mensen in de knel....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:52

Ik denk dat dat wel wat lastiger is met paarden misschien?
Als je een gunstig gelegen 2500m2 heel goed inricht dan kan je er best 4 paardjes op houden op ook nog wel een leuke manier, dat ze lekker kunnen rondlopen, rennen, gek doen, scharrelen, rollen en noem maar op. Zelfs zonder modder.

Een echt goed ingerichte (ook qua ondergrond) 2500m2 kan in een gunstig geval véél beter geschikt zijn gemaakt voor 4 paarden dan 1 of zelfs 2 hectare klei- of veengrond ofzo die alleen uit wei en stal bestaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:58

Zeker :j
Als je het goed aanlegt kan dat wel. En dan heb je vaak ook dezelfde paarden die vaak ook wel matchen.

Maar bij die grotere plaatsen is vaak ook wel veel verloop.
En 3 hectare droog houden voor 80 paarden is wel een hele flinke investering.

En 2500: 4 = 625m2 per paard
30.000: 80 = 375 m2

toch de helft kleiner en als het goed is een regelmatig verloop van paarden.
dat is een flinke uitdaging.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:38

Paardenfann4 schreef:
Dat er meer stallen zijn die enorm veel paarden op een klein stukje houden, wil niet zeggen dat het oké is. Ik heb bijna 1.5 hectare super droge zandgrond waar paarden het hele jaar in de wei kunnen lopen. Je moet er alleen geen 10 paarden op zetten, 4/5 is hier de max en dan heb je geen modder en met elke dag wei uitmesten staat er ook nooit een in de stront. Er zou echt een wetgeving moeten komen dat je niet meer dan zoveel dieren op een aantal M2 mag houden. Ik zie hier ook genoeg die 4 paarden op 2000 M2 grond houden, het is een dikke drekbende ook op zandgrond. Op zo'n manier zou ik nooit paarden willen houden.

Dat zeg ik ook niet.

Ik zeg alleen dat er stallen zijn die dat hebben en je dan hard moet werken om het schoon te houden. Daar ging het om. Er werden smoesjes gezocht waarom het niet schoon zou zijn.......

Wij hebben het hier afgelopen jaar wel een flinke periode echt nat gehad. Dan maakt het echt niet uit hoeveel paarden je erop zet, we stonden een deel gewoon onder water.

Wij zorgen er dan voor dat ze sws droog kunnen staan en liggen. Maar vaak staan ze op een kluitje. Of ze nou 100, 1000 of 10.000 m2 hebben, ze staan meestal bij elkaar.

Hoeveel m2 voldoende is kan je niet zo zeggen. Wij keken een tijd naar bedrijven en die hadden soms bizar veel stallen tegenover echt heel weinig buitengrond. Soms nog met mogelijkheid tot uitbreiden van aantal stallen.......
Maar het is wel een heel groot verschil of je 10 paarden elk een eigen paddockje/weitje moet geven op 1,5ha of dat ze tesamen de hele 1,5 ha kunnen belopen. Ongeacht hoeveel gras ze dan eten, want als ze daarvan moeten leven is het weer een ander verhaal.

Er zou never nooit genoeg ruimte zijn voor alle paarden die er nu zijn in Nederland als ze allemaal een eigen wei van 5000m2 moeten hebben minimaal.

pp's investeren juist heel vaak in droge paden en ligplekken. Maar ook wordt bewegen gestimuleerd en een divers dieet aangeboden. Als het op een pp nat is, is het dat vaak ook in de wei van de buren. Dat heb je toch in Nederland.
Dat veel mensen hun paarden dan binnen houden of enkele uurtjes op een paddock zetten, kan je helemaal niet vergelijken. En wij hebben echt nooit mok of rotstraal. En zelfs als ze door de poel of wadi lopen, zitten ze niet tot hun knie onder de modder. Dan is het echt meer dan de oppervlakkige plassen die je ziet.

En nogmaals; bij een professioneel aangelegde pp wordt er echt goed gekeken naar wat hoger gelegen is en waar water heen wil en kan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:40

Sowieso zijn 80 paarden echt een gigantische kostenpost.
Er zou maar droes of rhino etc uitbreken en ze raken allemaal besmet := Dat zijn toch ondragelijke kosten?
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-03-25 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in overleg met plaatser aangepast

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:44

DuoPenotti schreef:
Als je het goed aanlegt kan dat wel. En dan heb je vaak ook dezelfde paarden die vaak ook wel matchen.

