Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:25

Als er een verwaarloosde binnenkomt en ze knappen hem op en hij blijkt gewoon een goed paard te zijn is een hoge prijs niet raar.
Maar verkoop het dier dan gewoon zonder rare adoptie constructie.

En dan heb ik het dus over een eerlijk verhaal, geen ks of zo verbergen.

heeft een paard wel wat dan echt niet als rijpaard verkopen. Dan snap ik "adoptie" wel, maar dan voor die 250.

Daarnaast krijgen ze veel giften, en die zijn niet voor sportpaarden te onderhouden

Daihyo

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:08

Volgens mij zeg ik hetzelfde :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:09

klopt, ongeveer tegelijk getypt. :j

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:14

Cayenne schreef:
Ik moet zeggen dat ik dan wel weer goed vind dat ze die magere vos opvangen.
Die heeft duidelijk hulp nodig.

Die heeft volgens de omschrijving altijd een goed huisje (goede plek) gehad... :(:)

Die omschrijving ook weer: 'Hij kan helaas niet meer bereden worden, omdat hij met vervroegd pensioen is'. Daar heb je toch helemaal niks aan? Zeg gewoon waarom hij met vervroegd pensioen is...

Deze vos heb ik eens voorgereden toen hij als 4-jarige te koop stond, een kennis heeft hem toen gekocht en helaas na een aantal jaren moeten verkopen om privéredenen.
Ik hoop dat hij een fijne nieuwe baas krijgt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:17

Dit topic loopt nu al enige tijd en er verandert daar niks, behalve af en toe een kinderachtig stukje of filmpje ter verdediging en om weer zieltjes te winnen. Bij de steunreacties zie je ook duidelijk dat dat doorgaans geen (ervaren) paardenmensen zijn en vooral alles zielig vinden.

Maar dan zie ik andere opvangen ook vrij vaak en veel bedelen met hele zielige verhalen. Uiteraard heel goed dat ze bestaan, maar ik vind het soms echt schrijnend wat ze dan allemaal redden en ellendig lang laten leven.
Mooi dat een dier het soms redt en soms ook verbeterd, maar moet je dat nou echt altijd dagen, weken, maanden en soms jaren doen? Is dat beter voor de paarden of geeft het mensen vooral een goed gevoel?

Ik zou soms echt een goed doel eerder wat geven, als ze de echt ernstige gevallen netjes laten gaan ipv te verplaatsen en rond te laten lopen om nog even paard te mogen zijn en vertroeteld te worden.

Waar zit het hem dan in dat de 1 alles lijkt te mogen en de ander kritisch wordt bekeken?

En ik snap echt dat bij PZB gekeken wordt naar de handel en vreemde boekhouding hier en daar, maar nu is er ook steeds kritiek op hun manier van doen en handelen, berichten plaatsen etc.
Ook van mij, dus ik snap dat echt. Maar dat zielig doen, zieltjes winnen en donateurs zoeken, nemen ze echt van elkaar over. Ik zie daar dan het verschil niet in. Het gaat mij om de paarden en dan vind ik echt meerdere opvangen een nare bijsmaak hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:21

Nicky1963 schreef:
Cayenne schreef:

Die heeft volgens de omschrijving altijd een goed huisje (goede plek) gehad... :(:)

Die omschrijving ook weer: 'Hij kan helaas niet meer bereden worden, omdat hij met vervroegd pensioen is'. Daar heb je toch helemaal niks aan? Zeg gewoon waarom hij met vervroegd pensioen is...

Deze vos heb ik eens voorgereden toen hij als 4-jarige te koop stond, een kennis heeft hem toen gekocht en helaas na een aantal jaren moeten verkopen om privéredenen.

Hebben we het wel over dezelfde?
Ik heb het over die zesjarige graatmagere merrie...

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:24

quote="Cayenne"
Nicky1963 schreef:
Cayenne schreef:

Hebben we het wel over dezelfde?
Ik heb het over die zesjarige graatmagere merrie...[/quote]

Ow, ik heb het over de schrale oude vos.... sorry, ik zag alleen die oude.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:35

De verantwoording ligt vooral bij de mensen die hun (nog rijdbare) paard afstaan aan zo'n stichting. Het gaat er bij mij gewoon niet in dat je een gezond, rijdbaar paard gratis afstaat aan een stichting die het paard vervolgens voor een behoorlijk hoog bedrag ter adoptie zet. Dan kun je zo'n paard toch zelf ook verkopen of, als je geen zin hebt in die rompslomp, aan een handelaar verkopen? Dan hou je er zelf tenminste nog iets aan over. En dan de smoes dat je dan zeker weet dat hij goed terecht komt, die slaat ook nergens op want er is 0,0 onderzoek naar waar zo'n paard terecht komt. Ja, je moet geloof ik foto's maken van de plek. Maar wie controleert er of het paard ook daadwerkelijk naar die plek gaat? Kennissen van mij hebben daar ooit een paard geadopteerd. Mensen hadden 0,0% verstand van paarden. Ze kregen hem zonder problemen mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:56

