Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:57

Kijk dat ze baggerpoten hebben daar schrik ik an sich niet zo van. Beter dat paarden een rondje door de bagger kunnen uit eigen vrije wil, dan dat ze die mogelijkheid van een uitloop net hebben. Maar daarbij hoort dan wel dat die uitloop EXTRA moet zijn, naast gewoon een relatief schone, droge plek waar ook genoeg ruimte is voor iedereen om relaxed te zijn gedurende de dag.

Ik vind die volledig met stront bedekte vloer ook geen gezicht..... zo wil je je paarden toch niet hebben staan....is nog gevaarlijk ook want dat zal best glad worden -O-

Maar kan we wel voorstellen dat zoiets met veel paarden in 24 uur kan ontstaan. Als je 's ochtends de kak weghaalt en dan pas de volgende ochtend weer, en er lopen constant paarden....

Ik zou als verhuurder er wel van schrikken als je ziet dat de boel er zo bij ligt. Maargoed wie weet zijn die gewoon prima op de hoogte en zijn de tevreden met hoe het gaat. Het is wel echt een onwijs leuke locatie an sich :j Alleen je moet er natuurlijk niet teveel paarden in proppen....

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:05

Als al die 80 (!)paarden inderdaad maar 3.5 hectare hebben dan wordt het hoog tijd dat ze drastisch opruiming in de paarden gaan houden of meer ruimte gaan maken. Dit is echt veel te veel, ik heb meer dan een hectare, maar meer dan 4 paarden hebben er hier nooit op gestaan. Dat was net mooi eigenlijk. Lekkere bende ook voor een zorgboerderij....Jammer ook dat ze elk kritisch bericht verwijderen, gelukkig mag het hier blijven staan zodat mensen zich toch een beetje in kunnen lezen hoe het daar werkelijk gaat. Ik schrik hier best wel van eigenlijk...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:15

pmarena schreef:
Kijk dat ze baggerpoten hebben daar schrik ik an sich niet zo van. Beter dat paarden een rondje door de bagger kunnen uit eigen vrije wil, dan dat ze die mogelijkheid van een uitloop net hebben. Maar daarbij hoort dan wel dat die uitloop EXTRA moet zijn, naast gewoon een relatief schone, droge plek waar ook genoeg ruimte is voor iedereen om relaxed te zijn gedurende de dag.

Ik vind die volledig met stront bedekte vloer ook geen gezicht..... zo wil je je paarden toch niet hebben staan....is nog gevaarlijk ook want dat zal best glad worden -O-

Maar kan we wel voorstellen dat zoiets met veel paarden in 24 uur kan ontstaan. Als je 's ochtends de kak weghaalt en dan pas de volgende ochtend weer, en er lopen constant paarden....

Ik zou als verhuurder er wel van schrikken als je ziet dat de boel er zo bij ligt. Maargoed wie weet zijn die gewoon prima op de hoogte en zijn de tevreden met hoe het gaat. Het is wel echt een onwijs leuke locatie an sich :j Alleen je moet er natuurlijk niet teveel paarden in proppen....

Ik heb er moeite mee dat ze zoals het lijkt nergens goed en prettig kunnen liggen, niet in de bagger niet op dat rubber.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:16

Ze hebben volgens mij niet meer dan 40 stallen dus dan lopen er toch 40 24/7 buiten. En dat zullen dan voornamelijk de ponietjes zijn. Maar dan nog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:22

Ik heb geen idee wat er verder nog beschikbaar is voor die paardjes.
Misschien is er nog ergens een prima stuk zand waar ze ook 24/7 op kunnen liggen...?

Als er maar genoeg goede, comfortabele, droge ligplekken zijn waar ook kneusjes van onderaan de rangorde tot rust kunnen komen.
Genoeg voerplekken om het buikje gevuld te houden.
Een stuk zand waar ze lekker kunnen liggen, rollen, spelen, even lekker kunnen rennen en bokken enzo.

