Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:14

Urielle schreef:
Ik denk dat Sali bij het zien van mij tegen Anky zegt: Ehm, Ank, ik pas Tong uitsteken

Dat ook Haha! Denk eveneens dat Anky zou zeggen "no way dat jij op mijn peerd komt!" *LOL*

Eerste keer dat ik het met jou eens ben Karl Ja

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:14

ik hou niet zo van anky haar methoden en ben ook totaal geen fan van anky.
Topsport op zich bij de paarden heb ik al een hekel aan, ik zou nooit zo willen rijden

mij zal je nooit horen zeggen "ik ben fan van X "
mij zal je eerder horen zeggen "wat een mooi paard maar arm beest"

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:16

Ik volg dit topic al een tijdje.

Karl, helemaal mee eens, hoor!

Tessyke, wat zijn "Anky HAAR methoden?"
En wat is "zo rijden"? Topsport houdt zoveel takken in...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:21

zowel springen als dressuur
ik rijd jumping gereden en ik zou nooit iets extra aanbinden of barreren of weet ik veel.
Bij dressuur net hetzelfde, geen extra dingen eraan, geen rollkur,...
en idd niet alleen anky haar methoden maar die van erg veel dressuurruiters

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:30

Heb je het idee dat jij beter bezig bent dan?

Als ik voor mezelf spreek weet ik zeker dat mijn paard het minder heeft, met die wannabe ruiter (ikke) die regelmatig scheef of uit balans zit, incorrecte hulpen geeft en per ongeluk in die bek zit te trekken Bloos
(zelfkennis siert de mens he Vork )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:30

Tieneke schreef:
Topsport houdt zoveel takken in...

...en bij al die takken is het welzijnsbelang van het paard ondergesneeuwd.

De hoogste bomen vangen de meeste wind en in dit geval heeft die boom ook nog de ´pech´ een ter discussie staande methode te gebruiken.
Voor heel veel mensen binnen en buiten zelfs de NL-ruiterij heeft het goud van rollkür geen glans.

Kritiek door de publiek opinie op de klassieke ringdressuur met Anky als voorbeeld is een gevolg van de grootste zichtbaarheid ervan.
Dat noch de ringdresuur noch Anky de boosdoeners zijn is helder. Net zo helder als de terechtheid van de kritiek en het gevaar van het negeren of afwijzen ervan.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:31

maar het niet kennis hebben en wel veroordelen is minstens zo gevaarlijk?????

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:33

@tessyke : En daarmee kom je weer bij het hart van de discussie: is topsport met paarden geoorloofd? Ik vind van wel, ben er nog steeds van overtuigd dat ergens de vrije wil aanwezig is, dat je alleen kan vragen van een paard, en dat je met eisen echt niet tot GP niveau komt, in wat voor tak dan ook. We hebben de paarden dusdanig gedomesticeerd en geselecteerd dat ze dat blijkbaar voor ons willen doen. Of je dan klassiek rijdt of anders, maakt in mijn ogen niet zoveel uit. Het gaat er om dat je je er bewust van bent dat je het uiterste van een paard vraagt en daarom ook een grote verantwoordelijkheid hebt voor zijn welzijn. Een soort 'eerlijke deal' dus.
edit:spelfout
Laatst bijgewerkt door Kendra op 14-07-08 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:34

en zo is het!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:35

Huertecilla schreef:
Tieneke schreef:
Topsport houdt zoveel takken in...

...en bij al die takken is het welzijnsbelang van het paard ondergesneeuwd.

De hoogste bomen vangen de meeste wind en in dit geval heeft die boom ook nog de ´pech´ een ter discussie staande methode te gebruiken.
Voor heel veel mensen binnen en buiten zelfs de NL-ruiterij heeft het goud van rollkür geen glans.

Kritiek door de publiek opinie op de klassieke ringdressuur met Anky als voorbeeld is een gevolg van de grootste zichtbaarheid ervan.
Dat noch de ringdresuur noch Anky de boosdoeners zijn is helder. Net zo helder als de terechtheid van de kritiek en het gevaar van het negeren of afwijzen ervan.

hc

Weet je he hc. Ik denk niet dat de methode het probleem is. Maar haar titel. Heel stom voorbeeld maar twee jaar geleden stond ik steeds vooraan in de ponyproeven op [b]regionaal]/b] niveau. Kortom: waar niet eens grote geldprijzen aan vast hangen, voor die 15 euro en die beker die je krijgt moet je het echt niet doen. Tóch kon ik NIETS goed doen. Alles wat ik deed was fout.