Dat is inderdaad het probleem. Maar geld zal ook echt meespelen. Ik denk dat mensen ook graag nog iets voor hun paard willen en dat niet altijd meer lukt als je ze particulier aanbiedt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:06

superpony schreef:
Dat is inderdaad het probleem. Maar geld zal ook echt meespelen. Ik denk dat mensen ook graag nog iets voor hun paard willen en dat niet altijd meer lukt als je ze particulier aanbiedt.

Maar als je ze afstaat aan pzb krijg je er dus niets voor. Dus dan is het niet logisch om ze daar aan af te staan. Tenzij je weet dat er iets mee is wat er met een normale verkoop met keuring uit komt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 18:00

Sterker nog, voor weidemaatjes betaal je geloof ik nog mee maandelijks? Toch? Of klopt het niet wat ik zeg?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 18:09

Earth schreef:
Sterker nog, voor weidemaatjes betaal je geloof ik nog mee maandelijks? Toch? Of klopt het niet wat ik zeg?

Ja, volgens mij ook.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 18:19

Voor weidemaatjes moet stalgeld betaalt worden. Er is momenteel een wachtlijst voor weidemaatjes staat er op hun site. Daar staat ook dat er een gezondheidsverklaring bij het paard moet zitten wat je aan ze schenkt, plus recent naar de tandarts, ingeënt en hoefsmid zijn geweest. Ik zou dan zelf liever mijn paard gewoon verkopen, dan kun je het geld ook zelf houden. Ik begrijp die enorme bedragen voor die kruising pony veulens ook niet, wie zou dat willen? Dan heb je een veulen wat nooit van jezelf is voor een bedrag waar je er op marktplaats wel 2 of meer voor kunt kopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:37

Nicky1963 schreef:
Ow, ik heb het over de schrale oude vos.... sorry, ik zag alleen die oude.

Maakt niet uit! Ik wist niet eens dat ze nog een schrale vos hebben staan :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:27

Zou het belastingtechnisch uitmaken? Verkoop of adoptie (al staat het volgens uit een zogenaamde verplichte donatie).

Kijk bv naar paardenkamp Soest. Bij hun doe je ook afstand van je dier. En dienen ze ook recent bij de tandarts zijn geweest en de entingen in orde.
Verschil is wel. Je paard staat er echt op pensioen en blijft daar totdat hij/zij overlijd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 23:53

kiki1976 schreef:
Zou het belastingtechnisch uitmaken? Verkoop of adoptie (al staat het volgens uit een zogenaamde verplichte donatie).

Kijk bv naar paardenkamp Soest. Bij hun doe je ook afstand van je dier. En dienen ze ook recent bij de tandarts zijn geweest en de entingen in orde.
Verschil is wel. Je paard staat er echt op pensioen en blijft daar totdat hij/zij overlijd.

Vanuit professioneel oogpunt ben ik sowieso wel benieuwd hoe hun administratie & belastingdienst eruit ziet.

Ze hebben een geldige ANBI status. Volgens mij heb ik het ook wel een eerder ter sprake gebracht maar eerlijkheidshalve kan ik het me niet meer herinneren.

Voor een ANBI gelden zulke strenge regels en eisen, ik kan me niet voorstellen dat ze daar zomaar creatief mee kunnen boekhouden. Als ze die status hebben, dan heeft een donatie doen aan PZB voor de donateur wel een belastingvoordeel wat nog best wat kan opleveren in je inkomstenbelasting. Hoe hoger de donatie, hoe groter je voordeel (icm de gestelde drempel).

Dus zou, achter gesloten deuren, wel een creatieve manier zijn om zieltjes te winnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:43

Oprechte vraag voor alle mensen die erg kritisch zijn....

Wat is het doel daarvan? Wil men een andere bedrijfsvoering of helemaal sluiten?

Wanneer ik op alle verhalen hier af moet gaan (ik heb namelijk geen kennis van die organisatie) ga je bijna denken dat het hier een criminele organisatie betreft.