Dan vind ik het geen probleem als ze een deel van het jaar een extra uitloopje van modder ipv. stevige bodem hebben.
Liever niet natuurlijk, maar je moet realistisch blijven.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:35

pmarena schreef:
Ik heb geen idee wat er verder nog beschikbaar is voor die paardjes.
Misschien is er nog ergens een prima stuk zand waar ze ook 24/7 op kunnen liggen...?

Als er maar genoeg goede, comfortabele, droge ligplekken zijn waar ook kneusjes van onderaan de rangorde tot rust kunnen komen.
Genoeg voerplekken om het buikje gevuld te houden.
Een stuk zand waar ze lekker kunnen liggen, rollen, spelen, even lekker kunnen rennen en bokken enzo.

Dan vind ik het geen probleem als ze een deel van het jaar een extra uitloopje van modder ipv. stevige bodem hebben.
Liever niet natuurlijk, maar je moet realistisch blijven.

Op geen van de filmpjes is dat te vinden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:16

Wat ik vooral bizar blijf vinden dat dit alleen hier op bokt zo aan de kaak gesteld wordt maar er verder niks mee gedaan wordt/kan worden. Dat dit soort praktijken dus kan blijven bestaan.
Is er niet iemand die meer ervan weet die naar bijv een uitzending als boos, hart van Nederland ed iets aankaart ?
Erheen gaat om eea te bekijken of te bespreken. Enz

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:34

Die pony heeft een tic met z'n mond/bit op het filmpje. Kan me voorstellen dat je die niet zomaar regulier verkoopt. Maar dan is 4950 wel belachelijk, want ik denk dat je op wedstrijd afgestraft wordt. Sportpony..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:13

Stille meelezer, maar 80 paarden op 3,5 hectare... als dat echt zo is, ga ik huilen. ;(

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:04

Dreamboy schreef:
Staat er nu echt "de paarden krijgen in de ochtend eten, sommige zelfs vaker"? Ik mag toch hopen dat ze allemaal vaker dan 1x per dag te eten krijgen.

Dat viel mij ook gelijk op. Mag toch hopen dat ze het dan niet over ruwvoer hebben, maar dat ze dat vaker krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:47

Els1984 schreef:
Dreamboy schreef:
Staat er nu echt "de paarden krijgen in de ochtend eten, sommige zelfs vaker"? Ik mag toch hopen dat ze allemaal vaker dan 1x per dag te eten krijgen.

Dat viel mij ook gelijk op. Mag toch hopen dat ze het dan niet over ruwvoer hebben, maar dat ze dat vaker krijgen.

Je kunt wel op alle slakken zout leggen zo he?
Mijn eigen paarden krijgen op dit moment ook maar één keer per dag ruwvoer, omdat ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben... Geen idee hoe dat bij PZB zit natuurlijk, maar als zij ook onbeperkt voeren hoeft één keer per dag echt geen probleem te zijn.
Beter voor elkaar dan dan op mening pensionstal.
Rizette schreef:
Ik heb er moeite mee dat ze zoals het lijkt nergens goed en prettig kunnen liggen, niet in de bagger niet op dat rubber.

Voor hetzelfde geld is dat "rubber" van je gewoon een paardenmatras en kunnen ze daar dus prima op liggen. Doen mijn eigen paarden hier namelijk ook.

Ik merk dat ik wel wat moeite heb met het veroordelen van zaken zonder dat bokkers weten hoe het echt zit.
Bepaalde zaken bij PZB zijn echt niet oké, helemaal mee eens, maar dit gaat echt nergens over zo.
Als jullie echt vinden dat het zo ernstig is gesteld, waarom bel je 144 dan niet?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:17

@achterom, er staat anders duidelijk dat de paarden in de ochtend binnen gehaald worden omdat ze 1x per dag eten krijgen, sommige zelfs vaker. Dat is dus niet onbeperkt, tenzij ze de hele dag binnen staan. Ik ga ervan uit dat ze krachtvoer bedoelen. Kun je zeggen dat we op alle slakken zout leggen maar het staat er wel. Maar goed, ze zijn in wel meer dingen niet echt duidelijk.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:19

