Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elin_ schreef:superpony schreef:Als je op een gegeven moment weet hoe vies je stal wordt op zoveel paarden na x aantal uren, moet je daar gewoon ene oplossing voor vinden. Minder paarden, vaker uitmesten, bodembedekking erin of erbij of veranderen etc etc.
.
Dit heb ik ook geopperd. Ondanks eerst wat tegengas, kreeg ik uiteindelijk van Henk de reactie 'dat zijn inderdaad opties'. Ik had daarna niet echt het gevoel dat ik er nog over door moest / kon gaan, dus dat er oplossingen zijn weten ze en erkennen ze wel.
Paardenfann4 schreef:Als er echt 80 paarden op 3.5 hectare staan, dan kun je strooien wat je wil, maar dat wordt hoe dan ook toch een bende. Op zo'n ruimte kun je echt niet zoveel paarden houden, dat is ook gewoon sneu voor de paarden. Waarom zoveel paarden opvangen/kopen als je daar geen ruimte voor hebt? Zo komen ze naar mijn idee, van de regen in de drup...
Paardenfann4 schreef:Dat er meer stallen zijn die enorm veel paarden op een klein stukje houden, wil niet zeggen dat het oké is. Ik heb bijna 1.5 hectare super droge zandgrond waar paarden het hele jaar in de wei kunnen lopen. Je moet er alleen geen 10 paarden op zetten, 4/5 is hier de max en dan heb je geen modder en met elke dag wei uitmesten staat er ook nooit een in de stront. Er zou echt een wetgeving moeten komen dat je niet meer dan zoveel dieren op een aantal M2 mag houden. Ik zie hier ook genoeg die 4 paarden op 2000 M2 grond houden, het is een dikke drekbende ook op zandgrond. Op zo'n manier zou ik nooit paarden willen houden.
DuoPenotti schreef:Zeker
Als je het goed aanlegt kan dat wel. En dan heb je vaak ook dezelfde paarden die vaak ook wel matchen.
Maar bij die grotere plaatsen is vaak ook wel veel verloop.
En 3 hectare droog houden voor 80 paarden is wel een hele flinke investering.
En 2500: 4 = 625m2 per paard
30.000: 80 = 375 m2
toch de helft kleiner en als het goed is een regelmatig verloop van paarden.
dat is een flinke uitdaging.....
Cayenne schreef:Sowieso zijn 80 paarden echt een gigantische kostenpost.
Er zou maar droes of rhino etc uitbreken en ze raken allemaal besmetDat zijn toch ondragelijke kosten?
Cayenne schreef:Maar PZB kan nu al nauwelijks rondkomen (of dat pretenderen ze althans). Dus hoe ga je dat soort problemen opvangen?
Rocamor schreef:Cayenne schreef:Maar PZB kan nu al nauwelijks rondkomen (of dat pretenderen ze althans). Dus hoe ga je dat soort problemen opvangen?
Pzb is een stichting en die zal nooit ruim in de slappe was komen te zitten.
En als ze wel problemen hebben, zullen ze keuzes moeten maken:
Ofwel minder paarden aannemen en daarmee de kosten drukken
Ofwel niet drammen dat je inkomsten niet matchen met de uitgaven.
Ik zou ook wel meer willen doen in mijn leven, maar hey, goed salaris, maar zal toch keuzes moeten maken (net als het gros hier denk ik).
Cayenne schreef:Moderatoropmerking:Oorspronkelijke bericht verwijderd
superpony schreef:DuoPenotti schreef:Zeker
Als je het goed aanlegt kan dat wel. En dan heb je vaak ook dezelfde paarden die vaak ook wel matchen.
Maar bij die grotere plaatsen is vaak ook wel veel verloop.
En 3 hectare droog houden voor 80 paarden is wel een hele flinke investering.
En 2500: 4 = 625m2 per paard
30.000: 80 = 375 m2
toch de helft kleiner en als het goed is een regelmatig verloop van paarden.
dat is een flinke uitdaging.....
Zo moet je niet rekenen als het om bewegen gaat. Die rekensom is alleen als het gaat om volledig van gras te leven.
Als het gaat om bewegen, zoals op een pp moet je dat toch anders bekijken.
Als je een stuk hebt van 100 meter, kan je bijv 10 paddocks maken van 10 meter. Dan heeft elk paard 10 meter om te lopen. Maak je een pad van 100 meter, kunnen die 10 paarden alle 10, 100 meter rennen.
Natuurlijk vervuilt het sneller en moet je de paden ook wel echt bijhouden, zeker als het vaak wordt gebruikt.
Neemt niet weg dat in dit geval die 80 paarden waarschijnlijk teveel is. Ik denk dat voor hun zelfs de helft al teveel is.
Maar er zijn ook al veel voorbeelden waar het wel goed gaat en men de positieve kanten ervaart.
Onder de streep is het gewoon; ben je goed voor de paarden of niet. Overal zijn de omstandigheden anders.