Zo moet je niet rekenen als het om bewegen gaat. Die rekensom is alleen als het gaat om volledig van gras te leven.

Als het gaat om bewegen, zoals op een pp moet je dat toch anders bekijken.

Als je een stuk hebt van 100 meter, kan je bijv 10 paddocks maken van 10 meter. Dan heeft elk paard 10 meter om te lopen. Maak je een pad van 100 meter, kunnen die 10 paarden alle 10, 100 meter rennen.

Natuurlijk vervuilt het sneller en moet je de paden ook wel echt bijhouden, zeker als het vaak wordt gebruikt.

Neemt niet weg dat in dit geval die 80 paarden waarschijnlijk teveel is. Ik denk dat voor hun zelfs de helft al teveel is.
Maar er zijn ook al veel voorbeelden waar het wel goed gaat en men de positieve kanten ervaart.

Onder de streep is het gewoon; ben je goed voor de paarden of niet. Overal zijn de omstandigheden anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:46

Cayenne schreef:
Sowieso zijn 80 paarden echt een gigantische kostenpost.
Er zou maar droes of rhino etc uitbreken en ze raken allemaal besmet := Dat zijn toch ondragelijke kosten?

Dat kan overal uitbreken. Paarden buiten besmetten elkaar, maar op drukke stallen en maneges heb je ook nog de mensen die van paard naar paard gaan.

Het erge is dat het voor echt verwaarloosde paarden wel al een hele verbetering is........
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-03-25 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Oorspronkelijke bericht aangepast

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:50

Maar PZB kan nu al nauwelijks rondkomen (of dat pretenderen ze althans). Dus hoe ga je dat soort problemen opvangen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:51

Ze hebben toch een professioneel aangelegde pp? Dan zou je toch denken dat de bodem goed is? Maar belopen worden door zoveel paarden is wel intensief voor de bodem. Dat vraagt dagelijks onderhoud, maar ook bijhouden, zand storten, enz.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:57

Cayenne schreef:
Maar PZB kan nu al nauwelijks rondkomen (of dat pretenderen ze althans). Dus hoe ga je dat soort problemen opvangen?

Pzb is een stichting en die zal nooit ruim in de slappe was komen te zitten.

En als ze wel problemen hebben, zullen ze keuzes moeten maken:
Ofwel minder paarden aannemen en daarmee de kosten drukken
Ofwel niet drammen dat je inkomsten niet matchen met de uitgaven.

Ik zou ook wel meer willen doen in mijn leven, maar hey, goed salaris, maar zal toch keuzes moeten maken (net als het gros hier denk ik).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:05

Rocamor schreef:
Cayenne schreef:

Pzb is een stichting en die zal nooit ruim in de slappe was komen te zitten.

En als ze wel problemen hebben, zullen ze keuzes moeten maken:
Ofwel minder paarden aannemen en daarmee de kosten drukken
Ofwel niet drammen dat je inkomsten niet matchen met de uitgaven.

Ik zou ook wel meer willen doen in mijn leven, maar hey, goed salaris, maar zal toch keuzes moeten maken (net als het gros hier denk ik).

PZB is niet enkel een stichting, er zit ook een BV achter.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 10-03-25 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:16

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet aan de regels voldoet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:20

Cayenne schreef:
Moderatoropmerking:
Oorspronkelijke bericht verwijderd

Toevallig zie ik een filmpje voorbij komen van 9 mei waarop staat dat de paarden lekker aan het genieten zijn. Ondertussen zie je dit trekpaard liggen en fanatiek aan zijn achterbeen krabben met zijn tanden. -O-
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-03-25 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:43

superpony schreef:
DuoPenotti schreef:

Zo moet je niet rekenen als het om bewegen gaat. Die rekensom is alleen als het gaat om volledig van gras te leven.

Als het gaat om bewegen, zoals op een pp moet je dat toch anders bekijken.

Als je een stuk hebt van 100 meter, kan je bijv 10 paddocks maken van 10 meter. Dan heeft elk paard 10 meter om te lopen. Maak je een pad van 100 meter, kunnen die 10 paarden alle 10, 100 meter rennen.

Natuurlijk vervuilt het sneller en moet je de paden ook wel echt bijhouden, zeker als het vaak wordt gebruikt.

Neemt niet weg dat in dit geval die 80 paarden waarschijnlijk teveel is. Ik denk dat voor hun zelfs de helft al teveel is.
Maar er zijn ook al veel voorbeelden waar het wel goed gaat en men de positieve kanten ervaart.