Maar heel eerlijk? Waar moeten deze dieren dan naartoe? En wanneer is het wel goed?
Dit werk lijkt mij buitengewoon zwaar. En fijn wanneer mensen daar iets aan over houden. Maar veel kan dat niet zijn lijkt me, de kosten die je moet maken om zoiets in de lucht te houden zijn astronomisch lijkt me.

Hoe zij zichzelf profileren (ik lees hier iets over penny filmpjes), en welke voorwaarden ze hanteren mogen ze toch zelf weten lijkt me? Mensen die dit niet bevalt zijn toch niet verplicht zich daar mee bezig te houden? Ik begrijp de hetze niet zo geloof ik.

Die man, naam kwijt (Henk?), heeft zo'n 15 jaar geleden geholpen een enorme groep paarden uit een situatie van jarenlange ernstige verwaarlozing te halen (lagen zelfs half vergane dode paarden op het terrein). Dat was zo schrijnend. In dergelijke gevallen is het goed dat er mensen zijn die niet opgeven voordat die dieren in veiligheid zijn. Mijn persoonlijke ervaring is wat dat betreft dus goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:51

Ik denk vooral dat het op twee poten staat. De ene poot is de opvang. En volgens mij is iedereen het daar over eens: vooral mee doorgaan. De paarden opknappen en laten adopteren tegen een passende adoptieprijs: niets mis mee.

Dan heb je de poot afstaan en voor adoptie wegzetten tegen verkoop prijzen. En daar zit de irritatie. Want je wordt geen eigenaar, betaalt wel een hoge prijs. En iedereen snapt dat de opvangpaarden ergens van betaald moeten worden. Maar ook dat de 2e poot verkapte handel is. Daarbij zijn ze niet altijd eerlijk of denken erg makkelijk over gebreken als pssm, hb of cpl. En dat in combinatie met een hoge prijs voor een paard dat niet eens je eigendom wordt, met vage contracten en betaling aan een andere stichting en/of BV, daar struikelen mensen over. Dit staat compleet los van de opvang en het opknappen, waar ze ooit mee begonnen zijn en wat ze gewoon goed doen.
En weet je, ik zou zelf niet eens bezwaar hebben tegen die handel. Maar wees er dan eerlijk over en verkoop de dieren dan gewoon voor een realistische prijs ipv adoptie. En wil je toch adoptie, hanteer dan ook adoptieprijzen. Net zoals een asiel voor een raskat echt niet meer vraagt dan voor een huis tuin en keukenkat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 11:01

KimD schreef:
kiki1976 schreef:

Vanuit professioneel oogpunt ben ik sowieso wel benieuwd hoe hun administratie & belastingdienst eruit ziet.

Ze hebben een geldige ANBI status. Volgens mij heb ik het ook wel een eerder ter sprake gebracht maar eerlijkheidshalve kan ik het me niet meer herinneren.

Voor een ANBI gelden zulke strenge regels en eisen, ik kan me niet voorstellen dat ze daar zomaar creatief mee kunnen boekhouden. Als ze die status hebben, dan heeft een donatie doen aan PZB voor de donateur wel een belastingvoordeel wat nog best wat kan opleveren in je inkomstenbelasting. Hoe hoger de donatie, hoe groter je voordeel (icm de gestelde drempel).

Dus zou, achter gesloten deuren, wel een creatieve manier zijn om zieltjes te winnen.

Volgens mij is die verplichte donatie aan de bv en niet aan de stichting. Dat was juist 1 van de rare constructies als ik het me goed herinner.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:44

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat deze niet aan de regels voldoet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:07

Dreamboy schreef:
superpony schreef:

Maar als je ze afstaat aan pzb krijg je er dus niets voor. Dus dan is het niet logisch om ze daar aan af te staan. Tenzij je weet dat er iets mee is wat er met een normale verkoop met keuring uit komt.

Oke, dat had ik volgens mij gemist.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:23

@Ninx,

Het is natuurlijk gaan rollen en van het 1 komt het ander.

Dit is Bokt en hier zijn mensen vaker kritisch als het om dieren/paarden gaat. Over allerlei stichtingen hebben mensen natuurlijk een mening en soms komen er op Bokt mensen met ervaringen.
Dat is hetzelfde als met handelaren of bij elke andere aankoop.

Vanwege de problemen zijn er dan mensen die er vanaf een afstand naar kijken en daarop reageren. Bij PZB bleek dan weleens iets niet te kloppen. Ook is men beter gaan kijken naar het hele adoptie verhaal.