[quote="Dreamboy"]@achterom, er staat anders duidelijk dat de paarden in de ochtend binnen gehaald worden omdat ze 1x per dag eten krijgen, sommige zelfs vaker. Dat is dus niet onbeperkt, tenzij ze de hele dag binnen staan. Ik ga ervan uit dat ze krachtvoer bedoelen. Kun je zeggen dat we op alle slakken zout leggen maar het staat er wel. Maar goed, ze zijn in wel meer dingen niet echt duidelijk.[/quot

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:54

Dreamboy schreef:
@achterom, er staat anders duidelijk dat de paarden in de ochtend binnen gehaald worden omdat ze 1x per dag eten krijgen, sommige zelfs vaker. Dat is dus niet onbeperkt, tenzij ze de hele dag binnen staan. Ik ga ervan uit dat ze krachtvoer bedoelen. Kun je zeggen dat we op alle slakken zout leggen maar het staat er wel. Maar goed, ze zijn in wel meer dingen niet echt duidelijk.

Tja, en wat is er dan precies mis met 1x per dag krachtvoer?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:03

Niks wat mij betreft. Hier kregen ze het ook niet elke dag om dezelfde tijd.
Soms zelfs in de ochtend, andere keer in de avond. Net hoe het uitkwam :=

Maar altijd gras en hooi ter beschikking dus maakt dan geen flaus aus wanneer ze hun brokjes krijgen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:12

Achterom schreef:
Dreamboy schreef:

Tja, en wat is er dan precies mis met 1x per dag krachtvoer?

Je snapt mijn punt niet. Er is helemaal niets mis met 1x krachtvoer. Maar zoals het daar staat krijgen ze maar 1x per dag te eten. Er staat niet bij of het krachtvoer of hooi is. Mijn punt is dus dat ze altijd zo onduidelijk in hun verhalen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:06

Overdrijven is ook een kunst. Dit is echt zoeken om te zoeken en te kunnen vitten en heeft totaal niks meer te maken met de oorspronkelijke kritiek die overigens wel terecht was betreffende de gang van zaken qua adoptie en verhandeling van de paarden

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:13

Little_Gift schreef:
Overdrijven is ook een kunst. Dit is echt zoeken om te zoeken en te kunnen vitten en heeft totaal niks meer te maken met de oorspronkelijke kritiek die overigens wel terecht was betreffende de gang van zaken qua adoptie en verhandeling van de paarden

Wat jij wilt. Hoop dat je een fijne avond hebt nu je ook nog even je plasje hebt kunnen doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:20

Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Doe niet zo kinderlijk.
Iedereen heeft hier zijn idee, menig en opvatting en dat mag...
Dat geldt dus ook voor mij.

Jouw reactie daarop, zegt dan weer meer over jou dan over mij

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:26

Little_Gift schreef:
Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Doe niet zo kinderlijk.
Iedereen heeft hier zijn idee, menig en opvatting en dat mag...
Dat geldt dus ook voor mij.

Jouw reactie daarop, zegt dan weer meer over jou dan over mij

Maar ik mag dus blijkbaar niet mijn mening hebben als ik vind dat ze onduidelijk zijn in hun berichtgeving. Dan is ineens het zeiken en muggesiften.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:28

Je mag je mening hebben, uiteraard.
Maar als je die 3 posts na elkaar herhaald, dan wordt het vitten en zoeken.

Zeiken en muggenziften heb ik niet in de mond genomen.

Bovendien heb ik jou niet gequote en heb ik ook niet geschreven dat mijn post enkel of effectief over het eten geven ging

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:36

Z e hadden de oude pony's nu op Facebook, in het gras lopen. Dus niet alles is zwart.

flintstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:49

Ik ben Hier een stille meelezer en zag dit voorbij komen op insta...