Ik ben nu begonnen met een merrie. En we rijden wel vooraan mee maar we winnen niet Clown Ondanks dat ik er dezelfde rijstijl en methode op na houd, zelfs van tijd iets strenger op haar ben dan ik ooit op mijn pony geweest ben, maalt niemand nog om me. Knipoog

Ik blijf er bij dat het vnl gaat om het feit dat Anky boven aan staat, en Albertje al een tijdje niet meer mee kan...Dat pikt.

Voor dit soort situaties is er zo'n leuk spreekwoord: "Hij ziet de splinter in iemand anders' oog, maar de balk in zijn eigen oog ziet hij niet." Nog eens lekker toepasselijk voor onze hupsruiter en kritiekleverancier van dienst.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:42

Hoge bomen vangen idd veel wind. Maar als die hoge paardekastanje meer wind vangt dan die net zo hoge populier, klopt er iets niet. En telkens opnieuw mag die paardekastanje alle wind incasseren en die populier staat toevallig zo dat die blijkbaar geen tegenwind krijgt Verward

En eerder is het al gezegd: als we puur naar het welzijn van het paard willen handelen, moeten we ook niet meer rijden. Dan moeten we ze ook niet binnen een afsluiting zetten. Als die dingen mishandeling zijn, tja, dan ben ik maar een mishandelaar.

Met mijn paard streef ik naar het sporten en op termijn zal dat in de richting van endurance gaan. Ik ga eerlijk zeggen dat ik zover mogelijk wil geraken in die sport, met dit paard, ik heb ambities, ook al heb ik tot nu toe 0.0 ervaring daarmee. Maar toch zal ik op vlak van welzijn altijd eerst naar hem kijken voor ik naar mezelf kijk. En als mijn paard stop zegt, zal ik stoppen.

In de topsport op GP-niveau vragen ze veel van het paard, heel veel. Er was eerder discussie over het verschil tussen staken en vluchtgedrag. Ik vind daar dus ook wel een groot verschil in. Ik heb een heel werkwillig paard, maar ook een heel schrikachtig diertje met (tegenwoordig wat minder) vluchtgedrag. En ook al rijd ik geen GP Knipoog ... Toch denk ik dat de paarden op dat niveau evenveel paard zijn dan het mijne en dat ik de vergelijking toch kan maken.
Dat Salinero toen er vandoor ging, zie ik echt als vluchtgedrag. Niet als een manier van uiting van overvraging. Echt niet.

EDIT: Ik weet niet of mijn post "nuttig" was voor het topic, ik denk van niet, maar ik wou toch mijn ei kwijt Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:47

albert heeft gewoon aandoof nodig......... met enig geluk mag Vincent mee en staat Albert alsnog iets in de schijnwerpers......

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:38

Ik las in dit topic ergens een nogal grappige opmerking. De poster was er heilig van overtuigd dat Anky met Bonfire geen hyperflexie reed, want ze had hun wel eens tijdens het inrijden aan het werk gezien en toen was haar niks bijzonders opgevallen. Tegelijkertijd staat hier een filmpje met een link naar Anky die Idool rijdt (uit dezelfde periode dus) en daar spreekt nu iedereen schande van.

Het grootste verschil tussen toen en nu is een gouden olympische medaille. Voor die tijd was Anky een meisje wat wel leuk kon dresseren en soms in de buurt van de duitse top kwam. Daarna was ze een bedreiging voor diezelfde top en werd ze opeens op haar manier van trainen aangevallen.

Door die aanvallen kijkt iedereen nu opeens heel anders tegen haar manier van trainen aan en is het opeens paardonvriendelijk. Daar heeft HC wel gelijk in, als dat maar vaak genoeg en hard genoeg geropen wordt, dan is het ook zo. Terwijl de manier van trainen toch echt hetzelfde is gebleven.