Ze zijn zelf natuurlijk actief op sm en daar zochten ze een lokatie. Ze zouden verhuizen, maar toen kwam deze lokatie en was men verbaasd. Vooral ook aan de hand wat ze er zelf over vertelde en wat hun plannen zijn.
Je vraagt donaties en adoptie bedragen en aan de andere kant worden door hun dingen geplaatst waar je dan grote vraagtekens bij kan hebben.

Is allemaal niet erg als mensen goed werk doen. Maar het is een topic op Bokt geworden en alles wat hier werd besproken, gingen ze zelf met vreemde verhalen op reageren. Ook hielden zij zich niet aan hun verplichtingen als stichting.

Als er steeds meer vreemde verhalen, negatieve ervaringen en typische reacties naar buiten komen, gaan mensen ook steeds meer vragen stellen.

Het is niet alleen meer goed doen, ze zijn groter geworden en meerdere mensen zijn er geweest, hebben er ervaringen mee en niet allemaal even goed.

Als er nog steeds mensen dan roepen; doe je paard dan naar PZB, gaan mensen er ook voor waarschuwen. Ik zou daar persoonlijk wel blij mee zijn.

Heel veel had achter de schermen netjes afgehandeld kunnen worden als zij professioneel hadden gereageerd en dan was het klaar geweest. Ze zijn nl niet de enige stichting waar je grote vraagtekens bij kan stellen, maar als mensen zich fatsoenlijk gedragen en hun ding gewoon netjes doen, kan je er weinig tegenin brengen.

Wat iemand 15jr geleden heeft gedaan staat natuurlijk los van de rest. Zelfs een arts die dagelijks mensen hun leven redt kan verder wel een grote eikel zijn of een hele slechte ouder etc etc.
Ze hebben soms een echt zielig geval en daarmee blijven ze dan zieltjes winnen en donaties binnen harken.

Maar daar moet eigenlijk ook wat meer uit de dp/wetgeving komen, zodat er meer en sneller ingegrepen kan worden.
En paarden die ergens worden weggehaald worden ook naar een anoniem adres gebracht. Heb weleens ergens gewerkt, maar ook in pension gestaan waar in beslag genomen pony's stonden. Dat is wel voor de smartphone en sm, dus het wordt wel steeds lastiger zo een plek geheim te houden misschien.

En wat hier en in andere topics al vaker is aangehaald, moeten we af van het alles willen redden en paarden wegdoen die zgn nog prima kunnen als weidemaatje, bosritten pony, coach paard etc etc. Er moet meer verantwoordelijkheid komen bij mensen die te makkelijk hun paard wegdoen. En ja, ook als ze daar een heel zielig verhaal omheen maken. Daar hebben paarden echt geen boodschap aan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:03

En het feit dat ze verwaarloosde paarden opkopen bij een andere organisatie die al deels opgeknapt zijn. (Hun verkopen dit als zijnde stond op onze andere locatie). opkopen en verkopen dat was niet het doel van de stichting.
En het feit dat die meid zoveel eigen paarden in beheer heeft strookt ook niet.

Stichting is prima opzet en dat je er wat aan verdient ook prima. Bedoel op lucht kunnen we niet leven en zal er toch wat brood op de plank moeten komen maar als ik zie wat ze kopen/huren aanschaffen verdient het nogal niet slecht en dat vind ik dan toch ook weer het andere uiterste.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:08

@MwM. De Anbi houden ze gewoon redelijk "leeg" getuige de jaarverslagen die ik ervan heb gezien. Omdat hierover moet worden gerapporteerd. Zolang er geen grote bedragen in omgaan komt de belastingdienst niet langs. Er is nog een stichting en de BV waartussen het geld geschoven wordt. Al jaren.
Stichtingen (geen Anbi) hoeven geen jaarrekening te publiceren. De adoptiebedragen gaan naar de BV (Hulp Lot) Er is naast de Anbi nog een stichting Steunfonds Dieren en de stichting Zinloos geweld tegen dieren.
Bij de laatste gingen geldstromen richting van en naar de BV.
Een vereniging of stichting met een onderneming die in 2 opeenvolgende boekjaren minimaal € 6 miljoen per jaar omzet, is wel verplicht een jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Daaronder hoeft dat niet. Voor een ANBI geldt een publicatieplicht, geen deponeringsplicht.
Dus zolang je maar onder de 6 miljoen per jaar omzet in een stichting kun je lekker ontransparant zijn.
Vandaar dat er met stichtingen veel wordt gefraudeerd. Dat is echt een blinde vlek bij de belastingdienst.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:32

Ja, maar ik reageerde op het stuk belasting voordeel met donaties. Zal vast niet zo werken als de 'donatie' gewoon een betaling aan een bv is en niet aan de stichting.