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd door auteursrecht
Laatst bijgewerkt door Muiz op 13-11-24 04:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verwijderd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 01:14

Ik wil toch even reageren op het voeren, want dat kan natuurlijk wel degelijk uitmaken.

Als je bijv paarden hebt die wat ouder zijn of mager en ze wat extra wil geven, is vaker voeren toch echt wel aan te bevelen.
Of als er paarden staan die supplementen en of medicatie krijgen, moeten die toch ook dat op tijd en voldoende krijgen.

En als je iets bij geeft om aan te komen is er toch wel een max aan de hoeveelheid die je in 1x kan en wil geven.

Wij voeren het hele jaar rond wel 's ochtends en 's avonds. We voeren niet veel, maar ik wil wel dat er wat tijd tussen 2 voerbeurten zit. Ze krijgen onbeperkt hooi.

Vanaf de korte dagen voeren we tussendoor nog 1 keer wiesencobs bij. Ook omdat ze dan geen gras krijgen en omdat de oudste 24 en 25 zijn. Bijvoorbeeld een psyllium kuur gaat daar ook doorheen.

Ook al hebben wij er maar 5 en zijn ze hecht, wil ik toch echt dat ze hun eigen eten opeten. Dat kan op een rijtje als we er even op letten, maar makkelijker is op stal en vegen wij even de stoep aan bijv.

Qua uitmesten moet je gewoon werken naar het aantal paarden. Ik baal ook elke ochtend dat er weer zoveel ligt, echt wel. Dat haal ik dan als eerste weg.
Aan het einde van de dag haal ik de rest weg.
's Avonds tussen 22 en 23 uur eten ze en halen we alles in de schuilstal en daarvoor nog even weg voor de nacht. Ze staan nu nog 24/7 buiten.
Staan ze op stal gaan ze dan de schone stal in. Maar als het echt echt heel slecht is en ze staan al op stal, gaan ze nog uurtje los en mest ik voor de nacht nog uit.

Ja, dat zijn maar 5 paarden, maar je weet wat je kan doen in hoeveel tijd.

Alleen een schuilstal is echt niet voldoende. Hier liggen ze graag op zand en dat is bij ons droog, maar je kan er niks aan doen dat het al weken vochtig is door mist en dauw. Worden ze niet zeiknat van, maar het is wel vocht.
Daarom hebben we een deel van de schuilstal vol vlas en krullen en andere deel een hoekje. Droog liggen is zo belangrijk.

Als je op een gegeven moment weet hoe vies je stal wordt op zoveel paarden na x aantal uren, moet je daar gewoon ene oplossing voor vinden. Minder paarden, vaker uitmesten, bodembedekking erin of erbij of veranderen etc etc.

En als ik er morgen een paar opvang paarden bij neem en extra werk heb, doe ik dat mezelf aan. Zij willen dit, op deze lokatie met zoveel paarden. Ondanks de kritiek die ze lezen, doen ze er niks mee om paarden vaker en sneller te herplaatsen zodat er meer ruimte komt.
En ze stoppen ook niet met inkopen, dus de hoeveelheid paarden is ook een eigen keus en niet alleen maar een zielig verhaal dat je niet alle paarden kan helpen.

Dat een pony is aangeboden snap ik wel. Mensen kunnen in de problemen zitten en met spoed een pony kwijt moeten. Als je zoiets deelt, wordt er echt nog heel vaak geroepen; bel pzb.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:18

superpony schreef:
Als je op een gegeven moment weet hoe vies je stal wordt op zoveel paarden na x aantal uren, moet je daar gewoon ene oplossing voor vinden. Minder paarden, vaker uitmesten, bodembedekking erin of erbij of veranderen etc etc.

.

Dit heb ik ook geopperd. Ondanks eerst wat tegengas, kreeg ik uiteindelijk van Henk de reactie 'dat zijn inderdaad opties'. Ik had daarna niet echt het gevoel dat ik er nog over door moest / kon gaan, dus dat er oplossingen zijn weten ze en erkennen ze wel.