En wat die hollandse schook betreft, zo'n beetje de hele wereldtop gebruikt deze methode en ik denk dat je juist bij de mensen die ontkennen het te gebruiken eens moet gaan kijken wat ze achter gesloten deuren doen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:48

Niet iedereen gebruikt deze methode Karl.
LDR wordt wel vaak gebruikt maar dat flexen doen echt maar een paar ruiters.
En natuurlijk de leerlingen van Anky.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 04:16

Karl66 schreef:
En wat die hollandse school betreft, zo'n beetje de hele wereldtop gebruikt deze methode

Volgens de Amerikanen is hyperflexie uit de 'Europese school'.
Lees nu een (overigens alleraardigst) boek van de "Amerikaanse Dressuur Unie" en die bespreken heel kort de hyperflexie. Ze zeggen dat het een omstreden europeese uitvinding is, en alleen toegepast mag worden door ervaren ruiters, etc. etc.
En toen vroeg ik me af, wiens uitvinding is het eigenlijk? Zijn het echt Anky en Sjef persoonlijk die uitvonden dat met de neus tussen de benen lopen heel gunstig is en geen nadelig effect op lange termijn heeft? Of hadden die het ook weer van iemand anders?

(Is ook wat... bedenk je hoogstpersoonlijk een methode waarmee je de Olympische titel wint, zeggen ze nog dat het een algemene europese uitvinding is. Gemiste promotie kans! Als hyperflexie echt door Anky bedacht is dan moeten we het omdopen naar: Ankyflexie. Maar mocht deze methode verboden worden dan noemen we het natuurlijk Euroflexie...)

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:46

Niks nieuws,
Het werd al toegepast door Francois Baucher (1796-1873), maar die kwam later terug van die methode.

Ook Paul Plinznern, de schrijver van het boek Das Gymnasium des pferders van steinbrecht gebruikte het om de paarden van Keizer Wilhem 2 los te werken. De Duitse keizer kon zelf zijn arm niet goed gebruiken. Plinzner werkte de paarden los waarna de keizer er goede sier mee kon maken.
Afbeelding
zie ook
http://www.reitlehre.de/plinzner.htm

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:47

Ach, tijdens het CHIO in Aken ging Totilas tijdens het halthouden achter de teugel staan, en prompt kwam er commentaar over de rollkur en hyperflexie Haha!

Afbeelding
Afbeelding
Citaat:
The rollkur debate remains to be a hot topic three years after the discussion exploded following an article printed in St. Georg. At the 2008 CDIO Aachen, Edward Gal's Totilas (by Gribaldi) gave away the system he is trained in by positioning his head in the roll kur during the begin and end halt and in the rein back in the Prix St Georges test.

www.eurodressage.com

terecht of onterecht? Gewoon een momentopname volgens mij?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:54

Zou hij 2 x tijdens groeten aan het begin en eind op de millimeter op dezelfde plek gestaan hebben of zijn de foto's 1 seconde na elkaar genomen, terwijl hij een even wou jeuken (gezien de achtergrond moet het laatste het geval zijn).

Ik heb ook zulke foto's van mijn veulen toen het 4 dagen oud was: die weet nu al dat ze later LDR getraind gaat worden!! (Zal ze straks oploaden.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:05

hopla schreef:
Niet iedereen gebruikt deze methode Karl.
LDR wordt wel vaak gebruikt maar dat flexen doen echt maar een paar ruiters.
En natuurlijk de leerlingen van Anky.

Echt niet Haha! Haha! Haha! de leerlingen van Anky mogen van Anky deze techniek niet eens toepassen Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:22

Ed mocht dat nog wel, maar hij werd te goed.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:35

ik zeg jeuk. Als ik er van overtuigd ben dat ufo's bestaan zet ik ze zó op de foto hoor geen probleem.... Slapen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:41

Ik zeg ook jeuk Ja

Ik zie toch ook regelmatig dit soort foto`s voorbij komen: Afbeelding en ook waneer mijn eigen paard jeuk heeft of last van vliegen heeft, staat hij meer dan 5 minuten met zijn hoofd tussen zijn benen te kratsen.
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 15-07-08 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:45

*wel leuke foto zo in de sneeuw*

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:00

Noorwegen hè Nagelbijten / Gniffelen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:07

mijn fries loopt ook weleens uitzich zelf LDR door de wei,alleen duurt dat nooit langer dan een paar minuten en ik zit er dan niet op....misschien scheelt dat...ik heb minder moeite met paarden die uit zich zelf zo lopen(die zijn er ,ook onder het zadel)
dan wanneer ze vast gesnoerd worden en niet anders kunnen,zoals de bekende foto's van power paint.