Onder de streep is het gewoon; ben je goed voor de paarden of niet. Overal zijn de omstandigheden anders.

Ik snap wat je zegt als het om rennen gaat. Maar de m2 tellen we degelijk mee.
Want als er elke meter zowat een paard voor je neus staat is rennen er niet meer bij.
Dat zie je ook wel aan de drukte bij die overkapping, het enige wat je daar denkt, hopelijk kan de underdog daar op tijd weg zijn voordat hij half dood getrapt word.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:43

Daihyo, dat dacht ik ook. Maar als je net veel geld hebt uitgegeven aan de aanleg, zal er misschien minder zijn voor onderhoud. En als je allerlei kinderen het werk laat doen, mogen die niet op grote machines.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-03-25 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:51

[quote="DuoPenotti"
Ik snap wat je zegt als het om rennen gaat. Maar de m2 tellen we degelijk mee.
Want als er elke meter zowat een paard voor je neus staat is rennen er niet meer bij.
Dat zie je ook wel aan de drukte bij die overkapping, het enige wat je daar denkt, hopelijk kan de underdog daar op tijd weg zijn voordat hij half dood getrapt word.[/quote]

Ja, het is veel. Maar in principe kan elk paard de gehele ruimte gebruiken.

Onze kleine kudde is hecht, maar ook hier gaan ze als ze rennen weleens elkaar uit de weg of proberen ze elkaar af te snijden, binnendoor in te halen via ander pad etc.

Een schuilstal voor zoveel is wel echt een groot probleem. Je kan nooit met 1 plek af en paarden moeten zich afwisselen met rusten en schuilen. Grote kans dat niet elk paard de kans krijgt en ik denk ook niet dat ze daar goed zicht op hebben met zoveel.

Wij kunnen ze bijv goed zien en hebben pas een aanpassing gedaan die wij nodig vonden. Maar toch kiezen ze graag voor slapen in zand dichtbij elkaar en kiezen ze ook snel voor onder de bomen staan.
Het hangt enorm af van temperatuur, welk moment/zon op de dag, wind etc.

Maar ons blijkbaar "lekkere" plekje kan niet meer ruimte geven dan aan ons ploegje.

Wat ik al zei; het zal voor echt verwaarloosde paarden wel een verbetering zijn. Ze zullen paarden zien opknappen. Maar ze vergeten hoe belangrijk ook rust is.
Nu zullen kreupele, zieke en magere paarden misschien niet zo vaak een dol uurtje hebben, maar mijn persoonlijke mening is dat ze echt veel te weinig goede kennis en ervaring hebben. Ze hadden het klein moeten houden naast een normale baan ofzo. Dan kan je mooie dingen doen en dat ook verantwoorden.

Ze schreven zelf over het vele leed en wat ze tegenkomen en dat het vaak komt door een neerwaartse spiraal waar mensen in zijn gekomen en dan plaatsen ze dit? Het overkomt ze nu zelf ook. En je kan dit niet laten schoonmaken en oplossen door lieve, helpende kinderen. Ook de (jonge) vrijwilligers moeten hier echt tegen beschermd worden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:36

Dit gaat toch niet over jouw paarden? Het lijkt net of je jezelf nu voortdurend zit te verdedigen in elk bericht over pzb. Zij houden 80 (!) paarden op 3.5 hectare, hoe je het ook went of keert, dat is gewoon veel te weinig ruimte voor zoveel paarden. Bij jou is het allemaal prima geregeld zo te lezen, daar dus absoluut niet.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-03-25 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:56

Maar zouden er ook echt 80 staan?
Ik kan het me bijna niet voorstellen.
Als tenminste ziet hoe weinig er ter "adoptie" staan.
Je hebt toch geen jaren per paard nodig om op te knappen, zeker gezien er genoeg staan die volgens hen een goed tehuis hebben gehad.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:00

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat speculeren in dit topic niet is toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 06-11-24 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: zie bericht.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:05

Rizette schreef:
Moderatoropmerking:
Oorspronkelijke bericht verwijderd
[/b]

Dit is eigenlijk wel een hele goeie en belangrijke vraag... Stel je voor zeg!
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 10-03-25 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Polar

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:07

Aangezien er een tijd geleden iemand een rechtszaak heeft gewonnen tegen PZB en de geadopteerde pony in eigendom kreeg, denk ik dat hun contract wettelijk gezien geen stand houdt.
Tenzij het ondertussen is aangepast.